1396-06-04 18:25
704
0
43201
گزارشی از تلخ و شیرینی‌‌های ازدواج در روزگار فعلی؛

کابوس زوج‌‌های جوان برای تامین مایحتاج اولیه و وامی که نمی‌‌دهند/ کاهش تمایل جوانان به تشکیل خانواده + آمار

جوانان می‌‌خواهند ازدواج کنند و شیرینی تشکیل زندگی را نیز می‌‌دانند اما شرایط مالی و توقعات خانواده‌‌های طرفین این اجازه را به آنان نمی‌‌دهد.

به گزارش گلستان ما به نقل از آناج، ازدواج مقدس‌‌‌ترین پیوند انسانی است، پیوندی که به‌‌جز تعهدی روی کاغذ، در قلب دختر و پسر جوان نیز تعهد ایجاد می‌کند. ازدواج سنت پسندیده پیامبری است که آن را سبب حفظ نصف دین جوان می‌داند اما دغدغه ازدواج و موانع پیش روی آن باعث شده است جوانان ایرانی و به ویژه نسل‌‌های تازه که تحمل سختی آنچنانی را ندارند از این سنت پسندیده فراری شوند.

نگاه به آمار ازدواج نیز نشان می‌دهد طی ده سال گذشته جوانان از ازدواج فراری بوده‌‌اند و علی رغم اینکه دولت‌‌ها سعی داشته‌‌اند موانع را رفع و تسهیلات را افزایش دهند چندان در این مساله موفق عمل نکرده‌‌اند.

در ده سال گذشته آمار ازدواج سیر نزولی داشته است

محمدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی آناج با بیان اینکه از نظر جمعیتی در رتبه ششم کشور قرار داریم، اظهار داشت: در هرم سنی بیشترین جمعیت مربوط به جمعیت سی تا سی و پنج سال است که متولدین ابتدای دهه شصت هستند.

وی ادامه داد: تا سال 87 روند ازدواج در استان صعودی بوده اما بعد از آن تا سال 91 روند سیر نزولی پیدا کرده است، هرچند در این سال نرخ ازدواج جهش داشته اما از سال 92 این سیر نزولی دوباره سرعت گرفته است.

کارشناس اداره ثبت احوال با اشاره به رتبه هفدهم آذربایجان‌‌شرقی در بحث ازدواج، ابراز کرد: در استان بیشترین ازدواج مربوط به شهرستان چاراویماق و کمترین آمار مربوط به شهرستان اسکو است.

وی خاطرنشان ساخت: میانگین سن ازدواج در استان برای مردان 29 و برای زنان 23 بوده و بیشترین ازدواج نیز مربوط به زوج‌‌های همسن بوده است، همچنین دختران و پسرانی با تحصیلات دیپلم بیشترین آمار ازدواج را داشته‌‌اند.

سنگ وام ازدواج جلوی پای لنگ ازدواج

زمزمه‌‌های وام ازدواج که مطرح شد بسیاری از جوانان و خانواده‌‌ها شادمان بودند که گره ای از گره مشکلات ازدواج باز خواهد شد اما مبلغ کم این وام و پیدا کردن ضامن تبدیل به کابوس برای جوانان شد، کابوسی که با افزایش میزان این وام‌‌ها به صبح سپید تمایل پیدا کرد.

چندی پیش نیز دبیر شورای هماهنگی بانک‌‌های استان از اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج خبر داد و افزود: شاخص های ضمانت وام ازدواج تسهیل شده است.

هرچند این درمان‌‌ها التیام موقتی بر درد سر باز کرده ازدواج است اما بدون شک ادامه چنین طرح‌‌هایی بی تاثیر بر افزایش آمار ازدواج نخواهد بود. البته افزایش مبلغ وام ازدواج تا سقف ده میلیون کار پسندیده‌‌ای بود اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه می‌توان گفت این مبلغ بسیار کمتر از چیزی است که برای شروع زندگی مشترک نیاز است و دولت بایستی برای این مساله فکری عاجل بکند.

زندگی را برای جوانان شیرین کنیم

نسل جدیدی که عادت کرده‌‌اند لقمه آماده را مصرف کنند، بدون شک از زیر بار تعهد و مسئولیت شانه خالی خواهند کرد و همین مساله نیز باعث شده است آمار ازدواج در ده سال گذشته سیز نزولی داشته باشد. در اینجا به جز نقش دولت نقش خانواده‌‌ها نیز بسیار پررنگ است زیرا اگر جوانان را به گونه‌‌ای تربیت کنند که از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند و لذت تعهد به نفر دوم و وفاداری را بچشند بدون شک آمار ازدواج نیز با چنین فاجعه‌‌ای مواجه نخواهد شد.

از سوی دیگر نیز جوانان بایستی از خواسته‌‌های بیجای خود دست بکشند زیرا آمار هم نشان می‌دهد میزان ازدواج در بین جوانان تحصیل کرده بسیار کمتر از دانشگاه نرفته‌‌ها است و همین مساله نشان از توقعات بیجا در بین جوانان تحصیل کرده دارد که باعث می‌شود آمار ازدواج نیز روز به روز با کاهش مواجه شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.