1397-04-26 15:27
770
0
55279

حیوان‌آزاری با ژست مدرنیته!

برداشتن حنجره صوتی سگ‌ها برای آنکه نتوانند در آپارتمان‌ها پارس کنند، از اقدامات غیر انسانی و خودخواهانه برخی است که برای تفریح خود اقدام به ایجاد معلولیت در حیوانات می کنند.

به گزارش گلستان ما به نقل از صبح توس، اگرچه نگهداری از حیوانات در نگاه اول بدون دردسر به نظر می‌رسد، اما حقیقت این است که حیوانات خانگی می‌توانند عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها شوند.

در جوامع شهری و به اصطلاح مدرن نگهداری حیوانات به یک مد و هنجار تبدیل شده است که بسیاری از خانواده ها درگیر این مدگرایی شده اند و در این بین گاهی حتی مرز میان حیوان​دوستی و حیوان‌​آزاری بسیار باریک می شود.

دکتر مجید رستگار در این خصوص به خبرنگار صبح توس اظهار کرد: برخی بر این باورند که حیوانات خانگی دارای کمترین بیماری و آلودگی را دارند، این در حالی است که چنانچه واکسن های این حیوانات مخصوصا سگ در زمان مشخص زده نشود میتواند بیماری های سخت و خسارات غیر قابل جبرانی را به وجود آورد.

وی بیماری هاری را یکی از اصلی ترین و خطرناکترین بیماری مشترک بین سگ و انسان نام برد و خاطر نشان کرد: هاری از طریق آب دهان حیوان بیمار به انسان منتقل می شود که متاسفانه این بیماری درمان مشخصی ندارد و تنها میتوان از بروز وانتقال آن جلوگیری کرد.

این دامپزشک در خصوص علائم بیماری هاری گفت: هاری باعث بروز اختلال های عصبی فراوانی در حیوانات می شود و اکثر آن ها پرخاش جو یا بسیار گوشه گیر می شوند که در مراحل پایانی این بیماری، تنفس و صدای حیوان تغییر می کند و آبریزش بزاق پیدا می کند.

رستگار بیماری های انگلی، پوستی، حساسیت ها، بیماری پتوس توئین، بیماری های قارچی و شپش ها را از دیگر بیماری های متداول سگ ها دانست که می توانند این بیماری ها را نیز به انسان منتقل کنند.

حیوانات را به خیابان ها نیاورید

وی ادامه داد: حضور حیوانات در مناطق آلوده مانند خیابان ها، چمنزار ها و برکه ها می تواند باعث انتقال این بیماری ها به حیوانات و پس از آن به انسان شود، لذا پیشنهاد می شود حداکثر از حضور حیوانات در این مناطق جلوگیری شود.

واکسیناسیون بهترین راه پیشگری از انتقال بیماری ها

این دامپزشک با تاکید بر اینکه افراد مریض و ضعیف بیشترین شانس انتقال بیماری را دارند، گفت: واکسیناسیون بهترین راه مقابله با این بیماری هاست لذا درخواست می شود افراد درصورتی که مکان و شرایط نگهداری صحیح از حیوانات را ندارند از نگهداری آن ها خودداری کنند.

رستگار تصریح کرد: متاسفانه افراد با وجود آنکه شرایط نگهداری حیوانات را ندارند، اقدام به نگهداری سگ در آپارتمان و مکان های کوچک می کنند که با این اقدام در واقع حیوان آزاری می کنند.

عقیم کردن و برداشتن حنجره سگ‌ها ارمغان زندگی آپارتمانی

وی عقیم کردن و برداشتن حنجره صوتی حیوانات را از اقدامات برخی برای نگهداشتن حیوانات در آپارتمان ها خواند و افزود: برداشتن حنجره صوتی سگ ها برای آنکه نتوانند در آپارتمان ها پارس کنند، از اقدامات غیر انسانی و خودخواهانه برخی است که برای تفریح خود اقدام به ایجاد معلولیت در حیوانات می کنند.

سیدکاظم هاشمی مشاور حقوقی و قضایی و مسئول موسسه فرهنگ و مدیریت جهادی و موسسه حقوق جهادی آرمان دادگران ایرانیان به خبرنگار صبح توس، گفت: نگهداری سگ و سایر حیوانات خانگی تا زمانیکه خسارتی در جامعه ایجاد نکند به خودی خود جرم محسوب نمی‌شود و در قوانین جمهوری اسلامی نیز داشتن حیوانات خانگی تا زمانیکه خطری نداشته باشد جرمی برای آن تعریف نمی‌شود.

جزای کیفری در انتظار سگ بازان

هاشمی در پاسخ به این سوال که نقش حقوق شهروندی چه می‌شود؟ عنوان کرد: این اتفاقی که رخ داده و منجر به زخمی شدن فرد شده است فراتر از حقوق شهروندی٬ حقوق کیفری دارد.

مسئول موسسه فرهنگ و مدیریت جهادی با بیان اینکه این جرم هم مجازات دیه و هم مجازات حبس دارد٬ بیان کرد: برای آزادسازی این سگ که منجر به آزار زن چادری به منظور تمسخر شده است فرد شاکی می‌تواند شکایت کند٬ پس از آن، شکواییه تنظیم و برای ارسال احکام به دادسرا ارسال شده و در قالب نامه برای حراست شهرداری نیز ارسال می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: فرد شاکی به منظور ارائه شکایت باید این ماجرا را از طریق شاهد و یا در صورت امکان از طریق دوربین های اطراف پارک و مغازه‌ها ثابت کند.

بر اساس تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا نجس العین می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است.

چندی پیش نمایندگان مجلس طرحی تهیه کردند که آوردن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابر عمومی ممنوع و مرتکب شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی محکوم می‌شود.

بر اساس ماده واحده این طرح، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا نجس العین می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.

علی‌رغم تصویب این طرح برای ممنوعیت آوردن و تردد سگ‌های خانگی به خیابان، اما همچنان شاهد افزایش رفت‌وآمد این حیوانات در سطح شهر هستیم که مخاطرات آن روز به روز در حال افزایش است.

مخاطراتی که اگر امروز جلوی آن گرفته نشود، فردا افراد دیگری پیدا می‌شوند که برای تفریح و سرگرمی و یا تمسخر حجاب و سایر معروف‌ها در جامعه این قبیل رفتار را تکرار کنند.

لازم به ذکر است که طی چند ماه گذشته در مشهد 3 نمایشگاه به صورت علنی اقدام به فروش سگ ها زینتی با قیمت های میلیونی کرده اند که میتواند زنگ خطری برای خانواده ها و افراد بی اطلاع باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.