1396-10-20 13:27
554
0
48964

وقتی شهردار اصفهان آدرس غلط می دهد/ پیگیری وضعیت زاینده رود وعده رئیس جمهور است

شهردار اصفهان درحالی مدعی مکاتبه با رهبر معظم انقلاب، برای پیگیری وضعیت رودخانه زاینده رود است که پیگیری این مسئله براساس شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور، قانون و نیز صحبت های نمایندگان در مجلس، برعهده دولت و رییس جمهور است.

به گزارش گلستان ما به نقل از صاحب نیوز؛ آب اصفهان یکی از مسائل مهمی است که به دغدغه اول مردم اصفهان در طول سال های گذشته تبدیل شده است. مردم شهر اصفهان سال ها با زاینده رود به عنوان شریان حیات بخش شهر زندگی کرده بودند و وجود آن را مایه برکت می دانستند؛ اما برخی سوء مدیریت ها در دهه 70 و اجرای برخی از پروژه های غیرکارشناسی شده به همراه خشکسالی های ناشی از تغییر اقلیم در کشور موجب شده است که مردم اصفهان کمتر جاری بودن زنده رود را در شهر خود احساس کنند و تمام طول سال را منتظر بمانند تا شاید با نزول باران و یا به دلیل لزوم انتقال آب برای کشاورزی در شرق اصفهان، سد باز شده و زاینده رود بار دیگر در شهر جاری شود.

خشکی زاینده رود تنها بر مردم اصفهان تاثیر نگذاشته و صنعت گردشگری را که در طول سالیان اخیر، یکی از مکمل های درآمدی مردم اصفهان بوده است تحت تاثیر قرار داده است و بخشی از مسافرانی که روزی به امید سیاحت و بازدید از آثار تاریخی و هنرهای دستی و زنده رودش، به اصفهان می کشانده است را از این شهر دور و دورتر کرده است.

همین امر و اهمیت زاینده رود برای مردم اصفهان موجب شده است که مسئله احیای تنها رودخانه دائمی مرکز ایران در دستور کار نمایندگان استان و مسئولان استانی قرار گیرد.

احیای زاینده رود یکی از وعده های مهم رئیس جمهور در سفر به اصفهان نیز بود و حسن روحانی در سفر خود به اصفهان در دوره اول ریاست جمهوری استاندار اصفهان را مامور پیگیری این امر کرد.

عدم تحقق وعده های رئیس جمهور در این زمینه سرخوردگی مردم اصفهان از وعده های رئیس جمهور را در پی داشت و همین امر موجب شد که مهم ترین خواسته طرفداران او در سفر انتخاباتی به اصفهان پیگیری وضعیت آب باشد که روحانی به صراحت در آن سفر گفت، «زاینده رود باید جاری باشد» و این شعار را به عنوان مهم ترین وعده خود در دور دوم ریاست جمهوری برای استان اصفهان تبیین کرد تا مردم اصفهان بار دیگر چهارسال منتظر جاری شدن زاینده رود بمانند.

اما با وجود وعده رئیس جمهور، طرح بهشت آباد به طور کامل با بودجه هایی نزدیک به صفر از حرکت ایستاده است و احیای زاینده رود در حد شعار باقی مانده است.

حدیر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس در این رابطه، با بیان اینکه زاینده رود به عنوان شاهرگ حیاتی فلات مرکزی با طول بیش از 350 کیلومتر نقش اساسی و تعیین کننده ای برای تأمین آب شرب قریب به پنج میلیون نفر و صنایع مادر کشور و حقابه 500 ساله کشاورزان اصفهان را ایفاء می کند، گفت:  زنده بودن زاینده رود یعنی حیات فلات مرکزی ایران. به گفته وی، شعار دولت تدبیر و امید و شعار ریاست محترم جمهور در سفر استانی به اصفهان، پایداری زاینده رود و جاری بودن آب در این شاهرگ حیاتی بود، اما متأسفانه طرح انتقال آب بهشت آباد که می توانست تا حدودی شعار ریاست جمهور را تحقق بخشد با وجود پشتوانه مطالعاتی چندین ساله عقیم و مسکوت مانده است.

تداول طرح بهشت آباد و توقف کامل طرح پروژه بن بروجن که برداشت دیگری از حوضه های آبریز اصفهان به شمار می رود، جزء شعارهای دولت و وظایف او به شمار می رود، اما در این میان برخی از مسئولان آدرس غلط می دهند و با مطرح کردن نامه به رهبری برای احیای زاینده رود به دنبال کم کردن بار مسئولیتی رئیس جمهور و شعارهای بر زمین مانده او در استان هستند.

از هفته های گذشته زمزمه های این نامه که از طرف شهردار اصفهان و رئیس ستاد روحانی در استان به رهبری زده شده بود در بین اهالی رسانه و مردم شهر اصفهان نقل محافل شد.

قدرت الله نوروزی، در همین رابطه در نوزدهمین جلسه علنی شورای شهر که یک شنبه هفته جاری برگزار شد، ضمن تایید این اخبار اعلام کرد: از طریق دکتر ولایتی و سردار رحیم صفوی، مشاوران مقام معظم رهبری برای حل مشکل خشکی زاینده رود مکاتباتی انجام داده ایم.

این صحبت ها در حالی منتشر شده بود که پپش از این حاجی دلیگانی، عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان، دولت را موظف به اجرای وعده های خود دانسته بود.

نماینده مردم شاهین شهر و برخوار در مجلس شورای اسلامی، پیرامون مسئله مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر نامه شهردار اصفهان به رهبری پیرامون مشکل آب اصفهان، گفت: موضوع آب به هیچ عنوان به رهبری مربوط نمی‌شود و دولتو وزارت نیرو مسئول هستند.

وی تصریح کرد: دولت باید تکالیف خودرا درحوضه آب در استان اصفهان انجام دهند در صورتی که تا الان با مصلحت اندیشی صورت گرفته در انجام وظایف خود کوتاهی کردند.

حاجی دلیگانی، تاکید کرد: دولت باید نسبت به تامین آب جمعیت قابل توجه استان اصفهان در شهرها و روستاهای مختلف حداقل همچون استان‌های کرمان، یزد و چهارمحال بختیاری اقدام کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.