1396-04-03 10:58
716
0
40665
گزارش؛

وقتی لقمه را دور سر محرومان می چرخانند/ طرح حمایتی به دلیل استقبال مردم متوقف شد!

سامانه خدمات حمایتی، طرحی که قرار بود پشتوانه و تکیه گاه خانوارهای کم در آمد باشد، نیامده رفت، رفتنی که بر اساس اظهارات معاون وزیر رفاه، مقطعی است اما در خصوص بازه زمانی انسداد مذکور، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

به گزارش گلستان ما، طرح خدمات حمایتی از افراد و گروه های کم درآمد از نمونه دستورکارهایی است  که با هدف حمایت از دهک‌های پایین جامعه که تحت حمایت سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط همچون بهزیستی و کمیته امداد نیستند، تعریف و طراحی شد.

یکی از شاخص‌های ارزیابی این طرح شامل افراد و گروه‌هایی که در دایره این ساز و کار می‌گنجد، به میزان درآمد تعیین شده، در برنامه ششم توسعه معطوف می‌شود که در صورت پایین بودن از حد معین شده، از مستمری حمایتی برخوردار خواهند شد.

تَجارُبِ گذشته این واقعیت را به اثبات می رساند که عموماً از طرح‌های حمایتی استقبال چشمگیری می شود و قاعدتاً مسئولان و دستگاه‌های متولی، پیش بینی مراجعه خیل عظیمی از متقاضیان را داشته اند که اگر چنین پیش بینی مد نظر قرار نگرفته باشد، می توان آن را ساده اندیشی و خیالی خام تلقی کرد که از حیث منطقی و عقلائی قابل هضم نخواهد بود.

به هر ترتیب و آن‌چنان‌که انتظار می رفت ، میزان ثبت نام‌کنندگان در همان گام‌های اولیه به میزانی فزونی یافت که سامانه تعریف شده تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

چندی پیش، احمد میدری (معاون وزیر رفاه) در گفت و گویی با رسانه‌ها عنوان کرد؛ تعداد کسانی که در سامانه رفاه اجتماعی برای شناسایی  نیازمندان غیر تحت پوشش نهادهای حمایتی و پرداخت مستمری به کم درآمدها ثبت نام کرده اند، بسیار زیاد است و وزارت رفاه برای انجام بررسی های بیشتر طرح را متوقف کرده است.

وی در اعلام دلایل بسته شدن سامانه مرتبط با طرح اشاره شده می گوید؛ تعداد افراد و گروه‌هایی که اقدام به ثبت نام کرده‌اند، بسیار زیاد است و از این میزان، تعداد قابل توجهی مشمول دریافت مستمری تعیین شده نخواهند بود. (نقل به مضمون)

تعریف سامانه حمایت از اقشار کم درآمد، مصداق گرداندن لقمه بر دور سر است

صادق خادم الدوله، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر لازم در تعریف و اجرایی شدن طرح های این‌چنینی عنوان کرد: دلیل مطروحه در خصوص مسدود شدن سامانه حمایتی، منطقی نیست زیرا قطعاً مسئولان ذی‌ربط و دستگاه های مربوطه، به این واقعیت اشراف داشته که خیل عظیمی از جامعه نسبت به ثبت نام اقدام خواهند کرد.

وی افزود: در طول سالیان گذشته، کدام طرح حمایتی تعریف شده بوده که با استقبال مواجه نشده و به تبع این طرح نیز مستثنی از طرح‌ها و واقعیت‌های جاری و ساری در جامعه نبوده و نخواهد بود.

خادم الدوله عنوان کرد: بدون شک، در طرح های عمومی این‌چنینی افراد و گروه‌هایی نیز خواهند بود که برخلاف شاخص‌ها و معیارهای تعیین شده به ثبت نام مبادرت می ورزند و به هر حال این وظیفه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه است که به غربالگری و آنالیز و راستی آزمایی ادعاها بپردازند که این امر قاعدتاً باید در پایان زمان ثبت نام کلید بخورد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: فارغ از این حواشی، اصل طرح نیز با ایراداتی جدی مواجه است، زیرا اساساً ضرورتی برای تعریف و طراحی چنین دستورکارهایی با ساز و کار موجود احساس نمی شود و به راحتی می توان با در نظر گرفتن بودجه و اعتبارات لازم، دامنه پوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی را ارتقاء و وسعت بخشید تا از این طریق اهداف مورد نظر برای فقر زدایی و کمک به خانواده‌های کم درآمد پیگیری و عملیاتی شود.

وی افزود: در شرایطی که قوانین و ضوابط به‌صورت مشخص متولیان حمایت از اقشار آسیب پذیر را تعیین و مشخص کرده اند، طراحی ساز و کاری جدید ضرورتی ندارد و به نظر می رسد ساز و کار تعریف شده به‌صورت مجزا، مصداق بارز ضرب المثل چرخاندن لقمه بر دور سر است.

خادم الدوله گفت: انتظار می رود چنین دستورکارهایی در همان قالب و چارچوب دستگاه های مذکور پیگیری شود و قطعاً با برنامه ریزی مدون و اصولی ، علاوه بر صرفه جویی در هزینه های اولیه ، فرآیند اجرایی شدن طرح مذکور نیز با سرعت و شتاب فزآینده تری همراه خواهد شد.

افزایش تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی، اصلی ترین مؤلفه در رفع مشکلات اقتصادی است

فریبرز نجف زاده، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به لزوم پرهیز از طرح های این‌چینین و اتخاذ تدابیری مؤثر و پایدار برای رفع محرومیت و فقر در جامعه گفت: متأسفانه بعضاً شاهد اتخاذ تصمیماتی هستیم که می توان از آن به عنوان رفتارهای دوگانه یاد نمود.

وی افزود: در شرایطی که برخی از کارشناسان و مسئولان، پرداخت یارانه را به صدقه تشبیه می‌کنند و میزان اثرگذاری آن را مورد نقد قرار می دهند، استمرار و ادامه راه در همان مسیر، جای تعجب فراوان دارد.

نجف زاده عنوان کرد: برخی می‌گویند پرداخت یارانه، به دور از شأن ملت است و به درستی این ایده و طرح عنوان می شود که برای رفع کاستی‌ها و محدودیت‌های اقتصادی باید میزان تولید ناخالص ملی افزایش داده شود و به موازات آن، اشتغالزایی و توسعه فرصت‌های شغلی نیز بیش از پیش ارتقاء یابد که قطعاً در صورت حرکت در این مسیر به موفقیت های ملموس و چشمگیری دست خواهیم یافت.

وی افزود: در شرایطی که برخی از مسئولان از هزینه سنگین پرداخت یارانه‌ها برای کشور و دولت یاد می‌کنند، گام برداشتن در همان مسیر و  تکیه بر روش‌هایی همچون پرداخت مستمری حمایتی، مشکلات مذکور را دو چندان خواهد کرد.

نجف زاده عنوان کرد: در خصوص نفس این طرح و ضرورت آن هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد و قطعاً برای فقرزدایی باید طرح های حمایتی با جدیت پیگیری و عملیاتی شود، لذا حصول نتایج مورد نظر از تعریف و طراحی چنین طرح هایی مستلزم اجرای صحیح و قاعده‌مند خواهد بود، در غیر این‌صورت به عمیق تر شدن هر چه بیشتر مشکلات و چالش ها می انجامد.

کارشناس اقتصادی در خاتمه یادآور شد: امید آن می رود با جدیت هر چه بیشتر و عزم مضاعف، نسبت به اجرای صحیح و قاعده مند این طرح و رفعِ انسدادِ سامانه تعریف شده ، تدابیر و تمهیدات مقتضی و کاربردی اندیشیده شود در غیر این‌صورت شائبه تبلیغاتی بودن این موضوع در ایام انتخابات ، پر رنگ‌تر از گذشته خواهد شد و این به صلاح اعتماد عمومی به عنوان اصلی ترین سرمایه اجتماعی کشور نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.