1397-05-26 13:57
528
0
56127
خطیب جمعه تهران:

کشور دیگر ظرفیت تکانه‌های ارزی را ندارد/ ضرورت اصلاح قانون پولی و بانکی از سوی مجلس و دولت

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به اینکه قانون پولی و بانکی کشور مربوط به سال 1351 است از دولت خواست با لایحه‌ای این قانون را اصلاح کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب نمازجمعهتهران در خطبه‌های خود خطاب به رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: آقای مدیرکل! با دستور و امر، معاون و مسئولان خود را عزل و نصب نکنید زیرا شما مسئول هستید و باید پاسخگو باشید.

وی افزود: رئیس‌کل بانک مرکزی باید مسئولیت‌ها را به دست مدیران عالم و باتجربه بسپارد و کشور این سرمایه‌ها را در اختیار دارد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه قانون پولی و بانکی کشور مربوط به سال 1351 است،‌گفت: با همکاری دولت می‌توان با لایحه‌ای این قانون را اصلاح کرد و هدفگذاری در بانک مرکزی نیز باید در راستای رشد تولید ناخالص داخل به منظور ثبات نرخ ارز در کشور و جلوگیری از این تکانه‌های سخت در میان‌مدت و بلندمدت باشد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با تأکید اینکه کشور دیگر ظرفیت تکانه‌های ارزی را ندارد گفت: با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به این هدف رسید بنابر این دولت نباید رضایت کوتاه‌مدت را ملاک اقدامات خود قرار دهد.بلکه با برنامه‌های بلندمدت و اهداف کلان راه را برای اقتدار ملی هموار کند.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس‌کل بانک مرکزی از وی خواست که برای اصلاح نظام بانکی کشور قدم‌های اساسی و بنیادی بردارد.

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب از دولت در خصوص اصلاح نظام بانکی تصریح کرد: این کار بزرگ نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده از نخبگان علمی و سیاسی کشور است.

حجت‌السلام ابوترابی‌فرد تأکید کرد: باید سه قوه با عزم جدی و با نگاه بلندمدت اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند و قدم‌ها را استوار بردارند و در این راه عزم جدی نیز معطوف به فراهم آوردن استقلال بانک مرکزی باشد.

وی اضافه کرد:‌ رئیس‌کل بانک مرکزی نیز باید به طور شفاف این مطالبه را از رئیس محترم دولت و مجلس داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی راه را برای رشد اقتصاد ملی هموار می‌کند،‌به پایه پولی کشور اشاره و تصریح کرد: یکی از اجزای پایه پولی کشور خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است، اراده بانک مرکزی باید بر عدم افزایش دارایی‌های خارجی باشد این سیاستی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند.

وی افزود: باید با برنامه جدی افزایش دارایی‌ها ی خارجی بانک مرکزی کنترل شود و می‌توان از طریق آن هزینه های دولت را کاهش داد؛ با افزایش بدهی‌های دولت شاهد رشد نا موزون پایه پولی خواهیم بود بنابراین دولت باید برای پرداخت بدهی‌های انباشته خود برنامه داشته باشد.

حجت‌السلام ابوترابی‌فرد عامل خالص بدهی‌های دولت را اجزای دیگر پایه پولی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: با افزایش بدهی‌های دولت شاهد رشد پولی کشور خواهیم بود بنابر دولت محترم باید با برنامه‌ریزی نسبت به پرداخت بدهی‌های خود قدم بردارد و مانع رشد بدهی‌های دولت به بانک مرکزی شود.

به گفته خطیب نمازجمعه تهران خالص بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از دیگر اجزای پایه پولی کشور است و ما در این حوزه با چالش روبه‌رو هستیم و معضل اصلی امروز نیز همین مسئله است.

وی ادامه داد: در این حوزه، ما بانک‌های خصوصی را بدون ضابطه خلق و در حالی که نظارت لازم برای عملکرد این بانک‌ها در اختیار نداشتیم اجازه فعالیت دادیم و امروز بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی از 120 هزار میلیارد تومان به 200 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

حجت‌السلام ابوترابی‌فرد تأکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی باید با ابزار مناسب نظارتی و کارآمد در عملکرد بانک‌های خصوصی نظارت جدی داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه از رئیس کل بانک مرکزی انتظار می رود برای رشد واقعی اقتصاد برنامه ریزی کند؛ گفت: هر چند با مشکلات ارزی مواجه هستیم؛ اما مشکلات کشورهایی که دارای بدهی خارجی سنگین هستند را نداریم. ما امروز کمترین بدهی خارجی داریم که یازده میلیارد دلار است و در کنار این مسئله می‌توان راه را برای حرکت اقتصادی آغاز کرد.

به اعتقاد حجت‌السلام ابوترابی‌فرد ایران از ظرفیت بالایی برای تولید ثروت برخوردار است تصریح کرد: ما می‌توانیم نفت خام را به فرآورده‌های بالاتر تبدیل کنیم که امکان تحریم آن نیز برای دشمن سخت است.

خطیب نمازجمعه تهران اظهار داشت:‌ ما از قدرت بالایی برای بیرون رفتن از این تنگناها برخوردار هستیم اما مشروط بر اینکه تصمیمات درست اتخاذ کنیم.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه  نخست خود نیز با اشاره به سالروز بازگشت آزادگان به کشور گفت:‌رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی از آزادگان، الماس‌های درخشان و گوهرهای گرانبها یاد کرده و آنها را ذخیره انقلاب سالامی نامیدند.

وی افزود:‌یکی از برگ‌های ذرین خلق شده در دفاع مقدس اسارت است یعنی دلاور مردانی که تا آخرین گلوله خود جنگیدند و مبارزه سختی را به نمایش گذاشتند و با آنکه بی صبرانه در انتظار شهادت بودند اما خداوند اسارت را برای آنها مقرر کرد تا پیام‌آور خون شهدا باشند.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: دشمن اذعان داشت که شیران قدرتمندی در اردوگاه‌ها حضور دارند و مردان سلحشوری در این اردوگاه‌ها قدم نهادند؛ مردانی که در طول اسارت خود حسرت یک "آه" را بر قلب دشمن نهادند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد یادآور شد: دغدغه روحانیون آزاده و پیشگامان اسارت و آحاد اسرای دلباخته اسلام و قرآن این بود که وظیفه چیست و آن وظیفه را چگونه باید انجام دهند.

به گفته وی، امروز هم اگر مسئولان کشور به فهم دقیق وظیفه و انجام شایسته آن فکر کنند، به سعادت می‌رسیم.

امام جمعه موقت تهران ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای منا, گفت: شهدای منا قربانی سوء مدیریت و توطئه‌های رژیم خون ریز آل‌سعود شدند؛ رژیمی که دستش آغشته به خون کودکان یمن است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه شرکت کنندگان نماز جمعه باید پیشگام وحدت باشند, گفت: آزادگان نماد عزت و افتخار بودند و هیچگاه به امام خود پشت نکردند و نفوذ ناپذیر بودند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: مقابله با دشمن هزینه دارد؛ اما هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از تسلیم کمتر است؛‌اگر امروز ما از موضع قدرت صحبت می‌کنیم به دلیل ایستادگی و عزتی است که رزمندگان اسلام داشتند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.