1397-06-07 11:35
533
0
56521
گزارش؛

کارت زرد مجلس به روحانی یا اخطار به هیات دولت/ آیا رئیس جمهور رویکرد، برنامه و تیم اقتصادی را اصلاح می کند؟

کارت زرد امروز مجلس به حسن روحانی و عدم اقناع از پاسخ های رئیس جمهور در مجلس نیز اخطار دیگری بود که نمایندگان مجلس پس از استیضاح 2 وزیر انجام دادند. حالا اما نوبت رئیس جمهور و هیات دولت است که دست به کار شده و یا با فعالیت بیشتر شرایط معیشتی مردم و اقتصادی جامعه را بهبود بخشند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ جلسه علنی صبح سه شنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد و بررسی طرح سؤال از رئیس‌جمهور مهمترین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان بود که در پایان با کارت زرد نمایندگان خانه ملت به رئیس جمهور به پایان رسید.

در این جلسه نمایندگان در 5 محور سوالات خود را از نمایندگان مطرح کردند که در پایان از یک پاسخ قانع شده و از 4 پاسخ دیگر قانع نشدند. در سوال اول چرا دولت در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است. نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص کنترل قاچاق کالا قانع نشدند. سوال دوم اینگونه مطرح شد که علت استمرار تحریم های بانکی با گذشت بیش از 2 سال و علی رغم انجام تمامی تعهدات برجامی از سوی ایران چیست؟ نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص استمرار تحریم های بانکی قانع شدند.

- چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته ای ندارد؟ سوال سوم نمایندگان مجلس بود. نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص اقدامات دولت درخصوص کاهش نرخ بیکاری قانع نشدند.  علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت شما علی رغم وعده ها و اعلام های مکرر عبور از رکود چیست؟نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص رکود اقتصادی شدید چندین ساله قانع نشدند.علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟ نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی قانع نشدند.

اما پس از پایان جلسه امروز مجلس این سوال پدید آمد که حالا در پی عدم اقناع نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور به 4 سوال، چه اتفاقی پیش می آید. در این خصوص حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار دانا؛ در این خصوص اظهار داشت: طبق بررسی که من داشتم هر 4 سوالی که نمایندگان از آن قانع نشدند نقض قانون اساسی است باید به فوریت به قوه قضاییه ارسال شود. این پرونده‌ها پس از ارسال از سوی مجلس در قوه قضاییه بررسی می‌شوند و اگر نقض قانون تشخیص داده شود طبق قانون با رئیس جمهوری برخورد می‌شود.

نکته مهمتر ماجرا اما به نحوه مواجهه دولت و شخص رئیس جمهور با ماجرای امروز بازمی گردد. از 2 ماه پیش نامه ای از سوی نمایندگان مجلس به حسن روحانی ارسال شد که طی آن  200 نماینده مجلس از دولت درخواست کرده بودند که با ایجاد تغییرات مناسب در تیم اقتصادی دولت و برخی اعضای کابینه، از روند نابه سامان وضعیت اقتصادی دولت جلوگیری بعمل آورد. اما رئیس جمهور تنها با پایان مهلت قانونی حضور سیف در بانک مرکزی، همتی را جایگزین وی کرد تا نشان دهد همت چندانی برای ایجاد تغییرات در دولت وجود ندارد.

همین اتفاق باعث شد تا نمایندگان خود دست به کار شده و با استیضاح 2 وزیر کار و اقتصاد، قدمی در راستای بهبود وضعیت کابینه دولت بردارند. اما این پایان کار نمایندگان نبوده و در گوشه و کنار بار دیگر به رئیس جمهور این اخطار را دادند که اگر شخص رئیس جمهور اقدام به تغییر در کابینه نکند، بازهم این نمایندگان خواهند بود که با اهرم استیضاح، وضعیت کابینه دولت را بهبود بخشند.

اما کارت زرد امروز مجلس به حسن روحانی و عدم اقناع از پاسخ های رئیس جمهور در مجلس نیز اخطار دیگری بود که نمایندگان مجلس پس از استیضاح 2 وزیر انجام دادند. حالا اما نوبت رئیس جمهور و هیات دولت است که دست به کار شده و یا با فعالیت بیشتر شرایط معیشتی مردم و اقتصادی جامعه را بهبود بخشند و یا اینکه با ایجاد تغییرات در کابینه، رویکرد و برنامه اقتصادی دولت را تغییر دهند. سوالی که از امروز اذهان عمومی را نیز به خود معطوف کرده که آیا روحانی  رویکرد، برنامه و تیم اقتصادی را اصلاح می کند؟"

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.