1396-06-29 17:25
652
0
44284
روایتی از پشت پرده‌ی تاکیدات اخیر ضیا هاشمی درباره ستاره‌دارها؛

دانشجویان ستاره‌دار پله‌ای برای کسب کرسی وزارت

مسئله «دانشجویان ستاره‌دار» سالهاست که به عنوان یک گوشت قربانی بین سیاسیون مرتبط با فضای آموزش عالی کشور دست به دست می‌شود و هرکدام به نوعی از سعی در بهره‌برداری سیاسی از این ماجرا دارند.

به گزارش گلستان ما به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، در حال که مدتها بود حرفی از دانشجویان ستاره‌دار و منع سیاسی برای ادامه تحصیل آنهابه میان نیامده بود اما به تازگی و با آغاز دولت دوازدهم، این موضوع توسط معاون فرهنگی سابق وزارت علوم مطرح می‌شود.

سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی سابق و سرپرست فعلی وزارت علوم که به عقیده اهالی دانشگاه، جدی‌ترین گزینه برای وزارت علوم دولت دوازدهم نیز به شمار می‌رود، دوباره حرف دانشجویان ستاره‌دار را به میان آورده است و مرتبا وعده‌هایی از جنس فراهم کردن امکان ادامه تحصیل این دانشجویان به میان می‌آورد.

IMG00113271

دانشجوی ستاره دار کیست؟

برای آشنایی عمیق‌تر با مفهوم "دانشجوی ستاره‌دار" بهتر است به روزهای اول انقلاب و سال‌های بعد از ان در دولت سازندگی برگردیم و مرور کنیم.شاید برایتان جالب باشد که در دهه 60 و پس از انقلاب فرهنگی، دانشجویان برای ورود به دانشگاه باید از فیلتر گزینش عبور می‌کردند و این گزینش، حتی بخش تحقیقات محلی داشت و هر دانشجویی برای ورود به دانشگاه مورد استعلام قرار می‌گرفت.

علت عمده‌ی این امر هم اطمینان از عدم ارتباط دانشجویان با سازمان منافقین یا احزاب خطرناکی مثل حزب توده بود؛ منطقی هم به نظر می‌رسید که برای پاکسازی دانشگاه‌ها از وجود جریانات خرابکار، از همان ابتدای کار، سختگیری‌های اینچنینی صورت گیرد.

شاید کمتر کسی باشد که با شنیدن واژه «آزادی»، ناخودآگاه به‌یاد «دانشجو» و «دانشگاه» نیفتد چرا جویندگان علم همواره بعنوان موتور محرک هر جامعه‌ای محسوب شده و سمبل آزادیخواهی در هر کشوری به ‌شمار می‌روند.

دانشجویان نه تنها به علت قرارگیری در عنفوان جوانی، محافظه‌کار نبوده و جسورانه وارد عمل می‌شوند بلکه استدلال منطقی و استنتاج علمی ایشان موجب می‌شود تا به شیوه‌ای عقلانی، از اعتقادات و علایق خویش دفاع نموده و در آرمانی‌ترین شکل به بسط و تبلیغ آن بپردازند.

در این بین اما ممکن است فرصت بالقوه جسارت جوانی دانشجو، تحت تأثیر هوچیگری و فتنه‌انگیزی مدعیان آزادی در دانشگاه‌ها، به تهدیدی بالفعل بدل گشته و موجبات تنش و تشنج در فضاهای آموزشی را فراهم آورد.

131300 725

از قضا کم نیستند سوءاستفاده‌گرانی که با برهم زدن جو سالم و آرامش در دانشگاه‌ها، فضای دانشجویی را به سمت و سوی سیاست‌زدگی پیش برده و با ملعبه قرار دادن احساسات پاک دانشجویان، از ایشان در نقش سربازانِ پیش‌مرگِ شطرنج سیاست، بازی می‌گیرند!از این رو تصویب و ابلاغ «آئین‌نامه انضباطی دانشجویان»، از جمله اقداماتی بود که در دولت سازندگی، به منظور حفاظت از ساحت مقدس دانشگاه در مقابل نفوذ آراء انحرافی و اندیشه‌های التقاطی صورت گرفت.

طبیعی است که اگر دانشجویی در مسیری متعارض با بندهای آئین‌نامه مورد نظر در جهت ایجاد ناآرامی و بی نظمی در دانشگاه قدم بردارد، باید برای تنبیه و تصمیم درباره ادامه تحصیل، به کمیته انضباطی معرفی شود.

کمی جلوتر بیاییم و حوادثی مثل سال 78 یا 88 که دانشگاه‌ها نیز از گزند آن در امان نماند را دوباره بررسی کنیم؛ جایی که فقط مسئله دانشگاه در میان نبود و اتفاقا در میان آشوبگران ممکن بود چند دانشجو هم حضور داشته باشند.اجازه شرکت در امتحانات دانشگاه در حین محکومیت
بعد از محاکمه‌ی سران فتنه و زیرشاخه‌های وابسته به آنها، طبیعتا برخی از چهره‌های دانشجویی و اساتید دانشگاه نیز در میان محکومین به چشم می‌خورد و شاید کمتر کسی باور می‌کرد این دانشجویان در حالی که دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند اما با همکاری دستگاه قضایی و وزارت علوم وقت، حداقلی‌ترین شرایط برای ادامه تحصیل خود را تجربه کنند.

دانشجویان و اساتیدی که اجازه شرکت در جلسات امتحان یا جلسات دفاع و مواردی از این دست، در همان طول دوران محکومیت را پیدا می‌کردند تا با کمترین خلل در مسیر تحصیلی‌شان مواجه شوند.بالطبع شاید چهره‌های شاخص و مهمتر جریانات ضدامنیتی که اتفاقا ممکن است دانشجو یا استاد دانشگاه هم بوده باشند، به دلایل شخصی یا امنیتی از ادامه تحصیل منع شده باشند اما اهتمام نظام جمهوری اسلامی و مجموعه‌ی دستگاه‌های ذیربط در این خصوص، بیش از هر چیز نشان‌دهنده‌ی اهمیت عدم آسیب تحصیلی به دانشجویان و اساتید بود.

15919 600 800

خواجه‌سروی: اکثر این دانشجویان حکم دادگاه دارند

اما غلامرضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی وزارت علوم در دولت دهم درباره اظهارات سرپرست وزارت علوم مبنی برای اجازه بازگشت به تحصیل به دانشجویان ستاره‌دار گفت: آقای هاشمی می‌خواهد وزیر شود و از این موضوع به عنوان کمک در این مسیر استفاده می‌کند، و اگر نه که همه می‌دانند این موضوع دیگر تمام شده است و بحث دانشجوی ستاره‌دار دیگر مطرح نیست.وی درباره تاکید هاشمی مبنی فصل‌الخطاب بودن قوه قضاییه در موضوع دانشجویان موسوم به ستاره‌دار گفت: غالب این دانشجویان با حکم قضایی از تحصیل محروم هستند و تعدادی هم بر اساس حکم کمیته انضباطی معلق شدند.

با این حال اما معلوم نیست که چرا سیدضیاء هاشمی به دنبال سلیقه‌ای نشان دادن تعلیق و محرومیت دانشجویان موسوم به ستاره‌دار است در حالی که عمده‌ی این دانشجویان در پی حکم دستگاه قضا از ادامه تحصیل در دانشگاه منع شدند.

به نظر می‌رسد که سرپرست وزارت علوم به دنبال برگ برنده‌ای برای تثبیت جایگاه وزیری در وزارت علوم است تا کرسی باقیمانده‌ی پاستور را از آن خود کند؛ حال آنکه معمولا احتمالی برای تغییر حکمی که قوه قضاییه برای محکومین قضایی و امنیتی صادر کرده، وجود ندارد و احتمالا هدف اصلی از طرح مکرر این موضوع در رسانه‌ها، صرفا جنبه نمایشی آن است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.