1394-06-21 09:29
1047
0
20362
کيهان نوشت:

سخنگوی دولت و لاپوشانی تخلف 12 ميليارد دلاری

تذکر سخنگوي دولت به صفدر حسيني و ولي‌الله سيف، همچنان پرونده تخلف 12 ميليارد دلاري بانک مرکزي را مفتوح مي‌گذارد و اين در حالي است که دود چنين مسائلي به چشم مردم مي‌رود.

به گزارش گلستان ما، از ابتداي آغاز به کار دولت يازدهم، هر از چند گاهي زمزمه‌هايي از تخطي بانک مرکزي از قانون و دست‌اندازي به منابع صندوق توسعه ملي شنيده مي‌شد؛ يک بار ماجراي 4/1 ميليارد دلار و ديگر بار داستان 1/2 ميليارد دلار، گرچه هر بار اين زمزمه‌ها و شنيده‌ها توسط دولتمردان يازدهم تکذيب مي‌شد، اما چند روز پيش صفدر حسيني رئيس هيئت امناي صندوق توسعه ملي به نشستي دعوت شد که حرف‌هاي وي در اين جلسه به بزرگترين چالش اين مرد آرام دولت يازدهم در طول زندگي مديريتش تبديل شد.حسيني در پنجمين نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران ضمن انتقاد از تغييرات برخي از اجزاي اساسنامه صندوق توسعه ملي در قوانين عادي و بودجه‌اي که هر سال تدوين مي‌شود خطاب به نمايندگان اتاق تهران گفت: يکي ديگر از مشکلات عمده صندوق اين است که حساب‌هاي ما نزد بانک مرکزي بوده و اين نهاد روي منابع صندوق مديريت خود را اعمال مي‌کند که عملا برخلاف قانون است.

بعد از پايان جلسه، صفدر حسيني در گفت‌وگو با يکي از خبرگزاري‌هاي کشور حرف‌هاي خود در جلسه اتاق تهران را تکرار کرده و از نامه‌اي سخن گفت که در آن تخلفات بانک مرکزي را به رئيس‌جمهور گزارش داده و از وي استمداد طلبيده است.

به موازات اين حرف‌ها ولي‌الله سيف که در دوران وزارت حسيني رداي رياست بر بانک ملي بر تن داشت و آن روزها مدير زيرمجموعه صفدر حسيني محسوب مي‌شد امروز قامت خويش را فراتر از پاسخگويي به حسيني دانسته و کامياب معاون ارزي خود را مسئول پاسخگويي به رئيس سابق خود مي‌کند. کامياب نيز با رد اظهارات صفدر حسيني مي‌گويد: صندوق توسعه ملي به مثابه يکي از مشتريان بانک مرکزي است که در حساب اين بانک سپرده‌گذاري کرده و بانک مرکزي هم حق مديريت بر اين سپرده‌ها را دارد و اين موضوع به معناي برداشت از حساب مشتري يا همان صندوق توسعه ملي نيست.
بعد از گذشت چند روز از اين ماجرا، در حالي که رسانه‌ها و جرايد هر کدام به تحليل و تفسيري از ماجرا پرداخته و همگان منتظر پاسخ روحاني به نامه رئيس هيئت امناي صندوق توسعه ملي بودند يکباره در شرايطي غيرعادي و کاملا تصنعي، معترض روزهاي قبل به يکباره با چرخشي 180 درجه‌اي حرف‌هاي خودش عليه بانک مرکزي را تکذيب و برداشت اشتباه رسانه‌ها دانست و گفت: متاسفانه آنچه اين روزها در لابه‌لاي سطور رسانه‌ها مغفول مانده است توجه به نقش موثر نظام بانکي و مديريت جناب سيف در کاهش معنادار تورم و کنترل نقدينگي است. من سال‌ها با آقاي سيف همکاري داشته‌ام و ايشان را فردي متخصص و توانمند مي‌دانم.

ماجرا اين‌قدر واضح و آش اين‌قدر شور بود که محمد نوبخت سخنگوي دولت يازدهم در نشست خبري خود با قبول تلويحي اين موضوع، از صفدر حسيني و بانک مرکزي خواست تا اين سخنان را به رسانه‌ها نکشيده و اختلافات خود را طور ديگري حل کنند.

اما اين پايان ماجرا نبوده و هنوز ابهامات زيادي در اين ماجرا وجود دارد. از تخلف 12 ميليارد دلاري بانک مرکزي در برداشت از منابع صندوق توسعه ملي تا نامه‌اي که تا امروز بي‌پاسخ مانده است. بايد ديد کساني که روزگاري به هر دليلي مديران سابق کشور را به دروغگويي متهم مي‌کردند امروز در مقابل اين آزمون راستگويي چه رفتاري خواهند داشت. قطعا برداشت غيرقانوني چنين رقمي که حدود 40 هزار ميليارد تومان است تبعاتي همچون افزايش تورم و پايه پولي را به همراه خواهد داشت که اين موضوع در آينده نه چندان دور تهديد بزرگي براي اقتصاد کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.