1396-12-08 14:28
503
0
50971
واردات یک روغن خطرناک برای سلامتی؛

ریشه های واردات پالم تنومندتر شد!

با وجود اعلام مراجع مربوطه در خصوص خطرناک بودن پالم برای سلامتی، کماکان شاهد واردات روغن پالم به کشور هستیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از مرصاد، بعد از اینکه کارشناسان درباره مضرات ناشی از استعمال پالم هشدار دادند وزارت بهداشت و دیگر نهادهای مرتبط با امر سلامتی برای کاهش میزان مصرف آن تلاش کردند، البته اگرچه این کاهش طی یکی دو سال پیش اتفاق افتاد اما شواهد حاکی از آن است که امسال باز هم مصرف پالم روندی افزایشی و قابل توجه داشته است.

استفاده از پالم در انواع محصولات لبنی به خاطر وجود اسیدهای چرب می تواند برای سیستم قلب و عروق مشکل ایجاد کند بر همین مبنا از سال 94 واردات آن محدود و استفاده آن در لبنیات ممنوع شد.

این مخالفت ها تا جایی ادامه یافت که برخی از مسئولان استفاده از پالم در محصولات لبنی را تخلف صنعتی تلقی کردند با این حال امسال شاهد ورود 326 هزار تن پالم به کشور بودیم که از افزایش 26 درصدی واردات آن حکایت دارد.

پیش بینی ثبت واردات 430 هزار تنی روغن پالم به کشور

دکتر مفید، مدیر کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی غذا و دارو در این باره گفت: کل واردات سالانه بر مبنای همان 30 درصد مصوبه شورای عالی سلامت بوده است و تاپایان سال بیشتر از 430 هزار تن نخواهد شد.

نظارتها به طور جدی تری انجام شود

 خالقی، عضو کیمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید نظارت ها از واحدهای تولید کننده و کارخانه جات حتی در سطح خرده فروشی ها به طور مستمر پیگیری شود.

مصارف خانگی روغن های سرخ کردنی کاهش یابد

 اسکندری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: بخشی از این واردات به سیاست های کشور برای کاهش هزینه ها و قسمتی هم به مصرف در صنعت مربوط می شود بر همین مبنا صنایع ممکن است از این ترکیبات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه این واحدهای صنعتی می بایست نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند، افزود: ما روغن سرخ کردنی در سطح خانوار نیاز نداریم، زیرا در روغن های صنعتی زمان سرخ کردن با پالم افزایش می یابد بنابراین باید محدود به صنعت شود در نتیجه با اعمال محدودیت مصرف نیز کاهش می یابد و مصرف حوزه صنعتی آن نیز در دست کنترل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، در یک برهه از زمان بخش قابل توجهی از واردات به پالم اختصاص داشت امروزه با توجه به مضرات ناشی از استفاده آن، می بایست مسئولان ضمن برخورد با متخلفین به نصب برچسب های مصرف نیز توجه جدی کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.