1396-12-08 15:33
452
0
50974
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مجلس با قاطعیت در برابر نفوذ از طریق FATF خواهد ایستاد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید مجلس با قاطعیت در برابر اعمال نفوذ و فشار برخی قدرت ها از طریق FATF خواهد ایستاد.

به گزارش گلستان ما به نقل از مرآت، 9 سال قبل بود که جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهایی همچون پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان وارد لیست سیاه FATF شد. پنج سال طول کشید تا تلاش‌های ایران برای خروج از این لیست، اندکی به حصول نتیجه نزدیک شود و نهایتا در تیرماه سال گذشته، FATF باقی ماندن نام ایران در لیست سیاه را به مدت یکسال به حالت تعلیق درآورد.

با این وجود در فوریه 2016، FATF بیانیه‌ای صادر کرد و نگرانی‌های خود را از شکست ایران در روند کاهش ریسک تأمین مالی تروریسم ابراز داشت و این شکست را تهدیدی جدی علیه یکپارچگی سیستم مالی بین‌المللی دانست!

البته این ابراز نگرانی‌ها چندان ادامه‌دار نبود و در تیرماه سال جاری نیز FATF بیانیه‌ای صادر و طی آن اعلام کرد با توجه به اقدامات سیاسی ایران و تعهد این کشور نسبت به برنامه عملیاتی، FATF تصمیم دارد تا به تعلیق درآمدن نام ایران از عضویت در لیست سیاه را تمدید کند. FATF نظارت بر پیشرفت در اجرای طرح‌ها را ادامه خواهد داد و گام‌های بعدی را مورد بررسی قرار خواهد داد. البته نام ایران تا تکمیل برنامه عملیاتی در بیانیه عمومی FATF باقی خواهد ماند.» (بیانیه FATF را اینجا در سایت مربوط به این کارگروه بخوانید) 

مقامات FATF سپس تا ماه نخست سال 2018 به ایران فرصت دادند تا به تعهدات خود نسبت به FATF عمل کند! یکی از این تعهدات، برطرف کردن شبهه‌ها در ارتباط با تأمین مالی تروریسم توسط ایران از طریق بازارهای غیرشفاف مالی است. هرچند انتظار می‌رفت که اقدامات ایران سبب شود که نام ایران به کلی از لیست سیاه حذف – و نه تعلیق – شود اما جمعه گذشته باقی ماندن نام ایران در لیست سیاه FATF بار دیگر تمدید شد؛ این در حالی است که سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، بیست و هفتم دی ماه و در دیدار با سفیر اتریش تأکید کرده بود که در صورت توجه هیات گروه ویژه اقدام مالی به مسائل تکنیکی به جای سیاسی، اقدامات ایران در حوزه‌های مرتبط با مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم می‌تواند نظر هیأت مذکور را جلب کند.

در این مدت، تحلیلگران بسیاری در جهان درباره اقدامات ایران سخن گفته‌اند و رسانه‌های مختلف نیز ابعاد این موضوع را مورد واکاوی قرار داده‌اند.

CNBC: ایران در دوران پساتحریم به اهداف اقتصادی خود دست نیافته است!

وقتی نخستین جلسات برای رفع ابهامات، میان مقامات ایران و FATF برگزار شد، شبکه CNBC ایالات متحده آمریکا این اقدام را ارسال سیگنالی از سوی ایران به جهان دانست، مبنی بر این که کشور ما در دوران پساتحریم(!) به اهداف اقتصادی خود دست نیافته است.

البته چنان‌که اشاره شد تنها ایران نیست که از جانب FATF تحت فشار قرار دارد. کشور پاکستان نیز که البته تروریزم سازمان‌یافته در آن به وضوح مشاهده می‌شود، توسط ایالات متحده به محکمه FATF کشانده شده است! هرچند این کشور اخیرا از دام آمریکا گریخت و FATF نام پاکستان را در لیست سیاه خود نگنجاند. برخی از صاحبان رسانه بر این باورند که سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان با برخی از گروه‌های تروریستی همچون طالبان ارتباط نزدیکی دارند. تلاش نافرجام آمریکا برای قرار دادن نام پاکستان در لیست سیاه، به عقیده کارشناسان رسانه آمریکایی-عربی «المانیتور» کار آمریکا را برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران دشوار می‌کند.

المانیتور: دولت روحانی به دنبال کاهش نقش سپاه در اقتصاد است

«المانیتور» همچنین در مقاله‌ای که چهار روز قبل منتشر کرده است در تحلیل اقدامات ایران در قبال FATF می‌نویسد:«دولت روحانی به دنبال کاهش نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقتصاد و تقویت سرمایه‌گذاری خارجی است و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی است!» و البته جای تأسف است که رفتار رئیس‌جمهور ایران پالس‌هایی چنین روشن به رسانه‌های خارجی داده است.(مقاله المانیتور را اینجابخوانید)

در تکمیل گزاره‌های بالا جالب است بدانید که سوریه نیز از جمله کشورهایی است که از سوی FATF تحت نظر قرار دارد؛ اما اگر تصور می‌کنید که پدرخوانده‌های تروریسم جهانی توسط FATF به طور جدی تحت نظارت و فشار قرار می‌گیرند در اشتباهید. در حال حاضر بررسی موضوعات مرتبط با کارگروه FATF به مجلس شورای اسلامی احاله شده است. به همین منظور مرآت شب گذشته دیدگاه سیدتقی کبیری، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را جویا شد.

کبیری در ابتدای سخنان خود به معرفی کارگروه مذکور پرداخت و با اشاره به این که FATF یک کارگروه اقدام مالی است که مبارزه با پولشویی و تروریسم را در دستور کار دارد اظهار کرد: این کارگروه پیش‌تر ایران را در لیست سیاه قرار داده بود اما در وزارت اقتصاد به این موضوع ورود پیدا کرد و نهایتا قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه به تعلیق درآمد.

وی با بیان این که کارگروه مذکور برای خروج نام ایران از لیست سیاه مواردی از حاکمیت کشور ما مطالبه کرده است گفت: اگر دولت در ابتدا برای ورود به این موضوع هماهنگی‌های لازم را با مجلس صورت می‌داد، احتمالا بخشی از مشکلات ما در این حوزه حل می‌شد.

تعامل با سازمان‌های بین‌المللی به شرط عدم مغایرت با قوانین داخلی کشور

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با یادآوری تمدید تعلیق باقی‌ماندن نام ایران در لیست سیاه FATF در روز جمعه هفته گذشته تصریح کرد: طبیعتا حضور ایران در کنوانسیون‌های بین‌المللی بر اساس منافع، مقتضیات و مصالح ملی است و مادام که قوانین این کنوانسیون‌ها با قوانین داخلی کشور ما مغایرت و منافاتی نداشته باشد، از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌کنیم اما اگر چنین نباشد باید تصمیماتی جدی اتخاذ شود.

کبیری افزود: جمهوری اسلامی ایران در همکاری با سازمان‌هایی که به واسطه قدرت برخی از کشورها به ابزاری برای نفوذ به کشورهای هدف تبدیل شده باشند، احتیاط می‌‌کند و در این خصوص بر اساس مصالح و منافع ملی تصمیم می‌گیرد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی اقدامات FATF در قبال ایران گفت: این که بر اساس آخرین گزارش کارگروه اقدام مالی وجود نام ایران در لیست سیاه به تعلیق درآمده است، هم واجد جنبه‌های مثبت و هم واجد جنبه‌های منفی است.

نام ایران «فعلا» در لیست سیاه FATF قرار ندارد

این نماینده مجلس دهم در تبیین وجه مثبت تمدید تعلیق نبود نام ایران در لیست مذکور گفت: به هر حال در حالت خوشبینانه، نام ایران «فعلا» در لیست سیاه FATF قرار ندارد، هرچند که این تعلیق در واقع تمدید تعلیق است.

کبیری با تأکید بر ضرورت توجه مسئولان اجرایی و دولتی نسبت به مسأله حساس قرار گرفتن احتمالی نام ایران در لیست سیاه FATF اظهار کرد: اگر بنابر سیاست‌های FATF این اتفاق بیفتد ما در مسیری قرار می‌گیریم که با دست خودمان تحریم می‌شویم؛ بنابراین باز هم تأکید می‌کنم اگر دولت ایران پیش از آن که اقدامی انجام دهد با مجلس هماهنگ می‌شد بخشی از مشکلات امروز را شاهد نبودیم.

وی با بیان این که اقدامات دولت در راستای شفاف‌سازی هنوز برای کارگروه مذکور قانع‌کننده نبوده است گفت: مجلس شورای اسلامی در این موضوع و به ویژه درباره احتمال نفوذ برخی قدرت‌ها و استفاده ابزاری از FATF برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی حساسیت‌های خاص خود را دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با تأکید بر این که مجلس با قاطعیت در برابر اعمال نفوذ و فشار برخی قدرت‌ها از طریق FATF خواهد ایستاد افزود: احتمال دسترسی دشمنان به اطلاعات مالی و بانکی ایران از طریق FATF یکی از موضوعات مهمی است که مدنظر مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

کبیری ادامه داد: حمایت از جریان مقاومت در منطقه نیز از جمله دغدغه‌های مجلس شورای اسلامی است و مجلس نسبت به این موضوع هوشیارانه به گونه‌ای عمل خواهد کرد که منافع جمهوری اسلامی حفظ شود و حمایت ایران از محور مقاومت تداوم پیدا کند.

وی با اشاره به این که اصول جمهوری اسلامی بر پایه مبانی انقلاب اسلامی تعریف شده است گفت: برخی از قدرت‌ها به واسطه ابزارهایی همچون برجام قصد ورود به موضوعات موشکی و دفاعی ما را دارند که این امر با مبانی انقلاب اسلامی در تعارض است.

ورود به مسائل موشکی، خط قرمز ماست

این نماینده مجلس دهم ورود به مسائل موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران را از جمله خط قرمزهای کشور عنوان کرد و گفت: نمی‌توان به دلیل بروز برخی فشارها یا حتی برخی ضررهایی که متوجه کشور می‌شود، از اصول اساسی انقلاب اسلامی که خون جوانان ما برای آن ریخته شد چشم‌پوشی کرد.

کبیری در پایان بر ضرورت بررسی دقیق و کارشناسانه مسأله سازگاری تعهدات ایران به FATF با مبانی و اصول جمهوری اسلامی تأکید کرد و افزود: لازم در موارد ناسازگاری، موضع قاطعی اتخاذ شود و نیز در مواردی که احتمال دسترسی کشورها به اطلاعات کشور ما وجود دارد باید کنترل‌های لازم صورت بگیرد تا از وارد شدن آسیب به نظام و مردم ایران جلوگیری شود.

کوتاه سخن؛ اکنون که کار به مجلس شورای اسلامی احاله شده است، باید منتظر ماند و تصمیم مجلس در قبال FATF را مورد قضاوت قرار داد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.