1397-03-20 14:35
530
0
54204
گزارش؛

حاشیه های خروج دوباره پژو از ایران/ محرمانه‌ای که صنعت خودرو را بلاتکلیف گذاشت

با خروج پژو سیتروئن از ایران موضوع غرامت بیشتر از قبل جدی می شود و با توجه به محرمانه بودن قرارداد ایران و پژو باید دید تضمین های لازم جهت دریافت غرامت از پژو گرفته شده است یا خیر.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ طی روزهای گذشته خبر خروج پژو و سیتروئن از ایران در کشور حاشیه ساز شد، شرکت خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد فعالیت‌های خود را در ایران متوقف می‌کند. در بیانیه این شرکت فرانسوی آمده است که این گروه خودروساز در راستای پایبندی به قوانین آمریک،ا روند تعلیق فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک خود را آغاز کرده و تا ۶ اوت به پایان می‌رساند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: گروه خودروسازی PSA با کمک دولت فرانسه در حال رایزنی با مقامات آمریکا برای معافیت از تحریم‌هاست.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی هم درخواستی به وزارت خزانه داری آمریکا برای معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های ثانویه آمریکا فرستادند اما آمریکا موافقت نکرد.

آب پاکی آمریکا روی دست شرکت‌های اروپایی

وزیران کشور‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا در نامه خود به طور مشخص خواستار مستثنی شدن شرکت‌های اروپایی فعال در بخش‌های مهم داروسازی، بهداشت و درمان، انرژی، خودرو، هواپیمایی غیرنظامی، زیرساخت و بانکداری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدند.

یک روز پس از انتشار خبر ارسال نامه وزیران دارایی و خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا خطاب به همتایان آمریکایی خود با هدف ارائه درخواست معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های ثانویه ایالات متحده علیه ایران، وزیر بازرگانی آمریکا به طور ضمنی این درخواست را رد کرد.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه و در جریان گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی در پاسخ به سوالی در خصوص چشم انداز تحریم‌های پیش‌رو علیه اقتصاد ایران گفت: «فکر نمی‌کنم ایالات متحده در مورد تحریم‌های مرتبط با ایران استثناء و تخفیفی قائل شود.»

راس بدون آن که به طور مستقیم اشاره‌ای به درخواست دیپلمات‌های ارشد اروپایی کند، ادامه داد: «تنها در مواردی بسیار نادر و خیلی مشخص از جمله موارد بشردوستانه می‌توان انتظار برخی تخفیف‌ها را داشت.»

در همین راستا وزیر اقتصاد آلمان هم قبلا گفته بود که دولت این کشور تا جایی که می تواند به شرکت های آلمانی در کسب و کارشان با ایران کمک خواهد کرد، اما نمی تواند به طور کامل از آنها در مقابل تحریم های آمریکا علیه تهران محافظت کند.

پای پژو از چه زمانی دوباره به ایران باز شد

هشتم بهمن سال ۹۴ بود که روحانی، بعد از امضای توافق‌نامه برجام، سفر اروپایی خود را آغاز و در ابتدا به سراغ فرانسه رفت. در کنار خرید هواپیماهای ایرباس قرارداد پژو یکی از مهم ترین قراردادها در سبد خرید روحانی از اروپا بود؛ در این سفر بالغ بر بیست سند همکاری و توافق‌نامه با فرانسوی ها به امضا رساند که از جمله آنها، قرارداد با شرکت پژو بود که سند همکاری آن در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

ایران برای دومین بار به پژو اعتماد کرد و بخشی از صنعت خودرو خود را از سوی ایران خودرو و سایپا به این شرکت وابسته کرد؛ اما حقیقت این است که آورده های پژو سیتروئن به این دو شرکت خودروسازی ایرانی آنچنان نبوده است که امروز به خاطر آن جلوی آمریکا مقاومت کنند.

از همان ابتدا هم شرکتهای اروپایی می دانستند که نمی توانند روی دیوار آمریکایی ها یادگاری بنویسند و به همین دلیل قراردادهای خود را تا زمان عادی شدن روابط ایران و آمریکا نگاه داشته بودند.

پژو از حدود دو سال پیش دور جدید فعالیت‌های خود در ایران را با همکاری ایران خودرو آغاز کرده و خودروی پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین محصول آن نیز وارد بازار شده است. آن‌طور که اعلام می‌شد، پژو ۳۰۱ به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) نیز باید ظرف ماه‌های آینده وارد بازار می‌شد.

سیتروئن نیز از حدود یک سال پیش اجرای قرارداد مشارکت با گروه خودروسازی سایپا را آغاز کرده و خودروی سیتروئن C۳ به عنوان اولین محصول آن نیز به زودی وارد بازار خواهد شد.

اکنون حدود 2 هزار خودرو از سوی سایپا پیش فروش شده بود که تکلیف آن نیز مشخص نیست؛ با خروج سیتروئن این خودروها چه سرنوشتی پیدا می کنند.

اگرچه گفته می شد سیتروئن نیز نیمی از سهام شرکت سایپا کاشان را خریداری کرده بود و معادل یورویی آن را نیز به صورت کاملا پرداخته و با خروجش از ایران این سرمایه را عملا از دست خواهد داد اما به نظر می رسد این مبلغ آنچنان زیاد نیست و ایران مجبور است باز هم راه های دور زدن تحریم ها را برای ادامه فعالیت خودروسازی خود انتخاب کند که این امر منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو در کشور می شود.

سند محرمانه پژو با خودرو سازهای داخلی؛ آیا غرامت ها دست ایران را می گیرد؟

سال های گذشته که پژو از ایران خارج شد، غرامتی بابت این خروج از قرارداد به ایران نداد؛ پرداخت خسارت ترک قرارداد تا سال ها به طول انجامید و در نهایت سال 86 محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت از پرداخت غرامت شرکت پژو به ایران بابت قطع همکاری یکطرفه در دوران تحریم خبر داد و گفت: بخشی از غرامت پژو به ایران در قالب ارسال قطعات و بخشی دیگر به‌صورت آموزش کارکنان هزینه شده است و همین غرامت‌ها در قراردادهای جدید خودروسازان ایرانی با اروپایی‌ها هم دیده شده است.

باید دید این بار پژو غرامت ایران را به موقع خواهد داد و آیا این قرارداد محرمانه حقوق از دست رفته ایران را در این دوسال و سال های آینده جبران می کند؟ ایران می تواند از طریق دادگاه های بین المللی حقوق از دست رفته خود را باز گرداند و یا اینکه در قرارداد محرمانه تضمین های لازم از پژو گرفته نشده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.