1397-06-09 13:36
387
0
56573
مجلس در هفته‌ای که گذشت؛

از حضور "روحانی" در مجلس تا استیضاح "کرباسیان"/ سوال از «ظریف» اعلام وصول شد

مجلس در هفته‌ای که گذشت، ۳ روز جلسه علنی داشت که در مهم‌ترین بخش‌ رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصاد برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در پارلمان حضور یافتند.

به گزارش گلستان ما، مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته، در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، جلسه علنی داشته که در مهم‌ترین بخش‌ها، حجت‌السلام حسن روحانی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و امور دارایی برای پاسخ به سؤالات تعدادی از نمایندگان در این جلسات حضور یافتند.

**جلسه روز یکشنبه 4 شهریور

دویست‌ و‌سی‌ و ششمین جلسه علنی مجلس صبح یکشنبه به ریاست علی لاریجانی رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان و با دستور کار استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و امور دارایی آغاز شد.

**«کرباسیان» با رأی نمایندگان مجلس از وزارت اقتصاد رفت

پس از بررسی نظرات موافقان و مخالفان طرح استیضاح وزیر اقتصاد در صحن مجلس، وکلای ملت با 137 رأی مثبت، 121 رأی منفی، 2 رأی ممتنع از مجموع 260 رأی مأخوذه با ابقای کرباسیان در وزارت اقتصاد مخالفت کردند.

**جلسه روز سه‌شنبه 6 شهریور

دویست‌ و‌سی‌ و هفتمین جلسه علنی مجلس  به ریاست علی لاریجانی و با دستور کار بررسی سوال از حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور آغاز شد.

**نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع نشدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از 5 سؤال طرح‌شده از رئیس‌جمهور درباره 4 سال قانع نشدند و این سؤال‌ها به قوه قضاییه ارجاع داده شد.

**جلسه روز چهارشنبه 7 شهریور

دویست‌ و‌سی‌ و هشتمین جلسه علنی مجلس  به ریاست علی لاریجانی و با دستور کار بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز آغاز شد.

**لاریجانی: قانوناً نمی‌توان سؤال از رئیس‌جمهور را به قوه قضائیه ارجاع داد

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس طی تذکری گفت:اگر اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ‌های رئیس‌جمهور به سؤال قانع‌ نشده باشند و موضوع مورد سؤال نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، سؤال به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر این نماینده اظهار داشت:اگر در عناوینی که نمایندگان به‌عنوان سؤال مطرح کردند، کلمه‌ای به‌عنوان استنکاف و نقض قانون ذکر می‌کردند، مجلس می‌توانست چنین اقدامی انجام دهد اما در حال حاضر چنین عنوانی ذکر نشده است. شما می‌توانید مطابق ماده 236 این اقدام را انجام داده و موارد استنکاف و نقض قانون را به قوه قضائیه ارسال کنید اما در قالب سؤال از رئیس‌جمهور امکان‌پذیر نیست. سؤال از رئیس‌جمهور کار عبثی نبود، اما قانوناً نمی‌توان اقدامی کرد.

**طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام وصول شد

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع  درباره ریشه‌های قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: براساس تبصره یک ماده 49 اصلاحات تقنینی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد کرده تحت عنوان اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام وصول می‌شود.

**موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از خودروسازان داخلی

نمایندگان مجلس با 153 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع  194 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش موافقت کردند.

**"بطحایی" هفته آینده استیضاح می‌شود

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس طرح استیضاح  سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد.قرار است سه شنبه هفته آینده جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی پارلمان برگزار شود.

**سوال از «ظریف» اعلام وصول شد

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس الحاق یک ماده به قانون مالیات‌های مستقیم مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن را به طور عادی اعلام وصول کرد و گفت: سوال ملی حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس از وزیر امور خارجه درباره عدم ارائه گزارش به موقع مذاکرات برجام به مجلس و مردم اعلام وصول می‌شود.

وی با بیان اینکه سوال ملی جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب به اتفاق 2 تن از نمایندگان از وزیر امور خارجه درباره اعلام اقدامات دیپلماتیک در راستای تهدیدات بین المللی و منطقه‌ای اعلام وصول می‌شود، افزود: همچنین سوال ملی جلال محمودزاده نماینده مهاباد از وزیر امور خارجه درباره عدم جلوگیری از سد‌سازی‌های غیر قانونی نیز اعلام وصول می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: سوال ملی کاظم جلالی نماینده تهران از وزیر امورخارجه درباره موضوع اعلام اعطای حق شهروندی به مقامات کشوری و فرزندان آنها در جریان مذاکرات برجام اعلام وصول می‌شود. همچنین سوال ملی علیرضا محجوب نماینده تهران به اتفاق 3 تن از نمایندگان از وزیر نیرو درباره عدم شفافیت وضعیت اپراتور‌های برق با وجود توافقات قبلی اعلام وصول می‌شود.

امیرآبادی فراهانی گفت: سوال ملی حسن کامران نماینده اصفهان از وزیر کشور درباره کوتاهی وزارت کشور در اجرای مصوبات شورای عالی آب و شورای امنیت کشور اعلام وصول می‌شود.

**تصویب کلیات لایحه "ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی"

نمایندگان در جریان بررسی لایحه یک فوریتی ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی، با 127 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.