1393-08-09 14:03
2333
0
5086

گزینه بعدی وزارت علوم کیست ؟ / «یار آزاد» روحانی وزیر می شود ؟ + بیوگرافی و تصاویر

همانگونه که پیش بینی می شد محمود نیلی احمد آبادی نتوانست از مجلس برای وزارت علوم رای اعتماد بگیرد . او امروز با رای بسیار ضعیفی از موافقان مواجه شد که در مقابل مخالفانش کاری از پیش نبردند . سرنوشت گزینه های قبلی برای او تکرار شد تا همچنان این وزارتخانه با سرپرست به کار خود ادامه دهد.

به گزارش گلستان ما ، حالا در چنین شرایطی گمانه زنی های فراوانی در مورد گزینه بعدی روحانی برای وزارت علوم وجود دارد . در این میان حتی برخی می گویند روحانی با علم به اینکه نیلی رای نمی آورد او را معرفی کرده تا گزینه اصلی اش بتواند راحت تر از مجلس رای اعتماد بگیرد . این طیف می گویند مشاوران روحانی به او گفته اند که مجلس بیش از این هزینه مخالفت با گزینه های وزارت علوم را نخواهد داد و گزینه بعدی حتما رای خواهد گرفت . این موضوع البته امروز به شدت از سوی حسن روحانی تکذیب شد.

او در صحن علنی مجلس گفت : «در برخی رسانه‌ها آمد که دکتر نیلی مطلوب واقعی رئیس جمهور برای آموزش عالی نیست. ایشان را برای دستگرمی به مجلس می‌فرستد و بعد فرد دیگری را می‌خواهد معرفی کند؛ این دروغ است. صدق الحدیث و اداءالامانت؛ منتخب من ایشان است و از وی دعوت و با او صحبت کردم. »

هر چه هست حالا نیلی نتوانسته از مجلس رای اعتماد بگیرد.

اما گزینه بعدی روحانی چه کسی خواهد بود ؟

در اولین نگاه اولی گمانه این خواهد بود که رییس جمهور محمد علی نجفی را به عنوان گزینه نهایی معرفی کند . فردی که اکنون مانند «یار آزاد» رییس جمهور به پست های مختلفی می رود تا خلا ها را جبران کند. او قبل از معرفی نیلی به عنوان گزینه اصلی مطرح بود اما در نهایت رییس جمهور او را به مجلس معرفی نکرد .محمد علي نجفي پس از اينکه رضا فرجي دانا وزير علوم، تحقيقات و فناوري دولت تدبير و اميد در روز 29 مردادماه با استيضاح نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اين وزارتخانه را ترک کرد در همان روز با حکم رييس جمهور به عنوان سرپرست اين وزارتخانه معرفي شد و زمزمه هايي براي معرفي وي به عنوان وزير علوم شنيده مي شد که نهايتاً وي در جمع خبرنگاران اعلام کرد که پيشنهاد روحاني را در اين زمينه رد کرده است.

نجفي اخيراً در اقدامي در پايگاه اينترنتي شخصي خود در خصوص اينکه چرا براي وزارت علوم معرفي نشده نوشته است :

با سلام به همه دوستان و عزيزان؛ چون برخي دوستان عدم معرفي مرا به مجلس شوراي اسلامي نشانه عقب نشيني جناب آقاي دکتر روحاني رياست محترم جمهوري از مواضع خود در قبال گروه تندرو مجلس دانسته‌اند، لازم مي‌دانم به اطلاع برسانم که طي دو ماه گذشته ايشان بار‌ها پيشنهاد معرفي بنده را مطرح و بر آن اصرار فرمودند؛ امّا به دلايلي که ذکر همه آن‌ها در اينجا مي‌ّسر نيست، اين مسئوليت را نپذيرفتم و با کمال شرمندگي به درخواست ايشان و بسياري از همکاران دانشگاهي و دوستان عزيزم پاسخ منفي دادم که لازم است از اين بابت از همه بزرگواران عذر خواهي کنم.

اميدوارم آقاي دکتر نيلي که شخصيت ارزنده و ذيصلاح دانشگاهي هستند بتوانند با کسب رأي اعتماد مجلس منشأ خدمات موثري به نظام آموزش عالي، علم، تحقيقات و فناوري کشور شوند.

از سازمان تا وزارت

چندي قبل نيز عبدالرحمن فياضي سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، علي اکبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي، محمد فرهادي رييس جمعيت هلال احمر و محمدعلي نجفي سرپرست وزارت علوم را به عنوان 3 گزينه مطرح در دولت براي تصدي وزارت علوم عنوان کرده بود که در واکنش به اين موضوع محمد فرهادي رييس جمعيت هلال احمر اظهار کرد:در اين باره خبري نيز نيست، و قرار هم نيست خبري شود، چون هلال احمر بسيار خوب است، و بايد خدمت کنيم. علي‌اکبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي نيز در خصوص پيشنهاد تصدي وزارت علوم به وي اعلام کرد که در اين زمينه هيچ صحبتي با او نشده است.

برخی معتقدند اکنون علی اکبر صالحی از گزینه های اصلی است که شانس فراوانی برای رفتن به این وزارت خانه دارد . او احتمالا با اقبال خوب نمایندگان معرفی خواهد شد.

«سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور، دیگر گزینه ای است که می گونید شانس خوبی برای رفتن به این وزارتخانه دارد .سورنا ستاری خواص، دانشیار دانشگاه صنعتی شریف، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران و رییس بنیاد ملی نخبگان است. وی، فرزند سرلشکر منصور ستاری است.

سورنا ستاری، مدارج کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی مکانیک را در دانشگاه صنعتی شریف گذراند. از سال ۱۳۸۷ عضو هیات علمی این دانشگاه و همچنان بعنوان دانشیار مشغول تدریس و تحقیق در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف است. وی که پژوهش‌هایی در حوزه انرژی‌های نو داشته، عضو هیات علمی و سرپرست گروه مدیریت و بهینه‌سازی انرژی پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف هم می‌باشد.او در سال ۱۳۸۴، بعد از برکناری مهدی هاشمی رفسنجانی به عنوان مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت انتخاب شد، اما یک سال بعد از سمتش استعفا داد. ستاری در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۲ با حکم حسن روحانی به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور منصوب شد. او در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۲ با حکم بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به عنوان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت منصوب گردیده بود که پس از انتصاب به سمت معاونت علمی رئیس‌جمهور در بیست و نهم همان ماه جای خود را به حمیدرضا کاتوزیان داد.

گزینه دیگر محمدحسین امید است . او استاد تمام گروه مهندسی آبیاری و آبادانی، دانشکده مهندسی آّب و خاک، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. او پیش از این سرپرست دانشگاه تهران نیز بوده است. امید فارغ‌التحصیل رشته آبیاری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و مهندسی هیدرولیک در مقطع دکتراست.

محمدحسین امید در زمان ریاست رضا فرجی‌دانا، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران بود و در دوران ریاست عباسعلی عمید زنجانی و مدتی نیز در دوران ریاست فرهاد رهبر، عهده‌دار معاونت اداری و مالی دانشگاه تهران شد.محمدحسین امید سوابقی نظیر ریاست پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و ریاست پردیس ارس دانشگاه تهران را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

در ۶ شهریور ۱۳۹۲، جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدحسین امید را به عنوان معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب کرد.در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، با حکم رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران برکنار شده و محمدحسین امید با حفظ سمت جایگزین وی گردید و سرپرست دانشگاه تهران شد.امید تا ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ سرپرستی دانشگاه تهران را برعهده داشت و نهایتاً محمود نیلی احمدآبادی جایگزین وی شد. / مثلث آنلاین

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.