1396-09-20 12:27
429
0
47664
سود سالیانه 6600 میلیارد تومانی دولت؛

شعار مسکن اجتماعی و دریغ از یک آجر!/ مسکن اولی هایی که با اخذ وام مسکن، خانه خراب می‌شوند

در شرایطی طرح مسکن مهر متوقف شده است که مسکن اجتماعی حتی یک واحد هم نتوانست در اختیار مردم قرار دهد و از طرف دیگر وام مسکن اولی ها هم به درد بخش زیادی از جامعه نمی خورد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم، مسکن مهر که یکی از دستاوردهای دولت دهم بود مورد حمله قرار گرفت؛ تا جایی که دولت یازدهم عامل اصلی تورم در دولت قبل را مسکن مهر دانست.

در هر متقاضیان مسکن مهر که ساختمان های نیمه کاره ای داشتند با مشکلات زیادی مواجه شده و با گذشت 5 سال از شروع آنها دولت یازدهم زیر بار تکمیل آنها نرفت؛ البته با طرح مسکن اجتماعی از سوی دولت یازدهم به جای مسکن مهر، جامعه ناچار به پذیرش این وضعیت شد.

در شرایطی که طرح های مختلفی از سوی دولت برای تکمیل طرح مسکن اجتماعی ارائه شد اما با گذشت 5 سال تا کنون نه تنها این مسکن ساخته نشده بلکه حتی ایرادات اساسی این طرح برطرف نشده است.

هرچند آخوندی در توضیح این موضوع اعلام کرده بود که افرادی که واقعا پس انداز کننده باشند می‌توانند خانه‌دار شوند اما برای افراد کم درآمد جامعه وزارت راه، طرح مسکن اجتماعی را ارائه شد که به علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.

نکته قابل توجه این است که در شرایطی که در دولت دهم و با طرح مسکن مهر تنها با آورده نقدی ۲۵ میلیون تومان از سوی مردم، آنها صاحب خانه می‌شدند، متاسفانه دولت تدبیر رویه بسیار بدی را در پیش گرفته است.

در چنین شرایطی قرار بود بودجه ۵۵ هزار میلیاردی مسکن مهر که هم اکنون در اختیار دولت است و تنها با ۴٪ کارمزد تامین مالی شده قرار بود در طرح مسکن اجتماعی بکار گرفته شود؛ اما دریغ از یک آجر.

در شرایطی این حجم عظیم از نقدینگی در اختیار دولت است که بعد از سال ها می خواهد این مبلغ را در قالب وام خانه اولی‌ها در اختیار مردم قرار دهد؛ اگر نرخ این وامها تنها ۱۸٪ سالیانه باشد، تفاوت کارمزد ۴درصدی و نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصدی سود ۱۲ درصدی است که راهی جیب دولت می‌شود!

وام مسکن چقدر پول به جیب دولت واریز می کند؟

با یک حساب سرانگشتی، وام مسکن اولی ها ماهانه 550 میلیارد و سالیانه 6600 میلیارد تومان به جیب دولت روانه می کند و این سود شیرینی است که مسکن اولی ها به دولت هدیه می کنند! اگر همین رقم را با سود 26 درصد یا همان نرخ بهره بین بانکی به سایر موسسات مالی وام داده شود، سالانه 14300 میلیارد تومان سود نصیب دولت می شود که حساب ماهانه آن نیز رقمی بالغ بر 1191 میلیارد تومان است.

از سوی دیگر مسکنی که با متوسط متری ۷۰۰٫۰۰۰ تومان ساخته می‌شود، به طور میانگین حدود 4 میلیون و 100 هزار تومان در تهران فروخته می‌شود که با لحاظ یک وام 100 میلیونی برای خانه اولی ها که باید 240 میلیون تومان پول پرداخت کنند، هزینه های مالی خرید مسکن را حدود 140 درصد افزایش می دهد به عبارت دیگر خانه اولی ها در صورت گرفتن وام مسکن تا سال ها خانه خراب! می شوند.

ترفند وام مسکن پیش از این برای خودرو نیز اجرا شد و در شرایطی که شهر های کلان مانند تهران از خودرو لبریز هستند، یک خودروی 25 میلیون تومانی به مبلغ 41 میلیون تومان به صورت قسطی به مردم واگذار شد.

اقساط زیاد در وام مسکن به شکلی است که با حداقل مزد یک کارمند یا کارگر همخوانی نداشته و به این ترتیب این دو قشر جامعه همچنان نمی توانند صاحب خانه شوند.

در شرایطی طرح مسکن مهر متوقف شده است که مسکن اجتماعی حتی یک واحد هم نتوانست در اختیار مردم قرار دهد و از طرف دیگر وام مسکن اولی ها هم به درد بخش زیادی از جامعه نمی خورد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.