1397-06-15 18:36
501
1
56732
گزارش؛

از خاطر مکدر رئیس جمهور تا ادعای روحانی در خانه ملت/ دلار ارزان و متعادل روحانی به 15 هزار تومان رسید!

گرانی دلار در بازار ارز در حالی ادامه دارد که پیش‌تر رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرده بود که دلار به‌زودی و طی روزهای آینده ارزان می‌شود.

به گزارش گلستان ما، روند افزایشی نرخ دلار همچنان سیر صعودی دارد و گویا قرار نیست این قطار سرعت گرفته در طول 4 ماه گذشته، از حرکت بازایستد. مسئولان امر هم هیچ برنامه منسجمی تا به امروز برای کنترل اوضاع نداشته اند و حتی تغییرات صورت گرفته در دولت چه از سوی رئیس جمهور و چه از سوی مجلس، نتوانسته این وضعیت نابه سامان اقتصادی را سامان دهد.

نوسانات شدید نرخ ارز از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و نرخ هر دلار که شاخص بازار ارز است؛ از 5 هزار در روزهای پایانی سال گذشته به 15 هزار تومان در روزهای اخیر رسید و حتی اقدامات پلیسی دولت در ماه های اخیر نیز نتوانست نرخ دلار را در یک وضعیت ثابت قرار دهد. این در حالی است که حسن روحانی در دوره تبلیغات انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: صبح نمی دانستیم ساعت ۱۱ یا ۱۲ ظهر قیمت دلار چقدر می شود؟

گرانی دلار در بازار ارز در حالی ادامه دارد که پیش‌تر رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرده بود که دلار به‌زودی و طی روزهای آینده ارزان می‌شود؛ ولی گرانی‌ها در بازار ارز در حالی هرروز رنگ جدیدی به خود می‌گیرد که با اوج‌گیری نرخ دلار هم حسن روحانی رئیس‌جمهوری و هم همتی رئیس‌کل بانک مرکزی به مردم اطمینان داده بودند که دلار به‌زودی ارزان می‌شود؛ ولی به نظر می‌رسد وعده‌های مسئولان در عمل تحقق نیافت و در روزهای ابتدایی آغاز به کار رئیس جدید بانک مرکزی، همتی از ارزانی دلار خبر داد؛ اما این وعده هیچ زمانی محق نشد.

اپیزود اول- آذر 96 – از سفر اربعین تا خاطر مکدر رئیس جمهور

آذرماه 96 بود که مسوولان دلایل افزایش نرخ ارز  تقاضا برای سفر اربعین؛ سفرهای آغاز سال میلادی 2018، سخنان ترامپ و... عنوان کرده و وعده داده بودند که بعد از هرکدام قیمت ارز کاهش می‌یابد؛ البته بسیاری به سوء مدیریت دولت در تثبیت قیمت ارز دلیل افزایش نرخ دلار و سایر ارزها عنوان می‌کنند بااین‌حال بازار و قیمت‌ها در بازار سکه و ارز به سخنان و وعده‌های آنان پشت پا زدند به‌طوری‌که بازار ارز و سکه در ایام تعطیلات نوروز هم از تحولات دست برنداشت تا جایی ماجرای نوسان بازار ارز و سکه به سال جدید هم کشیده شد  و قیمت دلار برای نخستین بار به ۵۱۰۰ تومان و سکه به بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و باوجوداینکه برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که پس از شروع سال جدید با کاهش تقاضا، بازار ارز باثبات بیشتری همراه شود اما عملاً این‌گونه نشد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس‌ سازمان برنامه‌وبودجه نیز 23 آذرماه در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه، با بیان اینکه رئیس‌جمهوری در جلسه امروز با وی تاکید کرده که درباره افزایش نرخ ارز بسیار نگران است، ادامه داد: آقای روحانی اصلاً و به‌هیچ‌عنوان افزایش نرخ ارز را برنمی‌تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است.

از سوی دیگر نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود در 2 بهمن‌ماه 96 تاکید کرده بود که مشکلی از بابت دلار وجود ندارد و مردم خیالشان راحت باشد. روحانی درباره شایعه بالا بردن نرخ ارز در پایان سال اظهار داشت: به نفع دولت نیست که دلار را بالا ببرد تا مخارجش را تامین کند. ما اول سال یک پیش‌بینی در خصوص نرخ ارز می‌کنیم و من به مردم به‌صراحت می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست و همواره من در دولت به مقامات مسئول این تاکید را داشتیم چراکه نوسانات مختلفی بر زندگی مردم خواهد گذشت. روحانی تاکید کرد: خیال مردم از بابت دلار راحت باشد.

همچنین رئیس‌جمهور  در روز سه‌شنبه 17 بهمن در نشست خبری وقتی خبرنگار از دلار 4800 تومانی نام برد؛ پاسخ دادند که دلار 4800 تومان نیست.  خبرنگار خطاب به رئیس‌جمهور گفته بود: آقای رئیس‌جمهور خبردارید که دلار 4800 تومان شده است؟ روحانی در پاسخ به او این قیمت را رد کرد و گفت: این‌طور نیست. نرخ ارز باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد. دلایل تجاری ندارد چون ما در تامین ارز و مخارج ارزی ترازمان مثبت است. دلایل اقتصادی هم ندارد.

اپیزود دوم- شهریور 97 – روحانی در مجلس: نرخ دلار متعادل می شود

حسن روحانی روز چهارشنبه 24 مرداد ماه در جلسه هیات دولت گفت: قیمت ارز حتماً از قیمتی که امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد. همه عوامل و مولفه‌های اقتصادی این را می‌گوید. مردم باید بدانند برای تمام ارز مورد نیاز واردات و تولید آنها یک قیمت تقریبی متعادل، با نوسان قیمت در حد 100 تا 200 تومان وجود دارد که بر آن مبنا بتوانند زندگی و کار خود را تنظیم کنند.

از سوی دیگر ششمین روز از شهریور ماه سال جاری بود که روحانی برای شرکت در جلسه سوال از رئیس جمهور به مجلس رفت و در پاسخ به یکی از سوالات نمایندگان خانه ملت درباره قیمت دلار گفت: تلاش دولت بر این است که قیمت ارز متعادلتر بشود. در هفته اخیر متعادل شده، در هفته های بعد متعادل می‌شود. ما ذخایر ارزی را بالا می‌بریم. ارز ما کم نشده، صادرات غیرنفتی ما غیر از میعانات گازی، ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. ذخایرارزی را در داخل و بانک‌های دنیا افزایش می‌دهیم. این کار احتیاطی است..اگربخواهیم مثل پارسال عمل کند، ظرف دو هفته ارز به قیمت پارسال می افتد. گفتید طلا، خب یک جاهایی پشتوانه اسکناس است و حق نداریم دست بزنیم.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.