1397-09-03 08:32
572
0
59023
گزارش از نفوذ دوباره دوتابعیتی‌ها؛

ماجرای مقام مسئولی که به دنبال تابعیت کانادا بود/ پشت پرده حرف‌های جنجالی ظریف درباره پولشویی چه کسی قرار دارد؟

صحبت‌های جنجالی وزیر خارجه درباره پولشویی منجر به افشای اطلاعاتی درباره پشت پرده این حرف‌ها و مقام مسئولی شد که قصد داشت تابیعت کانادایی بگیرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ چندی پیش «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در گفت و گویی ویدئویی بیان داشت که در ایران «خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند» و «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می دهند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور" علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.»

این سخنان که حمله شدیدی به منتقدان FATF بود موجب انتقادی بسیاری شد. منتقدان درباره این اتهام افکنی مطرح کردند که اگر وزیر خارجه اسنادی در این حوزه دارد رو کند؛ اما ظریف به عنوان کسی که باید درباره ادعای خود مستنداتی ارائه کند خود را مسئول ارائه مستندات ندانست و بیان کرد: «کسانی که به من ایراد گرفتند، به نظام اتهام زدند زیرا کاملا مشخص صحبت کردم اما برخی دوستان برای اهداف سیاسی خود همه چیز را فدا می‌کنند.»

در شرایطی که ظریف از ارائه مستندات خودداری می کرد برخی از نمایندگان درباره پشت پرده این سخنان دست به افشاگری زدند تا افکارعمومی متوجه شود که این سخنان از کجا آب می خورد.

درخواست اقامت کانادا از سوی مسئول مستقیم مسئله FATF 

در همین رابطه، «محمد دهقان» نماینده مردم چناران در نطق میان دستور خود در نشست علنی روز یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷ گفت: «در این چند سال که مذاکرات مربوط به FATF داغ بوده است کدام یک از مقامات ارشد همزمان مسئولیت مبارزه با پولشویی و هم مسئولیت مذاکرات FATF را بر عهده داشته‌اند؟ متأسفانه براساس اسناد به دست آمده برخی از این مقامات بیش از اینکه به فکر منافع کشور و ملت در مذاکره باFATF و مبارزه با پولشویی باشند به فکر اخذ ویزای اقامت در کانادا، آمریکا و استخدام در سازمان ملل بودند. این آقایان با سربرگ مرکز پولشویی به دنبال سفرهای خانوادگی در تورهای تفریحی بودند.»

وی ادامه داد: «شما مسئولیت مبارزه با پولشویی را به کسی سپرده‌اید که تعلق کمتری به کشور خود نشان داده است و به دنبال اقامت در خارج بوده است.»

چه کسی مسئول مبارزه با پولشویی است؟

دهقان اظهار کرد: «برداشت من این است که پس از به نتیجه نرسیدن برجام اروپایی و اکنون که معلوم شده است شما با خوش خیالی یا با هر دلیل دیگری ۵ سال کشور و ملت را سر کار گذاشتید اکنون برای فرار از پاسخگویی بابت خساراتی که به کشور وارد کرده‌اید دست به فرافکنی و جوسازی می‌زنید. جا دارد قوه قضاییه بررسی کند اگر خلاف قانونی صورت گرفته است مطابق قانون با اشد وجه با آنها برخورد کند.»

این نماینده خاطرنشان کرد: «اکنون آقای ظریف باید معلوم کند منظور وی از پولشویی گسترده در ایران چیست. اگر آنگونه که از صحبت‌های وی برداشت می‌شود پولشویی مورد نظر وی همان پولشویی مورد نظر FATF است که این اشتباه فاحشی است که یک مقام رسمی در سطح وزارت امور خارجه اینگونه کشور خودش را متهم به پولشویی و فساد کند. آقای ظریف شما وزیر امور خارجه ایران هستید نه ترجمه کننده خواسته‌های گروه FATF در داخل کشور.»

آنچه درباره صحبت‌های ظریف قابل استنباط می‌شود، این است که با توجه به مسئولیت این فرد وی اطلاعات خود را از این مقام مسئول گرفته است. بعدها اخبار مربوط به این فرد بیشتر در محافل خبری منتشر شد.

ممنوع الخروجی نصیری احمد آبادی 

در این رابطه خبر رسید که «میثم نصیری احمدآبادی»، مذاکره کننده ارشد ایران در کارگروه ویژه اقدام مالیFATF و رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ممنوع الخروج شد.

ظاهرا دلیل ممنوع الخروجی او این بوده که با حضور در کنسولگری آمریکا در کشور امارات درخواست تابعیت برای خود و خانواده‌اش کرده است. همچنین یکی از بستگان نزدیک نصیری احمدآبادی هم ساکن و تبعه کشور آمریکا است.

فرد یاد شده مسئولیت پیگیری و پیاده سازی ضوابط، دستورالعمل‌ها و مذاکره با مسئولان ارشد کارگروه اقدام مالی FATF در داخل کشور را بر عهده دارد.

همراه ظریف در تمام جلسات بررسی FATF کیست؟

«ابوالفضل ابوترابی» نماینده مردم نجف‌آباد نیز در واکنش به درخواست تابعیت آمریکای "نصیری احمدآبادی" رئیس بخش مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد بیان کرد:« متاسفانه یکی از افراد سینه‌چاک که در جلسات غیرعلنی مجلس و کمیسیون‌ها از FATF و CFT  بسیار حمایت می‌کرد، همین شخص بود. ببینید بحث نفوذ به کجا رسیده که شخصی در این پست و مقام حساس که برای تصویب FATF  و CFT سنگ تمام می‌گذارد، اکنون درخواست تابعیت از کشور آمریکا را دارد.»

وی افزود: «این شخص یکی از کارشناسانی بود که همیشه به همراه ظریف در مجلس حضور می‌یافت تا با اهرم کارشناسی، نمایندگان را برای تصویب FATF  و CFT مجاب کند.»

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: «لیست صد نفره مسئولان دو تابعیتی که وزارت اطلاعات ادعا می‌کند وجود ندارد، برخی مشکلات را در کشور به وجود آورده و فاجعه بسیار عمیق‌تر از این حرف‌ها است و تابعیت امروز به مقدمه‌ای برای نفوذ دشمن تبدیل شده است.» 
ابوترابی تاکید کرد: بحث FATF و CFT آنقدر برای دشمن مهم بود که از تمام توان خود برای تصویب آن استفاده کرد.
واعظی: اظهارات ظریف درباره پولشویی موضع دولت است
دولت اما با همه این تفاسیر بیان می کند که از حرف های ظریف درباره پولشویی حمایت می کند.  در همین زمینه، «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی پیرامون اظهارنظر اخیر محمدجواد ظریف درباره وجود پولشویی در کشور اظهار داشت: «کسانی که نوار صحبت‌های ظریف را شنیده‌اند، صحبت‌های ایشان هیچ نقصی ندارد و موضع ایشان کاملاً درست است و این موضع آقای ظریف نیست بلکه موضع دولت است. به این معنا که دولت به دنبال شفافیت و مبارزه با فساد است و آنچه که آقای ظریف مطرح کرد بحث مبارزه با فساد و پولشویی است.»
وی با اشاره به مصداق‌هایی از پولشویی که برای دولت اهمیت دارد گفت: «ما همواره با اینکه مواد مخدر وارد کشور شود مخالفیم و مواد مخدر به خاطر پولش وارد کشور می‌شود چرا ما با قاچاق مخالف هستیم به خاطر پولش است. چرا ما با خیلی از اقدامات غیرقانونی اقتصادی مخالف هستیم؟ به خاطر پولش است. وقتی همه اینها را کنار هم قرار می‌دهید یک ترمی به نام پولشویی است که معنای آن قاچاق، ورود مشروبات الکلی، ورود مواد مخدر و هر کار دیگر.»

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.