1396-10-25 14:32
432
0
49149
عضو اتاق بازرگانی خبر داد؛

پایان سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی/ طرح رتبه بندی؛ اقدامی داوطلبانه به نفع بازرگانان

عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از نظارت ضعیف وزارت صمت بر کارت‌های بازرگانی گفت: رتبه‌بندی این کارت‌ها نیازی به قانون ندارد و در صورت انجام این طرح سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی به پایان می‌رسد.

به گزارش گلستان ما، مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی در خصوص طرح رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی به شرط اینکه بازرگانان از مزایای این طرح آگاه باشند، روش خوبی برای جلوگیری از معضلات این کارت‌ها است.

وی با بیان اینکه از سال 91 برخی بازرگانان به صورت داوطلبانه در طرح رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی شرکت کردند اما برخلاف تعهدات اتاق بازرگانی و وزارت صمت امتیازات این طرح برای داوطلبان تحقق پیدا نکرد، گفت: «اعتماد به بازرگان»، «تسریع روند بررسی اظهارنامه»، «بهره‌مندی از مزایا و اعتبار تخصیصی و تخفیفات صندوق ضمانت صادرات»، «بهره‌مندی از تسهیلات مربوط به خط سبز گمرکی»، «اولویت در تشکیل، توسعه و حمایت از شبکه‌های کسب و کار صادراتی» و «تخفیف 50 درصدی کارت‌های زرین، 30 درصدی کارت‌های سیمین و 15 درصدی کارت‌های برنزین در واگذاری غرفه در نمایشگاه‌های بین‌المللی» از جمله امتیازات داوطلبان این طرح بود.

پورقاضی افزایش مالیات علی‌الحساب و دریافت حقوق و عوارض گمرکی موقع ورود کالا به گمرکات کشور را راهکار دیگری برای جلوگیری از سوءاستفاده این کارت‌ها برشمرد و اظهارکرد: اگر مالیات بر عملکرد همان موقع در گمرک از کسانی که سابقه فعالیت تجاری ندارند اخذ شود، امکان سوءاستفاده از کارت‌های جعلی به نام دیگران به حداقل می‌رسد.

وی اضافه کرد: مزیت رتبه بندی کارت‌ها برای بازرگانانی که سالم و شفاف تجارت می‌کنند این است که می‌توانند در آینده مالیات علی الحساب خود را در اظهارنامه مالیاتی خود پس بگیرند؛ در حال حاضر این فرآیند تا حدودی اجرا شده اما به صورت جدی پیگیری نمی‌شود.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به این که رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی اقدامی فراقانونی نیست، گفت: هر سازمانی می‌تواند برای اعضاء خود سازوکار رتبه‌بندی تعریف کند و این موضوع ربطی به قانون ندارد چنانچه اکنون رتبه‌بندی اقدامی داوطلبانه است و الزامی در آن وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: در صورتیکه انجام طرح رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی الزامی هم داشت جزء ضوابط اتاق بازرگانی بوده و نیازی به قانون ندارد. بنابراین رتبه‌بندی فی نفسه مشکلی ندارد.

پورقاضی در پایان با انتقاد از نظارت ضعیف بر کارت‌های بازرگانی گفت: وزارت صمت و اتاق بازرگانی در حوزه نظارت بر این کارت‌ها مقصر هستند؛ اینکه کسی بدون شناخت اولیه به ساز وکار تجارت داخلی و خارجی، کارت بازرگانی دریافت می‌کند، نشانگر آن است که نظارت‌ها ضعیف است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.