1397-03-05 16:30
533
0
53758
چرا قیمت ها بالا می رود ولی عدد تورم پایین؟

افزایش بی سابقه حجم نقدینگی در دولت دوازدهم/ کاهش تورم در سبد خانوارها مشهود نیست

در حالی که آمار اعلامی حاکی از کاهش از نرخ تورم است، اما این موضوع در سبد خانوارها مشهود نیست.

به گزارش گلستان ما به نقل از مرصاد، در حالی که آمارهای اعلامی از کاهش نرخ تورم و رسیدن آن به رقم 8 درصد خبر می دهد، اما همچنان این آمار در سبد خانوارها آنطور که باید مشهود نیست و این کاهشی که دولتمردان آنرا برای خود افتخاری می دانند تاثیری بر سفره های مردم نداشته است.

یکی از شعارهای دولت یازدهم که آنرا به مردم وعده داده بود همین کاهش نرخ تورم بود و با انتقاد از افزایش سطح قیمتها  در دولتهای قبلی و تغییرات ناگهانی آن از همان ابتدا به مردم قول داد که دولت نرخ تورم را کاهش می دهد و دیگر خبری از افزایش روزانه قیمت ها نخواهد بود، اما فعلا که مردم این تورم تک رقمی را احساس نکرده و قیمت ها هم هنوز آن ثبات نسبی را ندارد.

یکی از ادعاهای دولت این بود که هیچگاه دست در جیب بانک مرکزی نخواهد کرد، اما علی‌رغم همه تأکیدات دولت دوازدهم در عدم دست‌درازی به پایه پولی، عملاً سرعت رشد پایه پولی در دوره فعلی بیش‌تر است که بخش مهمی از آن ناشی از برداشت دائمی بانک‌ها از ذخایر بانک مرکزی است.

بررسی های آماری نشان می دهد که بیشترین دلیل تورم در ایران مربوط به  افزایش حجم پول است و این آمارها نشان می دهد که عامل اصلی  تورم در ایران دولت است که با انتشار پول بدون پشتوانه به این موضوع دامن زده است.

دولت دوازدهم به تنهایی 85 هزار میلیارد تومان اسکناس چاپ کرده است!

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: تورم که معادل انگلیسی آن Inflution است از نظر علم اقتصاد وضعیتی است که در آن سطح عمومی قیمتها افزایش می یابد به بیان دیگر افزایش غیرمتناسب، نامنظم، معنی دار و غالبا غیرقابل بازگشت قیمتها در طول زمان است.

دکتر افشین باغ فلکی افزود: ساده ترین نشانه تورم بالا رفتن شاخص قیمتها است تورم را با شاخصی به نام نرخ تورم اندازه گیری می کنند . درمورد علل ایجاد تورم دیدگاه واحدی وجود ندارد برخی از اقتصاددانان رشد بی رویه حجم پول، گروهی دیگر اضافه تقاضا در بازار کالا، برخی فشار هزینه و افزایش نهاده های تولید و برخی عوامل ساختاری را منشا تورم می دانند.

به گفته این اقتصاددان، تورم آثاری از جمله اختلال در نظام تخصیص قیمتها، تغییر ناگهانی الگوی مصرف، انباشت دارایی های غیرمولد، اشفتگی در تولید و بازار ارز، عدم سرمایه گذاری، بدتر شدن توزیع درآمد و در نهایت بی ثباتی کشور را در اقتصاد موجب می شود.

وی بیان داشت: تاریخ اقتصادی کشورها نشان می دهد که بیشتر کشورها با پدیده تورم مواجه بوده اند تورم بلایی است دست ساز دولتها که با چاپ پول بدون پشتوانه تولید کالا و خدمات به آن دامن زده اند. در ایران هم سالیان گذشته عوامل مختلفی باعث بالا رفتن قیمتها شده که از جمله آنها افزایش هزینه تمام شده تولید ، افزایش قیمت نفت، اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها که خود باعث افزایش حجم نقدینگی شده، گسترش بی سابقه تحریم های بین المللی و کمبود منابع ارزی را می توان نام برد.

باغ فلکی گفت: بررسی های آماری نشان می دهد که بیشترین دلیل تورم در ایران افزایش پایه پولی(حجم پول) بوده است به طوری که در دولت نهم 15 هزار میلیارد تومان، در دولت دهم 52 هزار میلیارد تومان، دولت یازدهم 100 هزار میلیارد تومان و دولت دوازدهم 185 هزار میلیارد تومان رشد پایه پولی بوده است.

عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران دولت است

این اقتصاددان افزود: دولت نهم و دهم مجموعا 85 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد و دولت دوازدهم به تنهایی 85 هزار میلیارد تومان، این آمار به تنهایی نشان می دهد که عامل اصلی تورم در ایران دولت است.

وی یادآور شد: به اعتقاد فریدمن که اقتصاد تورمی را به بادکنک تشبیه می کند که چاپ پول بدون پشتوانه یا افزایش پایه پولی همانند دمیدن باد در بادکنک عمل می کند. سطح بادکنک را می توان به سطح قیمتها تشبیه کرد که با دمیدن(پول بدون پشتوانه) این قیمتها افزایش می یابد.

باغفلکی افزود: باید به این نکته نیز توجه داشت که چاپ کردن پول افراد را ثروتمند نمی کند چون منجر به ایجاد کالا و خدمات بیشتر نمی شود بلکه ارزش کالا و خدمات موجود را روی مقدار بیشتری پول سرشکن می کند.

این اقتصاددان گفت: یک کشور برای آنکه در عرصه اقتصاد جهانی بتواند حضور داشته باشد باید رشد اقتصادی پایدار و تورمی پایین داشته باشد تا توان رقابت در بازار جهانی برایش فراهم شود.

چرا قیمتها بالا می رود و نرخ تورم پایین؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: چیزی که مردم عادی از نرخ تورم درک می کنند افزایش سطح قیمتهاست، یعنی انتظار دارند وقتی گفته می شود نرخ تورم کاهش یافته است، قیمت ها کاهش یافته باشد در حالی که این موضوع صحیح نیست.

احمدی افزود: در حالی که در تعاریف اقتصادی نرخ تورم افزایش روند سطح عمومی قیمت هاست، یعنی سرعت افزایش قیمت ها کاهش یافته و نه سطح عمومی قیمت ها.

وی بیان داشت: یعنی وقتی نرخ تورم کاهش پیدا می کند یعنی با وجود افزایش سطح قیمت ها، این روند افزایشی کاهش یافته است، به طور مثال اگر  قیمتها قبلا هر ماه 20 تومان گران می شد، با این کاهش نرخ تورم الان 10 تومان گران می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: موضوع دیگر به محاسبه تورم باز می گردد، از آنجا که در محاسبه این نرخ سبد کالاها متشکل از 451 نوع کالا ارزیابی می شود و اثرگذاری این موارد هم بر اساس وزن آنها در این سبد است.

احمدی تصریح کرد: معمولا هر فرد تورم را بر اساس کالاها و خدمات مصرفی شخصی خود که تعداد محدودی است، تخمین می زند که همین موضوع باعث می شود این تورم ذهنی با آمار اعلامی متفاوت باشد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.