1397-03-04 14:26
2062
0
53730

سهم ناچیز سلطان میوه ها از صنایع تبدیلی/ انبه هرمزگان خوراک دام می شود!

نبود صنایع تبدیلی در هرمزگان سبب شده تا سالانه مقدار قابل توجهی از این میوه نابود شود در حالی که سایر کشورها از تمام اجرا درخت انبه در صنایع مختلف استفاده می کنند.

به گزارش گلستان ما به نقل از هرمز؛ انبه به عنوان سلطان میوه های از گونه های پرطرف دار است که بالغ بر دو هزارو 862هکتار از  باغات استان هرمزگان را به خود اختصاص داده است؛سالانه بالغ بر 10 هزار تن محصول انبه در هرمزگان برداشت می شود که شهرستان های میناب، رودان و بندرعباس مهم ترین مراکز تولید این محصول به شمار می روند تا استان رتبه نخست را در تولید و سطح زیر کشت انبه کشور از آن خود کند.

قدیمی ترین درختان انبه هرمزگان عمر300 ساله دارند که برای اولین بار از کشورهندوستان وارد و درشهرستان میناب کشت شده است؛ این میوه گرمسیری  سرشار از ویتامین‌های آ-بی و سی، کربوهیدرات‌ها، اسید‌های چرب، پروتئین‌ها، اسید‌های عالی و مواد معدنی است.

ارقام محلی انبه در هرمزگان سبز انبه، چارک، کلک سرخ، مشک، عروس و هلیلی و ارقام وارداتی لانگرا، سندری و آلفونسو است  ؛ براساس پیش بینی مدیر امورباغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان امسال ۲۲ هزار تن انبه از باغ‌های استان برداشت می شود که هشت هزار تن آن به صورت نارس است.

زمان گل دهی درختان انبه اواخر دی تا نیمه فروردین و فصل برداشت انبه نارس از اواخر فروردین تا اوایل مرداد ادامه دارد که بصورت تازه خوری و در تهیه ترشی، شوری، مربا، لواشک و سس از آن استفاده می‌شود.

محصول انبه ازپرمصرف ترین میوه های دنیا بشمار می رود و با توجه به بازار فروش جهانی و امکان صادرات، تولید آن اهمیت اقتصادی بالایی دارد اما تاکنون توجه چندانی به صادرات این میوه های گرمسیری معطوف نشده ودر مقابل شاهد واردات افسار گسیخته انبه از کشورهای هند و پاکستان هستیم.

عدم آشنایی مردم گوشه و کنار کشور با انبه نارس و ارزش های غذایی آن همچنین وضعیت نامناسب بازار فروش این میوه  موجب شده تا سلطان میوه ها در سرزمین خود مهجور بماند .

در سال های اخیر به لطف قاچاق میوه های ممنوعه مردم به جای آشنایی با انبه هرمزگان با میوه های استوایی و محصولات استوایی آشنایی دارند به گونه ای که در بزرگترین مراکز فروش پایتخت، میوه های خارجی با قیمت های سرسام آور جایگاه ویژه ای را از آن خود کرده اند.

از سوی دیگر عدم ورود سرمایه گذران در زمینه صنایع تبدیلی انبه موجب شده تنها 40 درصد محصول در صنایع تبدیلی و فرآوری مابقی مورد استفاده قرار گیرد و مابقی به‌صورت کال در بازارهای داخلی عرضه شود.

نبود صنایع تبدیلی سبب شده تا سالانه مقدار قابل توجهی از این میوه نابود و یا به خوراک دام تبدیل شود این در حالی است که در سایر کشورها دنیا بیشترین استفاده ها را از برگ، شاخه و میوه انبه می شود و علاوه بر مصرف خوراکی نقش بسزایی در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی دارد چرا که انبه هیچ گونه دور ریزی ندارد و از تمام اجرا درخت انبه می توان در صنایع مختلف استفاده کرد.

حمایت دولت و ایجاد صنایع تبدیلی علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن این محصول منحصر به فرد گامی بلند  در راستای توسعه اقتصادی، اشتغال زایی و سهم حداکثری از این فرصت طبیعی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.