1395-02-11 11:33
1014
0
31262
گفتگو با طلاب کرمانی که کارگاه شیرینی پزی راه انداختند؛

تولید اولین شیرینی مطابق با استانداردهای طب اسلامی در قم/ بدون وام هم می توان کارآفرینی کرد

حجت الاسلام کاظم باقر پور، از طلاب کرمانی مقیم حوزه علمیه قم هستند که حدود هشت ماه پیش در سال 94 با برخی از افراد فعال در زمینه تغذیه و طب اسلامی، کارگاه شیرینی پزی سالم اسلامی را راه اندازی کردند که تاسیس این کارگاه باهدف تهیه شیرینی سالم و در راستای عمل کردن به فرمایشات و منویات رهبر معظم انقلاب در اجرای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش گلستان ما به نقل از ناب نیوز؛ دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین خداوند به تمام ابعاد زندگی بشر و کیفیت مطلوب زندگی انسان توجهی ویژه دارد که از تامین نیازهای طبیعی فرد هم غافل نبوده است. تغذیه و استفاده از مواد غذایی سالم نیز همواره مورد تاکید ائمه معصومین بوده به گونه ای که در روایات متفاوت و زیادی، به این امر مهم پرداخته شده و امروزه نیز از توصیه های معصومین بزرگوار در تامین موادغذایی استفاده می شود.

حجت الاسلام کاظم باقر پور، از طلاب کرمانی مقیم حوزه علمیه قم هستند که حدود هشت ماه پیش در سال 94 با برخی از افراد فعال در زمینه تغذیه و طب اسلامی، کارگاه شیرینی پزی سالم اسلامی را راه اندازی کردند. تاسیس این کارگاه که باهدف تهیه شیرینی سالم و در راستای عمل کردن به فرمایشات و منویات رهبر معظم انقلاب در اجرای اقتصاد مقاومتی است، موجب شد تا با این طلبه کرمانی در خصوص نحوه راه اندازی این کار و چگونگی انجام آن گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید:

لطفا خود را معرفی کرده و بفرمایید از چه سالی و با چه انگیزه ای وارد حوزه علمیه شدید؟

من کاظم باقرپور از اهالی شهرستان راور هستم. سال 1383 وارد حوزه علمیه قم شدم و دروس حوزه را از همان زمان شروع کردم. انگیزه ورود به حوزه از جایی در ذهن من ایجاد شد که در زمان تحصیل ما در دوره راهنمایی، فضای اخلاقی بسیار بدی حاکم بود لذا از آن فضا به حوزه علمیه پناه بردیم و از سوی دیگر علاقه ای که به معنویت و امور دینی در وجود من قرار داشت باعث شد به سمت حوزه علمیه سوق پیدا کنم.

ایده تاسیس شیرینی پزی شما از کجا ارائه شد و این شیرینی های تولید شده چه تفاوتی با سایر شیرینی های موجود در بازار دارند؟

ایده شروع این کار توسط یکی از دوستان ما به نام حجت الاسلام والمسلمین طبسی شکل گرفت که سال ها در بحث طب اسلامی مشغول به فعالیت هستند. این ایده در ذهن ما وجود داشت اما به صورت جدی مطرح نشده بود.ضرورت این امر جایی خود را نشان داد که در حیطه مواد غذایی شاهد ورود شرکت ها و گروه هایی برای تهیه مواد غذایی سالم بودیم اما کسی در حوزه شیرینی سالم ورود نکرده بود؛ بنابراین از آنجا که در حوزه طب اسلامی کار می کنیم، با سایر دوستانی که در این زمینه معلوماتی دارند در بحث سالم سازی شیرینی وارد شدیم.

 متاسفانه امروز در کشور موج دیابت آغاز شده و افراد بسیاری درگیر این بیماری هستند و مسیر استفاده از شیرینی سالم برای بسیاری اقشار جامعه باز نبود؛ شیرینی های سنتی موجود در بازار خوب هستند اما بعضاً قابل استفاده در مهمانی ها و مراسمات نیستند لذا ما به سالم سازی شیرینی های مرسوم در بازار روی آوردیم.سالم سازی این شیرینی ها پروژه مهمی بود که در این راستا مواد لازم برای تهیه تک تک آنها را با موادی جایگزین کردیم که مورد تایید اسلام و معصومین بود به طور مثال به جای شکر چغندر قند مورد استفاده در شیرینی ها از شکر قهوه ای نیشکر استفاده کردیم زیرا در روایات به استفاده از نیشکر توصیه شده است. همچنین روغنی که در شیرینی ها استفاده می شود، روغن قنادی و گاهی روغن های مایع یا جامد نباتی مضر است که متاسفانه بسیاری از آنها نیز وارداتی و با منشاء پتروشیمی هستند که ما در تهیه شیرینی های سالم از شحم گاو استفاده کردیم؛ در روایات آمده است هر اندازه از شحم گاو استفاده کنید به همان اندازه بیماری از بدن شما خارج می شود.

برای طعم دادن به شیرینی ها نیز مواد شیمیایی را کاملا حذف کرده و از مواد طبیعی مانند هل و گلاب استفاده کردیم. از طرفی از آنجا که تخم مرغ موجود در بازار به دلیل شب و روز مصنوعی و استرس وارد شده به مرغ، موجب ورود استرس به زندگی مردم می شود لذا تخم مرغ ها را نیز به صورت محلی تهیه نمودیم تا تمام مواد موردنیاز برای تهیه شیرینی، به صورت سالم، طبیعی و مطابق فرامین معصومین باشد.

چقدر برای انجام این کار و راه اندازی کارگاه فرامین رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی را مد نظر قرار دادید؟ آیا برای شروع کار شیرینی پزی و تاسیس کارگاه از نهاد یا ارگان خاصی حمایت شدید و وام دریافت نمودید؟ به ویژه که کار شما نوعی کارآفرینی نیز محسوب می شود.

کار ما نوعی کارآفرینی است چرا که عده ای به صورت مستقیم در کارگاه و عده ای غیر مستقیم در زمینه تهیه مواد لازم یا توزیع محصولات مشغول به فعالیت شدند اما متاسفانه از سمت ارگان یا نهاد خاصی حمایت نشدیم، وام کارآفرینی هم دریافت نکردیم و سرمایه ما برای شروع کار، توسط خود طلاب و روحانیون تامین شد که هرکسی در حد توان خود کمک کرد و الحمدالله به دلیل استفاده از منابع مالی حلال و شرعی، از برکات آن هم بهره مند شدیم. بعضی وام هایی که در اختیار تولید کننده قرار می گیرد، بهره های بالایی دارد لذا تصمیم گرفتیم چنین پولی وارد کار ما نشود و از سرمایه دوستان استفاده کردیم.   

در خصوص منویات رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان بر اقتصاد مقاومتی نیز، یکی از توصیه های ایشان حمایت از تولید داخل بود؛ امروز متاسفانه آنچه در صنعت شیرینی پزی استفاده می شود مواد وارداتی است که این امر با اقتصاد مقاومتی منافات داردلذا سعی کردیم در تمام شیرینی ها از مواد داخل کشور استفاده کنیم؛ به طور مثال کره مرسوم در بازار نیوزیلندی است که در سوهان پزی استفاده می شود اما ما از کره محلی ایرانی استفاده کردیم و همواره اصرار داریم از مواد داخلی استفاده کنیم تا این فرمایش مقام معظم رهبری در حمایت از محصولات داخلی رعایت شود.

افراد مشغول به کار در کارگاه از طلاب هستند؟

خیر افراد مشغول در کارگاه از طلاب نیستند و فقط مدیریت آن برعهده بنده و برخی دوستان طلبه است. مدیریت علمی کار بر عهده حجت الاسلام طبسی، مدیریت اقتصادی آن با حجت الاسلام بیدی و مدیریت بازرگانی و بازاریابی آن نیز بر عهده من می باشد. اما برای کار در کارگاه اصرار داشتیم طلبه نباشد چون رسالت طلاب چیز دیگری است و لازم نیست عملا وارد کار شویم زیرا از صبح تا شب زمان زیادی در تهیه شیرینی استفاده می شود به همین دلیل فقط مدیریت کار را برعهده گرفتیم و برای تهیه شیرینی، از قنادان و کارگران دیگر کمک گرفتیم.

بازخورد این کار در بین مردم و استقبال از این نوع شیرینی ها چگونه بود؟ چه مقدار کار خود را معرفی کرده اید؟

مخاطب ما در تهیه این نوع شیرینی بیشتر قشر مذهبی است چرا که ارزش کار را متوجه می شوند لذا بین متدین، روحانیون و طلاب و در محل سکونت آنها در قم و کرمان توزیع می شود؛ بنا داریم ابتدا فرهنگ سازی کرده و بعد در بین جامعه هم آن توزیع کنیم.

اما در خصوص معرفی این کار اقدام قوی صورت نگرفت زیرا فعلا تصمیم داریم بین متدین و قشر مذهبی محدود باشد تا زمانی که قوام لازم را به دست آوریم و وقتی که به اتقان درستی رسید اعلان عمومی خواهیم کرد. برخی هنوز اعتقاد دارند شیرینی های بازار سالم است لذا در حال گفتمان سازی و ریل گذاری فرهنگی هستیم تا شیرینی های سالم از مضر تشخیص داده شود و زمانی که خواسته عمومی شده و آزمایشات و تحقیقات ما نیز تکمیل شود، آن را علنی خواهیم کرد.

درایام نوروز امسال در شهرستان راور بحث را باز کردیم و این نوع شیرینی را معرفی کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد؛ افراد بسیاری برای استفاده از شیرینی سالم تمایل نشان داده و سفارش دادند. انها ابراز کردند که جای این شیرینی در شهرستان خالی است لذا بنا داریم پس از اخذ مجوزهای لازم، در شهرستان ها نیز شعبه هایی بزنیم.

در قم نیز این کار بازخورد خوبی داشته و مورد حمایت و تمجید دوستان قرار گرفتیم؛ افرادی که به دلایل مختلف از جمله دیابت از شیرینی فاصله گرفته بودند، از این شیرینی های تهیه شده مطابق مواد سالم و مورد تایید معصومین استفاده و ابراز کردند که منجر به افزایش قند یا فشارخون آنها نشده و حالت لذت بخشی ایجاد شده است.

صحبت های پایانی شما را می شنویم؟

از آنجا که بین جامعه شیعی وولایی باید همه ابعاد و فرمایشات معصومین اجرا گردد، قرار نیست کار ما به همین شیرینی ها محدود و متوقف شود؛ سالم سازی شیرینی های مرسوم گام اول است و مرحله دیگر، تهیه شیرینی های معصومین است. ائمه اطهار در روایات شیرینی هایی سفارش کرده اند مثل شربت امام رضا(ع) یا شیرینی فالوزج که در زمان معصومین مرسوم بوده، از ان استفاده می کردند و دستورات آن توسط ایشان بیان شده است. گام دیگر ما در بحث سایر مواد غذایی است که از شیرینی فراتر رفته و سالم سازی سایر مواد غذایی را پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.