1397-06-06 09:36
424
0
56487
به صورت علنی انجام شد؛

برگزاری جلسه محاکمه ۱۹ توزیع کننده ارز در بازار آزاد و خارج از سیستم قانونی/ قاضی زرگر: فعالیت‌های این افراد باعث شده ۲۵۰۰ میلیارد تومان به نظام ارزی کشور لطمه وارد شود

اولین جلسه محاکمه ۱۹ متهم به توزیع ارز آزاد و خارج از سیستم قانونی، دقایقی پیش در شعبه دوم دادگاه ویژه به صورت علنی آغاز شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، رسیدگی به پرونده اتهامی نوزده نفر از متهمان بازداشت شده اخلال در بازار ارز و سکه از لحظاتی قبل در دادگاه انقلاب تهران آغاز شد.

این ۱۹ نفر کسانی هستند که ارز دولتی را خارج از شبکه توزیع قانونی توزیع کرده اند و از این مسیر گفته می‌شود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته اند.

قاضی سید احمد زرگر رئیس شعبه ۲۴ تجدید نظر تهران این افراد را محاکمه می‌کند. در ابتدای این جلسه نماینده دادستان تهران کیفرخواست تجمعی صادر شده برای این متهمان را قرائت کرد.

دادگاه با حضور همه متهمان و وکلای آنها و خبرنگاران برگزار شده است.

*** قاضی زرگر:  ۱۹ متهم ۲۵۰۰ میلیارد تومان به نظام ارزی کشور لطمه وارد کرده اند

دادگاه رسیدگی به جرایم 19 نفر از اخلالگران ارز که آن را خارج از شبکه قانونی توزیع کردند در شعبه 2 دادگاه ویژه دادگاه انقلاب اسلامی استان تهران به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.

قاضی زرگر بیان داشت: این جلسه برای رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران و مفسدان ارزی در شعبه 2 ویژه دادگاه در حال برگزاری است.

وی افزود: امروز ما این جلسه را در ارتباط با عزیزانی که توزیع غیرمجاز ارز با شگردهایی که حضار بهتر می‌دانند فعالیت داشته‌‌اند، تشکیل شده است.

زرگر گفت: تعداد این متهمان 19 نفر است و ارزش ریالی فعالیتی که باعث لطمه به نظام ارزی کشور شده 2500 میلیارد تومان است.

رئیس شعبه دو دادگاه ویژه دادگاه انقلاب اسلامی با بیان اینکه هر کدام از این افراد خبر از مشکلات مردم نداشتند، گفت: ارزهایی که باید برای بهداشت، آذوقه و معیشت مردم صرف می‌شد توسط افرادی که این متهمان برای آنان کار می‌کردند لطمه وارد کرد.

وی خطاب به متهمان بیان داشت: شما اقداماتی انجام داده اید که این اقدامات مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد و از طرفی دشمن از این کار خشنود خواهد شد.

امیدواریم خداوند توفیق عنایت فرماید تا با رعایت عدل و انصاف خسارت‌هایی که با اقدامات این افراد به کشور وارد شده پرونده را به نتیجه برسانیم و این مقدمه گفته شده به دلیل ایجاد آمادگی برای قرائت کیفرخواست است و از برادر عزیز خواستار قرائت کیفرخواست هستیم.

***نوسانات بازار ارز باعث کاهش ارزش پول ملی و فشار بر اقشار کم‌درآمد شده است

حسینی نماینده دادستان تهران در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات 19 نفر از اخلالگران نظام اقتصادی از طریق اخلال در توزیع ارز به قرائت کیفرخواست پرداخت.

وی گفت: این پرونده نسبت به برخی از متهمان که شرکای جرم هستند و شامل چند صرافی است که متهمان حاضر با آنها همکاری داشتند که در دادسرا مفتوح و تحقیقات آن در مراحل پایانی است.

حسینی ادامه داد: نوسانات اخیر بازار ارز تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد کشور داشته و موجب کاهش ارزش پول ملی و فشار بر اقشار کم‌درآمد شده است. اگرچه اعمال تحریم خارجی و ایجاد ناامنی روانی توسط برخی رسانه‌ها در افزایش ناامنی مؤثر بوده است، اما این عوامل از ابتدای پیروزی انقلاب هم وجود داشته و مسئله جدیدی نیست؛ اما به دنبال فعالیت خارجی، عده‌ای سودجو در داخل کشور به دنبال سود هنگفت بوده و با سوءاستفاده از خلاءهای قانونی و عدم نظارت صحیح برخی مسئولان در تخفیف و تامین ارز و نحوه توزیع، تاثیر مهمی در افزایش قیمت نفت از طریق توزیع نادرست آن داشته‌اند.

نماینده دادستان تهران گفت: این اقدامات موجب کمبود منابع ارزی شده و زمینه‌ساز افزایش چشمگیر قیمت ارز در ماه‌های اخیر شده است.

وی اضافه کرد: اعمال سیاست‌های نادرست و غیرکارشناسی در آشفتگی بازار ارز مؤثر بود اما فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی باعث شد امکان استفاده بهینه از امکانات موجود فراهم نشود.

حسینی بیان داشت: این افراد متهم‌ هستد که از طریق مداخله کلان در معاملات ارزی به صورت صوری با سوءاستفاده از کارت‌های ملی متعدد و با همدستی تعدادی صراف موجب شدند که ارز توزیع شده بانک مرکزی به دست نیازمندان واقعی نرسد و به جای صرف شدن در راه خرید کالاهای مورد نیاز و سفرهای خارجی ضروری در گاو صندوق افرادی خاص ذخیره شوند.

وی ادامه داد: فعالیت این افراد که بعضا خود اقدام به ذخیره‌سازی ارزهای خارجی برای دستیابی به سود کرده‌اند باعث شده که به ارز به عنوان یک کالای سودآور نگاه شود و به این ترتیب ارزش پول ملی کاهش یافته و قیمت ارز افزایش نامتعارف پیدا کند.

نماینده دادستان تهران خاطرنشان کرد: البته اختلال در نظام اقتصادی به شخص واحد ختم نمی‌شود و افراد متعددی در این بخش در ماه‌های اخیر فعال بودند اگرچه نقش آنها یکسان نیست اما عملکرد آنها مجموعا موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور شده است.

***خرید صوری ۲۱ میلیون دلار توسط دو پسر ۲۷ ساله/نوید ۲۶ ساله ۱۵ میلیون دلار خارج از شبکه قانونی دلار خرید

حسینی نماینده دادستان تهران در ادامه رسیدگی به پرونده اخلالگران بازار ارز اسامی 19 نفر از متهمان را به همراه اتهامات آنها قرائت کرد.

وی گفت: 1- علی صارفی که در تاریخ 1 مرداد 97  بازداشت شده ومتولد 1346 است. متهم به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 50 میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد است.

2- علیرضا حسن‌زاده بازداشت از تاریخ 3 مرداد 97 متولد 1370 اهل ساری ساکن تهران فاقد سابقه متاهل و دیپلم متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی 50 میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.

وی ادامه داد: نفر سوم علیرضا لوینی بازداشت 10 مرداد 97 متولد 1378 اهل تهران متاهل لیسانس فاقد سابقه متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 22 میلیون و 300 هزار دلار دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.

4- علی راستگوی کواکی بازداشت 8 مرداد 97 متولد 1353 اهل و ساکن تهران دیپلم متاهل متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 17 میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
5- نوید فرشید ترکمانی متولد 1371 اهل و ساکن تهران متاهل کارشناسی فاقد سابقه متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 15 میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
6- علیرضا پرونده بازداشت 8 مرداد 97 متولد 1354 اهل و ساکن تهران متاهل دیپلم، فاقد سابقه متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 15میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
7- مجتبی نوروزی بازداشت 2 مرداد 97 متولد 1370 اهل و ساکن تهران مجرد دیپلم فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 11 میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
8-نوید ظهره‌وند بازداشت از تاریخ 7 مرداد 97 متولد 1370 اهل و ساکن تهران مجرد کارشناسی فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 10 میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
9- محمد هاشمی بازداشت از 10 مرداد 97 متولد 1350 دیپلم فاقد سابقه کیفری متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 10میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
10- رحمت میرزایی آزاد با قرار وثیقه لیسانس متاهل فاقد سابقه متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 8 میلیون و 516 هزار دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
11-  محمد احمدی بازداشت از تاریخ 10 مرداد 97 متاهل فاقد سابقه متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 8 میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
12- حمید خسروی بازداشت از تاریخ 10 مرداد 97 اهل بروجرد ساکن تهران فاقد سابقه متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 7 میلیون و229 هزار دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
13- محمد کاظمی متاهل فوق دیپلم فاقد سابقه متولد 1351 متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی یک میلیون و 900 هزار دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
14- مهدی علیپور بازداشت 8 مرداد 97 متولد 1369 اهل و ساکن تهران فوق دیپلم متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 4 میلیون و 670 هزار دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
15- سعید کاظمی بازداشت در تاریخ 8 مرداد 97 متولد 1365 اهل هشترود ساکن تهران متاهل دیپلم متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 5 میلیون و 593هزار دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
16- شاهین بنی‌جمالی بازداشت 9 مرداد 97 متولد 1366 اهل و ساکن تهران فاقد سابقه کیفری دیپلم مجرد متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 4 میلیون و 829 هزار دلار و بیش از یک میلیون یورو به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
17- غلامرضا حقیقت‌پژوه بازداشت 1 مرداد 97 متولد 1344 اهل و ساکن تهران دیپلم مجرد فاقد سابقه متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 4میلیون و 500 هزار دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
18- احمد طاهری بازداشت 10 مرداد 97 متولد 1369 اهل دامغان ساکن تهران متاهل فوق دیپلم فاقد سابقه متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 4 میلیون و 444 هزار دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
19- نریمان آرزومند بازداشت از تاریخ 7 مرداد 97 متولد 1370 اهل و ساکن تهران مجرد فوق دیپلم متهم است به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خریدو فروش غیرقانونی 3 میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد.
 
***سرنوشت ارزهایی که متهمان خریده‌اند مشخص نیست/ استفاده از کارتهای ملی اشخاص متعدد
 
در ادامه رسیدگی به پرونده حسینی نماینده دادستان تهران افزود: متعاقب استعلامات اولیه و همچنین استعلام از بانک مرکزی مبنی بر سوء استفاده برخی افراد از سامانه سنا که اقدام به خرید ارز دولتی کرده و از جایی که هزینه‌کردها مشخص نیست پرونده‌های متهمان تشکیل شده است.
 
وی افزود: اکثر افرادی که به عنوان متهم حضور دارند از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه هستند که با دریافت مبلغ ناچیز کارت ملی خود را در اختیار افراد سودجو قرار دادند و آنان نیز با استفاده از این کارت شرایط را به اینجا رساندند. در حال حاضر سرنوشت ارزها مشخص نیست که باید از طریق کارت‌های بانکی مشخص شود.
 
حسینی بیان داشت: افراد اصلی با در اختیار گرفتن کارت‌های ملی اشخاص متعدد و با ثبت ارز در سامانه سنا مبالغ هنگفت را به نام این متهمان ثبت کردند. اظهارات برخی از متهمان نشان از آن دارد صرافی‌هایی که با آنان همکاری داشتند با بانک تماس گرفته و مشخصات افراد را در سامانه سنا ثبت کرده‌اند و به حساب شرکت تضامنی صرافی واریز و مابقی نیز به حساب کارگران صرافی واریز و به شرکت صرافی باز می‌گشت.
 
وی در خصوص دستگیری این متهمان گفت: گزارش‌هایی از بانک مرکزی که نام ۱۰۲۸ نفر را در سامانه سنا عنوان کرد و همچنین گزارش‌های دیگری در خصوص خریداران ارز توسط معاونت مبارزه با جرائم اقتصادی عنوان شد.
 
همچنین وزارت اطلاعات در خصوص دستگیری ۴۱ نفر که کارت ملی‌شان در اختیار افراد سودجو قرار داشت گزارش‌هایی ارائه کرد.
 
از طرفی دیگر مرجع انتظامی در تاریخ ۹۷.۵.۸ گزارش‌هایی از اقدامات مجرمانه متهمان با استفاده از کارت‌های ملی صوری که دست‌های پشت پرده در آن وجود داشت، دخالت داشتند ارائه کرد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.