1396-10-10 11:33
575
0
48551
گزارش؛

چرا دولت اجازه نداد صدای مردم مالباخته شنیده شود؟

اعتراضات مردم نسبت به روند اقتصادی در کشور و انتقادات نسبت به عملکرد دولت نشان می دهد که ضعف د رعملکرد اقتصادی دولت دیگر کارد را به استخوان مردم رسانده است؛ باید دید دولت پیام این تجمعات مردم را در می یابد یا خیر؟

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ حدود 6 ماه پیش بود که تب و تاب اعتراضات مردم نسبت به اختلاس ها و ورشکستگی های کلان در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بالا گرفت.

این اعتراضات در ابتدا تنها به صورت مطالبات سرمایه گذاران در سراسر کشور صورت گرفت و مخاطب همه آنها دولت و به ویژه رئیس بانک مرکزی بود.

طبیعی بود که بخش زیادی از مردم در شهرهای مختلف پس انداز سال های زیادی از زندگی خود را در این موسسات قرار داده بودند و در نهایت به خاطر سهل انگاری بانک مرکزی در ارائه مجوز به این موسسات غیر قانونی سرمایه های خود را از دست داده و ناراحت بودند.

متاسفانه ماه ها پیگیری مردم از بانک مرکزی به نتیجه ای نرسید و مردم از دست یابی به بخش عظیمی از دارایی های خود مانده شدند.

مخاطب مستقیم این اعتراضات در ابتدا سیف، رئیس بانک مرکزی بود؛ اوایل خرداد ماه امسال که این اعتراضات مردم نسبت به عملکرد بانک مرکزی شدت گرفت دولت به جای حل این بحران سعی در بایکوت صدا ی مردم داشت.

تجربه سیف از تجمع مردم در نمایشگاه مطبوعات و شعارهایی که علیه او دادند خوب نبود و از همین رو پیش از آن که اتفاقی مشابه آنچه در خصوص مسکن مهر رخ داده بود بیفتد، رسانه ها از پرداختن به این موضوع منع شدند.

در جریان انتخابات سیف برای خاموش کردن موقت اعتراضات مردمی اقدام به برگزاری نشست خبری با خبرنگاران پیرامون مشکلات مال باختگان کرد و در آنجا تنها اعلام کرد که از وضعیت به وجود آمده متاسف است؛ وی همچنین تمام تلاش خود را به کار بست که مشکلات را به گردن دیگران بیاندازد این در حالی بود که مجوز این موسسات در زمان سیف صادر شده بود اما وی زیر بار تبعات این ماجرا نرفت.

آن روز سکه در رسانه ها بود؛ رسانه ها به ویژه رسانه های انقلابی تا آخرین جزئیات از روند رسیدگی به پرونده موسسات مالی را پوشش داده و مخابره می کردند اما در نهایت اهرم فشار دولت کارساز تر بوده و با بهانه وعده سیف جهت حل موضوع موسسات مالی و اعتباری از طریق ابزار های فشار خود به رسانه ها فهماندند که موضوع سپرده گزاران در موسسات مالی را بایکوت کنند.

بایکوت این موضوع در رسانه های داخلی به شکلی بود که حتی رسانه ها اجازه پرداختن به مطالبات این سپرده گذاران در جریان نمایشگاه مطبوعات96 را نداشتند و این موضوع خشم سپرده گذاران را بیشتر کرده تا جایی که به برخی از غرفه های رسانه ها و خبرنگاران آسیب رساندند.

جریان معاند و ضد انقلاب از این غفلت رسانه‌ای استفاده کرده و با تریبون دادن به معترضین نسبت به عملکرد دولت سعی در سازماندهی این تجمعات کردند و از این رو اعتماد این سپرده گذاران به رسانه های داخلی کمرنگ شده و از بین رفت.

آنچه که مسلم بود سه ماه از مهلتی که سیف برای حل مشکلات سپرده گذاران وعده داده بود گذشته اما همچنان این سپرده گذاران به دنبال اموال خود از بانکی به بانک دیگر رفته و دستشان از پولشان کوتاه شد.

امروز این تجمعات گسترده تر شده و مردم عادی هم که فشار اقتصادی به آنها هر روز بیشتر می شود در این تجمعات حاضر می شوند؛ آنچه مشخص است گروه‌هایی از مردم که مشکلات اقتصادی آنها حتی بعد از برجام هم حل نشد نسبت به روند اقتصادی موجود اعتراضاتی دارند.

این روزها شاهد هستیم که سپرده گذاران موسسات مالی به همراه مردمی که کار خود را از دست داده اند، حالا دیگر به کلی از وعده ها ناامید شده و به دنبال احقاق حقوق از دست رفته خود به هر شکلی هستند.

رسانه‌های معاند و اپوزیسیون که به دنبال شکار ماهی مد نظر خود با انتشار فیلم ها و عکسهای تحریک کننده سعی می کنند این اعتراضات را به سمت و سویی که دوست دارند هدایت کنند اما حقیقت مساله این است که رسانه های داخلی دیگر نباید سکوت کنند.

در شرایطی که سیف و دولت نتوانستند به وعده های خود عمل کنند، نباید بار کم کاری دولت به دوش رسانه ها و نظام قرار بگیرد. این اعتراضات نسبت به عملکرد دولت نشان می دهد که ضعف د رعملکرد اقتصادی دولت دیگر کارد را به استخوان مردم رسانده است؛ باید دید دولت پیام این تجمعات مردم را در می یابد یا خیر؟

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.