1396-07-19 19:33
1040
0
45141
شهد شیرین اقتصاد مقاومتی با پرورش زنبور عسل؛

تسهیلات اقتصاد مقاومتی به زندگی یک جوان جانی دوباره داد + تصاویر

کرامت پورنگ یکی از زنبورداران فعال روستای روشن آباد شهرستان کهگیلویه است که در عرصه ی اقتصاد مقاومتی گامی به سوی تولید و اقدامی مفید در پرورش زنبور در این شهرستان برداشته است.

به گزارش گلستان ما به نقل از پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به منظور اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال» اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

طرح‌های اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه نیز مورد استقبال زیادی از افراد قرار گرفته است و زمینه اشتغال جوانان در بخش‌های پرورش بلدرچین، ماهی، زنبورعسل ، دامپروری، زراعت و... را فراهم کرده است.

پرورش زنبورعسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در شهرستان کهگیلویه برای بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و دارای سرمایه اندکی هستند به عنوان شغل محسوب شود.

این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و یکی از معضلاتی که گریبانگیر جامعه شده است بیکاری جوانان است بد نیست آنها به سراغ مشاغلی از جمله پرورش زنبور عسل بروند که علاوه بر خاصیت‌های بی نظیر در درمان بیماری‌ها و هزینه کم نگهداری،  سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد و  گامی در راستای تولیدات داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است  و درآمد خوبی نیز می‌توان از آن کسب کرد.

دهدشت

کرامت پورنگ جوان بسیجی و کارآفرین روستای روشن آباد کهگیلویه است که به کار زنبورداری مشغول است و با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی رونق بیشتری به کسب و کار خود داده است.

وی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه گفت: با ۵ عدد کندو زنبورعسل کار خود را شروع کرد و توانست با گرفتن تسهیلات اقتصاد مقاومتی از ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه تعداد کندوها های خود را به ۵۰ عدد برساند.

دهدشت

این کارآفرین موفق افزود: برداشت عسل از کندوهای زنبورعسل بستگی به شریط آب و هوایی و میزان بارندگی در آن سال و نژاد زنبورهای کندو دارد.

پورنگ گفت: عسل برداشتی از کندوهای عسل به طور میانگین می‌تواند 20 کیلو باشد که 10 کیلو از آن را برای تغذیه زنبورهای عسل در زمستان نگه می‌داریم و ما بقی را برای فروش با قیمتی مناسب به بازار ارائه می‌دهیم.

دهدشت

وی ادامه داد: وام ۲۰ میلیونی بسیج سازندگی کمک شایانی به رونق زنبور داری کرد و توانستیم از این تسهیلات برای خرید کندو، موم و غیره استفاه کنیم.

این کارآفرین با بیان اینکه اکنون با همراهی  خانواده‌ام به پرورش این زنبور عسل‌ها مشغول هستم، گفت: با توجه به درآمد خوبی که این شغل دارد چنانچه تعداد کندوها زیاد باشد می‌توان اشتغال زایی نیز داشت و شرایط شغلی افراد دیگری را نیز فراهم کرد.

دهدشت

پورنگ با اشاره به ضرورت حمایت دولت از زنبورداران و کسانی که در امر خدمت پیشگامند افزود: باید مسئولان به کار پرورش زنبور به عنوان یک کار تولیدی و نه تشریفاتی نگاه کنند که می تواند زمینه اشتغال بسیاری نیز فراهم کند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته به سراغ شغل های زیادی رفته و مشغول کار شده ام اما هیچ کدام به اندازه زنبور داری لذت بخش و پر درآمد نبوده است.

دهدشت

پورنگ به جوانان جویای کار نیز توصیه کرد: با توجه به سرمایه اندکی که برای پرورش زنبور نیاز است جوانان می‌توانند با دو تا سه کندوی زنبور عسل به این شغل روی آورند و با آموزش‌هایی که از طریق کتاب‌ها، سیدی‌های آموزشی و مستندات تلویزیونی وجود دارد به کار رونق دهند و درآمد خوبی نیز کسب کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، زنبورداری یکی از زیرشاخه‌های مهم دامپروری در بخش کشاورزی است و زنبور عسل موجودی است که از طبیعت استفاده می‌کند ولی هیچ چیزی از آن نمی‌کاهد بلکه به غنای محیط زیست می‌افزاید و گرده افشانی و تنوع زیستی و ژنتیک گیاهی حاصل فعالیت زنبور عسل است.

گزارش و عکس: مجید آذربارگون

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.