1397-08-24 18:31
747
0
58750
حال و روز صنایع خراسان شمالی خوب نیست؛

چوب بی‌تدبیری لای چرخ صنایع کوچک/ عدم حمایت از صنایع، صادراتِ استان همسایه گلستان را به صفر رساند

239 واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی وجود دارد که با التهابات بازار ارز، 22 درصد از این واحدها راکد شده اند و مابقی تولید کننده ها استان نیز با حداقل ظرفیت فعالیت می کنند.

به گزارش گلستان ما به نقل از عصراترک، 239 واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی وجود دارد که با التهابات بازار ارز، 22 درصد از این واحدها راکد شده اند و مابقی تولید کننده ها استان نیز با حداقل ظرفیت فعالیت می کنند. مشکلاتی از قبیل بالا بودن هزینه های تهیه مواد اولیه و عدم حمایت دولت در این زمینه، مشکلات بخش صادرات، پایین آمدن سطح تولید و پرداخت جریمه های سنگین بانکی، عواملی هستند که باعث شده تا صنایع خراسان شمالی با حداقل ظرفیت فعالیت کنند.

پرواضح است، مهمترین راهکار حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی است و در سالی که حمایت از تولید ملی نام گذاری شده است انتظار می رود دستگاه های اجرایی با عزم راسخ تری به مطالبات تولیدکنندگان رسیدگی کنند.

بدترین سال برای واحد تولیدی

گلکار، تولید کنننده بجنوردی که در حوزه تولید بطری های پلاستیکی مشغول به فعالیت است در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: ظرفیت اسمی تولید این واحد تولیدی روزانه 200هزار عدد است اما به دلیل اینکه مواد اولیه مورد نیاز ما تامین نمی شود ظرفیت واقعی تولید به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مواد اولیه مورد نیاز این واحد تولیدی 200 تُن است که از پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) تامین می شود اما در شرایط فعلی فقط 18 تن به ما تعلق می گیرد و این میزان جوابگوی نیاز ما نیست.

این تولید کننده با اشاره به اینکه تعداد کارگران مشغول در این واحد تولیدی از 35 نفر به 10 نفر کاهش یافته است، اظهار کرد: امسال بدترین سال برای واحدهای تولیدی ما بود.

وی خاطرنشان کرد: جلوی صادرات این محصول را گرفته اند و مسئولین استان هم هیچگونه حمایتی از تولید این محصول نمی کنند.

گلکار اظهار کرد: استفاده دستگاه های اجرایی استان از افراد باتجربه و متخصصی که انسانیت و وجدان کاری را سرلوحه کار خود قرار می دهند، بهترین راهکار برای بهتر شدن شرایط اقتصادی استان است.

صادرات در سیطره دلالان

عبدالله خدابنده، تولید کننده بجنوردی در حوزه تولید مصالح سبک ساختمانی گفت: در حالی که ظرفیت اسمی این واحد تولیدی، سالیانه 90 هزار متر مربع است اما ظرفیت واقعی تولید امسال به 50 هزار متر مربع کاهش یافته است.

وی ادامه داد: حدود 100 نفر نیرو به صورت مستقیم در این واحد مشغول به کار بودند که با وجود مشکلات اقتصادی چند ماه اخیر مجبور شدیم حدود 15 نفر از نیروها را تعدیل کنیم.

این تولید کننده با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز و بخشنامه های دولتی در خصوص تعهد ارزی مانع صادرات محصولات ما به کشورهای دیگر شده است، اظهار کرد: میزان صادرات این واحد تولیدی در سال گذشته حدود 5 میلیون دلار بوده است، در حالی که رقم صادر شده در سال جاری به صفر رسیده است.

 خدابنده با اشاره به صدور کارت بازرگانی با نام و مشخصات نامعلوم در استان گفت: این اقدام مسئولین باعث شده تا تولیدکنندگان واقعی به دلیل عدم توانایی در دادن تعهد ارزی از چرخه صادرات حذف شوند و محصولات ما توسط عده ای دلال با مشخصات نامعلوم که توسط مسئولین از امتیاز صادرات بهره مند شده اند، صادر شود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی داخل کشور و رکود صنعت ساخت وساز ادامه داد: در شرایط کنونی اقتصاد  کشور، بهترین بازار برای محصولات ما کشور های همسایه هستند که به دلیل نداشتن کارت بازرگانی ، حدود 20 هزار مترمربع از محصولات تولیدی ما در مرز متوقف شده است.

این تولید کننده گفت: اگر مسئولین مفسد شناسایی شوند و اتاق بازگانی و  صنعت، معدن وتجارت در صدور کارت های بازرگانی قانونی عمل کند، بیشتر مشکلات در بخش صادرات محصولات برطرف خواهد شد.

خدابنده با اشاره به موانع ساختگی بر سر راه تولید ، اظهار کرد : بخشنامه های فرسایشی، پروسه های اداری خسته کننده و عدم صدور مجوزهای موردنیاز برای واحدهای تولیدی به بهانه های واهی، مشکلات موجود بر سر راه تولیدکنندگان است.

وی با اشاره به سامانه کارا گفت: این سامانه هیچ گونه کارایی برای اشتغال زایی در بخش تولید نداشته است.

حمایت نمی‌شویم

یکی از فعالان اقتصادی شیروان در حوزه نگهداری محصولات زراعی و باغی نیز با اشاره به اینکه برخی تاسیسات و ماشین آلات موردنیاز باید از سایر کشورها تامین بشود، اظهار کرد: در التهابات ارزی بازار، صنعت ما نیز به مشکل خورده و هزینه نگهداری محصولات برای ما بیشتر شده است.

این فعال اقتصادی افزود: علی رغم اینکه هیچ حمایتی از جانب دولت صورت نگرفته است، جرایم و دیرکرد بازپرداخت تسهیلات بانکی را نیز پرداخت می کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، میزان تولید و بازدهی واحدهای تولیدی به حدنصاب نمی رسد لذا در بازپرداخت تسهیلات بانکی دچار مشکل هستند و بانک ها نیز سود دریافتی از وام گیرندگان را با احتساب جریمه دیرکرد، دریافت می کنند.

باوجود کاهش شدید سطح تولید، تعدیل نیرو نکردیم

رضایی تولید کننده لوله های پلی اتیلن در شهرستان اسفراین نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک ظرفیت اسمی تولید در این واحد صنعتی را سالانه 14 هزار تُن عنوان کرد و گفت: با توجه به کم بودن میزان مواد اولیه دریافتی از بازار بورس، علی رغم تقاضای بالا از طرف بازار داخلی و خارجی، میزان تولید واقعی تا به امروز 3 هزار تُن بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 25 نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند، اظهارکرد: با توجه به گرانی های اخیر و مشکلات به وجود آمده که حدود دو ماه است این واحد تولیدی با حداقل ظرفیت در حال فعالیت است، باز هم هیچ کدام از نیروها را تعدیل نکرده ایم.

این تولید کننده افزود: براثر التهابات بازار ارزی، میزان قیمت تمام شده مواد اولیه ما از کیلویی 5 هزار تومان به کیلویی 12 هزار تومان رسیده است، باز هم هیچگونه حمایتی از جانب دولت صورت نگرفته است.

رضایی با بیان اینکه دستورالعملی مبنی بر منع صادرات به خارج از کشور وجود ندارد، تصریح کرد: با شرایط فعلی ارز در کشور ، در دو سه سال اخیر اقبالی از جانب کشورهای همسایه برای خرید محصولات ما وجود ندارد.

وی با اشاره به بخش کشاورزی و باغداری که مهمترین بازار هدف لوله های پلی هستند، ادامه داد: با بالا رفتن قیمت محصول تولیدی این واحد صنعتی، کشاورزان نیز توان تهیه لوله ها را نداشته و درنتیجه طرح های اجرایی توسط جهادکشاورزی نیز متوقف شده اند.

رضایی با اشاره به عدم توانایی مدیریت شرایط اقتصادی موجود توسط دولت گفت: مردم و تولید کنندگان باید با تحمل سختی های موجود و مدیریت صحیح از طریق اقتصاد مقاومتی، دست به دست هم داده تا از این جنگ اقتصادی سربلند بیرون بیاییم.

قرار گرفتن سرمایه های دولتی در اختیار تولید ملی، راهکار ایجاد اشتغال پایدار

فدایی تولید کننده لبنیات در شهرستان فاروج نیز ظرفیت تولید اسمی این واحد تولیدی را حدود 22 الی 23 تُن در سال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود 80 نفر نیرو در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: با به وجود آمدن شرایط اقتصادی حال حاضر، این کارخانه با 40 درصد ظرفیت درحال تولید است.

این تولید کننده فاروجی با اشاره به عدم حمایت بخش های دولتی گفت: بیشتر امورات واحدهای تولیدی به بانک ها برمی گردد که بانک ها نیز به هیچ عنوان حاضر به مساعدت نیستند و طبق قوانین تعریف شده خود، اقساط را با سود و جریمه دیرکرد دریافت می کنند.

فدایی با اشاره به اینکه نقدینگی کشور از بخش تولید خارج شده و در بخش های کاذب مثل طلا و مسکن سرمایه گذاری شده است گفت: بهترین راهکار برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی این است که دولت تدبیری به کار ببرد تا اعتبارات، سرمایه های جاری و ثابت در اختیار بخش تولید قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه کشور ما از لحاظ زیرساخت های بخش تولید و مواد اولیه غنی است، ادامه داد: اگر مدیریت اقتصادی صحیح انجام گیرد و تولید کننده های کشور حمایت و تقویت شوند، دیگر نیازی به بازار کشورهای بیگانه نداریم.

فدایی در پایان گفت: خدمت دولت به بخش تولید کشور به مثابه خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

بیشترین مشکل تامین مواد اولیه واحدهای استان در حوزه پلاستیک است

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی در گفتگو با عصراترک گفت:  78 درصد از 239 واحد تولیدی  به بهره برداری رسیده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان با ظرفیت های متفاوت مشغول به فعالیت هستند.

حسین پور ادامه داد: 22 درصد واحدهای تولیدی استان نیز راکد هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: از ابتدای سال 83 تاکنون که شرکت شهرک های صنعتی در استان شروع به فعالیت کرده است، تعداد 38 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید برگشته اند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی، ادامه داد: تعداد واحدهای راکدی که سال جاری به چرخه تولید برگشته اند، 5 عدد است.

حسین پور در رابطه با خدمات قابل ارائه توسط شرکت شهرک های صنعتی، گفت: یکی از خدماتی که شرکت شهرک های صنعتی به صنعتگران استان ارائه می دهد، همکاری جهت برگزاری دوره های آموزشی،مهارتی،کارآفرینی و مدیریتی در کارگاه های تولید کننده ها است.

وی افزود: شرکت شهرک های صنعتی 80 درصد هزینه آموزش و همچنین هماهنگی مدرس جهت آموزش دوره را عهده دار می شود.

این مقام مسئول یکی دیگر از خدمات قابل ارائه را حمایت از تولیدکنندگان در جهت رفع نیازهای فناورانه عنوان کرد و گفت: با اعزام مشاور متخصص در حوزه کاری دستگاه مربوطه ضمن مشاوره  به مدیر آن واحد، نیازهای فناورانه نیز مشخص می شود و پس از ثبت در سامانه جهت خرید اقدام می شود.

وی ادامه داد: اگر فناوری مورد نیاز در داخل وجود نداشته باشد، مشاور مربوطه با رایزنی با کشورهای  طرف قرارداد مانند کره جنوبی و آلمان نیاز تولید کننده را برطرف می کند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گفت: حمایت های ما برای سفرهای بازدیدی تولیدکنندگان از واحدهای خارج از کشور فقط در حد تامین هزینه ایاب و ذهاب تا سقف مشخص است.

حسین پور افزود: در حال حاضر دغدغه تهیه مواد اولیه توسط تولیدکننده ها بیشتر از نیازهای فناورانه آنها است.

این مقام مسئول بیان کرد: بیشترین مشکل استان در بخش تامین مواد اولیه در حوزه پلاستیک بوده  که حل این معضل خارج از اختیارات استان است چراکه قیمت مواد اولیه پتروشیمی را استان مشخص نمی کند.

وی ادامه داد:  در همین راستا جلساتی با کارخانه های پتروشیمی کشور گذاشته شده است تا حداقل، شرایط حضور واحدهای تولیدی استان در بورس پتروشیمی تسهیل شود.

حسین پور کوچک بودن واحدهای تولیدی استان نسبت به واحدهای سایر استان ها  را یکی دیگر از مشکلات تهیه مواد اولیه بر سر راه تولیدکنندگان برشمرد، و افزود: این عامل باعث شده تا تولید کنندگان نتوانند محصول مورد نیاز خود را در بورس تهیه کنند و مجبور شده اند مواد اولیه مورد نیاز خود را غیرمستقیم  از تولیدکننده انبوه و یا دلال با قیمت بیشتری تهیه کنند.

صندوق ضمانت، راهی برای تسهیل دریافت تسهیلات بانکی

این مقام مسئول در خصوص بالا بودن میزان نرخ سود و جریمه های دیرکرد بانکها برای تولیدکنندگان گفت: برای حل این مشکل در چند روز گذشته بودجه ای تحت عنوان اسناد خزانه به شرکت شهرک های صنعتی تخصیص داده شده است.

حسین پور ادامه داد: طی تفاهمی که با یکی از بانکهای دولتی در حال انجام است، قرار شده است بخشی از تسهیلات را شرکت شهرک ها تحت عنوان یارانه پرداخت کند تا میزان نرخ سود تسهیلاتی تولیدکنندگان پایین تر بیاید.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی ادامه داد: به دلیل جدا بودن نظام بانکی کشور از سیستم صنعت و تولید، دولت نمی تواند در حوزه نرخ سودهای بانکی مداخله ای داشته باشد.

حسین پور با اشاره ضمانت نامه های موردنیاز بانکی برای تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: مساعدت در بخش اعطای ضمانت نامه بانکی با شرایط راحت تر از طریق صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک دیگر راهکار حمایتی شرکت شهرک های صنعتی از تولیدکنندگان است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.