1396-12-06 18:29
465
0
50878
گزارشی از اثرات مخرب قیمت پایین مواد دخانی در کشور؛

جولان سرطان با مجور رسمی!/ ردپای مافیا در واردات و تولید مواد دخانی

در حالی سالانه بیش از ۷ میلیون نفر جان خود را در اثر کشیدن سیگار از دست می‌دهند که دستاورد استعمال دخانیات چیزی جز بیماری و سرطان نبوده و ایران هم در جرگه کشورهایی قرار دارد که سیگار در آنها ارزان به فروش می‌رسد.

به گزارش گلستان ما به نقل از عصرهامون، در حالی با افزایش بی رویه اعتیاد در بین افراد جامعه به ویژه زنان و نسل جوان مواجه هستیم که استعمال دخانیات یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری سرطان است و سالانه بیش از ۷ میلیون نفر در کشورهای با درآمد کم و متوسط جان خود را در اثر کشیدن سیگار از دست می‌دهند.

از دست دادن جان این تعداد از افراد در کشورها در حالی رقم می خورد که قیمت مواد دخانی در برخی مناطق به مثل ایران ارزان تر از هر چیز دیگر است و این ارزان بودن و دسترسی راحت به آن باعث شده افراد زیادی به سمت و سوی مواد دخانی روی بیاورند.

این مهم در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی برای تشویق شهروندان به ترک سیگار یا اصولا سیگاری نشدن، مالیات‌های شدیدی بر این کالای مضر وضع می‌کنند و یک پاکت سیگار در آن کشورها گران ترین قیمت را به خود اختصاص داده ولی در این میان قیمت یک بسته سیگار در ایران نه تنها از میانگین اروپا، بلکه از میانگین جهانی و میانگین آسیا نیز کمتر است و می‌توان ایران را در جرگه کشورهایی که سیگار در آنها ارزان به فروش می‌رسد به شمار آورد.

با این تفاسیر یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش میزان مصرف دخانیات در هر کشوری، وضع مالیات بر سیگار و دخانیات است که خود عاملی برای جلوگیری از سیگاری شدن نوجوانان و کاهش مصرف افراد غیر معتاد است.

102 نفر بر اثر اعتیاد در سیستان وبلوچستان جان باختند

در همین راستا در 9 ماهه سال جاری 102 نفر بر اثر اعتیاد در استان سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات اعتیاد 74 نفر بود، 38 درصد افزایش یافته است.

از کل تلفات اعتیاد در استان 82 نفر مرد و 20 نفر زن بودند و شهرستان های زاهدان با 82 ، ایرانشهر با 11 و چابهار با 5 فوتی بیشترین و شهرستان های سراوان، نیکشهر، زابل و خاش کمترین آمار تلفات اعتیاد را داشته اند.

سلامت مردم برای برخی ذره‌ای مهم نیست

در همین راستا حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با یکی از رسانه ها در واکنش به مصوبه مجلس برای افزایش مالیات سیگار اظهار کرد: رقم‌های درنظرگرفته شده برای مالیات سیگار بسیار ناچیز است.

وی گفت: هیچ تردیدی در این که مافیای سیگار و رانت خواری مانع از افزایش معقول مالیات سیگار شد، وجود ندارد.

شهریاری با بیان اینکه اعدادی که برای مالیات سیگار تعیین شده، بسیار اندک است، افزود: اگر واقعا مجلس و دولت به سلامت مردم اهمیت می دادند باید عوارض آن را طوری درنظر می گرفتند که مردم  به ویژه نسل جوان توانایی خرید سیگار را نداشته باشند.

تا زمانی که مالیات سیگار افزایش داده نشود بیماری های ناشی از آن در جامعه کنترل نمی شود 

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه این مصوبه در حالی به تصویب مجلس رسید که روز به روز به تعداد جوانان و به خصوص دختران که به سمت مصرف مواد دخانی کشیده می شوند، افزوده می شود.

وی با بیان این که عده ای با لابیگری مصرف سیگار را در کشور قانونی کردند، ادامه داد: به هرحال دولت و مجلس با هم هماهنگ هستند و اقدامات موردنظرشان را به گونه ای پیش می برند که رضایت خاطر یکدیگر را جلب کنند.

شهریاری ادامه داد: تا زمانی که مالیات سیگار افزایش داده نشود، مصرف مواد دخانی در جامعه و بیماری های ناشی از آن در جامعه کنترل نخواهد شد و عوارض گسترده آن دامنگیر مردم و نظام سلامت خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: متاسفانه در این بین سلامت مردم مورد مخاطره قرار می گیرد و برای برخی افراد ذره ای سلامت مردم اهمیت ندارد.

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی عصرهامون ضمن تایید سخنان شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: قیمت سیگار بر اساس عوارضی که تعیین شد بالا رفته است و این یعنی با افزایش عوارض مالیات هم افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.