1397-02-31 16:24
394
0
53604
بررسی آینده مذاکره با اروپا در گفتگو با سلیمی نمین:

جوانان هم تجربه بدعهدی اروپا و آمریکا را چشیدند/ پشت پرده همراهی انگلیس با فرانسه و آلمان/ فرانسوی‌ها در قبال ایران مذبذب هستند

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه آلمانی ها به دنبال خارج شدن از این وضعیت تحقیرآمیز هستند گفت: اینکه آلمان انگیزه و آمادگی لازم برای ایستادگی در مقابل آمریکا را دارد مهم است اما با توجه به سابقه آلمان ها می توان گفت بعید است که آلمان ها جرأت مقابله مستقیم با آمریکا و سیاست های آنها را پیدا کنند.

به گزارش گلستان ما، عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص بررسی تاریخی سوابق مذاکره با اروپا و ارتباط آنها با ایران اظهار داشت: اروپا به دو بخش تقسیم می شود، بخشی که در ایران سابقه سلطه‌گری نداشته و بخش دیگری که سابقه سلطه گری در ایران را در کارنامه خود داشته است.

وی در ادامه گفت: در میان کشورهای اروپایی که به دنبال ادامه برجام با ایران هستند، انگلیس، آلمان و فرانسه هم هستند که هر کدام در برهه های زمانی خاص موضع های متفاوتی گرفته بودند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با اشاره به سیاست های انگلیس بعد از ترک منطقه عنوان کرد: سیاست های اصلی انگلستان بعد از خروج از منطقه پیروی و دنباله روی سیاست های آمریکا بوده است؛ انگلیس ها از قبل تسلط آمریکایی ها در منطقه به سهم خود می رسند؛ بنابراین حساب انگلیسی ها کاملاً روشن بوده و می توان بر اساس سابقه این کشور و ایران قضاوتی مشخص درباره آنها داشته باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه رفتار انگلیس ها در مذاکرات بعدی با اروپا و ادامه برجام با آنها مشخص است عنوان کرد: در مورد فرانسه و آلمان تفاوت های مهمی وجود دارد؛ آلمان بعد از جنگ جهانی دوم که توسط متفقین اشغال شد، دیگر کشور مستقلی نبوده و آمریکا در این کشور پایگاه های نظامی زیادی دارد.

سلیمی نمین در ادامه افزود: آمریکا از طریق پایگاه های نظامی خود در آلمان، رفتار این کشور را در قبال سایر کشورها تنظیم می کند به این شکل که آمریکا با توجه به استقرار سامانه تهاجمی در پادگان هایی که در آلمان دارد، جهت گیری ها در این کشور را مشخص می کند.

وی با بیان اینکه آلمانی ها به دنبال خارج شدن از این وضعیت تحقیرآمیز هستند عنوان کرد: اینکه آلمان انگیزه و آمادگی لازم برای ایستادگی در مقابل آمریکا را دارد مهم است اما با توجه به سابقه آلمان ها می توان گفت بعید است که آلمان ها جرأت مقابله مستقیم با آمریکا و سیاست های آنها را پیدا کنند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در ادامه افزود: فرانسه در خصوص ارتباط با ایران مذبذب بوده است؛ آنها از یک سو اعلام کرده اند اینکه مسائل از خارج از مرزهای فرانسه برای ما دیکته شود در شأن ما نیست اما علیرغم این اذعان اعلام کرده اند که با اقدام شرکت‌های فرانسوی برای ترک قراردادهای خود با ایران هم نمی توانند مقابله کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: الان موضوع مخالفت دولت ها با خروج شرکت ها و آمریکا از برجام نیست؛ بلکه موضوع اصلی مقاومت در برابر تحریم های ثانویه ای است که از سوی آمریکا علیه ایران وضع می شود، ایران در حال حاضر به دنبال مقاومت کشورهای اروپایی در قبال آمریکاست؛ مقاومتی که حاکی از استقلال این کشورها باشد.

سلیمی نمین با بیان اینکه قطعاً منافع ملی فرانسوی ها در انعقاد قرارداد با ایران تعریف شده است گفت: فرانسوی ها اگر با فشارهای آمریکا از قراردادهایی که منافع آنها را تأمین می کند، عدول کنند یعنی در سیاست خارجه مستقل نبوده و تابع سایر کشورها هستند؛ اگر بخواهند چنین شرایطی را نپذیرند، باید تابع شرایط دیگری باشند.

وی همچنین گفت: این امکان برای فرانسوی ها و سایر کشورهای اروپایی وجود دارد که در سازمان تجارت جهانی و یا سایر مجامع بین الملل علیه آمریکا برای سنگ اندازی در قراردادهای این کشورها با ایران اقامه دعوا کنند؛ این اقدام قطعاً پشتیبانی شرکت های فرانسوی به شمار می رود اما اظهارات مقامات فرانسوی خلاف این موضوع را اثبات می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: می توانیم پیش بینی کنیم که با توجه به نقش انگلیسی ها در دیکته کردن سیاست های آمریکا، حضور این کشور در جمع کشورهای اروپایی مذاکره کننده با ایران در جهت شکستن مقاومت اتحادیه اروپا در قبال سیاست های آمریکا است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه رفتار آینده و نتیجه ادامه برجام با اروپا مشخص است عنوان کرد: برای تجربه تاریخی و درج بدعهدی اروپایی ها در تاریخ ادامه برجام با اروپا لازم است؛ برای اینکه تجربه مکتوبی به دست بیاید و بدعهدی اروپایی ها در ذهن ها باقی بماند باید ادامه برجام با اروپایی ها صورت بگیرد.

سلیمی نمین همچنین گفت: نسل های گذشته از بدعهدی اروپا و آمریکا تجربه‌های زیادی دارند اما از آنجایی که جوانان اهل مطالعه تاریخ سلطه آمریکا و انگلیس بر ایران نیستند مذاکره با اروپا و آمریکا می تواند تجربه عینی و ملموسی برای آنها باشد.

وی تصریح کرد: روزگاری 50 هزار مستشار آمریکایی بر همه امور ایران مسلط بودند و چند نسل تبعات این حضور را درک کرده است اما نسل جوان چنین تجربه ای ندارد؛ باید اجازه بدهیم نسل جوان به تشخیص دقیق و شناخت کامل نسبت به اروپا و آمریکا دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.