1396-10-26 12:27
471
0
49177
با گذشت دو ماه از امضای طرح سوال از روحانی در خصوص دریاچه ارومیه؛

کفه وتوی لاریجانی سنگین‌‌تر از 118 نماینده مجلس/ چرا نمایندگان پایتخت‌نشینِ آذربایجان طرح سوال در خصوص دریاچه ارومیه را امضا نکردند؟

علی‌رغم گذشت دوماه از امضای نامه طرح سوال از رئیس جمهور در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات دولت همچنان این طرح سوال مسکوت مانده و مشخص نیست آیا رئیس قوه مقننه اجازه طرح چنین سوالی را از حسن روحانی خواهد داد یا تلاش 118 نماینده امضا کننده بی‌ثمر خواهد ماند.

به گزارش گلستان ما به نقل از آناج، احوال این روزهای دریاچه ارومیه چندان خوشایند نیست و چشمان خشکیده این دریاچه تنها به آسمان آبی خیره شده تا مگر با نزولات الهی اندکی سیراب شود، البته حال و روز شهرهای اطراف دریاچه نیز امیدوارکننده نشان نمی‌دهد و با گذشت مدتی طولانی از آغاز فصل سرما بارش برف بعد از 25 روز از شروع زمستان مردم را خوشحال کرده است.

شاید همین تغییرات آب‌وهوایی نیز یکی از عمده دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه باشد اگرچه در این خصوص تنها کارشناسان می‌توانند نظر دهند اما بی‌تردید بسیاری از کارشناسان محیط زیست نتیجه این خشکی دریاچه ارومیه را طوفان‌های نمکی که شهرهای اطراف را غیرقابل سکونت خواهد کرد می‌دانند.

یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در دوره قبل از انتخابات چه در چهار سال گذشته و چه در مقطع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 96 احیای دریاچه ارومیه بوده که همین وعده‌ها نیز نقش به سزایی در رای مردم به ویژه مردم آذربایجان غربی و شرقی و دیگر استان‌های همجوار به وی داشته است. در سال‌های 92 و 93 با توجه به افزایش نزولات آسمانی اندکی وضعیت دریاچه ارومیه روبه بهبود بود اما در سه سال گذشته با توجه به کاهش بارش‌ها وضعیت این دریاچه به حالت بحران در آمده است.

آغاز خشک شدن دریاچه ارومیه به چندسال اخیر باز نمی‌گردد و نزدیک به بیش از بیست سال است که این روند آغاز شده اما طی یک دهه اخیر این فرآیند سرعت گرفته و وضعیت اسف بار این دریاچه مردم را نگران کرده، زیرا به عینه می‌بینند که از دومین دریاچه شور جهان برکه‌ای بیش باقی نمانده و نه تنها محیط زیست بلکه سلامت و زندگی‌شان نیز در خطر است.

در این میان اما دولت و برخی نمایندگان همسو با دولت در حال کتمان این مساله هستند و اگر نیز اعلام کنند که وضعیت دریاچه در شرایط مناسبی نیست باز هم تن به پاسخگویی دولت در خصوص وعده‌های پیش از انتخاباتی و عملکرد پنج ساله نمی‌دهند، شاید برخی نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی که سالهاست در پایتخت زندگی می‌کنند از وضعیت دریاچه ارومیه به راستی خبر ندارند و یا اصلا دغدغه‌ای به این نام نیز ندارند که علی‌رغم اعلام وصول سوال از رئیس جمهور در این خصوص نه تنها پیگیر این مساله نبوده‌اند بلکه حاضر نشدند زیر این طرح سوال را نیز امضا کنند.

آبان ماه امسال بود که 118 نماینده طرح سوال از رئیس جمهور را در خصوص احیاء و نجات دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه نمکی جهان امضا کردند و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد که ذکر دو نکته در این خصوص خالی از لطف نیست،نکته اول این که علی‌رغم امضای این نامه توسط 118 نماینده مجلس از استان‌های مختلف،برخی نمایندگان آذربایجان شرقی که بیشترین خسارت محیط زیستی و انسانی را از این وضعیت بحرانی برده و خواهند برد حاضر به امضای این نامه نشدند.

جای سوال است که آیا نمایندگانی مانند مسعود پزشکیان، معصومه آقاپور و زهرا ساعی وضعیت دریاچه ارومیه را بحرانی نمی‌دانند که حاضر به امضای آن نشدند و یا این مساله به یک موضوع سیاسی و نه زیست محیطی برای آنها تبدیل شده که حاضر به احقاق حق مردم آذربایجان نیستند؟

نمایندگانی مانند پزشکیان که نایب رئیس اول مجلس می‌باشد و می‌تواند نقش کلیدی در احقاق حق مردم آذربایجان داشته باشد تا وعده‌های دولتی به مردم این خطه محقق شود همچنان در این موضوع سکوت کرده‌اند و در بسیاری از مواقع نیز در نقش سخنگوی دولت برآمده است و گویا فراموش کرده‌اند که مردم آنان را برای مطالبه‌هایشان بر روی صندلی‌های مجلس نشانده‌اند.

نکته دوم این است که بعد از گذشت دوماه از وصول طرح سوال از رئیس جمهور همچنان رئیس قوه مقننه از طرح سوال و پاسخگویی رئیس‌جمهور در صحن مجلس درخصوص اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه شانه خالی می‌کند تا عملا روحانی از زیر بار وعده‌های انتخاباتی و مسئولیت دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه داشته خلاص شود.

ظاهرا قرار نیست برخی نمایندگان پایتخت‌نشین که خبری از احوال مردم آذربایجان ندارند پیگیر اصلی‌ترین دغدغه زیست محیطی و سلامت مردم باشند، زیرا ملاحظات حزبی و سیاسی مانع این مساله شده است، این روزها حال دریاچه ارومیه نیز چندان مساعد نیست و دیگر وعده‌های انتخاباتی نیز درد این دریاچه را دوا نمی‌کند.

باید دید در ماه‌های آینده آیا سوال 118 نماینده مجلس از رئیس جمهور که حق قانونی آنها می‌باشد در مجلس طرح خواهد شد یا همچنان با حق وتوی علی لاریجانی مسکوت خواهد ماند تا نتیجه و تاوان این سکوت را مردم آذربایجان به بهای سلامت خود پرداخت کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.