1394-07-29 19:33
879
0
22424
از ستایش تا نکوهش نمایندگان؛

نماینده های «خاص» مجلس در موضوع برجام

در جریان بررسی برجام در مجلس چه در کمیسیون ویژه و چه در صحن علنی که با حواشی بسیار همراه بود، نام تعدادی از نمایندگان اعم از موافق و مخالف به کرات شنیده می شد و قضاوت افکار عمومی از سخنان و عملکرد آنان با ستایش یا تقبیح عملکرد مطرح می شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از دیدبان، در میان 290 نماینده مجلس، چند تن آنها بودند که به دلایل مختلف نام آنها در مقاطعی زیاد شنیده شد. برخی به ستایش و برخی به نکوهش. بررسی عملکرد این چند نماینده در موضوع برجام نشان می دهد که نام برخی از آنها تا سال ها بعد نیز در خصوص این موضوع شنیده خواهد شد. در ادامه به بررسی رفتار هر کدام از نمایندگان ذیل در خصوص موضوع برجام و حواشی آن می پردازیم:

1. علی لاریجانی ؛ تصویب در 15 دقیقه

رفتار لاریجانی در قبال برجام و حواشی آن رفتاری ویژه بود که متاسفانه پایان ناخوشایندی از سوی وی داشت. لاریجانی ابتدا در مجلس موضوع تشکیل کمیسیون ویژه برجام را که از سوی نمایندگان مطرح شده بود به رای گذاشت و از تصویب مجلس گذراند.

در ایام بررسی برجام در این کمیسیون ویژه نیز هر از گاهی از این کمیسیون و جایگاه آن دفاع می کرد. در نهایت هم یکی دو بار به کمیسیون سر زد و کمیسیون نیز گزارش نهایی خود را با وی به عنوان رئیس مجلس در میان گذاشت. در این میان اما چند اقدام خاص لاریجانی وی را به عنوان نماینده ای خاص مطرح ساخت.

او طرح برجام را که از سوی نمایندگان مطرح شده بود بجای اینکه به تخصصی ترین کمیسیون مجلس در این خصوص، یعنی کمیسیون ویژه برجام ارائه دهد، به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سپرد! بدون تردید دست لاریجانی در این کمیسیون باز تر از کمیسیون برجام بود.

اقدام شگفت انگیز لاریجانی اما مطرح کردن بحث جزییات طرح پیشنهادی مجلس در خصوص برجام در جلسه سه شنبه، و تصویب آن در عرض 15 دقیقه بود. لاریجانی به طرز شگفت انگیزی توجهی به حدود 200 پیشنهاد اصلاحی برای طرح مزبور نکرد و پس از بررسی 3-4 پیشنهاد، آن را به رأی نمایندگان گذاشت و تصویب آن را از مجلس گرفت.

دو اتفاق دیگر نیز لاریجانی را بیشتر مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار داد. اختلاف نظر او و زاکانی و روایت کاملا متفاوت این دو از نظر دبیر شورای عالی امنیت ملی؛ و همچنین تعبیر او از تسریع در روند در دستور کار قرار گرفتن موضوع برجام و نظر « کشور » مبنی بر تسریع در این امر؛ موضوعی که محل اختلاف بسیاری نیز شد. به نظر می رسد لاریجانی که تا روزهای پایانی نزدیک به تصویب طرح، مدیریت موفقی داشت، باز هم می توانست بسیار بهتر از این عمل کند و به شکل بهتری موضوع را جمع کند.

2. علیرضا زاکانی؛ منتقد دلسوز

زاکانی را تا پیش از انتخاب او به عنوان رئیس کمیسیون برجام، بسیاری به عنوان یکی از دلسوزان موضوع هسته ای می شناختند. کسی که تلاش داشت در انصاف به نقد توافقات هسته ای بپردازد؛ آگاهی او از علوم هسته ای بواسطه مدرک دانشگاهی اش، اعتبار نقدهای او را بالاتر می برد. رویکرد منصفانه و علمی او نیز سبب شد که ریاست کمیسیون برجام به او برسد. البته او بعدها عنوان کرد که عده ای اصرار فراوان داشتند که ریاست به وی نرسد اما او بخاطر همین رفتارهای مشکوک اقدام برای تصدی ریاست کمیسیون ویژه برجام نموده است.

زاکانی و مدیریت او بر کمیسیون ویژه برجام نشان داد که این توانایی در خانه ملت وجود دارد که در سطح بسیار تخصصی موضوعات مهم مملکتی را به بررسی دقیق و موشکافانه بپردازند و بتوانند از نظرات همه صاحب نظران در این عرصه – فارغ از هر حزب و جناح- برای منافع ملی بهره ببرند. در نهایت نیز گزاش این کمیسیون نشان از دقت علمی و سیاسی و ملی این کمیسیون در نگارش متن گزارش کمیسیون برجام از برجام بود. دعوت از آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز نشان داد که این کمیسیون و رئیس آن برای رسیدن به جمعبندی دقیق نهایی از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند.

چالش زاکانی با لاریجانی در روز تصویب کلیات طرح مجلس در خصوص برجام، از اتفاقات دیدنی مجلس در آن روز بود. همچنین عدم پذیرش مناظره با نماینده وزارت خارجه در گفتگوی ویژه خبری و اینکه او مایل نیست وارد مناظره در خصوص برجام شود و به شکاف دامن بزند، نشان از موضوع مدبرانه و وحدت بخش او بود.

با این حال به نظر می رسد زاکانی نیز در مدیریت کمیسیون برجام در برخی موارد می توانست بهتر عمل کند و مانع از بروز برخی شکاف ها از جمله شکاف و اختلاف میان تیم قبلی هسته ای و تیم فعلی مذاکره کننده کشورمان گردد.

3. حجت الاسلام ابوترابی؛ منتقد شدید جلیلی

ابوترابی معمولا در همه جا به عنوان شخصیتی آرام شناخته می شود. شخصیتی که کمتر وارد مباحث چالشی و مناظره ای می شود و سعی می کند با آرامش بحث ها را به نتیجه برساند. در کمیسیون برجام نیز ابوترابی همین روش را در پیش داشت، تا اینکه دکتر جلیلی به همراه دیگر اعضای تیم سابق مذاکره کننده کشورمان میهمان کمیسیون برجام شدند. ابوترابی به شدت به برخی اظهارات جلیلی و عملکرد او تاخت و به انتقاد شدید از عملکرد تیم سابق هسته ای کشورمان در حصول به توافق پرداخت.

انتقاد شدید و تند ابوترابی از تیم سابق یکی از نقاط خاص کمیسیون برجام و موضوع برجام در مجلس بود.

4. روح الله حسینیان: تهدید به مرگ

روح الله حسینیان تا پیش از موضوع بررسی برجام در مجلس همواره به عنوان یکی از منتقدین دولت روحانی مطرح بود. در عرصه هسته ای نیز حسینیان در عرصه انتقاد از عملکرد دولت حضور داشت و از منتقدین تیم هسته ای به شمار می رفت. با این حال آنچه حسینیان را در این موضوع مورد توجه قرار داد اظهار نظر نادرست وی خطاب به دکتر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بود.

اظهارات حسینیان در تهدید صالحی به گونه ای بود که معاون رئیس جمهور به شدت از این اتفاق ناراحت و خشمگین شد؛ صالحی آنقدر از سخنان و تهدید حسینیان برآشفته شده بود که در سخنرانی خود در حمایت از طرح مجلس و برجام به صراحت عنوان کرد که عده ای در مجلس او را به دفن در سیمان تهدید کرده اند. این سخنان صالحی به تبع اقدام نادرست حسینیان، تا حدود زیادی صحنه را به سود طرفداران برجام برگرداند ضربه محکمی نیز به پیکر جبهه پایداری وارد کرد. رفتار ناصحیح حسینیان خود او را عصر همان روز راهی بیمارستان کرد. اقدام صالحی در عیادت از حسینیان، اقدامی تحسین برانگیز بود که باعث محبوبیت این معاون رئیس جمهور نیز شد.

با این وجود اما حسینیان به گونه ای دیگر بر اشتباه خود اصرار ورزید و حاضر به عذر خواهی نشد!

5 و 6 . علاءالدین بروجردی، مسعود پزشکیان: جرزنی سیاسی

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و مسعود پزشکیان از اصلی ترین چهره های اصلاح طلب مجلس و از موافقان جدی دولت و برجام ، از جمله اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام بودند. این دو تا آخرین روزهای فعالیت این کمیسیون نیز با آن همراه بودند و اقدام خاصی و ویژه ای از سوی آنان مشاهده نشد. ایشان در جلسات کمیسیون معمولا به دفاع از توافق برجام می پرداختند.

با این حال اقدامی عجیب از سوی این دو به همراه سه تن دیگر از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام، آنان را به تیتر یک بسیاری از رسانه ها تبدیل کرد. این پنج نفر پس از انتشار گزارش کمیسیون برجام در خصوص برجام، به یکباره یک بیانیه صادر کردند و ضمن انتقاد از گزارش یاد شده، گفتند که این گزارش را قبول ندارند و به شمارش بیش از 160 مورد دستاورد برجام پرداختند. ایشان اعلام کردند که گزارش یاد شده در کمیسیون نگاشته نشده است.

این اقدام عجیب واکنش های بسیاری را به همراه داشت. از جمله کوثری، نماینده مجلس، در واکنش به این بیانیه خطاب به بروجردی ، گفت، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که شما رئیس آن هستید بارها گزارشاتی منتشر شده که مخالف با نظر برخی از اعضا بوده است؛ آیا درست است که بعد از هر گزارش هر کدام از اعضا بیایند و بیانیه بدهند که این گزارش نظر ما نیست و ما با آن مخالف هستیم.

به نظر می رسد عدم پایبندی این پنج نفر به کمیسیون برجام و گزارش نهایی آن، نشانگر یک جر زنی سیاسی است.

7. الیاس نادران؛ پیشگویی دقیق

در جریان بررسی برجام در مجلس و کمیسیون ویژه، الیاس نادران، نماینده مردم تهران، به عنوان یکی از منتقدین به حساب می آمد. اقتصاددانی که معمولا سعی در ارائه سخنان دقیق دارد و سعی در رعایت جانب انصاف دارد.

در جریان تصویب کلیات طرح برجام در مجلس، نادران در اظهار نظری عنوان کرد، «برخی با این استدلال با کلیات طرح موافقت می کنند که در هنگام بررسی جزئیات ، با بحث و ارائه پیشنهاد، این طرح را اصلاح خواهیم کرد. به آنها می گویم که یا شما لاریجانی را نشناخته اید، یا خیلی ساده لوح هستید.» وی حتی عنوان کرد که اثبات این پیش گویی دو روز بیش تر زمان نخواهد برد.

گذشت زمان نیز همین امر را ثابت کرد. مدیریت 15 دقیقه ای لاریجانی در تصویب طرح برجام در مجلس، پیش گویی دقیق نادران را اثبات کرد!

8 و 9 . رسایی و کوچک زاده: اقدامات بجا اما تند 

رسایی و کوچک زاده همواره به عنوان دو منتقد دولت یازدهم و مخصوصا تیم هسته ای شناخته شده اند. خود این دو تن نیز از این امر استقبال می کردند. پیش از موضوع برجام نیز انتقادات این دو در زمینه هسته ای چندباری حاشیه هایی بوجود آورده بود که در یکی از این موارد گفتگوی تندی میان کوچک زاده و دکتر ظریف بوجود آمد که انتشار فیلم این مجادله چندان مناسب به نظر نمی رسید. البته کوچک زاده یک بار هم اشتباها به برجام ایرادهایی گرفت که بعد با توضیحات عراقچی دریافت که مسئله مورد اشاره در قطعنامه بوده و نه برجام.

فارغ از دغدغه های انقلابی این دو نماینده و احساس مسئولیت در پیگیری امور مهم کشور اما متاسفانه در دو روز بررسی برجام در صحن علنی مجلس اقدام ناشایسته ای از سوی این دو نفر در مجلس رخ داد. رسایی و کوچک زاده در روز بررسی جزئیات طرح مجلس در خصوص برجام با دست نوشته و یا در سخنان خود به صراحت مطرح کردند که جلسه آن روز مجلس مهندسی شده از سوی آقایان شمخانی، لاریجانی و حجازی است. البته این دو تن سابقه مخالفت استمراری با لاریجانی را در کارنامه خود داشته و دارند؛ ولی نمی بایست این کینه باعث شود که همه چیز را زیر پا بگذارند.

می توان گفت خطای فاحش این دو در اتهام زنی به یکی از اعضای با سابقه و امین دفتر رهبر انقلاب، یکی از عوامل صدور بیانیه از سوی دفتر مقام معظم رهبری برای پاسخگویی به یکسری شبهات شد. پاسخی که بسیاری منتظر بودند پس از آن شاهد عذرخواهی این دو تن باشند که متاسفانه تا کنون چنین نشده است.

10- علی اصغر زارعی؛ اشک های آبرومندانه

زارعی یکی از دلسوزین واقعی حاضر در کمیسیون برجام و از منتقدین جدی موضوع توافق برجام بود. او اظهار نظرهای مختلفی هم در این کمیسیون در خصوص فرجام برجام داشت. در نهایت اما آنچه از دید رسانه ها مخفی نماند، اشک های خالصانه ای بود که وی روز تصویب جزئیات برجام در مجلس و اتفاقاتی که در حاشیه آن رخ داده بود از چشمانش سرازیر شد. اشک های رزمنده دیروز دفاع مقدس که برای ملت عزیز بوده و هست.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.