1396-04-27 17:33
796
0
41600
گزارشی از وضعیت کلوپ‌های بازی در فصل تابستان؛

جولان بازی‌های مستهجن آمریکایی در کلوپ‌های بازی/ مرد چهل ساله و کودک نُه ساله شانه به شانه هم در گیم نت‌ها

کلوپ‌های بازی یکی از محل‌هایی است که اوقات فراغت کودکان در آنجا پر می‌شود و مشکلات ریز و درشت این کلوپ‌ها باعث شده است که فضا برای بازی کودکان در این گیم نت‌ها چندان مناسب نباشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از آناج، دغدغه شروع تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان برای خانواده‌ها همیشه وجود داشته است، امروز دیگر خبری از گل کوچیک‌های دوست داشتنی در کوچه‌های پر پیچ و خم و چیدن هفت سنگ و کنار هم جمع شدن بچه‌ها برای بازی نیست.

 پاره شدن کفش‌ها بخاطر بازی صبح تا شب فوتبال و دل نکندن از جمع دوستان در آخر شب و کشان کشان بردن بچه‌ها به خانه توسط مادرها به تصویری نوستالژیک تبدیل شده است.

تنها خاطره نسل امروزی از بازی محدود میشود به یک کامپیوتر و گوشی و اگر کمی خلاقیت به خرج دهیم میتوانیم کودکان و نوجوانان نسل امروز را در گیم نتها و کلوپ‌های بازی پیدا کنیم.

هرچند که اغلب این گیم نت‌ها پسرانه است اما در دنیای امروزی پای دختران هم به هم به گیم نت‌ها باز شده است و دیگر از خاله بازی های دوران کودکی نیست و عروسک و تفنگ بچه‌های دیروزی جایش را به دسته پلی استیشن و در مدل پیشرفته تر به کامپیوترهایی داده است که دل کندن از آنها به ماموریت غیرممکن تبدیل شده است.

بازی های خشن و تقویت روحیه جنگ طلبی در کودکان

پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان به ویژه در فصل تابستان مسئله مهمی است که بخش از این مهم بر عهده گیم نت ها گذاشته شده است قطعا در دنیای امروزی که کمتر از بازی های دورهمی بدون وجود ابزار سخت افزاری خبر هست وجود گیم نت ها ضروری وجز لاینفک زندگی کودکان محسوب میشود اما این مسئله که چه نوع بازی در این گیم نت ها ارائه میشود به چالشی جدی تبدیل شده است.

بازی های خشن آمریکایی در گیم نت ها اغلب علاقمندان بیشتری را میطلبد و رفته رفته ذائقه کودکان و نوجوانان را به خشونت و جنگ طلبی عادت میدهد. بازی هایی که نه تنها با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما سنخیتی ندارد بلکه با روحیه لطیف نوجوانان نیز در تضاد است و به آرامی این روحیه را تغییر میدهد.

تغییر نرم و خزنده از بازی های گروهی حتی در بازی های اینترنتی نیز قابل مشاهده است و این بازی های تک نفره با ایجاد فضای بازی انفرادی در پی القای خشونتی است که بدون شک آینده ای نگران کننده برای کودکان خواهد ساخت.

نظارتی که در میان بی توجهی ها گم میشود

یکی دیگر از مسائل مورد اهمیت در مورد کلوپ های بازی عدم وجود نظارت در این بخش است. نبود مسئله نظارت در بسیاری از این گیم نت ها به معضلی تبدیل شده است که با اندکی توجه حل خواهد شد.

از سوی دیگر نبود نظارت کافی باعث شده است بعضا بازی هایی ارائه شود که نه تنها از نظر محتوایی، محتوای مستهجنی دارند بلکه از دیدگاه روانشناسی هم با مشکلات زیادی مواجه هستند.

بی توجهی به محتوای بازی های کامپیوتری باعث آسیب به روح و جسم نوجوانانی خواهد بود که به بهای پر شدن اوقات فراغتشان روح و روانشان خدشه دار خواهد شد.

آش درهم گیم نت ها، از مرد چهل ساله تا کودک نه ساله

وارد یکی از گیم نت‌ها که میشویم فضای این کلوپ هاچندان هم کودکانه نیست و با نگاهی میتوان به آسانی مرد چهل ساله را در کنار کودکان نُه ساله دید و همین نبود مرزبندی باعث شده است که فضای گیم نت چندان برای کودکان مناسب نباشد.

هرچند شاید این نمونه ها به تعداد انگشتان دست نباشد اما اختلاف سنی ده پانزده ساله در این گیم نت ها کم نیست و همین موضوع باعث می‌شود که فضای این کلوپ ها فضایی اغلب سنگین و نامناسب برای کودکان باشد. به نظر می‌رسد مرزبندی سنی در گیم نت‌ها یکی از واجبات باشد تا فضای امن از نظر روانی و فرهنگی برای کودکان ونوجوانان ایجاد شود.

جای خالی بازی های ایرانی ذائقه کودکان را تغییر میدهد

کودکان و نوجوانان طبع لطیفی دارند و مانند لوح سفیدی هستند که هرچه بر روی آن نگاشته شود باقی خواهد ماند و پیروزی فرهنگ جایی خواهد بود که خودمان از دوران کودکی ذائقه آنها را با فرهنگ اسلامی-ایرانی آشنا کنیم.

هرچند در سالهای اخیر ساخت چند بازی ایرانی جذاب اندکی از آلام بازی های ایرانی را التیام بخشیده است اما همچنان این عرصه جولان بازی های خشن و گاها مستهج آمریکایی شده است.

به نظر میرسد حالا که کار گیم نت ها روی روال و بازارشان هم داغ است و نمیتوان ذائقه کودکان و نوجوانان را از بازی های آنلاین تغییر داد باید به فکر تلاش بیشتر در راستای ساخت بازی های ایرانی قوی با جذابیت بصری بالا بود تا از هجوم فرهنگ خشونت طلبی غرب در قالب بازی های کامپیوتری جلوگیری کنیم زیرا بدون شک غفلت از این ماجرا ضربه جبران ناپذیری بر تربیت نسل آینده خواهد بود.

گزارش از: فرناز پورعباس

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.