1397-03-09 06:40
615
0
53871
رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی:

اروپا سال 84 داشتن حتی یک سانتریفیوژ را برای ایران ممنوع کرد/ تقریبا هیچ؛ حاصل اقدامات طرف غربی در برجام

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی بیان داشت: بهترین توافق این است که ایران از اروپا بخواهد در ابتدا تعهدات روی زمین مانده قبلی را انجام دهد و همچنین آنچه در تعهدات می‌آید باید تماماً تعهدات اروپایی‌ها بوده و همچنین به‌صراحت زمان و نحوه اجرایی شدن آن‌ها مشخص شود.

به گزارش گلستان ما، حسین آبنیکی، کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص بدعهدی اروپایی‌ها در مذاکره با ایران در سال‌های ۸۳ و ۸۴ اظهار داشت:‌ اگر بخواهیم تجربه قبلی مذاکره با اروپا را ملاک برای مذاکرات اخیر با آن‌ها قرار دهیم باید به سابقه‌ی اروپایی‌ها در مذاکره با ایران دقت کنیم.

وی با اشاره به مذاکرات سال ۸۳ و ۸۴ گفت: سال ۸۲ آغاز مذاکرات ایران با اروپا بود؛ این مذاکرات در تهران آغاز شد و به توافق بروکسل در دوره‌های بعدی منتهی شد. در ادامه هم در ششم آبان ماه سال ۸۳ تفاهم‌نامه پاریس میان ایران و اروپا منعقد شد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه بیان داشت:‌ تجربه بعدی مذاکره ایران با اروپا به برجام بازمی‌گردد. در سری اول مذاکرات آنچه در تهران و پاریس صورت گرفت منتهی به تعهداتی از سوی کشورهای اروپایی در کنار تعلیق برخی اقدامات هسته‌ای از سوی ایران شد.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در دور اول مذاکرات ایران تمام تعهدات خود را به‌طور کامل به انجام رساند گفت: طرف اروپایی نه‌تنها تعهدات خود را به‌صورت مبهم نوشت بلکه تعهداتی که در توافقنامه عنوان شده بود را نادیده گرفت و تقریباً به هیچ‌یک از آن‌ها عمل نکرد.

آبنیکی افزود: اروپا در ادامه از تعهدات ایران تفاسیر گسترده‌ای مطرح کرد و محدوده تعلیق داوطلبانه ایران را توسعه داد و آن را دائمی تلقی کرد و همچنین به تعهدات خود را مطلقاً انجام نداد؛ در آن زمان مسئولین ما مانند دکتر صالحی به‌کرات عنوان می‌کردند که صحبت‌هایی که با آقای البرادعی داشتند حاکی از حسن نیت دبیر کل آژانس نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده است و آن‌ها می‌خواهند در خصوص مسئله هسته‌ای ایران به راه‌حل‌های خوبی برسند.

وی با بیان اینکه در دوره اول مذاکرات هدف اصلی اعتمادسازی ایران بود گفت:‌ اگرچه ایران صادقانه به دنبال اعتمادسازی بود، اما اروپایی‌ها تفاسیر زیادی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران کردند. آن‌ها فعالیت UCFاصفهان را تعطیل کردند و ایران اقداماتی از این دست را داوطلبانه پذیرفت.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اروپایی‌ها هرگز به تعهدات خود عمل نکردند گفت:‌ قرار بود قطعنامه‌هایی که شورای حکام در نظر داشت علیه ایران وضع کند همگی لغو شوند؛ اما بعد از پذیرش محدودیت‌ها از سوی ایران این قطعنامه‌ها با شدت بیشتری علیه ایران در شورای حکام تصویب شد؛ از طرف دیگر قرار بود مقدمات حضور ایران در سازمان تجارت جهانی از سوی کشورهای اروپایی فراهم شود، اما این اقدام هرگز صورت نگرفت و تحریم‌های اقتصادی زیادی علیه ایران وضع شد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه گفت: این اقدامات اروپا درنهایت باعث شد مسئولین دولتی که خودشان پیگیر مذاکره با اروپا شده بودند به اجرای تعهدات نسبت به اروپا پشت کرده و تأسیسات هسته‌ای ایران را فک پلمپ کنند.

آبنیکی بیان داشت: از آنجایی‌که ما اجرای پروتکل الحاقی را به‌صورت داوطلبانه آغاز و غنی‌سازی را کاملاً تعلیق کرده بودیم طرف اروپایی در مذاکرات اصلاً کوتاه نیامد و گمان نمی‌کرد ایران دوباره فعالیت‌های هسته‌ای خود را آغاز کند.

وی با بیان اینکه طرف اروپایی بعد از این اقدامات زیاده‌خواهی‌های خود را درباره ایران شروع کرد گفت:‌ در این توافقات آن‌ها حتی اجازه چرخیدن یک سانتریفیوژ را به ایران نداده بودند. ایران در ابتدا با فعالیت سه هزار سانتریفیوژ پای میز مذاکره رفته در ادامه به فعالیت ۲۰ عددی راضی شد اما طرف اروپایی قبول نکرد سپس این عدد به ۵ رسید و بازهم طرف اروپایی کوتاه نیامد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: در ادامه ایران از اروپا خواست که یک سانتریفیوژ داشته باشد اما آن‌ها نپذیرفتند. درنهایت نه‌تنها فعالیت سانتریفیوژها متوقف شد بلکه گاز دهی تعطیل و فعالیت تأسیسات اصفهان متوقف و همه تأسیسات هسته‌ای کشور پلمپ شد.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بعد از عدم پایبندی طرف اروپایی به تعهدات خود فعالیت هسته‌ای ایران از سر گرفته شد گفت: طرف اروپایی قطعنامه‌های متعددی علیه ایران صادر کرد و از طرف دیگر تحریم‌های زیادی علیه ایران وضع شد.

آبنیکی افزود:‌ آن‌ها پیش از این قول داده بودند به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در کشور کمک کنند اما این کار را هم نکردند و به‌صراحت اعلام کردند نمی‌توانند به مجموعه‌های فعال در این زمینه دستور بدهند تا به ایران کمک کنند

وی ضمن اشاره به این نکته در حال حاضر هم کشورهای اروپایی اعلام می‌کنند که نمی‌توانند شرکت‌ها را مجبور به عقد قرارداد با ایران کنند گفت: همه این موارد بهانه‌های کشورهای اروپایی برای شانه خالی کردن از انجام تعهدات خود بود و این تجربه جدی در حال حاضر پیش روی ایران است.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: بخش دوم مذاکره ایران و کشورهای اروپایی مربوط به ماجرای برجام است. در این جریان طرف اروپایی در کنار امریکا موظف به انجام یکسری تعهدات شد؛ آن‌ها درحالی‌که تعهدات ایران را کاملاً شفاف و روشن نوشته بودند تعهدات مربوط به خود را چندپهلو و قابل تفسیر نوشتند. از طرف دیگر روز اجرای برجام دقیقاً همزمان با روز پایان تمام تعهدات ایران بود؛ و عملاً در طول یک سال و نیم بعد از اجرای برجام شاهد بودیم که طرف اروپایی تعهدات خود را که مهم‌ترین آن‌ها مسائل پولی و مالی بود انجام نداد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه افزود: طرف اروپایی بخش قابل‌توجهی از تعهدات خود در قبال ایران را نادیده گرفت. روابط بانکی عملاً بازگشایی نشد و شرکت‌های اروپایی اگرچه می‌توانستند به‌صورت جدی مراودات اقتصادی با ایران داشته باشند و اما در عمل این کار را نکردند و تحریم‌های اقتصادی که قرار بود برداشته شود برداشته نشد و کشور سال‌های بعد از اجرای برجام را با همان تحریم‌های قبلی سپری کرد.

آبنیکی با بیان این‌که این تجربه دوم مذاکره ایران با اروپاست گفت:‌ مذاکرات ایران و اروپا هیچ‌گاه نتایج خوبی برای ایران نداشته است. چراکه با بدعهدی طرف اروپایی مواجه شده است.

وی همچنین بیان داشت: ما در هر دو دوره مذاکرات شاهد بودیم که تعهدات طرف اروپایی کاملاً مبهم نوشته‌شده است. و در هر دو مورد ایران تعهدات خود را به‌طور کامل انجام داده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با تأکید بر این نکته که اروپا هم مانند امریکا زیاده‌خواه است عنوان کرد:‌ همه مذاکرات با کشورهای غربی به شکلی بوده است که ایران را وارد مذاکرات مجدد می‌کند و آن‌ها نه‌تنها عقب‌نشینی نمی‌کنند بلکه خواسته‌های بیشتری را مطرح می‌کنند. این اتفاق همیشه برای ایران رخ داده و مذاکره درباره ادامه برجام تجربه سوم ایران و اروپا خواهد بود.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید از این دو تجربه گذشته درس جدی بگیریم و این بار اگر می‌خواهیم مذاکره کنیم نباید با نگاه خوش‌بینانه پای میز مذاکره با اروپایی‌ها رفت. چراکه در دو دوره قبلی مسئولین مذاکره‌کننده اعلام داشتند به اروپایی‌ها اعتماد داشته و کاملاً به مذاکرات خوش‌بین بودند اما نتیجه مذاکرات خلاف نظر آن‌ها را ثابت می‌کرد.

آبنیکی با تکیه بر اینکه خوش‌بینی به مذاکره با طرف غربی معنایی ندارد تصریح کرد:‌امیدوارم در سومین دور مذاکره با اروپا که مباحث جدی هسته‌ای مطرح شده است عدم اعتماد به‌طرف غربی مبنا قرار بگیرد و تیم مذاکره‌کننده ما روشن‌بینانه‌تر و دقیق‌تر وارد مذاکره شود و از دستاورد و تجربه دو توافق قبلی استفاده کند و انشالله این بار اگر به توافق با اروپا دست پیدا می‌کنیم تعهدات برابر و پایاپای باشد همچنین اجرای تعهدات هم‌زمان باشد و طرف اروپایی تعهدات خود را کاملاً اجرا کند.

وی در ادامه تأکید کرد: اروپایی‌ها در حال حاضر به شکلی وارد مذاکره می‌شوند که بدهکار دو توافق قبلی هستند و ما درباره پایبندی به برجامی مذاکره می‌کنیم که همه تعهدات ایران در برجام کاملاً انجام گرفته است و اروپایی‌ها بخش وسیعی از تعهدات خود را انجام نداده‌اند.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی بیان داشت: بهترین توافق این است که ایران از اروپا بخواهد در ابتدا تعهدات روی زمین مانده قبلی را انجام دهد و همچنین آنچه در تعهدات می‌آید باید تماماً تعهدات اروپایی‌ها بوده و همچنین به‌صراحت زمان و نحوه اجرایی شدن آن‌ها مشخص شود.

آبنیکی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شروطی که رهبر انقلاب برای مذاکره با اروپایی‌ها عنوان کرده‌اند قابل عملیاتی شدن برای اروپا خواهد بود یا خیر گفت: اروپایی‌ها تا امروز زیر بار انجام هیچ شرطی نرفته‌اند؛ بررسی اظهارات مقامات اروپایی به‌ویژه طرف فرانسوی نشان می‌دهد که آن‌ها به‌صراحت اعلام کرده‌اند با مباحث موشکی و حقوق بشر در ایران کاملاً مشکل دارند.

وی در ادامه افزود: اروپایی‌ها علی‌رغم اینکه اعلام می‌کنند که می‌خواهند به برجام پایبند بمانند به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر از ایران هستند . در حقیقت یک تقسیم بازی میان اروپا و امریکا صورت گرفته به این صورت که امریکا از برجامی که تاکنون به هیچ‌یک از تعهدات خود در آن پایبند نبوده خارج می‌شود و طرف اروپایی هم اگرچه برجام را در ظاهر قبول دارد اما به آن عمل نمی‌کند.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی بیان داشت: بهترین توافق این است که ایران از اروپا بخواهد در ابتدا تعهدات روی زمین مانده قبلی را انجام دهد و همچنین آنچه در تعهدات می‌آید باید تماماً تعهدات اروپایی‌ها بوده و همچنین به‌صراحت زمان و نحوه اجرایی شدن آن‌ها مشخص شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با تأکید بر اینکه همان بازی «پلیس خوب» و «پلیس بد» در حال تکرار است گفت:‌ اروپایی‌ها به‌صراحت اعلام می‌کنند که ایران باید در حوزه موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشر و غیره از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کند؛ این در حالی است که آن‌ها به دنبال دائمی شدن تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند.

آبنیکی در ادامه افزود: بعید است طرف اروپایی که تاکنون به برجام پایبند نبوده و از طرف دیگر تجربه دو بار مذاکره ناموفق با ایران را دارد و همچنین قبل از مذاکره سمت‌وسوهای خود را مشخص کرده است تعهد جدی برای اجرای برجام به ایران بدهد؛ اگر اروپایی‌ها به‌صورت عملی خواهان اجرای برجام بودند پیش از این به تعهدات خود در برجام عمل می‌کردند؛ اظهارات مقامات اروپایی در کنار موضع‌های اخیر سران این کشورها حاکی از عدم پایبندی به شروط رهبر انقلاب است.

وی با اشاره به شروط رهبر انقلاب در برجام تصریح کرد: بخش اصلی اجرای این شروط به نحوه‌ی مذاکره‌ی دولتمردان ما بازمی‌گردد؛ اگر دولتمردان این شروط را جدی بگیرند و از آن‌ها کوتاه نیایند قطعاً برای طرف اروپایی هم این شروط مهم تلقی می‌شود  و ایران قادر خواهد بود امتیازاتی از طرف مقابل بگیرد.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در پایان تصریح کرد:‌ امیدواریم دولتمردان و تیم مذاکره‌کننده مذاکره با طرف اروپایی را در چارچوب شروط رهبر انقلاب پیش ببرند و از این چارچوب و خطوط قرمز عدول نکنند. اگر قرار باشد ما از این خطوط عبور کنیم قطعاً طرف غربی فضا را برای گرفتن امتیاز از ایران بازمی‌بیند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.