1396-12-19 14:29
516
0
51418
از انتقال کمک های مردمی به سوریه تا درآمدهای میلیاردی؛

شایعه های بی اساسی که دامن کمیته امداد را گرفت/ نظارت های سخت گیرانه بر بزرگترین خیریه کشور

کمیته امداد در طول سال های فعالیت های خود فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است و در برخی مواقع دچار حواشی نیز شده است، حواشی که در بسیاری از مواقع مانع فعالیت این ارگان شده و جواب مسئولان این ارگان می تواند مانع تداوم این شایعه ها در سطح جامعه شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از صاحب نیوز؛ انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک تغییر مهم در عرصه فکری و سیاسی در قرن بیستم به شمار می رود که مهم ترین رکن آن توجه به مستضعفان در هر نقطه از عالم بود.

امام خمینی(ره) در صحبت هایی در همین رابطه فرمودند: «بار سنگین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بر دوش قشر مستضعف است و همین گروه هستند که در جبهه و پشت جبهه فداکاری می کنند و نه طبقات بالا، شما باید توجهتان به این توده‏ هاى مستضعفى که با زحمت خودشان و رنج خودشان الآن در جبهه‏ ها مشغول فداکارى هستند که خداوند تأییدشان کند و در پشت جبهه هم مشغول فداکارى هستند و مستضعف‏انند، آن بالاها اینها را ضعیف مى‏ شمارند و می شمردند… برای اینها کار کنید.

امام خمینی همجنین در جایی دیگر در رابطه با قشر مستضعف می فرمایند: «شما این انقلاب را به ثمر رساندید و گروه هایى که در سرتاسر این کشور این انقلاب را به ثمر رساندند، همان زن و مرد محروم [بودند] و همانهایى که مستضعف هستند و کاخ‏ نشینها آنها را استضعاف مى‏ کنند و اینها ثابت کردند که کاخ ‏نشینها هستند که ضعیفند و پوسیده ‏اند و براى این ملت هیچ کارى نکرده ‏اند و نخواهند کرد».

وجود همین تاکید و صحبت های مقام معظم رهبری موجب ایجاد برخی نهادهای انقلابی و فعالیت های جهادی برای کمک به همین قشر صاحب انقلاب در طول تاریخ انقلاب شده است که از جمله آن ها حساب 100 امام خمینی(ره) و بنیاد مستضعفان بوده است.

اما در بین این ارگان ها و فعالیت های صورت گرفته، بیشترین توجه ها به سمت کمیته امداد امام خمینی(ره) معطوف شده است و البته این ارگان نیز در طول سال های فعالیت های خود فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده و در برخی مواقع دچار حواشی نیز شده است.

از جمله این حواشی و شایعات می توان به واردات خودروهای لوکس با کارت های بازرگانی افراد فقیر مناطق مرزی، ساختمان سوهانک کمیته امداد در شمال تهران، برخی اختلاس ها و البته انتقال کمک های مردمی به کمیته امداد به برخی از کشورهای منطقه است که هر کدام در طول مطرح شدن، چالش های زیادی را برای این سازمان به وجود آوردند.

صبح روز گذشته به مناسبت ایام منتهی به عید نوروز و شروع جشن های نیکوکاری نشست خبری از سوی حمیدرضا شیران، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) با خبرنگاران برگزارشد.

آنچه در این نشست بیش از هر نکته ای به چشم می خورد، مطرح شدن سوال هایی در همین زمینه و تبدیل جلسه نشست خبری استانی به نشست پاسخگویی به شایعات و موارد مطرح شده در رابطه با کمیته امداد بود که با وجود خارج از بحث بودن این سوالات مدیرکل کمیته امداد به طور کامل به آن ها پاسخ داد.

یکی از شایعات مطرح شده که در طول سال های گذشته هم در سطح شبکه های اجتماعی سروصدای زیادی به پا کرده است، انتقال کمک های مردم ایران به کشورهای سوریه و لبنان بود؛ شاهد ماجرا نیز وجود صندوق های صدقات در کشورهایی مانند لبنان، سوریه و فلسطین بوده است.

شیران این گونه به این سوال پاسخ داد: «در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی برخی از مردم علاقه مند به کمیته امداد، به نوعی الگوبرداری از کمیته امداد امام خمینی(ره) در برخی از کشورهای منطقه پرداختند و این کمیته ها تحت عنوان کمیته امداد امام خمینی(ره) لبنان، سوریه و.. مشغول به فعالیت هستند که نه تنها هیچ مبلغی از کمک های مردم ایران به این کشورها منتقل نمی شود، بلکه کمیته امداد در این کشورها نیز هیچ گونه کارمند یا نفری ندارد»

نکته مطرح شده دیگر بحص نظارت ها بر کمیته امداد بود، که یکی از حضار این جلسه، سوال خود را این گونه مطرح کرد که آیا بر فعالیت های کمیته امداد هیچ گونه نظارتی توسط ارگان های کشور انجام می شود.

جواب شیران این گونه بود که علاوه بر نظارت های عادی که بر همه دستگاه های اجرایی کشور از سوی ارگان های نظارتی مانند دیوان محاسبات انجام می شود، یک هیئت از سوی مقام معظم رهبری در طول یک سال، یک ماه به طور کامل فعالیت های کمیته امداد را بررسی می کنند و در کنار این بازرسی ها، تیم نظارت و بازرسی کمیته امداد به عنوان یکی از دقیق ترین و سخت گیر ترین گروه ها، فعالیت های بخش های مختلف کمیته امداد را بررسی می کنند.

بخش دیگری از صحبت های شیران، بحث درآمدها و سرانه مددجویان کمیته امداد در طول سال جاری و سال های گذشته است.

مبلغ 30 میلیارد تومان براساس پیش بینی ها تا پایان سال از صدقات مردم جمع آوری می شود که در ابتدای امر مبلغ بسیار بالایی است اما وقتی این مبلغ را به 200 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد تقسیم کنیم سالانه 150 هزار تومان می شود که اگر به تعداد ماه ها تقسیم کنیم مبلغی کم تر از یارانه یکماه یک ایرانی می شود.

این حساب سرانگشتی خود می تواند به عنوان پاسخی به شبهات درآمدهای میلیاردی کمیته امداد و میزان مستحقان در جامعه باشد.

گزارش از عارف نصر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.