1396-12-21 17:34
523
0
51510
هیاهوی پایان سال فرارسید؛

آرزوهای کودکان کار در آستانه عید نوروز/ کودکانی چشم انتظار مهربانی

در این روزهایی که همه سرگرم خریدهای نوروز و رسیدن عید هستیم، کودکانی با قامتی کوچک در پی تلاش درآمدی برای شاد کردن خانواده هستند، کودکانی که آرزوهایشان در چشمشان دیده می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از بازتاب بروجرد نوروز از راه می رسد تا بار دیگر رخت نو بر تن طبیعت کند و سرسبزی و طراوت همه جا را فرا گیرد، نوروز از راه می رسد تا بار دیگر لبخندها و در کنار هم بودن های خانواده حال و هوای دیگری داشته باشد.

بوی سمنو، سبزه های زیبا، ماهی های قرمز رقصان در تنگ آب در بازار خودنمایی می کنند تا هر کدام زینت بخش سفره های هفت سینی باشند که در آستانه سال نو همه اعضای خانواده دور هم جمع می شوند، اسکناس های نو و تا نخورده ای که عیدی داده می شوند و کودکانی که با پوشیدن لباس نو، گرفتن عیدی و دید و بازدید از فامیل و آشنا بزرگترین خاطره آنها می شود.

در این روزهایی که هیاهو و شلوغی همه جای بازار را فرا گرفته و ما سرگرم خریدهای نوروز، لباس نو، لوازم منزل و سفره هفت سین هستیم، کودکانی با قامتی کوچک سخت در حال کار کردن هستند، کودکانی که شاد کردن خانواده و دیدن لبخند اعضای منزل آروزی آنهاست.

Image result for ‫کودکان کار در نوروز‬‎

کافیست سری به خیابان ها و معابر بزنی تا کودکانی را ببینی که با جعبه های دستمال کاغذی، آدامس و یا شکلات مشغول به کار هستند، برخی هم بساطی از اجناس شب عید را پهن کرده و چشم هایشان این سو و آن سو را نگاه می کند تا شاید یک مشتری از راه برسد و خرید کند.

در میان هستند کودکانی که زمستان سرد را با کفش های پاره و لباس های کهنه سپری کردند و این روزهایی که همه در حال خرید لباس نو هستند باز هم در حسرت آروزهایی که چندان هم بزرگ نیست به سر می برند، کودکانی که فقط ویترین های رنگارنگ لباس ها و کفش ها از دور نگاه می کنند.

برایشان زمستان و تابستان فرقی ندارد، هنوز هم در دنیای کودکی آروزهایی دارند اما شرایط زندگی آنها را مجبور به کار کرده و بار مسئولیتی بر دوششان قرار داده شده، گرچه گاهی لبخندهایی می زنند اما آروزهای کودکی را درمیان این همه مشکلات گُم کرده و در این دنیا به دنبال کار و تلاش و کسب روزی هستند.

"رضا " یکی از کودکان کار در بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: صبح ها مدرسه می روم و عصر از ساعت 3 در خیابان بساطی از گل ها را پهن می کنم تا آنها را بفروشم و بتوانم برای خانواده درآمدی کسب کنم خصوصا این که عید نزدیک است خواهر کوچکی دارم که می خواهم برای آن لباس نو بخرم.

Image result for ‫کودکان کار در نوروز‬‎

وقتی از او می پرسی که سفره هفت سین هم تهیه می کنی می گوید: همه تلاش من این است که بتوانم هزینه ای هر چند اندک را برای خانواده تامین کنم اما همین که دل مادر و خواهرم شاد باشد از همه چیز با ارزشتر است ولی سفره هفت سین ما بسیار کوچک است.

رضا از بزرگترین آرزویش می گوید که دوست دارد در عید نوروز برای مادر و خواهر لباس نو بخرد و حتی عیدی هم به آنها بدهد.

همه ما در آستانه نوروز هزینه هایی داریم تا بتوانیم عید نوروز را به بهترین شکل برگزاری کنیم اما می توان با کمی صرفه جویی لبخند را مهمان کودکانی کنیم که نیازمند حمایت و مهربانی هستند.

"احمد گودرزیان" معاون فرماندار بروجرد در این راستا افزود: برخی از کودکان کار به صورت سازماندهای شده در برخی از نقاط شهر مشغول به کار هستند که گاهی اقلامی مانند آدامس را می فروشند که این اقلام تاریخ گذشته بوده و افرادی این کودکان را هدایت می کنند.

وی اضافه کرد: البته در سطح شهر بروجرد کودکانی هستند که واقعا به عنوان کودکان کار مشغول هستند و این آامادگی را داریم تا در صورت شناسایی این کودکان علاوه بر ساماندهی بتوانیم کمک هایی هم به آنها نماییم.

Image result for ‫کودکان کار در نوروز‬‎

گودرزیان اظهار داشت: برخی از کودکان کار به عنوان کار در سطح خیابانها هستند اما متاسفانه اقدام به تکدی گری می کنند که این تکدی گری توسط عده ای سازماندهی شده است.

به گفته وی تلاش می شود تا ساماندهی کودکان کار با همکاری بهزیستی انجام شود.

یادمان باشد عید نوروز زمانی زیباتر می شود که همه خوشحال باشند و کودکان کار هم در کنار خانواده لبخند بزنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.