1396-10-15 10:32
567
0
48754
با فرا رسیدن سال جدید میلادی؛

بهارگردشگری تبریز آغاز شد/ «تبریز۲۰۱۸»مهم‌ترین رویدادگردشگری اسلامی

تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ میلادی است؛ این رویداد فرصتی است برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری کل کشور، اما آنطور که شایسته این رویداد است، هنوز اقدام کافی صورت نگرفته است.

به گزارش گلستان ما، با تحویل سال ۲۰۱۸ میلادی، پیش‌بینی مسئولان درست از آب درآمد: «مسافران چمدان به دست، از مرزها روانه تبریز نشدند»؛ این جمله را مسئولان شهری و استانی در پایان هر جلسه‌ای در پاسخ به انتقادات مردم و کارشناسان از عدم آمادگی شهر برای «تبریز ۲۰۱۸» مطرح می‌کردند.

سال ۲۰۱۸ میلادی از راه رسیده است و به همان اندازه که انتظار می‌رفت، تبریز همان تبریز است؛ با روزهایی سرد و کم رونق، شب‌هایی خلوت و ایام تعطیل مرده. کسی با گشت‌وگذار چندساعته در تبریز نمی‌تواند پی ببرد این شهر به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، بین ۵۷ کشور اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.

تبریز در سکوتی کامل قدم به سال ۲۰۱۸ گذاشت. به‌جز تعدادی اندک، پوستر یا بنری در شهر نیست که بگوید این شهر امسال با سال‌های قبل و بعد، با شهرهای دور و نزدیک تفاوت‌هایی دارد.

انتظارهای بیجا!

محمدرضا نعمت‌زاده، رئیس افتخاری ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ بارها در جلسات استانی و ملی این ستاد، با لحنی تند از عدم تبلیغات کافی برای تبریز۲۰۱۸ انتقاد کرده است: «حتی در هواپیمایی که متعلق به تبریز است، هیچ بنری ندیدم که تبلیغات «تبریز۲۰۱۸» روی آن درج شده باشد، چگونه انتظار داریم در شهرهای دیگر ایران و جهان اسلام این رویداد اطلاع‌رسانی شود؟»

این روزها تلویزیون را که باز می‌کنیم، بیش‌تر با جای خالی «تبریز۲۰۱۸» در اخبار سراسری و شبکه‌های مختلف مرتبط مواجه می‌شویم، این‌ها در حالی است که کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند تبلیغات و اطلاع‌رسانی، حرف اول را در جذب گردشگر می‌زنند و برای تبریز۲۰۱۸ لازم بود حتی رسانه‌های بین‌المللی روی کار می‌آمدند.

«تبریز زمستان‌های سرد و کم‌رونقی دارد. برای همین بهتر است این بخش از سال را برای تبریز۲۰۱۸ نادیده بگیریم.»

طبق تصمیم مسئولان، قرار است مراسم افتتاحیه رسمی تبریز۲۰۱۸، در نوروز سال ۹۷ با حضور شخصیت‌های برجسته ملی در تبریز برگزار شود، این یعنی عملاً ۳ماه از رویداد ملی «تبریز۲۰۱۸» از دست می‌رود.

اما عده‌ای نیز معتقدند آغاز رویداد تبریز ۲۰۱۸ از نوروز ۹۷، چندان هم فکر بدی نیست. علی محسن‌زاده یک شهروند فعال تبریزی در حوزه گردشگری، می‌گوید: «تبریز زمستان‌های سرد و کم‌رونقی دارد. برای همین بهتر است این بخش از سال را برای تبریز۲۰۱۸ نادیده بگیریم.»

او همچنین معتقد است درصورتی‌که عوامل اجرایی و اداری استان و مخصوصاً تبریز کارهای عقب‌مانده زیادی داشته باشند، می‌توانند این ۳ماه را غنیمت بشمارند و دست‌به‌کار شوند.

تفاوت نظری که بین مسئولان و شهروندان در مورد تبریز۲۰۱۸، وجود دارد، بیش‌تر دراین‌باره است که تبریز ۲۰۱۸ آیا یک آغاز است یا پایان؟ برای تبریز۲۰۱۸ باید کارهای ظاهری و سطحی انجام داد یا کارهایی ماندگار و محتوایی؟ متولیان اصلی تبریز۲۰۱۸ مردم هستند یا دستگاه‌هایی همچون شهرداری و میراث فرهنگی؟

«ما باید با تورهای قوی خارجی و داخلی تعامل داشته باشیم. آژانس‌های پیشنهاددهنده باید در این سال تبریز را به عنوان مقصد به گردشگران معرفی کنند که این می‌تواند بسیار مفید باشد.»

رضا خلیلی، رئیس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز توضیح می‌دهد: وقتی می‌گوییم «تبریز ۲۰۱۸»، منظورمان این نیست که گردشگر خارجی پاسپورت به دست پشت مرزها ایستاده تا سال ۲۰۱۸ میلادی تحویل شود و او به سمت تبریز بدود.

به نظر او این رویداد یک فرصت است که تبریز در زمینه زیرساخت‌های گردشگری توسعه یابد. همچنین به‌وسیله تبلیغات گسترده‌ای که در شهرهای مختلف جهان رخ می‌دهد، معرفی شود.

رئیس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، هماهنگی با تورهای جهانی را ازجمله اقدامات مهم برای «تبریز ۲۰۱۸» می‌داند و می‌گوید: «ما باید با تورهای قوی خارجی و داخلی تعامل داشته باشیم. آژانس‌های پیشنهاددهنده باید در این سال تبریز را به‌عنوان مقصد به گردشگران معرفی کنند که این می‌تواند بسیار مفید باشد.»

نگاهی نو به موضوع تبلیغات لازم است

او یادآور می‌شود که تبلیغات صرفاً با روش‌های روشن و معلومی که سال‌هاست می‌شناسیم صورت نمی‌گیرد: «مثلاً ما چرا نباید در شهرهای مختلف ایران و جهان فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشته باشیم که سوغات و محصولات تبریز را عرضه می‌کنند؟ وقتی کسی می‌رود در یک نمایشگاه خارجی فرش تبریز را می‌فروشد باید از او حمایت کنیم چراکه او سوغات تبریز را آنجا برده و تبلیغ می‌کند که این بسیار ارزشمند است.»

اغتششات داخلی، ضربات جبران‌ناپذیر به «تبریز۲۰۱۸»

همان‌قدر که تبلیغات مثبت به‌روش‌های مختلف می‌تواند از کاه کوه بسازد و موردتوجه گردشگران جهان قرار بگیرد، اندکی تبلیغ منفی در رسانه‌های قدرتمند جهان نیز می‌تواند در شکل‌گیری ذهنیتی ناصحیح و زشت از یک‌ شهر در اذهان عمومی تأثیرگذار باشد.

شهرام دبیری، عضو شورای شهر تبریز معتقد است امنیت، اولین موضوع مهم برای یک گردشگر در جهت انتخاب مقصد سفر است.

او می‌گوید: «ما برای اینکه در مجامع جهانی بتوانیم تبریز را به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ بشناسانیم، تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم و حالا باید تمام فعالیت‌هایمان در آن جهت باشد که تبریز را هرچه بیش‌تر و بهتر به دنیا معرفی کنیم.»

بیش‌تر نگاه‌ها برای تبریز ۲۰۱۸ به سمت شهرداری تبریز است. بیش‌تر مردم معتقدند شهرداری برای این رویداد اقدام خاصی انجام نداده است و به قول خودشان «کدام تبریز ۲۰۱۸؟»

پنجاه‌وششمین شهردار تبریز، ایرج شهین باهر که به‌تازگی شروع به کار کرده است، همچون شهردار سابق این شهر اولین مسئله در مورد «تبریز ۲۰۱۸» را همکاری مردم می‌داند. او معتقد است قرار نیست تغییر خاصی در تبریز رخ دهد و مجامع بین‌المللی تبریز را همان‌گونه که هست به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب کرده‌اند.

شهین‌باهر در دوازدهمین جلسه ستاد استانی تبریز ۲۰۱۸ نیز مدعی شد هیچ اعتبار دولتی برای این رویداد اختصاص نیافته است پس با این اوضاع شهرداری و بدهی‌های آن، نباید انتظار بیش‌تری داشت.

همچنان انتظار...

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی در جلسه استقبال از «تبریز۲۰۱۸» می‌گوید: به مردم قول می‌دهم در طول یک‌سال شاهد تفاوت‌های بزرگ و اساسی درمورد توسعه گردشگری از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در تبریز خواهیم بود.

او همچنین با تاکید بر اینکه یک‌سال در تبریز بهار گردشگری جاری خواهد بود، از تمام ملت ایران و جهان برای حضور در تبریز و دیدن داشته‌های میراث فرهنگی و تاریخی آن دعوت می‌کند.

دیروز هم مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز در مراسم استقبال از رویداد بین‌المللی «تبریز ۲۰۱۸» که با حضور شخصیت‌ها و مسئولان ملی و استانی برگزار شد، اظهار کرد: رویداد «تبریز ۲۰۱۸» یک آغاز است نه پایان.

وی مراجعه مسئولان به توانایی‌های داخل شهر و استان را لازمه موفقیت رویداد بین‌المللی «تبریز۲۰۱۸» عنوان و با بیان اینکه وقتی به خود برمی‌گردیم، زنده می‌شویم، تاکید کرد: ما در موضوع تبریز ۲۰۱۸ چشم‌مان را به بالا دوخته بودیم ولی خبری نبود، نتیجه این است که باید به خودمان برگردیم.

در عین حال سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رویداد تبریز ۲۰۱۸ به عنوان فرصتی برای بهره گیری از مزیت های تبریز و آذربایجان در مسیر توسعه منطقه و کشور نام برد و اظهار داشت: تبریز و آذربایجان همواره کانون توسعه ایران بوده و امروز هم می تواند و باید کانون توسعه ایران باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از مزیت های عمده تبریز حوزه فرهنگ و مفاخر و ادب این منطقه است و باید از این مزیت استفاده کرد.

گفته می‌شود تقریباً برای هرروز سال ۲۰۱۸ میلادی در تبریز، یک برنامه و رویداد فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و... در سطح ملی و بین‌المللی در نظر گرفته شده است اما هنوز اسامی برنامه‌ها و روزشمار این رویدادها از سوی هیچ اداره‌ای منتشر نشده است.

تبریز۲۰۱۸ با تمام بی‌برنامگی‌ها و سکوت‌های معنادارش آغاز به کار کرده و چند روز از آن سپری شده است. حالا باید منتظر بود و دید آیا در روزهای باقی‌مانده، همین روال ادامه پیدا خواهد کرد یا دست‌کم اقداماتی برای شناساندن عبارت «تبریز۲۰۱۸» در داخل کشور صورت می‌گیرد؟

منبع: مهر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.