1396-12-03 14:35
364
0
50772
کارنامه اقتصادی دولت زیر ذره بین؛

در راه اقتصاد مقاومتی، کار نکرده بسیار است/ توسعه درون زا و برون گرا ،راه نرفته دولت تا اقتصاد مقاومتی

با گذشت یازده ماه از سال 1396، نوبت به آن رسیده تا به تحقق شعاراین سال و تعهدات مسئولین نسبت به این شعار پرداخته شود، آمارهای مربوط به نرخ اشتغال و بیکاری، واردات و صادرات، مهاجرت ها، کارآفرینی، تورم، بازار پر فراز و نشیب سکه و ارز، جایگاه صنایع تبدیلی و کارگاه های تولیدی و دیگر آمارها همه جای تامل دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نافع،حالا سوال اینجاست که آیا تنها با اعطای وام به روستاییان و یا تولید کنندگان می توان از تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» دم زد؟ آیا نرخ بیکاری منفی در تحقق این امر جای دارد یا آن چه که از بیکاری در سطح شهر به صورت ملموس قابل درک است؟ جای صنایع تولیدی و تبدیلی چقدر در استان همدان خالیست و جوانان این شهر از این خلا چقدر متضرر می شوند؟

در این خصوص گفت و گویی با دو مقام مسئول همدان انجام شد.

•نماینده مجلس:اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی راه نجات اقتصاد کشور

حجت الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تحقق شعار سال جاری بیان کرد: خیلی کارهای نکرده در این راه زیاد است و اگر این ها انجام شود، ارکان اقتصاد مقاومتی می تواند اقتصاد مارا نجات دهد.

وی با بیان این موضوع اظهار داشت: اِشکالاتی که امروز در اقتصاد ما وجود دارد به سبب انجام نشدن ارکان اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است.

آزادیخواه در ادامه به موسسات مالی و اعتباری اشاره نمود و ضمن ابراز تاسف از این موضوع ادامه داد: این موسسات نیاز به اقدامی اساسی داشت اما متاسفانه به سبب طولانی شدن این روند، تبدیل به بحرانی ملی شد و نهایتاً دولت، قوه مجریه و قوه مقننه مجبور به ورود به این قضیه شده و 11000 میلیارد تومان را در این قضیه وارد کرده و آن را جبران کردند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این موضوع بیان کرد: این اتفاق به معنای عدم اقدام مسئولین مربوطه در جریان اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه عنوان کرد: در راه اقتصاد مقاومتی، کار نکرده بسیار داریم گرچه در استان همدان نگاه به این موضوع نگاه مناسبی بوده است و همواره از سوی استاندار همدان تاکید بر جذب و حمایت از سرمایه گذار و همچنین تعامل با وزارتخانه های مرتبط شده است.

آزادیخواه در رابطه با استان همدان افزود: این شرایط حاکی از این نیست که وضعیت استان همدان از این جهت در همه زوایا مناسب است بلکه نرخ بیکاری استان همدان متاسفانه نگران کننده است و متقاضیان کار بسیار دارد.

وی بیان این که با احیای شرکت ها، کارخانه ها و کارگاه های تولیدی تعطیل یا تعلیق شده در استان همدان می توان بخش عمده ای از مشکلات استان را حل کرد، اظهار داشت: این کار تا کنون به طور کامل انجام نشده است.

•در استان همدان، صادرات محور شود

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای دستیافتن به اقتصاد مقاومتی باید به سوی اجرایی کردن سیاست های کلی آن قدم برداشت به عنوان مثال وقتی صحبت از صادرات محور بودن می شود؛ یعنی انگور ملایر، سیب زمینی بهار، سفال لالجین و گردوی تویسرکان کاملاً از کشور خارج شوند و به فروش برسند و به ارز تبدیل شوند.

وی با تاکید بر این موضوع ابراز کرد: اگر اقدامات به سمت این ها باشد می توان از اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی دم زد و این است که اقتصاد ما را نجات می دهد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان تاکید کرد: محصولات و صنایع همدان بایستی تمام و کمال به کشورهای دیگر صادر شود و استان همدان، استانی صادرات محور شود و در این صورت است که توانسته ایم ارکان اقتصاد مقاومتی را اجرایی سازیم.

* فرماندار فامنین: بروکراسی اداری صد راه نباشد

در ادامه گفت و گویی با فرماندار فامنین نیز انجام گرفت:

سید مجید شماعی مهم ترین مشکل در کشور را بحث اشتغال مطرح نمود و ادامه داد: شعار امسال تاکیدش بر تولید و اشتغال بود که در راستای این موضوع قدم هایی در سطح استان همدان نیز برداشته شد که در نتیجه اعتبارات بالای یک میلیارد و پانصد تومان، تسهیلات متناسب با هر شهرستان در نظر گرفته شد.

وی با بیان این موضوع تصریح کرد: شهرستان فامنین نیز از این تسهیلات در قالب وام های مختلف اشتغال پایدار روستایی و رونق تولید برخوردار شد که روند اشتغال زایی در این شهرستان را بهبود بخشید.

فرماندار فامنین، روند بروکراسی اداری را مانعی بر سر راه محقق شدن شعار امسال مطرح کرد و اظهار داشت: بایستی به روند بروکراسی اداری و موانعی که در بانک ها هستند بیشتر توجه شود و راه هایی برای تسهیل اشتغال صورت گیرد تا قوانین مانعی بر سر این موضوع نباشند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.