1397-09-17 13:32
684
0
59365
رئیس اتحادیه مشاوران املاک :

وام‌های مسکن توان پوشش کسری بودجه خریداران را ندارد/ مسکن مهر الگوی بسیار خوبی برای تأمین مسکن قشرهای آسیب‌پذیر بود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک از مسکن مهر به‌عنوان راهکار مناسب برای کنترل بازار مسکن نام برد و گفت: مسکن مهر الگوی بسیار خوبی بود می‌شد از آن همیشه استفاده کرد اما متأسفانه مغفول ماند و ادامه پیدا نکرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از دیار آفتاب؛ نوسانات قیمت ارز خیلی عادی و طبیعی بر قیمت مسکن هم اثر گذاشت، همان‌گونه که شاید به گوشتان خورده باشد، قیمت مسکن در این چند ماه اخیر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

اما اگر جزء افرادی هستید که برای خرید، معاوضه و یا حتی اجاره سری به مشاورین املاک زده‌اید این "افزایش" را بهتر درک می‌کنید.

اگر اخبار بازار مسکن را دنبال کرده باشید بهتر می‌دانید که از "افزایش قیمت مسکن" که حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم! اگر خانه خود را به امید خرید خانه در منطقه بهتر یا خرید خانه بزرگ‌تر یا به هر صورت مثل خیلی‌های دیگر برای خرید خانه‌ای بهتر ازآنچه داشتید فروخته باشید و خودتان مانده باشید و پولی که حتی نمی‌توانید مشابه خانه قبلی را بخرید.

اگر تسهیلات خرید مسکن را با آن سودهای سرسام‌آور و اقساط نجومی دریافت کرده باشید و ببینید که با این وام حتی بخشی از خانه موردنظر خود را نمی‌توانید بخرید و اگر مستأجر باشید و موقع تمدید اجاره و یا اجاره جدید باشد بهتر می‌دانید که با وضعیت درآمد مردم و هزینه‌های زندگی و ...این افزایش خیلی هم عادی نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک:

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن‌های جدیدالاحداث

نوروزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ این سونامی افزایش قیمت مسکن را این‌گونه توصیف کرد: از ابتدای سال تمام کشور دستخوش تغییر ناگهانی قیمت در حوزه مسکن شد، این تغییر از شهرهای بزرگ شروع شد و به‌مرور به شهرهای کوچک‌تر رسید.

نوروزی بالا رفتن قیمت ارز را مهم‌ترین عامل در این تغییرات دانست و گفت: باید قبول کنیم بسیاری از کالاهای موردنیاز در ساختمان‌سازی، وارداتی‌اند، بنابراین بالا رفتن نرخ ارز از عوامل تعیین‌کننده در افزایش قیمت ساختمان است.

وی افزود:از اواخر سال ۹۶ و درنهایت از ابتدای ۹۷، بازار مسکن شروع به رشد کرد و در ماه‌های تیر و مرداد به اوج خود رسید. سپس با شیب ملایم‌تری ادامه پیدا کرد. احساس می‌شد که این رشد قیمت کاذب است اما با توجه به قیمت مؤلفه‌های ساختمان ازجمله آهن و سایر مصالح ساختمانی، که قیمت آن‌ها به‌صورت کاذب و موقت افزایش نیافت بلکه بعد از افزایش، ثابت باقی ماند قیمت مسکن هم به‌تبع آن افزایش یافت.

نوروزی عنوان کرد: قیمت مسکن‌های نو و جدیدالاحداث، نسبت به مدت مشابه سال قبل بین حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها موجی را به‌اشتباه در سطح بازار و مردم ایجاد می‌کند که در مواجهه با افزایش قیمت هجوم مصرف‌کنندگان هم زیاد می‌شود، گفت: مردم ناخودآگاه سرمایه‌های سرگردان و یا سپرده‌های خود را به سمتی می‌برند که سودی بیش از سود متعارف بانکی داشته باشد. در این شرایط اقتصادی بهترین جای ورود سرمایه به صحنه طلا، ارز و مسکن بود که خیلی از سرمایه‌ها ورود پیدا کرد. در این میان بازار آهن و یا فلزاتی شبیه آلومینیوم از سرمایه‌گذاری مردم بی‌نصیب نبود.

وام‌های مسکن توان پوشش کسری بودجه خریداران را ندارد

این رئیس اتحادیه با عنوان اینکه قیمت مسکن تمام‌شده، متأسفانه قیمت بالایی شده است اظهار کرد: این افزایش به حدی است که با پتانسیل خریدار مطابقت ندارد.به‌نحوی‌که وام‌های مسکن هم‌توان پوشش کسری بودجه خریدار را برای تأمین یک واحد مسکن، ندارد.

نوروزی انجام  اقداماتی در خصوص تقلیل قیمت‌های پیش‌نیازهای ساختمانی از قبیل آهن،آلومینیوم و... را لازم و ضروری دانست و افزود: اگر وضعیت مسکن به همین صورت باقی بماند و کاهشی اتفاق نیفتد احتمالاً با یک رکود مواجه شویم و بازار مسکن به خواب‌سنگینی فرو خواهد رفت. این مسئله منجر به رشد حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ و رشد اجاره‌نشینی خواهد شد.

مسکن مهر الگوی بسیار خوبی برای تأمین مسکن قشرهای آسیب‌پذیر بود

وی از مسکن مهر به‌عنوان راهکار مناسب برای کنترل بازار مسکن نام برد و تصریح کرد: مسکن مهر الگوی بسیار خوبی بود می‌شد از آن همیشه استفاده کرد اما متأسفانه مغفول ماند و ادامه پیدا نکرد، بایستی در فکر دولتمردان باشد که مسکن‌هایی شبیه مسکن مهر، آماده شود و خروجی آن به‌صورت مداوم، درمانی برای قشرهای آسیب‌پذیر باشد.

نوروزی افزود: در شرایط کنونی غالب مردم و یا طبقه متوسط جامعه که بیشتر هدف مشاورین املاک هستند، با این موج گرانی مواجه شدند و متأسفانه قادر به خرید مسکن نیستند. شاید با طرحی شبیه مسکن مهر و به قول دولت روحانی، مسکن اشتباهی! بتوانند صاحب‌ملک شوند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک افزایش قیمت مسکن از حجم معاملات در این حوزه کاسته است درواقع با بالا رفتن قیمت‌ها معاملات کم شده و از طرفی تقاضا برای قیمت‌های سنگین، کم شده است. سازنده هم وقتی می‌بیند که با ارزان فروختن، سرمایه خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند سرمایه اولیه را جایگزین کند، انگیزه زیادی برای فروش ندارد.

افزایش ۵۰ درصدی اجاره‌بها

وی در خصوص بازار اجاره خانه عنوان کرد: اجاره‌بهای واحدها در تابستان ۹۷ نسبت به سال گذشته، افزایش زیادی پیدا کرد و با افزایشی در حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد نسبت به گذشته، مواجه بودیم. بازار اجاره موسمی و فصلی است، با کاهش تقاضا، اجاره‌بهای واحدها در حدود ۲۰ درصد نسبت به تابستان کاهش داشته است.

نوروزی افزود:اگر مؤلفه‌های ساخت مسکن ازجمله مصالح ساختمانی کاهش قیمت نداشته باشد و به قیمت واقعی و مورد انتظار مردم برنگردد، موتور محرکه بازار مسکن که بسیار اشتغال‌زاست، راه نخواهد افتاد.

وی ورود دولت به این حوزه را لازم دانست و گفت: دولت باید موتور محرکه اقتصاد، که بخشی از آن به صنعت ساختمان مرتبط است، را به حرکت درآورد. برای به حرکت درآوردن این موتور محرکه جا دارد سازوکار کاهش بعضی از قیمت‌ها که بی‌رویه بالا رفته و حتی بیش از استانداردهای منطقه افزایش داشته را کلید بزند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک، قیمت‌های این روزهای مسکن را عجیب خواند و بیان کرد: تا پیش‌ازاین قیمت مسکن متری ۸ یا ۹ میلیون تومان سابقه نداشته، اما در حال حاضر در بعضی مناطق سازندگان با این قیمت‌ها ملک را عرضه می‌کنند. در بعضی شهرک‌ها قیمت هر مترمربع ۴ میلیون تومان چندان دور از واقعیت نیست و خریدوفروش می‌شود. در سال گذشته آپارتمانی که قیمت هر متر آن به ۴ میلیون تومان رسیده، با متری ۲ یا ۲.۵ میلیون تومان معامله می‌شد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک  با تأکید بر اینکه باید قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند گفت: اگر میزان تسهیلات خرید مسکن افزایش یابد، با سودهای زیادی که دارد بازهم قدرت خرید کم و قدرت بازپرداخت اقساط هم کم است. دولتمردان باید به فکر کاهش قیمت‌ها و برگشت به قیمت‌های معقولی که اشتغال‌زایی خوب، ساخت‌وساز مطلوب و فعالیت اقتصادی را در پی داشته باشد، در غیر این صورت بازار مسکن عرصه خوبی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است که واردات موردنیاز در صنعت ساختمان با ارزی باقیمت پایین‌تر وارد کشور شود. به‌این‌ترتیب مصرف‌کننده و عرضه و تقاضا رابطه معقولی پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.