1396-06-04 10:38
553
0
43189
شرایط عجیب آموزش و پرورش برای استخدامی‌‌‌ها؛

استخدام لهجه‌‌ غلیظ ها ممنوع/ کلیه و مثانه عمل شده به درد معلمی نمی‌‌خورد!

معلمی شغل انبیاست و یکی از حساس‌‌‌ترین شغل‌ها اما شرایط عجیب وجدید آموزش و پرورش برای استخدام معلم‌‌ها حواشی را به وجود آورده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از آناج، مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، شیوه‌نامه مصاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را منتشر کرد، که علاوه بر شرایط و آزمایشات معمول و مرسوم، صلاحیت‌‌‌های جدید و عجیبی را نیز در خود جای داده است.

بر اساس این شیوه نامه لیست طول و درازی از بیماری‌ها تهیه شده است تا افرادی که می‌خواهند وارد کسوت معلمی شوند هیچ‌گونه از بیماری‌های مذکور را نداشته باشند که این امر مقداری باعث تعجب شده است، زیرا چِک شدن افراد ورودی به آموزش و پرورش از این مقدار بیماری، نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی دارد و خیلی‌‌ها نیز نمی‌‌‌توانند از شرِّ این غربال عجیب و هفتاد خوان رستم استخدامی، جان سالم به در ببرند.

در این میان اما یک مورد از صلاحیت‌‌ها حساسیت‌‌ها و اعتراضات بسیاری را برانگیخته است.

 همه می دانیم که کشور عزیزمان ایران، تنوع قومیتی و لهجه‌‌ایِ بسیاری دارد، قومیت‌‌های مختلف کرد و ترک و عرب و ... سالیان سال است که با خوشی و خُرَّمی در کنار هم زندگی می‌‌کنند، از همدیگر تاثیر پذیرفته و بر روی همدیگر تاثیر می‌‌گذارند.

زبان رسمی کشور طبق قانون اساسی زبان فارسی می‌‌باشد و بایستی گفتگوهای رسمی به این زبان صورت بگیرد، طبییعی است که هم فارسی زبانان در شهرهای مختلف و مخصوصا غیرفارس زبان ها، دارای لهجه‌‌ی غیر از لهجه‌‌ی معمول و غالب پایتخت باشند.

زمانی که شرط نداشتن لهجه، اگر چه غلیظ آن هم، در بند این دستورالعمل بگنجد بسیاری از هموطنان و مخصوصا غیرفارس زبان ها شانس استخدام در مرکز رسمی تعلیم و تربیت کشور را از دست خواهند داد.

 این امر از سویی جریان تیز بی عدالتی را در کشور رقم خواهد زد که موجبات ایجاد تنش های معنوی قومیتی و مایه ی سوء استفاده بدخواهان را فراهم خواهد ساخت و از طرفی سبب خواهد شد، دانش آموزان نتوانند با معلمان غیر بومی خود به راحتی ارتباط برقرار کرده و شاخص رشد و پیشرفت آموزش رسمی در کشور را با افت مواجه خواهد کرد.

همچنین این بند از شیوه نامه دست مجریان امر استخدام را برای برخورد سلیقه ای باز خواهد گذاشت ، که هر یک از این دلایل برای ناشایست بودن شرطِ نداشتن لهجه کافی خواهد بود.

به نظر می‌رسد باید وزارت آموزش و پرورش در این خصوص واقع بینانه تر نگاه کند و این نسخه کلی را که به نظر غیرقابل عملی شدن است را نپیچد و با در نظر گرفتن برخی حساسیت های سیاسی – اجتماعی و فرهنگی از دامن زدن به برخی غرض ورزیها و دادن سوژه ی تبلیغاتی به دست دشمنان اسلام و انقلاب این مردم، خودداری نماید.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.