1397-01-02 10:56
1601
0
51861
آشنایی با موزه باستان شناسی گرگان؛

شناخت تاریخ گرانقدر نگارستان ایران در موزه باستان شناسی گرگان

موزه های استان گلستان در بخش های مختلف میراث فرهنگی، طبیعی و مردم شناسی در نوروز امسال با پذیرش مسافران و گردشگران داخلی و خارجی، پنجره ای رو به تمدن نگارستان ایران باز کرده تا بازدیدکنندگان با این منطقه بیشتر آشنا شوند.در این مجال با موزه باستان شناسی شهر گرگان آشنا خواهیم شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ؛ نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی است. موزه ها از معدود مراکز حفظ یادگاران نسل گذشته هستند. هر یک از این اشیا در عین بی زبانی به هزار زبان سخن می گویند.

زیبایی های طبیعی گلستان دلیل سفر خیلی از گردشگران به این استان است اما در اینجا آثار تاریخی زیادی هم وجود دارد که می تواند تاریخ دوستان را راضی کند. قدمت طولانی این استان، تاریخی پربار را برایش به وجود آورده و یکی از بهترین راه های درک این تاریخ، رفتن به موزه های این منطقه است.

گلستان دارای 9 موزه شامل گنبد قابوس، کاخ‌موزه گرگان،موزه صنایع دستی گرگان، موزه سنگ و باستان‌شناسی گرگان، موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی‌آبادکتول، موزه مردم‌شناسی گمیشان، موزه مردم‌شناسی شهرستان آزادشهر، موزه مردم‌شناسی شهرستان مینودشت و موزه فرش گنبدکاووس است که در ایام عید نوروز امکان بازدید گردشگران را فراهم شده است.

روابط عمومی و امور فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در نظر دارد تا در سلسله گزارش هایی به معرفی موزه های استان بپردازد و هم استانی های عزیز، بخصوص گردشگران را با این گنجینه ها و جاذبه ها ی فرهنگی و هنری بیشتر آشنا نماید. اگر هنوز برای گذراندن اوقات فراغت نوروز 97 به دنبال مکان های دیدنی هستید، 9 موزه ی استان گلستان می تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد.

موزه باستان شناسی گرگان در سال 1355 خورشیدی با عنوان " موزه سنگ مزار" آغاز و در بهمن ماه سال 1367 با افزوده شدن مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی، با نام موزه باستان شناسی به کار خود ادامه داد .

این موزه از سال 1391 تحت مرمت و بهسازی قرار گرفت و در نهایت مورخ 17 خردادماه 1396 خورشیدی با فرم و محتوای جدید، فعالیت نوین خود را از سر گرفت.

با ورود به حیاط موزه به عنوان بخش نخست بازدید و ورودی آن سنگ مزار ها و خمره های سفالی و صندوقچه های چوبی را می توان مشاهده کرد .بازدیدکنندگان محترم می توانند در این بخش با انواع سنگ مزار ها ی دوره ی اسلامی ( از سده 9 ه.ق تا عصر حاضر) از جمله ریشه ای، صندوقچه ای و گهواره ای و به علاوه با اهمیت جایگاه مذهبی، اعتقادی و هنری آن ها نزد مردم منطقه آشنا گردند.

سالن اصلی موزه از لحاظ محتوایی، شامل بخش ها و موضوعات مختلفی می باشد که در غالب 19 ویترین، 25 تابلو و بخش اتاق پژوهش، ارائه شده اند.

در موزه ی باستان شناسی گرگان در مجموع 232 شی باستانی ارزشمند متعلق به دوره های مختلف تاریخی از حدود 7500 تا100 سال قبل (دوره های پیش از تاریخ و تاریخی اسلامی ) در ویترین ها در معرض نمایش قرار گرفته اند که شامل ظروف و اشیاء سفالی، فلزی، سنگی، شیشه ای، گلی، سکه ها و نسخه خطی می باشند.

ویترین ها در مجموعه موزه باستان شناسی گرگان متناسب با موضوعات و دوره های گوناگون ارائه شده اند که به ترتیب به صورت : دوره نوسنگی و مس، دوره برنز و اشیاء منتخب مجموعه تپه بازگیر مینودشت، دوره آهن، دوره هخامنشی –اشکانی، دوره ساسانی و به ویژه دیوار بزرگ گرگان، سکه های دوره های پیش از اسلام و دوره ی اسلامی، نسخه خطی (دوره قاجار)، دوران اسلامی شامل 6 بخش سده های اولیه، سده های میانی، سده های متاخر اسلامی، ظروف شیشه ای، ظروف فلزی و کاشی های تزئینی، نمایش داده شده اند.

بخش تابلو ها ی موزه از لحاظ ابعاد و محتوا خود 5 گونه ی مختلف ؛ بک لایت، پنل استند، شاسی بزرگ، شاسی کوچک یا گرافیک دیواری و فوم بزرگ تقسیم می شوند که حاوی تصاویر، نقشه ها و اطلاعات تاریخی و آموزشی جامع و مفید و تخصصی در مورد باستان شناسی و تاریخ استان گلستان جهت مطالعه بازدید کنندگان محترم موزه می باشند.

یکی از بخش های نوین و کاملا به روز موزه باستان شناسی گرگان، می توان به اتاق پژوهش اشاره کرد که در راستای اهداف بزرگ آموزشی و پژوهشی موزه، به صورت یک بانک اطلاعاتی عمل کرده و اطلاعات کامل تر و تخصصی تر در مورد موضوعات تاریخی-باستان شناسی، اشیاء موجود در ویترین ها و محتویات تابلو ها ی موزه را در اختیار بازدیدکنندگان محترم( به ویژه دانشجویان و دانش آموزان) و متخصصین رشته های مختلف قرار می دهد .

پژوهشگران علاقه مند به این حوزه می توانند با مراجعه به این سامانه پژوهشی و مطالعه مقالات و داده های علمی به روز، هم بر دامنه دانش عمومی خود افزوده و هم با صلاحدید شورای پژوهشی موزه، در غالب ارائه و بارگذاری مقالات و پژوهش های علمی – تخصصی، بر محتویات بانک اطلاعات موزه بیفزایند.

یکی از مهمترین و آموزشی ترین امکانات موزه باستان شناسی گرگان که باعث می شود مراجعه کنندگان بیش از پیش با تاریخ گرانقدر استان گلستان و محوطه های باستان شناسی آن آشنا شوند، بخش مانیتور سالن اصلی موزه می باشد که با وجود یک صفحه نمایش بزرگ، همه روزه و در تمامی ساعات بازدید، مستند های تاریخی و آموزشی به ویژه مستند دیوار بزرگ گرگان برای بازدیدکنندگان محترم پخش می گردد و بر ارزش ها و جنبه های آموزشی و سمعی و بصری موزه می افزاید و موزه باستان شناسی گرگان واقع در خیابان شهداء – چها راه امام زاده در ایام نوروز همه روزه از ساعت 9 صبح تا19 عصر با بهای بلیط 30000ریال آماده بازدید علاقه مندان می باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.