1396-10-11 16:24
886
0
48595

چشمان معصومی که خبرهایی در دل غمگین دارد/ 15 سال همدم تنهایی با رادیو

اختر نیازپور ، مادری که 15 سال رادیو کوچکش همدم تنهایی اش بود تا شاید خبر اسارت، شهادت یا زنده بودن فرزند دلبندش را از "رادیو بغداد" بشنود.

به گزارش گلستان ما به نقل از بیجار بام ایران، عظمت دریا مدیون قطره و عظمت ایران مدیون قطره قطره خون شهیدان و عظمت شهدا مدیون زحمات مادران شهید پرور است.

مادران شهدا شاهدانی بی ادعای هستند که با خدای خود معامله کردند و قطعا اجر آنها کمتر از شهادت نیست.

اگر ایثار و شهامت ، شجاعت ، صبر و استقامت این شیر زنان ایران زمین نبود ، خدا می دانست چه بر سر نهال نوپای انقلاب می آمد.

شهیدان و ایثارگران دیار گروس فصلی از زیستن را رقم زدند که در آن تجهیزات،کثرت لشکر و..... هیچ جایگاهی در ادبیات اعتقادی و سیاسی آنها نداشت و تنها ایمان و اعتقاد راسخ بود که مردان نستوه و زنان را در مبارزه بر سر آرمانها مستحکم و پایدار نگاه داشت.

اختر نیازپور، مادر شهید محمد جعفر رضایی یکی از 450 شهید شهرستان بیجار است که در یک روز زمستانی که بیشتر شبیه بهار بود همراه فرمانده سپاه در خانه ای کوچک و زیبا که هیچگاه حاضر به ترک آن نشده مهمان خانه اش شدیم.

مادری که 15 سال رادیو کوچکش همدم تنهایی اش بود تا شاید خبر اسارت، شهادت یا زنده بودن فرزند دلبندش را از "رادیو بغداد" بشنود.

معصومیت در چشمان مادر شهید موج می زند ، بعد از سلام و احوالپرسی با صدای لرزان که غم چندین سال از آن تراوش می شد از فرزند شهیدش برایمان گفت.

این مادر 86 ساله با جملاتی آکنده از بغض بیان داشت: محمد جعفر در سال 1343 در همین خانه که روزگاری صفای خودش را داشت متولد شد و از همان دوران کودکی علاقه خاصی به فعالیت های مذهبی داشت و همیشه نمازش را در مسجد سیدالشهدا که آن زمان به عنوان پایگاه فعالیت های مذهبی بیجار بود اقامه می کرد.

مادر شهید از اینکه محمدجعفر جزء دانش آموزان ممتاز دبیرستان طالقاتی بود و اینکه دلبندش علاقه زیادی به کارهای خانه و هنری به ویژه گلیم بافی داشت، برایمان گفت.

وقتی که به دستان پینه بسته اش همراه با انتظاری که در چشمانش موج میزد نگاه میکردم ، اشک در چشمانم جمع شد و با خودم گفتم آیا جوانان امروزی از صبر و استقامت این مادران خبر دارند؟

مادر شهید از جمع ما 13 نفر برایمان گفت، از 13 مرد کوچک در زمان جنگ با توجه به اینکه همگی جز دانش آموزان ممتاز دبیرستان بودند، درس و مدرسه را ترک می کنند و در سنگر جهاد و شهادت حاضر می شوند.

او بیان داشت: در سال 1361 این 13 نفر از دبیرستان طالقانی به جبهه اعزام شدند و آموزش های لازم را در یزد فرا رفتند.

آری به گفته مادر شهید، این 13 نفر از مردان کوچک دیار گروس بام ایران بودند که افتخارهای بزرگ در زمان دوران دفاع مقدس آفریدند.

مادر شهید در خصوص جبهه رفتن محمد جعفر بیان داشت: فرزندم برای رفتن به جبهه خیلی بی تابی می کرد و در ابتدا پدرش یک مقدار سخت گیری کرد و بیشتر تاکید داشت که بماند و به تحصیلش ادامه بدهد.

او گفت: اما نجواهای شبانه محمد جعفر با خدای خود توانست دل پدر را نرم کند و به رفتن او رضایت دهد.

اختر نیازپور از دلتنگی های مادرانه اش می گوید از عملیات والفجر مقدماتی ، از 13 مرد کوچک که حماسه بزرگ آفریدند، او گفت در این عملیات همکلاسی های پسرم محمد کمال حبیبی،حسین خسرویان، محسن الوندی، مهرداد سردارزاده، محمد جعفری خودلان و حسین خسرویان به شهادت رسیدند و ابوالقاسم تختی، ابوالفتح نصرالله زنجانی، سید محمود بیات غیاثی، محمد باقر سرابی و محمد تقی کریمی به اسارت دشمن درآمدند و محمد رضا شکرگزار به افتخار جانبازی نائل آمد.

مادر شهید با اشک در چشمانش گفت : دردهای من از زمانی آغاز شد که هیچکدام از دوستان محمدجعفر از وی خبر نداشتن و این آغازی بود بر شروع انتظار من و تنها همدم من در 16 سال یک رادیوی کوچک بود که هر روز گوشم را به آن می چسباندم تا شاید نام دلبندم را از رادیو عراق بعنوان اسیر بشنوم.

اما تابستان سال 1376  با خبر آوردن چند تکه استخوان و یک پلاک و جفتی پوتین پایانی بود بر انتظار بلند مادری که سپیدی موهایش گواه آن بود.

مادر شهید در خصوص فیلم شیار 143 خطاب به فرمانده سپاه بیجار گفت: پسرم فیلم شیار 143 را دیده اید، این فیلم داستان زندگی من و آن 13 مرد کوچک است که به نام خودشان ثبت کردند.

لازم به ذکر است نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار 143 در سال 1383 با سفر به شهرستان بیجار و گفتگو با مادر شهید محمد جعفر رضایی کتابی با نام چشم سوم را به رشته تحریر درآورد که این کتاب در سال 1384 به چاپ رسید

خانواده شهدا مصداق بارز استقامت هستند

فرمانده سپاه بیجار نیز در این دیدار خطاب به مادر شهید محمد جعفر رضایی گفت: صبر زینبی شما الگوی برای زنان امروزی است، ایران اسلامی ما به برکت خون شهیدان شما به ثمر رسیده و باید خادم شما باشیم.

وی بیان داشت: اینگونه دیدارها و نشستن پای درد دل مادران شهید موجب صیقل دادن روح و روان انسان  از زنگبار غبارهای این دنیا می شود.

عسکری بر تکریم خانواده معظم شهدا توسط مسئولان و مردم تاکید کرد.

بدرقه مادر شهید با گرفتن دو عصا در دست تا دم در خانه خاطره ای است که برای همیشه عمر در ذهنمان باقی می ماند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.