1396-05-24 13:34
500
0
42745
تعبیر مسئولین از حقوق شهروندی بانوان با عدم معرفی یک وزیر زن؛

تکاپوی مسئولین سوئدی برای لغو کنسرت‌‌های مختلط/ تلاش مقامات ایرانی برای ورود زنان به استادیوم‌‌هایی پر از فحش!

صدای آمریکا گزارش داد: «اما کنیکاره» کمدین و هنرمند مشهور سوئدی اعلام کرد، سرگرم بررسی طرحهای مختلفی برای برگزاری کنسرت بزرگی برای زنان است، برنامه‌ای که مردها اجازه شرکت در آن را نخواهند داشت.

به گزارش گلستان ما به نقل از آناج، نیکلاس لاگرستام، مسئول جشنواره در پارک پوته می‌گوید: «یکی از دغدغه‌‌های ما آزار جنسی موجود در جشنواره‌‌ها و کنسرت‌‌هاست و ما تلاش کردیم عوامل آزارجنسی در این جشنواره‌ها را شناسایی کنیم. اذیت و آزار زنان در بزرگترین جشنواره‌‌ی موسیقی مختلط سوئد باعث شده است که از خِیر این جشنواره بگذریم. ما راه‌های مختلفی را برای کم کردن این آسیب امتحان کردیم که از جمله فروش مشروبات الکلی و حضور پر تعداد پلیس بود که فضا را امنیتی می‌‌کرد، سرانجام به این نتیجه رسیدیم که کنسرت را غیر مختلط برگزار کنیم تا بانوان آرامش و امنیت بیشتری در جشن‌‌ها داشته باشند.»

در مواردی اما در این سوی آب عده‌‌ای وجود دارند که تمام دغدغه‌‌هایشان کشاندن بانوان و دختران ایران زمین به استادیوم‌‌های ورزشی است. استادیوم‌‌هایی که با یکبار حضور در آن می‌‌توان میزان هیجان‌‌های موجود را که موجب کم رنگ شدن اخلاق و ادب می‌‌شود را مشاهده نمود. یکی از مشکلاتی که فوتبالیست‌ها یا خیلی از داورها تجربه می‌‌کنند فحش‌‌های ناموسی است که با آب و تاب فراوان و همراه بوق و کرنا سر داده می‌‌شود.

البته پر واضح است که این دغدغه ناشی از حرارات و شور رسیدن بانوان به حقوق شهروندی نیست و مقاصد سیاسی و ایجاد بلوای فرهنگی و عدم وجود فضای شفاف اجتماعی که نتیجه‌‌‌ی آن مطالبه گری واقعی است، نقش زیادی را در ایجاد این دغدغه بازی می‌‌‌کنند. اگر دغدغه حقوق شهروندی است، اولویت در حقوق، حق اشتغال و ازدواج و بسیاری از حقوقی است که قربانی بازی‌های سیاسی شده‌‌اند.

اگر کسی نگران حقوق بانوان است، بزرگترین حقوق بانوان حفظ کرامت اجتماعی ایشان  است، کرامتی که در فضای هیجان جوانی استادیوم لگدمال بچه بازی‌هایی می‌شود که سرِسیری ندارد.

اگر کسی نگران حقوق بانوان است بزرگترین حقوق بانوان امنیت اجتماعی است، امنیتی که در مغرب زمین رفته رفته به تحلیل می‌رود و به فکر چاره اندیشی افتاده‌اند. آقایانی که اندیشه لیبرالی دارند بهتر است قبل از آن که در منجلاب اجتماعی تجربه شده‌ی غرب گرفتارمان کنند از نتیجه تجربه‌ی آنان بهره گیری نمایند چون هر چیزی را تجربه کردن ضروروتی ندارد و گاها راه بازگشت از اشتباهات بسیار پرهزینه یا مسدود است.

عوامل دولت تدبیر و نوازدگان ناقوس آزادی غربی اگر دغدغه بانوان را داشتند مناسب بود که لااقل یک وزیر زن برای کابینه معرفی می‌کردند نه اینکه از حضور زنان در باشگاه به عنوان ژست آزادی خواهی مدنی بهره برداری نمایند.

نگارنده: یونس یوسفی

انتهای پیام/ 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.