1397-02-05 09:28
625
0
52945
خسرو معتضد عنوان کرد؛

ماجرای کتک کاری در هیئت دولت بر سر انتقال جنازه رضاشاه به ایران/ محمد رضا پهلوی در دی ماه 57 جنازه پدر و برادش را به قاهره برد

یک پژوهشگر تاریخ گفت: معتقدم که جنازه رضاشاه به مسجد الرفاعی قاهره برده شده است جایی که که مقبره محمد رضا شاه هم آنجا است.

به گزارش گلستان ما، خسرو معتضد پژوهشگر تاریخ در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درپاسخ به این سوال که آیا مومیایی که اخیرا در شهر ری کشف شده متعلق به رضا شاه است یا خیر؟ اظهار داشت: برای اطمینان کامل ابتدا باید آزمایش DNA گرفته شود چرا که در آزمایشگاه دانشگاه پزشکی تهران خون پسررضا شاه و دخترش اشرف پهلوی وجود دارد و می توانند از آن استفاده کنند.

معتضد افزود: در سال 1323 جنازه رضاشاه برای اولین با در بندر ژوهانسبورگ، مومیایی و به مسجد الرفاعی قاهره برده شد و به طور موقت در حفره ای در آنجا دفن شد؛در سال 1326 هم قرار می شود که جنازه به ایران برگردانده شود که با مطرح شدن در هیئت دولت آقای سپهبد امیر احمدی با این موضوع موافق بود اما یکی از وزرا به نام امیر علائی مخالفت کرد، که کار این دو به دعوا و کتک کاری ختم شد و موضوع انتقال جنازه کلا منتفی اعلام می شود.

 وی ادامه داد: به دستور محمد رضا شاه، مقبره رضا شاه از سال 1327تا 1329 با هزینه ای بالغ بر 3میلیون تومان ساخته شد و سرانجام در سال 1329 بعد از رفتن جنازه از قاهره به مدینه با هواپیما به اهواز منتقل و وارد ایران و بعد از آن هم با راه آهن به تهران آورده شد و در تاریخ 17اردیبهشت سال1329در مقبره ساخته شده در کنار گنبد حرم عبدالعظیم حسنی با لباس به خاک سپرده می شود.

.وی در خصوص عکس جنازه رضاشاه که با لباس گرفته شده، گفت: این عکس متعلق به زمانی است که برای اولین بار جنازه را از ژوهانسبورگ، مومیایی و به مسجد قاهره برده بودند

این نویسنده ادامه داد: بنا به نوشته موثق حسین مکی، در تاریخ دی ماه 1357 قبل از اینکه محمد رضا شاه از ایران خارج شود جنازه دو نفر از بستگان خودش را از ایران به قاهره می برد که یکی رضا شاه پدرش و دیگری علیرضا برادش بود.

وی افزود: من نیز معتقدم که جنازه به مسجد الرفاعی قاهره برده شده است جایی که مقبره محمد رضا شاه هم آنجا است و قبر خیلی از افراد دیگر مصر نیز آنجا وجود دارد.

معتضد اضافه کرد: یک احتمال قوی دیگری نیز وجود دارد که این مومیایی متعلق به رضا شاه نیست، چرا که خلخالی در کتاب "تاریخ بیست ساله ایران" چاپ هشتم نوشته است "برای نابود کردن مقبره رضا شاه 20نفر را به شهر ری بردیم اما هرچه گشتیم جنازه ای از رضا شاه و علیرضا پیدا نکردیم و ما احتمال می دهیم که جنازه را به لس آنجلس برده اند"؛ البته من با حرف خلخالی که جنازه به لس آنجلس برده شده موافق نیستم و شک دارم که به آمریکا برده باشند چون جو آن زمان لس آنجلس ضد شاه بود.

وی در خصوص شباهت جنازه پیدا شده به عکس رضا شاه در زمان دفن ، گفت: این عکس شباهتهای صوری دارد و من معتقدم که خاندان پهلوی در آن زمان از نارضایتی و خشمی که مردم از شاه داشتند با خبر بودند و می دانستند که اگر جنازه پدر و برادرشان در ایران بماند در امان نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.