1397-07-27 19:38
784
0
57975
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها:

پروژه باروری ابرها با همکاری سپاه در حال انجام است

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: ما به ویژه برای مناطق مرتفع استان و جاهایی که امکان افزایش بارش فراهم است برنامه‌ریزی کردیم و پروژه خواهیم داشت.

به گزارش گلستان ما، فرید گلکار در گفتگو با یزدرسا، گفت: مرکز بارورسازی ابرها یک مرکز ملی است و برنامه‌هایش را برای کل کشور تنظیم می‌کند.

وی افزود: این برنامه‌هایی که ما تنظیم کرده‌ایم هرچند ممکن است آن برنامه زمان‌بندی ما به طور دقیق محقق نشود اما داریم تلاش می‌کنیم که از نیمه دوم آبان ماه به بعد تجهیزات و وسایل و امکاناتی که مورد نیاز است آماده شود و همگی بسیج شویم برای اینکه پروژه را اجرا کنیم.

گلکار ادامه داد: قاعدتا طبق سنوات گذشته قسمت مناطق مرکزی ایران که شامل استان یزد و استان‌های اطراف می‌شود و مخصوصا استان چهارمحال و بختیاری و استان کهکیلویه و بویراحمد پتانسیل‌های خیلی خوبی هستند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها اظهار داشت: ما به ویژه برای مناطق مرتفع استان و جاهایی که امکان افزایش بارش فراهم است برنامه‌ریزی کردیم و پروژه خواهیم داشت. بقیه مناطق کشور هم برنامه‌ریزی شده ولی هنوز زود است که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

گلکار تأکید کرد: از پیش‌بینی‌هایی که سازمان‌های متولی ارائه کرده‌اند این طور مشخص شده که امسال پاییز نرمالی داریم و اکثرا مناطق کشور حالت نرمال خواهند داشت. البته در رابطه با وضعیت زمستان هنوز زود است که پیش‌بینی شود.

وی در رابطه با همکاری سپاه پاسدارن در امر باروری ابرها یادآور شد: نیروی هوافضای سپاه یک‌سری امکاناتی دارد از جمله هواپیما و پهباد که می‌توانند به بخش بارورسازی ابرها کمک کنند؛ با توجه به نیاز شدید کشور و کمبود امکانات و مشکلاتی که ما داشتیم از سال گذشته به طور خیلی جدی آن‌ها وارد شدند و پیشنهاد دادند که ما بتوانیم از امکانات و تجهیزات‌شان به طور خاص استفاده کنیم.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها عنوان کرد: سال گذشته به صورت آزمایشی حتی ما 5 تا پهباد داشتیم با هواپیماهای سپاه و یک‌سری تجهیزات هم روی آن نصب شده بود و دلیلش هم این بود که ما بایستی هم شرایط خودمان را و هم شرایط آن‌ها را تست می‌کردیم و آن‌ها نیز با کار ما تا حدی آشنا شوند و امکانات و تجهیزات‌مان شناسایی شود که چه چیزهایی باید آنجا نصب شود.

گلکار خاطرنشان کرد: هواپیما برای بارورسازی ابرها بایستی یک سری امکانات ویژه داشته باشند که هم تجهیزات پرتابی و تزریق مواد باروری است و هم سنسورهایی که بعضی از پارامترهای هواشناختی را ما با آن‌ها اندازه گیری می‌کنیم.

وی گفت: به خاطر همین از سال گذشته تا کنون مدام این ارتباطات بین ما و دوستان سپاه وجود دارد و دارد برنامه‌ها کامل پیش می‌رود تا بتوانیم از همان امکانات البته با شرایط بهتر امسال هم استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.