1396-10-15 13:34
479
0
48757
گزارشی از یک معضل اجتماعی؛

گسترده‌تر شدن سایه سیاه تکدی‌گری/ از بی‌کاری جوانان تحصیل کرده تا درآمد میلیونی متکدیان

این روزها با تعطیلی کارخانجات و مراکز صنعتی و افزایش بیکاری، بسیاری از خانواده‌های ضعیف جامعه از ناچاری روی به تکدی گری می‌آورند و برای تامین معیشت خود دست یاری به سوی مردم دراز می‌کنند.

به گزارش گلستان ما، این روزها با تعطیلی کارخانجات و مراکز صنعتی و افزایش بیکاری، بسیاری از خانواده‌های ضعیف جامعه از ناچاری روی به تکدی گری می‌آورند و برای تامین معیشت خود دست یاری به سوی مردم دراز می‌کنند.

البته در این میان افرادی وجود دارند که از روحیه نوع دوستی مردم سوء استفاده کرده و با همراه کردن کودک خردسال خود و پوشاندن لباس‌های پاره به او، احساسات مردم را تحت تاثیر قرار داده و کمک‌های جمع شده مردمی را در راه اعتیاد به مصرف می‌رسانند.

گزارش‌ها و مشاهدات حاکی از آن است که عده ای از بانوان در حالی که نیازی به کمک مردم ندارند، با کشیدن یک چادر مشکی روی سر خود و تمارض، اقدام به جمع آوری پول کرده و پس از مدتی با خلوت شدن محل کمی آنطرف تر رفته و مانند مردم عادی به راه خود ادامه می‌دهند.

داروخانه، بانک، ترمینال، پمپ بنزین و فروشگاه‌های بزرگ شهر از جمله مکان‌هایی است که متکدیان به صورت دسته ای در آنجا حضور دارند و به محض وارد شدن افراد به این مراکز در مقابل آنها سد شده و درخواست کمک می‌کنند.

رمضان یزدان پناه در گفتگو با خبرنگار درگز خبر مطرح کرد: جلسات مختلفی در کارگروه خدمات شهری با حضور دادستان محترم، نیروی انتظامی و مسئولین ادارات و نهادهای مرتبط برگزار شد که به تبع آن، مقرر شد، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند از سطح شهر جمع آوری شده و به گرمخانه‌های شهرداری منتقل شوند.

شهردار درگز با بیان اینکه بیکاری یکی از مهمترین مسائلی است که باعث می‌شود افراد به متکدی گری روی آورند، عنوان کرد: صرف سازماندهی این افراد در گرمخانه‌ها مشکل گشا نیست، باید برای متکدیان و کارتن خواب‌ها جلسات مشاوره، مددکاری و آموزش شغل و حرفه گذاشته شود و تسهیلات مورد نیاز برای شروع کار در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه این افراد در ورودی تمام مراکز پر رفت و آمد شهر حضور دارند و به دلیل اصرار زیاد برای دریافت کمک و عدم رعایت بهداشت فردی موجبات اعتراض همشهریان را فراهم آورده اند.

علی رستمی با بیان اینکه جمعیت متکدیان شهر نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، تشریح کرد: متاسفانه اکثر متکدیان سطح شهر از جمله افرادی هستند که مبتلا به بیماری اعتیاد بوده و برای تامین مواد مخدر مصرفی خود روانه کوچه و خیابان‌ها شده اند.

معاون اجتماعی کمیته امداد درگز اظهار کرد: مساله ناراحت کننده ای که این روزها در حال اتفاق افتادن است، مشاهده کودکان و نونهالانی است که به دلیل بسیاری از مشکلات خانوادگی و البته راحت طلبی، تحصیل و کار را رها کرده و اقدام به تکدی گری می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از متکدیان مخصوصا کودکان حاضر نیستند تکدی گری را رها کرده و در جامعه مشغول به کار شوند، چراکه بنابر اظهارات خودشان درآمدی که از تکدی گری کسب می‌کنند بیشتر از مشاغل آزاد شهر بوده و به دست آوردن آن بسیار راحت است.

رستمی بیان کرد: اکثر افرادی که تکدی گری می کنند تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیستند و در صورت مشاهده، به آن‌ها تذکر داده خواهد شد.

حسن خوش نسب با بیان اینکه هدف مردم از کمک کردن به متکدیان برطرف سازی نیازهای آنان است، تشریح کرد: این حرکت انسان دوستانه قابل ستایش است؛ اما تبعات منفی آن به مراتب بیشتر است.

وی افزود: مردم به جای کمک های مستقیم به متکدیان، نهادهای مرتبط با این مساله را یاری کنند، چراکه این نهادها با داشتن تیم‌های تحقیق و بررسی در سطح شهر، نیازمندان واقعی را شناسایی کرده و بسته به استعداد و شرایط حاکم بر این افراد، تسهیلات توانمند سازی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا از گسترش فقر جلوگیری شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان درگز اظهار کرد: در این اداره همچنین تیمی تشکیل شده است که اقدام به بررسی اوضاع متکدیان می‌کند، اگر این افراد تحت پوشش بهزیستی باشند، به خانواده برگشت داده خواهند شد و در صورت نداشتن خانواده در مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست ساماندهی شده و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

یکی از شهروندان درگزی ضمن بیان اینکه متکدیان چهره ناخوشایندی به شهر می دهند، عنوان کرد: با وجود اینکه قانون رسیدگی به متکدیان در سال 1378 به تصویب رسید و متصدیان این امر مشخص شدند، ولی تاکنون حرکت موثری در این زمینه صورت نگرفته و شاهد افزایش جمعیت متکدیان هستیم.

هادی گله دار تشریح کرد: یکی از اقدامات بسیار مهمی که در راستای کاهش آمار متکدیان می‌توان انجام داد، فرهنگ سازی و انتشار مطالب مرتبط با مضرات و خطرات تکدی گری در فضای مجازی و نشریات است.

وی با اشاره به ترانزیتی بودن جاده های این شهرستان، اظهار کرد: عده ای از متکدیان هر روز در کنار جاده کمربندی می‌ایستند و به محض رسیدن تریلی های داخلی و خارجی، از آن‌ها پول طلب می‌کنند که این مساله هم برای شهرستان و هم برای کشور آسیب بسیار بزرگی است.

این شهروند خاطرنشان کرد: چنانچه کار فرهنگی در سطح کلان انجام شود و مردم به تبعات منفی رواج تکدی گری پی ببرند، قطعا به جای حمایت از افراد سودجویی که در غالب متکدی در سطح شهر مشاهده می‌شوند، از نهادهای مرتبط با این مساله حمایت خواهند کرد.

گله دار یادآور شد: وقتی در شهر کوچکی مانند درگز، یک متکدی روزانه حداقل درآمدی 50 هزار تومان را دارد، تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهد شد، این منبع درآمد را با هیچ شغل دیگری عوض کند.

وی در پایان تاکید کرد: با تمام موارد یاد شده، در خیلی از موارد مشکل از متکدیان نیست، بلکه مسئولان و مردم باید با برنامه ریزی صحیح، به مرور، مساله تکدی‌گری را از اجتماع حذف کنند و به جای آن با حمایت از نهادهای مسئول، این افراد را توانمند ساخته و از فقر نجات دهند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.