1396-02-07 16:34
859
0
38330
کارنامه دولتی که می‌خواست برای کارگران ایرانی! شغل ایجاد کند

از واردات آب معدنی فرانسوی تا واردات 3000 تنی پاک کن و مداد تراش چینی

در سال گذشته بیش از 479 هزار کیلوگرم مداد پاک کن و یش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن مداد تراش از کشورهای مختلف مخصوصاً چین و مالزی به ایران وارد شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از یزدرسا، یکی از مسائل مهمی که طی سال‌های اخیر همواره بر اقتصاد کشور سایه افکنده عدم مدیریت مناسب در بخش واردات است که موجب تضییع تولید و آسیب به اقتصاد کشور شده است. عدم مدیریت مناسب واردات و در بخش دیگر ورود کالای قاچاق موجب تضعیف تولیدکنندگان و آسیب جدی به اقتصاد کشور شده است.

موضوع عدم مدیریت صحیح واردات در دولت یازدهم دکتر روحانی نیز که در سال 92 با شعارهای اقتصادی توانست پیروز ماراتن یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شود به عینه صادق است. در دولت تدبیر و امید علارغم وعده های متعدد اقتصادی برای حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی، روند واردات به سمت و سویی رفت که نه تنها حمایتی از تولید داخل نشد بلکه بسیاری از کالاهای وارداتی مشابه تولید داخل بازار کشور را قبضه کرده و موجبات ورشکستگی واحدهای تولیدی و کارگران را فراهم کرد.

دولت دکتر روحانی در حالی امروز عنوان بزرگترین حجم از واردات را با خود به یدک می کشد که در دوران تبلیغات ریاست جمهوری سال 92 در یکی از سخنرانی‌های تبلیغاتی خود گفته بود که در دولت قبل برای کارگران چینی اشتغالزایی شده است. اما بررسی آمارهای رسمی گمرک حاکی از آن است که دولت یازدهم نیز علی رغم همه وعده‌ها و انتقادات خود از سایر دولت‌ها در زمینه واردات، نتوانسته به وعده خود جامه عمل بپوشاند و حتی رکوردار واردات از چین نیز شده است.

بر اساس آمار رسمی گمرک، در سال 95 بیش از 179 تن واکس کفش به کشور وارد شده است. ارزش این حجم از واردات 14 میلیارد و 403 میلیون و 546 هزار و 575 ریال و ارزش دلاری آن 456 هزار و 232 دلار در آمارهای کمرگ به ثبت رسیده است. از دیگر اقلامی که در یک سال گذشته وارد شده است می توان به واردات 12 هزار تن انواع شامپو به کشور سخن گفت؛ وارداتی که با وجود تعطیلی کارخانجات مهم تولید شامپو چون داروگر در کشور بیش از پیش از عدم مدیریت و ولنگاری در واردات به کشور حکایت دارد.

اما این دست اقلام وارداتی در لیست واردات کشور چندان کمیاب نیست، تا جایی که در سال گذشته بیش از  479 هزار کیلوگرم مداد پاک کن و یش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن مداد تراش از کشورهای مختلف مخصوصاً چین و مالزی به ایران وارد شده است تا میخی بر تابوت بسیاری از کارخانجات تولید لوازم تحریر کشور باشد.

کالاهایی چون اره دستی نیز با 274 تُن و ارزش ریالی  24 میلیارد و 256 میلیون ریال از جمله کالاهایی بوده است که از موج واردات سرسام آور بی نصیب نبوده است. این محصول از کشورهای اسپانیا، اسلوونی، امارات، بلژیک، تایوان، ترکیه، کره، چین، ژاپن، سوئد، سوئیس، فنلاند و هند به کشور وارد شده است.

در حوره کشاورزی نیز می توان به موارد وارداتی عجیب اشاره کرد. برای مثال در سال گذشته بیش از 17000تن ارزن ، 651 تن لوبیا چشم بلبلی و ببش از 1700 تن بذر سبزیجات به کشور وارد شده است ؛وارداتی که علاوه بر نابودی صنعت کشور به نظر می رسد به بخش کشاورزی نیز کشیده شده و کشاورزان را در وضعیت بی سابقه ای قرار داده است.

در لیست بلند بالای واردات کالاهای غیرضروری و عمدتا مشابه تولید داخل به کالاهای نیز می توان اشاره کرد که تولید داخل علاوه بر توانایی برای رفع نیازهای داخلی در بخش های متعددی جزء صادر کننده محصولاتی است که به کشور وارد شده است. بر همین اساس آمار رسمی گمرک در سال 95، نشان می دهد نزدیک به 137 تن آب معدنی و آب گازدار شده از کشور فرانسه به ایران وارد شده و موجب خروج  بیش از 80 هزار دلار ارز از کشور شده است.

این آب معدنی‌های خاص که برای افراد خاص روانه بازار ایران شده است در بعضی از فروشگاه ها به قیمت بین 30 تا 60 هزار تومان به فروش می‌رسد و کاملا واضح است که مردم عادی توان خرید آن را ندارند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.