1396-06-13 13:36
840
0
43610
گزارش؛

رونمایی از ادعاهای جدید آمریکایی ها در مورد برجام/ پاسخ مسئولان ایرانی به رویای نفوذ به نقاط استراتژیک نظامی کشور

سخنان اخیر نیکی هیلی درباره برجام مبنی بر مجوز آژانس درباره بررسی اماکن نظامی ایران و همچنین رویا بودن پایبندی ایران به برجام حاکی از سناریوی جدید آمریکا برای به چالش کشیدن برجام است.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ طی روزهای گذشته نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که «اگر بازرسی از سایت‌های نظامی ایران رویا است، پایبندی ایران به برجام هم رویا است.»

این اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات مقام‌های ایرانی صورت گرفته بود که موضع محکمی در قبال درخواست آمریکا برای بازرسی اماکن نظامی ایران اتخاذ کرده بودند.

پیش تر از این نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در دیدار خود با یوکیا آمانو مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق توافقنامه برجام می‌تواند بر مراکز نظامی مشکوک ایران نظارت کند و از آنها بازدید داشته باشد.

اما این اظهارات نیکی هیلی واکنش های صریح و قاطع برخی از مسئولان کشور را به دنبال داشت؛ به طوری که در اولین واکنش ها سخنگوی وزارت خارجه ایران چند هفته پیش خصوص طرح مسئله بازرسی از اماکن نظامی ایران گفت: «این بحث‌ها را باید به طنزگویی تشبیه کرد. این مسئله خوابی است که تعبیر نخواهد شد. این سخنان، بسیار گفته و تعبیر هم نخواهد شد چون با ایران قدرتمندی مواجهه هستند که با بومی‌سازی راه خود را ادامه می‌دهد و به عنوان کشوری مستقل در جهان ظهور کرده است.»

«علی اکبر ولایتی» هم به عنوان عضو هیات نظارت بر اجرای برجام در اظهاراتی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشت گفت: «این آرزو را آمریکایی‌ها باید به گور ببرند که به بهانه برجام یا هر بهانه دیگری بخواهند از تاسیسات نظامی ما بازدید کنند.» شاید واکنش اخیر نیکی هیلی مربوط به این مواضع ولایتی باشد.

واکنش امیر حاتمی به ادعاهای نیکی هیلی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اولین واکنش ها به این اظهارات نیکی هیلی گفت: ادعاهای نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره بازدید از مراکز نظامی ایران در حد مطرح شدن نیست.

امیرسرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این خصوص اظهار داشت: نیکی هیلی در سطحی نیست که همچین ادعایی کند و ادعای وی حتی در حد مطرح شدن نیست.

واکنش عراقچی به سخنان نیکی هیلی: قبلا حرف های کذب ایشان به اثبات رسیده است

همچنین عباس عرا‌قچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل و ملاقاتش با یوکی آمانو بیان داشت: شنیدن صحبت‌های این چنینی از نماینده آمریکا در سازمان ملل وا‌قعا عجیب است، چرا که به آسانی اعتبار گزارش‌های آژانس را زیر سوال می برد.
معاون حقوقی وزارت امور خارجه به اعتبار گزارش‌های آژانس اشاره کرد و گفت: سفیر آمریکا در سازمان ملل اعتبار گزارش‌های آژانس را در مورد ایران منوط به میزان دسترسی‌ها در کشورمان می‌داند که این امر د‌خالتی مستقیم و آشکار در کار آژانس و تلاشی برای فشار آوردن به آن است؛ مضاف بر اینکه اصل استقلال آژانس را زیر سوال می‌برد.
وی گفت: من فکر می‌کنم ادعاهای مطرح شده به صورت کامل عملکرد آژانس را در سطوح بین‌المللی و نسبت به تمام کشورها زیر سوال می‌برد، اینکه گزارش‌ها را در صورتی معتبر می‌دانند که فلان کار صورت گرفته باشد قطعا زیر سوال بردن فعالیتهای آژانس است؛ مضاف براینکه پیش از سفر به وین هم مدعی این امر شده بودند که هدفشان فشار به آژانس است که این موضوع هم به طور کامل با اصل استقلال،‌بی‌طرفی و حرفه‌ای گری آژانس در تناقض است.
عراقچی به نامه‌ ظریف به یوکی آمانو اشاره کرد و گفت: در نامه دکتر ظریف و به دنبال آن دکتر صالحی، هشدارهای لازم داده شد که هیچ فشار جانبی به عملکرد آژانس خدشه وارد نشود و آمانو از این موضوع مراقبت کند، بنابراین این قبیل اظهارات قطعا مردود است چرا که آژانس دسترسی‌هایی مورد نظر خود را داشته و عملکردش در مورد ایران واضح و روشن بوده، ضمن اینکه گزارش‌های ارائه شده بیانگر این مطلب است.
معاون حقوقی وزارت امور خارجه با تاکید بر خنده دار بودن بازدید از اماکن نظامی عنوان داشت: این مسئله اتهاماتی بوده که در قالب پرونده پی ام دی نمود پیدا کرده بود و در گذشته وجود داشته؛ اما بعد از مذاکرات هسته‌ای و برجام مشخص شد که صحت ندارد و سایت های اعلام نشده غیر قانونی، به هیچ وجه وجود ندارد چرا که همه آن ها توسط آژانس بررسی شده و کذب بودن ادعاها و اتهامات به اثبات رسیده است.
واکنش بروجردی به اظهارات نیکی هیلی درباره برجام

علاء‌الدین بروجردی هم به عنوان ریاست کمیسیون امنیت ملی در واکنش به سخنان نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، مبنی بر این‌که آمریکا در حال بازنگری برجام است، اظهار داشت: دولت آقای ترامپ تازه‌کار است و نمی‌داند این یک توافق بین‌المللی و چند کشوری است، یعنی در مقابل جمهوری اسلامی ایران 6 کشور دیگر به‌علاوه اتحادیه اروپا برجام را امضا کرده‌اند.

وی ادامه داد: بازنگری کار یک کشور نیست، و این سخن خامی است که گفته شده و برجام هیچگونه تغییری نخواهد کرد.

واکنش نماینده ایران در سازمان ملل به ادعاهای تحریک آمیز نیکی هیلی

غلامعلی خوشرو، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به ادعاهای تحریک آمیز نیکی هیلی، بیانیه ای مطبوعاتی منتشر و تاکید کرد دولتمردان آمریکایی از اشتباه های گذشته درس بگیرند؛ ایران به دنبال ثبات و صلح در منطقه است.

در بیانیه نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل آمده است: اظهارات پانزدهم آگوست نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره ایران عاری از هرگونه حقیقت بود. تندگویی‌ها و اتهام های بی‌پایه علیه ایران که در این اظهارات بود، دست کم نمونه ای از سری اقدامات تحریک کننده، تهدیدهای آشکار و اقدامات غیرمسئولانه ای برخی مقامات آمریکا در نشان دادن چهره ای زشت از ایران و تضعیف برجام بود که مغایر با تعهدات مصرح آمریکا در پاراگراف بیست و هشتم در توافق هسته ای به شمار می آید.

اگرچه اظهارات طمع کارانه نیکی هیلی حاکی از سیاست های پشت پرده آمریکا در قبال ایران بوده است اما سکوت برخی از مقامات ایرانی و اتحادیه اروپا در قبال این اظهارات نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

با وجود اینکه جزئیات برجام هیچ گاه علنی نشد اما این سخنان نگرانی های گسترده ای برای مردم از زوایای پنهان برجام به وجود آورده است؛ شاید توضیحات واضح مسئولین در کنار موضع گیری مناسب بتواند این اطمینان را به مردم بدهد که برجام توافقی است که ارتباطی با حوزه های نظامی ندارد.

سخنان اخیر نیکی هیلی درباره برجام مبنی بر مجوز آژانس درباره بررسی اماکن نظامی ایران و همچنین رویا بودن پایبندی ایران به برجام حاکی از سناریوی جدید آمریکا برای به چالش کشیدن برجام است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.