1397-09-01 14:25
502
0
58991
گزارشی از چرایی عقب افتادن اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان؛

خریدن زمان به نفع بازنشسته‌های دفتر رئیس جمهور/ واعظی معاون اجرایی رئیس جمهور می شود؟

زمزمه‌هایی در برخی رسانه‌ها پیچده که محمود واعظی پس از پایان این مهلت قانونی هم، همچنان در دولت باقی خواهد ماند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان فراز و فرودهای بسیاری داشته است. مدیران بسیاری نشان داده‌اند که برای تمکین از قانون مشکل دارند. حالا بیان می شود که مدیران دولتی هم باید غزل خداحافظی با سمت‌هایشان را بخوانند، موضوعی که دامنه آن تا دفتر رئیس جمهور هم کشیده شده است.

پیشتر «جمشید انصاری» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص میزان مدیران بازنشسته دولتی گفته بود: «درباره بازنشسته‌های دولتی الان 15 استاندار و 14 معاون استاندار بازنشسته داریم که با این حساب در مجموع تعداد بازنشسته‌های دولتی 110 نفر هستند که حدود 12 درصد از میزان مقامات را شامل می‌شود.»

اما اصلاحیه طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان تنها به سطح استانداران و فرمانداران دولتی ختم نشده بلکه به سراغ نزدیک‌ترین فرد به رئیس‌جمهور یعنی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری نیز رفته است.

چند بازنشسته در دفتر رئیس جمهور داریم؟

در این راستا مطرح شد «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز شامل این طرح می‌شود و با تصویب این طرح بایستی دفتر رئیس جمهور را ترک کند. به جز واعظی نام «علی جنتی» سرپرست نهاد ریاست جمهوری، «مجید تخت روانچی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و «بهمن حسین پور» رئیس تشریفات دفتر ریاست جمهوری از جمله دیگر مدیرانی هستند که باید با این قانون از دفتر ریاست جمهوری بروند.

اما درست نزدیک به زمان آخرین مهلت اجرای این قانون بود که مطرح شد 15 آذر، آخرین مهلت بازنشستگان برای ترک پست های خود است. پیشتر  سازمان بازرسی 26 آبان را آخرین مهلت برای بازنشسته‌ها جهت ترک پست‌هایشان اعلام کرده بود.

قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی، ۲۷ شهریور ماه از سوی رئیس جمهور برای اجرا به «سازمان اداری و استخدامی کشور» ابلاغ شد و بر این اساس،  ۲ ماه پس از ابلاغ این قانون باید بازنشستگان دستگاه های متبوعشان را ترک می کردند اما این زمان تا 15 آذر به عقب افتاد.

چرا اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان عقب افتاد؟ 

اینکه چرا اجرای نهایی این قانون به عقب می افتد برای بسیاری جای سئوال دارد اما به نظر می رسد که برخی از مدیران برای جابه جایی از سمتی به سمت دیگر با این کار برای خود زمان خریده‌اند.

حتی شاهد تکذیب موضوع بازنشستگی برخی از این مدیران هم هستیم. در همین رابطه، یک منبع آگاه در دفتر ریاست جمهوری در گفتگو با فارس اخبار منتشر شده در مورد بازنشستگی «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور و محسن حاجی میرزایی دبیر هیات دولت را تکذیب کرد.

بهمن حسین‌پور معاون مراسم و تشریفات دفتر رئیس‌جمهوری

وی تاکید کرد: «آقایان واعظی و حاجی میرزایی مشمول قانون منع بکارگیری بازنستگان نمی‌شوند اخبار بازنشستگی آن‌ها صحت ندارد.»

این سخنان با توجه به اخبار مختلفی که درباره بازنشستگی واعظی مطرح می شود بسیار در تناقض است.

واعظی معاون اجرایی رئیس جمهور می شود؟

در این رابطه حتی مطرح شده که با وجود اجرای این قانون واعظی قصد کناره گیری ندارد. زمزمه‌هایی در برخی رسانه‌ها پیچده که محمود واعظی پس از پایان این مهلت قانونی هم، همچنان در دولت باقی خواهد ماند. رئیس‌جمهور قصد دارد ضمن انتصاب او به‌عنوان یکی از معاونت‌های خود، فعالیت‌های دفتر رئیس‌جمهور را نیز ذیل همان معاونت انتقال دهد. برخی منابع مطلع می‌گویند، احتمالا واعظی معاون اجرایی می‌شود و دفتر رئیس‌جمهور نیز ذیل نظر او و این معاونت فعالیت خواهد کرد.

یکی از وبسایت‌های نزدیک به دولت گزارش داد که برخی دیگر نیز پیشنهاد تشکیل معاونت سیاسی رئیس‌جمهور را به روحانی داده‌اند تا واعظی ضمن به عهده گرفتن این مقام، دفتر رئیس‌جمهور را نیز ذیل این معاونت انتقال دهد.

با بازنشستگانی که شغل خود را ترک نکنند چه برخوردی می شود؟

به نظر می رسد که اجرای این قانون برای بسیاری سنگین بوده است. حالا کار حتی به تهدید هم رسیده است. « ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: «بازنشستگان شاغل که پست های خود را تا 15 آذر ماه ترک نکنند، به دادگاه معرفی می شوند.»

این مقام مسئول در قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد تمام افراد و کارکنان بازنشسته اعم از مدیر و غیر مدیر تا مهلت مقرر قانونی (15 آذر 97) پست های خود را ترک کنند تا نیازی به برخورد و معرفی افراد مستنکف از قانون به دادگاه نباشد.

وی بیان داشت: « این موضوع را به همه دستگاه ها ابلاغ کردیم تا آنها هم به مجموعه خود ابلاغ و افراد مشمول قانون، پست های خود را ترک کنند.»

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.