1397-07-18 14:35
1588
1
57694
گزارش؛

تلاش لابی بازان حرفه ای برای ابقای مدیرعامل بازنشسته صندوق بازنشستگی/ لابی های تقی زاده به دیوان محاسبات کشیده شد + سند

امید است با روی کار آمدن یک مدیر جوان و فعال در صندوق بازنشستگی کشوری، مشکلی از مشکلات بازنشستگان حل شده و روند سوددهی شرکت های تابعه از سر گرفته شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا، چندی پیش خبری در پایگاه اطلاع رسانی راه دانا مبنی بر حضور مدیران بازنشسته در صندوق بازنشستگی کشوری منتشر کرد؛ این خبر با عنوان باز نشسته ای که امورات بازنشستگان را مدیریت می کند/ رکورددار تغییرات مدیریتی جای خود را به یک مدیر جوان می‌دهد؟حکایت از مدیریت تقی زاده بر این صندوق داشت که خود یک مدیر بازنشسته است و باید با به زودی جای خود را به یکی از جوانان بدهد.

در ادامه انتشار این گزارش صندوق بازنشستگی از تریبون های مختلف این خبر را تکذیب کرد اما حکم بازنشستگی جمشید تقی زاده به خوبی بیان گر این است که وی طبق قانون جدید بازنشستگان باید استعفا دهد.

طی ماه های گذشته و بعد از تصویب قانون منع به کار گیری بازنشستگان در دولت از سوی مجلس شورای اسلامی زمزمه های خروج بسیاری از مدیران از بدنه دولت بلند شده است.

در همین راستا بررسی ها نشان می دهد جمشید تقی زاده، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خود یک بازنشسته است و باید به زودی جایگاه خود را ترک کرده و جای خود را به یک مدیر جوان بدهد.

بر اساس سند فوق تقی زاده در حال حاضر بیش از 61 سال سن داشته و حدود 40 سال سابقه کار دارد؛ تقی زاده باید 10 سال پیش از این باز نشسته می شده و در این سال ها از سمت خود استعفا می داده است. هرچند تقی زاده معتقد است که وی اعاده به کار شده است.

در این رابطه محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و از طراحان این قانون پرحاشیه می گوید: افرادی که پس از بازنشستگی اعاده به کار شده اند نیز باید ترک خدمت کنند. نمی شود هر وقت دلمان خواست بازنشسته شویم و وقتی دوستانمان مدیر شدند، دوباره به کار بازگردیم.

تقی زاده از کجا به صندوق بازنشستگی راه پیدا کرد؟

تقی زاده قبل از مدیریت بر صندوق بازنشستگی کشور، ریاست هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری را برعهده داشته است. وی سال های زیادی را در سمت های مختلف در تبریز گذرانده است.

جمشید تقی‌زاده در تیرماه 93 به مدت سه سال به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس جایگزین شهاب‌الدین بی‌مقدار شده بود. اما در دی ماه سال 94 به سمت مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری رسید.

اما نکته قابل توجه این است که بعد از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی تحرکات در این صندوق زیاد شده و تلاش های زیادی در حال انجام است تا این افراد به هر نحوی که شده مسند خود را از دست ندهند.

گعده های مدیر بازنشسته در خانه سازمانی صندوق

از طرف دیگر تقی زاده در شرایطی که باید از این سمت برود، یکی از خانه های سازمانی صندوق در حوالی میدان فاطمی را به خود اختصاص داده و علی رغم زندگی در مکانی دیگر از این ساختمان به عنوان محل لابی و همچنین مهره چینی برای شرکت های صندوق می پردازد.

یکی از روسای کمیسیون های مجلس که با تقی زاده ارتباط ویژه ای دارد تلاش خود را برای نگاه داشتن وی و تیم همراهش به کار برده است تا روند قبلی در صندوق برقرار باشد.

روندی که به قفل شدن فعالیت های این سازمان منجر شده و طی چند سال گذشته بارها صدای اعتراض بازنشستگان را بلند کرده است؛ شرکت های تابعه این صندوق به شرایط ورشکستگی نزدیک شده اند و همین مساله مشکلات مالی زیادی برای صندوق به دنبال خود آورده است.

همایش های میلیاردی از محل درآمد های صندوق

در شرایطی که اوضاع مالی صندوق بازنشستگی کشوری خوب نبوده و بازنشستگان با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کنند، در ماههای اخیر چندین همایش میلیاردی زیر نظر تقی زاده برگزار شده است؛ هزینه های این همایش می توانست صرف امور بازنشستگان شود. اما نکته اینجاست هدف اصلی این همایش ها چیز دیگری بوده که در اینده درباره ان خواهیم گفت.

نامه دیوان محاسبات برای ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان

اخیراً بعد از تصویب قانون منع به کار گیری بازنشستگان، دیوان محاسبات کشور در نامه ای که یکی از مخاطبان آن وزارت کار نیز هست، تأکید کرده است که بر اساس قانون باید هرچه سریعتر تکلیف مدیران بازنشسته در این وزارت خانه مشخص شود.

در همین راستا با وجود اسناد مشخصی که مبنی بر بازنشستگی برخی از مدیران از جمله تقی زاده وجود دارد انتظار می رود محسنی بند پی سرپرست وزارت کار هرچه سریعتر  تکلیف این مدیران بازنشسته به ویژه تقی زاده را مشخص کرده و وی این سمت را ترک کند.

در همین راستا فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات گفته است: آمار تقریبی درمورد مقامات بازنشسته که باید کنار بروند 170 تا 200 نفر و درمورد استانداران بازنشسته نیز همان رقم 15 نفر است که رییس دیوان محاسبات پیش از این اعلام کرد، ولی آمار نهایی بعد از رسیدگی دقیق اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات به تمامی دستگاه های مشمول طی نامه ای اعلام کرده است که تمامی بازنشستگان باید تا 23 آبان ماه با دستگاه مذکور تسویه کنند مگر افرادی که شامل استثنائات قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شوند که آنان در دستگاه های خود باقی می مانند.

به نظر می رسد نام تقی زاده هم در میان این 170 نفر است هرچند گفته می شود این روزها برخی از مدیران میانی صندوق بازنشستگی کشوری که از بستگان نزدیک برخی افراد ذی نفوذ در دیوان محاسبات هستند سعی دارند تا تقی زاده را از لیست بازنشستگان خارج کنند! متاسفانه این لابی ها همچنان ادامه دارد که در صورت عدم توقف بناچار جزییات این لابی گری ها را منتشر خواهیم کرد.

دستگاه های نظارتی قطعاً باید با دقت بیشتری بر روند کناره گیری مدیران بازنشسته نظارت کنند چرا که با اعمال قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ماه های اخیر امورات بسیاری از ادارات رها شده و مدیران تمام تلاش خود را برای ابقا در سمت فعلی خود به کار گرفته اند.

صندوق بازنشستگی کشوری و حواشی های گسترده

تداوم انتصاب ژن های خوب و افراد وابسته به گروه ها و جریان های سیاسی موجب شده تا این صندوق از ماموریت اصلی خود یعنی فعالیت اقتصادی برای خدمت رسانی به بازنشستگان دور شده و فعالیت های اقتصادی بیشتر معطوف به زد و بندهای رانتی و پرداخت حقوق های نجومی به اعضای هیات مدیره شرکت های تابعه خلاصه شده است.

جمشید تقی زاده مدیر عامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری نیز که دی ماه سال قبل با حکم علی ربیعی به این سمت منصوب شد، در حالی رویه محمود اسلامیان مدیر عامل مستعفی صندوق، را ادامه می دهد که خبرهای نگران کننده ای از انتصابات مشکوک وی منتشر شد.

رکورد تغییرات اتوبوسی در اختیار تقی زاده

این مدیر بازنشسته نتوانست آنگونه که باید در صندوق بازنشستگی اقدامات قابل تأملی انجام دهد؛ هنگام ورود تقی زاده به صندوق بازنشستگی در اولین مرحله تعداد زیادی از مدیران با سابقه و متخصص این سازمان را برکنار کرد؛ در حقیقت این حجم از جابجایی مدیران وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در فاصله تقریبی 150 روز را می‌توان یکی از منحصر به فردترین رکوردهای عزل و نصب مدیران در کشور به شمار آورد که در اختیار تقی زاده قرار گرفت.

در فهرست مدیران ارشد تغییر یافته، می‌توان به هفت مدیرعامل شرکت و هلدینگ برخورد و مابقی تغییرات هم به مدیران کل و یا سرپرستان استانی صندوق اختصاص یافته است.

وی در اولین اقدام دو تن افراد بسیار نزدیک به خود یعنی حسین فروغی مجد را به عنوان نماینده خویش در کمیته سرمایه گذاری و نادر صادقی را به عنوان مدیرعامل شرکت کفش ملی منصوب کرد. نکته قابل تامل اینکه تقی زاده پیش از آمدن به صندوق بازنشستگی کشوری با صادقی و فروغی مجد، در یک شرکت خصوصی در خیابان جردن، شریک تجاری بوده اند!

مثلثی که در صندوق بازنشستگی شکل گرفت و کار را برای جوانان سخت کرد

تقی زاده به محض ورود به صندوق بازنشستگی کشوری، تلاش کرد تا دوستان همراه خود را بدون در نظر گرفتن تجربه و توانایی های لازم، در سمت های کلان مدیریتی این صندوق قرار دهد.

نادر صادقی و حسین فروغی مجد دو تن از اعضای اصلی تیم تقی زاده هستند که یک مثلث دوستانه را در صندوق بازنشستگی کشوری تشکیل داده اند.

تقی زاده در اولین انتصاب، صادقی را با لیسانس فلسفه به سمت مدیر عاملی گروه کفش ملی منصوب کرد! مدیرعامل صندوق بازنشستگی برای دوست دیگر خود یعنی حسین فروغی مجد نیز سمت معاونت صندوق یا مدیر عاملی هلدینگ آتیه صبا  را در نظر گرفته بود که با مخالفت جدی، ربیعی همراه شد؛ ولی تقی زاده وی را به سمت مشاور و نماینده خویش در کمیته سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری منصوب کرد.

این کمیته به عنوان یکی از مهم ترین کمیته های صندوق بازنشستگی کشوری شناخته می شود که کلیه امور سرمایه گذاری از سوی صندوق در بخش های مختلف تجاری به آن واگذار شده و طبیعتاً نماینده مدیرعامل به عنوان پرنفوذ ترین شخص در آن، می تواند سرمایه گذاری را به سمت بخش هایی که علاقه دارد، روانه کند.

این دو انتصاب وقتی عجیب و قابل تامل می شود که بدانیم، جمشید تقی زاده، نادر صادقی و حسین فروغی مجد، پیش از ورود تقی زاده به صندوق بازنشستگی کشوری، با یکدیگر در شرکتی خصوصی شریک تجاری بوده اند.

 تقی زاده در ادامه انتصاب های عجیب و قابل تامل خود، نجات امینی از همشهریان خود را با تقاضای یکی از روسای کمیسیون های مجلس که وی نیز از همشهری های تقی زاده است، به سمت معاونت امور سرمایه گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری منصوب کرده است.

نجات امینی در حالی به این سمت منصوب شده که در سابقه وی معاونت سعید مرتضوی، مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی و دادستان معزول تهران به چشم می خورد؛ دوران سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی و شستا یکی از پرابهام ترین و دوران های مدیریتی این هلدینگ بزرگ اقتصادی بود و عجیب تر آنکه نجات امینی حالا در دولتی که به ظاهر مخالف سیاست های دولت قبل است، چنین پست مهم اقتصادی را در اختیار می گیرد.

نکته قابل تامل دیگر، تدام حضور ولی آذروش در سمت هلدینگ آتیه صبا به عنوان هلدینگ اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری است که وی نیز سال 95 با حمایت و رانت همان رئیس کمیسیون مجلس که تقی زاده را به ریاست صندوق رسانده، به نفر اول یک هلدینگ بزرگ اقتصادی تبدیل شد وی نیز با انتصاب داماد این نماینده مجلس محبتهای او را جبران کرد!

انتصاب آذروش به دلیل عدم تائید وی از سوی سازمان بورس، همچنان غیرقانونی است و با آمدن تقی زاده از همشهری های آذروش، جایگاه این نماینده سابق و ردصلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، در آتیه صبا تثبیت شده است.

تقی زاده همچنین با حفظ رویه مدیران قبلی صندوق بازنشستگی، افرادی نظیر افشار را دوباره به صندوق برگرداند و هرچند نتوانست در جای مد نظر منصوب کند اما او را به عنوان مدیرکل روابط عمومی و آچار فرانسه خود منصوب کرد که در گزارش های آینده درباره عملکرد و سوابق محمدرضا افشار بیشتر خواهیم گفت.

نابودی سرمایه بازنشستگان در میان رانت خواری ها

این انتصاب های سیاسی و حاشیه ساز تنها منجر به از بین رفتن سرمایه های بازنشستگانی می شود که تنها امید آنها دریافت مقرری ماهیانه ای است که قرار است به آنها پرداخت شود.

بر اساس برخی اخبار منتشر شده، سرمایه های صندوق بازنشستگی کشوری و شستا با عدم دقت وزیر سابق کار در انتصاب مدیران نالایق در حال از بین رفتن است و اگر دولت به صندوق های مذکور کمک مالی نکند، این صندوق ها از پرداخت حقوق بازنشستگان نیز عاجز خواهند بود.

گفته می شود به دلیل عملکرد بدون برنامه ریزی در صندوق بازنشستگی کشوری، بسیاری از شرکت های کلان این صندوق به شدت زیان ده هستند. طی 4 سال گذشته وضعیت صندوق های بازنشستگی، شستا و هلدینگ های زیر نظر وزارت کار هر روز بحرانی تر از قبل شده است.

یکی از علت های اصلی استیضاح ربیعی صندوق بازنشستگی و شستا بوده است که در سال های اخیر نتوانست آنگونه که باید از سرمایه های بازنشستگان کشور حمایت کند.

امید است با روی کار آمدن یک مدیر جوان و فعال در صندوق بازنشستگی کشوری، مشکلی از مشکلات بازنشستگان حل شده و روند سوددهی شرکت های تابعه از سر گرفته شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.