1397-03-07 08:33
503
0
53817
گزارش؛

چادر‌ مشکی چینی و کره‌ای بر سر زنان ایرانی/ آیا چادرهای ایرانی ارزان، کیفیت هم دارند؟

مدیر عامل کارخانه تولیدکننده پارچه‌های چادری گفت:مردم هنوز باور ندارند که بتوانند چادر مشکلی ایرانی با کیفیت خوب بخرند.

به گزارش گلستان ما، بر اساس آمار، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی به ایران وارد می شود.این آمار ناگوار نشان دهنده ی تشکیل مافیای قدرتمندی در حوزه واردات پارچه چادر مشکی به کشور است.

بدون شک بهترین راه کاهش واردات هر کالایی به کشور،تقویت تولید داخلی است و این اتفاقی است که در حوزه پارچه چادر مشکی چند سالی است که آغاز شده و تولید کننده های داخلی پارچه چادر مشکی به دنبال پررنگ کردن نقش خود در بازار و کوتاه کردن دست وارد کنندگان از این بازار پر سود هستند.

در این راستا با مدیرعامل یکی از کارخانه های تولید منسوجات و چادر مشکی به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه آمده است:

میر محمد تقی دانایی هوشیار  مدیر عامل کارخانه تولیدکننده پارچه‌های چادری در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با بیان اینکه هر سه کارخانه ما اکنون با تمام ظرفیت در حال کار هستند،؛ اظهار کرد:دو سال از راه‌اندازی خط تولیدی کارخانه چادر مشکی می‌گذرد و این خط اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است و امیدواریم در آینده بتواند با ظرفیت کامل کار کند.

دانایی اذعان کرد: امسال برای ۸ میلیون متر تولید،برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هنوز به دلیل تعطیلی‌های مختلف به آن دست نیافته‌ایم اما امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این هدف محقق شود.

مدیر عامل کارخانه تولیدکننده پارچه‌های چادری در رابطه با عدم مصرف پارچه‌های ایرانی چادر مشکلی توسط مردم،یادآور شد: بیش از ۱۰۰ سال چادر مشکلی از کشورهایی همچون کره و ژاپن وچین به ایران وارد شده است و مردم هنوز کامل باور ندارند که بتوانند چادر مشکلی ایرانی با کیفیت خوب بخرند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مردم به خرید چادر مشکلی ایرانی در گذشته اعتماد نکردند گفت: شاید دلیل اصلی این موضوع این بود که تولیدات حداقلی  در این حوزه به دست مردم رسید که کیفیت پایین و قیمت بالا داشت.

چادرهای ایرانی ارزان و با کیفیت

دانایی اضافه کرد:بر خلاف گذشته،کارخانه چادر مشکی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ میلیون یورو و چند میلیارد تومان در این زمینه  توانست بهترین دستگاه‌های تولیدکننده چادر مشکلی مرغوب را وارد کشور کرده و جنس با کیفیتی در حد اجناس خارجی و قیمت پایین‌تر تولید کند .

مدیر عامل کارخانه تولیدکننده پارچه‌های چادری تصریح کرد: اکنون برخی از نهاده‌های اولیه‌ همچون رنگ پارچه را از خارج وارد می‌کنیم اما امیدواریم با رونق گرفتن این صنعت در کشور بتوانیم تمام این نهاده‌ها را در داخل تولید کرده و هزینه‌های تولید را تا حد امکان کاهش دهیم و به اشتغال جوانان کمک کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت تولیدات شما با مشابه خارجی بطور کامل یکسان است،گفت: جنس پارچه‌های چادری گستره وسیعی دارد و ما ادعا نمی‌کنیم که همه پارچه‌هایی که در خارج از کشور تولید می‌شود را در داخل تولید می‌کنیم اما می‌توانم بگویم در انواعی که در داخل تولید می‌شود با مشابه خارجی،کیفیت بسیار نزدیکی داریم و حتی از اجناس بی کیفیت خارجی درجه بهتری از محصول را به مصرف‌کننده ارائه می‌دهیم.

دانایی تصریح کرد: تجار واردکننده چادر مشکلی در صد سال گذشته تنظیم کننده ذائقه مشتریان ایرانی بوده اند و نه تنها بر روی انواع مختلف اجناس چادر اسم‌هایی همچون الگانس و میتسوبیشی گذاشته‌اند بلکه به سلیقه مشتری داخلی سمت و سو می‌دهند.

مدیر عامل کارخانه تولیدکننده پارچه‌های چادری ابراز کرد:ما انواع مختلف چادرهای مشکلی در طرح‌های مختلف و با جنس نازک و ضخیم تولید می‌کنیم و در تلاشیم تا با ارتباط با مشتریان ذائقه آن‌ها را بدست آورده و محصولاتی مطابق با سلیقه مشتریان ایرانی به تولید برسانیم.

کیفیت چادرهای ایرانی بهتر و قیمت آن پایین تر از نوع خارجی است

وی در رابطه با کیفیت چادرهای تولید شده ی ایرانی گفت: با وجود اینکه در تولید این محصول تازه‌کار هستیم اما معتقدم تمام آن چه که می‌توانستیم در رابطه با این صنعت به کشور وارد کنیم، انجام داده‌ایم و اکنون بدون شک می‌توانیم ادعا کنیم که کالایی با کیفیت مشابه خارجی و قیمت مناسب‌تر تولید می‌کنیم.

دانایی با اشاره به شعار حمایت از کالای ایرانی گفت: متأسفانه مشکل اصلی آن جاست‌که وقتی می‌خواهند کالای ایرانی را از جهت کیفیت با مشابه خارجی مقایسه کنند این کار را با گران‌ترین برند‌های خارجی انجام می‌دهند اما زمانی که بحث قیمت پیش می‌آید،کالای ایرانی باید بتواند با ارزان‌ترین تولیدات خارجی رقابت کند.

مدیر عامل کارخانه تولیدکننده پارچه‌های چادری ادامه داد: این موضوع در واقع بازی بازرگانی بوده و به این واسطه بسیاری از واردکنندگان به دنبال تخریب وجهه کالای ایران در چشم مردم هستند.

وی تصریح کرد: اکنون کارخانه ما چادری را تولید می‌کند که پارچه آن برای دوخت چادر سنتی ایرانی استفاده می‌شود و این پارچه قابلیت آن را دارد که برای دوخت چادرهای ابایی و آستین دار نیز مصرف شود.

دانایی ابراز کرد: ما به عنوان تولیدکننده ایرانی خود را موظف می‌دانیم که لوگو و نام ایران را در تمام محصولاتمان ثبت کنیم و نمی‌خواهیم با زدن نام‌ها و کلمات خارجی بر روی محصولات خود وانمود کنیم که این محصول،یک محصول خارجی است.

مدیر عامل کارخانه تولیدکننده پارچه‌های چادری اذعان کرد: برای اینکه بتوانیم کالایی با کیفیت بالا تولید کنیم،از مصرف کنندگان قدیمی چادر ایرانی خواستیم تا با امتحان محصولات، نظرات خود را به کارخانه منعکس کنند.

وی افزود: این امر موجب شد تا بتوانیم در ابتدای راه بسیاری از نواقص را برطرف کرده و اجناسی تولید کنیم تا تطابق بیشتری با سلیقه محدوده‌های مختلف جوی و آب و هوایی و همچنین سنت ایرانی داشته باشد.

دانایی در رابطه با استاندارد تولید چادر مشکلی در ایران گفت: قبل از اینکه ما کار خود را به عنوان اولین تولیدکننده چادر مشکلی در ایران آغاز کنیم،هیچ استانداردی در این حوزه برای تشخیص آیتم‌های کیفی یک چادر مشکی استاندارد وجود نداشت.

مدیر عامل کارخانه تولیدکننده پارچه‌های چادری با بیان اینکه سازمان استاندار نقش بازوی اجرایی در تعیین کیفیت محصولات ایرانی دارد ،یادآور شد: در این راستا کارگروهی در سازمان ملی استاندارد ایران تشکیل شد و این کارگروه پس از تحقیقات جامع توانست شاخص‌های استاندارد برای تولید چادر مشکلی مناسب را به تولیدکننده‌ها ارائه دهد.

فروشنده ها به دلیل فرار از پرداخت مالیات،تمایلی به خرید چادر ایرانی ندارند

وی در تشریح بازار توزیع چادر مشکلی اظهار کرد: متأسفانه نظام قانونی که در بازار حاکم است،موجب شده تا بسیاری از تجّار به خرید اجناس وارداتی تمایل بیشتری نسبت به خریدِ کارخانه‌های تولید داخلی نشان دهند زیرا در صورتی که بخواهند از ما به عنوان یک کارخانه داخلی،تأمین جنس کنند می‌بایست تمام سهم دولت به ویژه مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند در حالی که اگر همان جنس را از واردکنندگان اجناس وارداتی بخرند،نیازی به پرداخت مالیات و سهم دولتی ندارند.

دانایی ادامه داد: با وجود این موضوع بسیاری از تجّار ایرانی به دلیل حمایت از کالای ایرانی اجناس خود را از ما تهیه کرده و در بازار توزیع می‌کنند.

مدیر عامل کارخانه تولیدکننده پارچه‌های چادری با اشاره به ضرورت تحول و نوگرایی در  بازار،اذعان کرد: برنامه‌هایی برای آینده در نظر داریم تا بتوانیم چادر و منسوجات ایرانی را در قالب پوشاک با برند‌های معروف به بازار عرضه کنیم تا مردم با استقبال بیشتری کالای ایرانی بخرند.

وی در خصوص صادرات چادر مشکلی به کشورهای مسلمان همسایه،ابراز کرد: تلاش‌هایی برای صادرات محصول چادر ایرانی به عراق انجام داده‌ایم اما از آنجایی که دولت عراق تعرفه‌های سنگینی برای واردات منسوجات خارجی به داخل کشور خود تعیین کرده است، نتوانستیم توفیقی در این حوزه کسب کنیم.

دانایی یادآور شد: بازار ایران، بازار بسیار بزرگی برای مصرف پارچه‌های چادری است و اکنون بزرگترین هدف ما کسبِ سهم بیشتری از این بازار پر سود است تا بتوانیم دست خارجی ‌ها را تا حد امکان از بازار ایران کوتاه کنیم.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.