1396-07-25 15:36
617
0
45379
در گفت وگو با یک تولیدکننده فرش‌های دست بافت مطرح شد؛

واردات کمر فرشبافان را هم خم کرد/ فرش هایی که بافته می شوند اما فروخته نمی شوند!

یک بانوی فعال در تولید فرش‌های دست باف می گوید: بسیاری از نهادها و ادارات فقط وام را پرداخت می کنند و به فکر فروش آن نیستند، در حقیقت زنان تنها می توانند کالاها را تولید کنند و جایی برای فروش ندارند و حتی آموزشی در این باره ندیده اند.

به گزارش گلستان ما به نقل از رباط نیوز، فرش بافی یکی از هنرهایی است که امروزه تا حدودی پا به عرصه فراموشی نهاده و در اثر تغییر خلقیات مردم، این هنر گرانبها نیز مورد دستخوش تغییرات فراوانی گشته است، به طوری که ذائقه مردم دیگر فرش های دستی را نمی پسند و یا کمتر خریداری می شوند.

در این میان برخی از مردان و زنان به پیروی از سنتهای گذشته پای در عرصه فرشبافی و گلیم بافی نهاده اند و از صمیم قلب این حرفه را آموخته و با آن زندگی می کنند، اینها زنان و مردانی هستند که حیات دنیوی اشان با این هنر در آمیخته و روزگاری را بان آن سر کرده اند.

مولایی یکی از آن بانوانی است که شبها و روزهایش را در راه آموختن حرفه ای به نام فرش بافی به کار گرفته است، او اهل کار و تلاش است و تنها سرمایه زندگی اش را این حرفه می داند.

این بانوی فعال آموختن این حرفه را از سنین کودکی و در منزل پدری آغاز کرده و تا به امروز توانسته به یک استاد معنا مبدل گردد،او مدتی را از این حرفه به دور بوده اما پس از مدتی دوباره آغاز به کار می کند و امروز تنها دغدغه اش وسعت این حرفه است و می خواهد این رشته از مظلومیت و کنج عزلت خارج شود.

او دو فرزند دارد که آنها نیز به این رشته علاقه مند گشته اند، گاهی اوقات در کنار مادر می نشینند و از خاطرات مادر بهره مند می شوند،مولایی تنها از این راه امرار معاش می کند و این روزها از بی توجهی مردم به حرفه گلایه مند است، او عنوان می کند که تمایل مردم به فرشهای دستباف از بین رفته و فرش های ماشینی جای آن را گرفته اند.

خانم مولایی اشتغال در میان زنان را یک امر مهم می داند و به خبرنگار ما این چنین می گوید: اشتغال برای بانون می تواند مفید باشد و این شرط هایی دارد که باید تمام آن ها وجود داشته باشد،در این راه به طور قطع خانواده، محیط اطراف و نوع شغل می تواند در کار واشتغال اثرگذار باشد.

وی اجازه مرد را برای اشتغال یکی از موضوعات مهم کار دانست و گفت: برای کار کردن زنان باید اجازه مرد هم وجود داشته باشد، نباید بدون اجازه مردان کاری را شکل دهند چرا که بنیان خانواده به خطر می افتد.

این بانوی فعال ادامه داد: باید توافقی بین زن و مرد برای حضور زنان در عرصه کار و اشتغال باشد، نمی شود خانواده را رها کرد و به میدان جامعه آمد.

اویادآور شد: با توجه به این که شغل من قالیبافی است به همین سبب دو فرزند پسرم در کنارم هستند و این رشته کاری را فرا گرفته اند، به طوری که علاقه بسیاری به آن پیدا کرده اند.

وی از آن روزهایی که فراگیری آموختن این حرفه را آغاز کرد سخن گفت و افزود: هفت یا ۸ ساله بودم که در مجتمع ساختمانی پدرم به ما اموزشهایی مانند گلدوزی،خیاطی، گلیم بافی  و فرشبافی یاد می دادند، در آن زمان به سمت فرشبافی رفتم و به طور کامل یاد گرفتم تااینکه در زمان ازدواج و با توجه به نیازهای مالی دوباره به سمت آن حرفه رفتم و کاری را ایجاد کردم.

کمیته امداد امام خمینی(ره) رباط کریم نقش مهمی در اشتغال دارد

وی گفت: در اوائل ایجاد اشتغال به کار، مدرکی از موسسه نداشتم و بدون مدرک نیز نمی توان کاری انجام داد، به همین خاطر کمیته امداد امام خمینی(ره)شهرستان رباط کریم به ما کمک کرد تا با وام ۸میلیونی بتوانم شغلی را ایجاد کنم.

وی به وضعیت بازار فعلی فروش فرش‌های دست باف در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشورهای چین و بلژیک بازار فروش فرش را در کشور با مشکل روبه رو کرده اند، آنها عرصه را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده اند.

مولایی  ضمن انتقاد از بی توجهی‌های دولت به بخش تولید عنوان کرد: متاسفانه دولت حمایتی از قشر بافندگان نمی کند، ما با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، هزینه بسیاری را برای بافت یک فرش پرداخت می کنیم و بایدماه ها منتظر باشیم تا آن کالا به فروش برسد، در این در حالی است که ماه ها اجاره منزل و هزینه های دیگر روی هم می افتد و هیچ کس به داد ما نمی رسد.

این بانوی فرش باف ادامه داد: متاسفانه مردم از خرید فرشهای دست باف روی برگردان شده اند و روی به سمت خرید فرشهای ماشینی آورده اند، این تبدیل به آن خواهد شد که فرش های سنتی از گردانه خارج شوند.

کالا را تولید می کنیم و بازار فروش نداریم

وی از عدم وجود بازار برای فروش کالاهای زنان خبر داد و گفت: بسیاری از نهادها و ادارات فقط وام را پرداخت می کنند و به فکر فروش آن نیستند، در حقیقت زنان تنها می توانند کالاها را تولید کنند و جایی برای فروش ندارند و حتی آموزشی در این باره ندیده اند.

وی گفت: عدم وجود بازار مناسب برای فروش کالا سبب می شود تا افراد تولید کننده از کار دلسرد شوند و حتی به زندگی شخصی آن ها نیز آسیب وارد شود، باید در این باره فکری شود تا مشکلات حل و فصل شوند.

جلسات کارگروه بانوان نتیجه‌ای ندارد

مولایی به جلسات کارگروه بانوان در شهرستان رباط کریم نیز اشاره کرد و گفت: چنین جلساتی شاید در درون مجموعه به نتیجه برسد اما تاکنون هیچ پشتوانه از سوی مدیران دولتی در آن دیده نشده و این یک نوع بی توجهی و دلسردی از کار را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: بیشتر مشکلات ما تولیدکنندگان جاجیم بافی، گلیم بافی و … عدم وجود بازار کافی است، این طور است که اجناس تولید می شوند اما فروشی وجود ندارد و در نتیجه اغلب افرادی که در این صنف فعالیت می کنند از نظر مالی در رنج هستند.

	واردات کمر فرشبافان را شکسته‌ است/ لزوم ایجاد مرکزی در رباط کریم برای فروش کالاهای تولیدکنندگان

	واردات کمر فرشبافان را شکسته‌ است/ لزوم ایجاد مرکزی در رباط کریم برای فروش کالاهای تولیدکنندگان

	واردات کمر فرشبافان را شکسته‌ است/ لزوم ایجاد مرکزی در رباط کریم برای فروش کالاهای تولیدکنندگان

	واردات کمر فرشبافان را شکسته‌ است/ لزوم ایجاد مرکزی در رباط کریم برای فروش کالاهای تولیدکنندگان

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.