1394-04-31 09:29
1048
0
17900
به دلیل عدم کیفیت مطلوب خدمات؛

اینترنت مخابرات لب تیغ / توقف اشتراک اینترنت در سه استان / درخواست 80 درصد استان‌ها برای پهنای باند

واگذاری اینترنت مخابرات این روزها در سه استان کشور متوقف شده و مسوولان این شرکت، از درخواست 80 درصد استان‌ها برای دریافت پهنای باند خبر می‌دهند.

به گزارش گلستان ما به نقل از ایسنا، اواسط ماه جاری سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد که شرکت مخابرات ایران در شش استان کشور مجاز به جذب مشترک جدید اینترنت یا همان ADSL نیست، چرا که خدمات این شرکت در این استان‌ها فاقد کیفیت مطلوب بوده است.

معاون سازمان تنظیم مقررات در این باره گفته بود: وضعیت پهنای باند اینترنت مصرفی از سوی شرکتهای مخابرات استانی در شش استان آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان، مرکزی و همدان براساس شاخصهای تکلیفی در الحاقیه پروانه مخابرات در وضعیت نامطلوب قرار دارد و این موضوع باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکان شده است.

غلامرضا داداش زاده با بیان اینکه بر همین اساس امکان جذب مشترک جدید در این استانها وجود ندارد اظهار کرده بود: شرکت مخابرات ایران باید پس از حل مشکلات و ایجاد شرایط مطلوب، نسبت به توسعه خدمات خود و جذب مشترک جدید اقدام کند.

توقف اشتراک اینترنت در سه استان

اما پس از انتشار این خبر، شرکت مخابرات به ارائه‌ی توضیحاتی درباره وضعیت اینترنت در این استان‌ها پرداخته و پس از ارائه توضیحات مربوطه اینگونه اعلام کرد که با هماهنگی نمایندگان سازمان تنظیم مقررات در سه استان بحث واگذاری برطرف شده است اما همچنان به منظور حفظ حقوق مشترکان قبلی در سه استان امکان جذب مشترک جدید وجود ندارد.

مخابرات در این زمینه اعلام کرده بود: در استان خراسان رضوی در حال حاضر محدودیت پهنای باند وجود ندارد؛ لیکن از ساعت 24 تا 6 که دانلود بصورت رایگان عرضه می شود، برخی مشکلات ترافیکی بوجود می آید که نباید ملاک عمل قرار گیرد. لذا گزارش وضعیت پهنای باند به نماینده سازمان تنظیم ارائه و برنامه واگذاری با هماهنگی ادامه خواهد یافت. ضمناً درخواست تأمین پهنای باند بیشتر به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه گردیده که تاکنون پاسخی داده نشده است.

در استان آذربایجان شرقی، پهنای باند به مقدار کافی وجود دارد و با هماهنگی نماینده سازمان در استان، از تاریخ 94/3/25 سوء تفاهم برطرف و به سازمان اعلام شده است. همچنین درخواست این استان برای افزایش پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیرساخت علی رغم پرداخت هزینه پیش پرداخت تاکنون بی پاسخ مانده است. در استان همدان نیز با افزایش دو STM1، مشکل پهنای باند برطرف و در حال حاضر محدودیتی برای واگذاری ADSL وجود ندارد.

اما در سه استان اصفهان، مرکزی و کرمان با کمبود پهنای باند مواجه هستیم؛ لیکن علی رغم اینکه به محض پر شدن 80 درصد ظرفیت، درخواست ارتقای پهنای باند مورد نیاز به شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال شده، متأسفانه این افزایش ظرفیت صورت نگرفته و محدودیت پهنای باند موجب توقف واگذاری شده است.

مخابرات پس از ارائه این توضیحات اظهار امیدواری کرده بود که شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به تأمین پهنای باند مورد نیاز شرکت های مخابراتی اقدام کرده یا اجازه دهد این شرکت از کانال های دیگر بتواند پاسخگوی حجم عظیم درخواست ها باشد.

عواقب بدهی 350 میلیاردی

اما پس از ارائه‌ی توضیحات مخابرات شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان نهاد متولی تامین پهنای باند اینترنت در کشور اعلام کرد که این شرکت برای واگذاری پهنای باند مشکلی ندارد و تاکنون وقفه‌های صورت گرفته در روند واگذاری پهنای باند به مخابرات به دلیل بدهی‌های این شرکت که بالغ بر 350 میلیارد تومان می‌شود بوده است.

در این میان مسوولین مخابرات نیز تاکید دارند که به عنوان بزرگ‌ترین و عمده‌ترین مشتری پهنای باند زیرساخت طی سال‌های گذشته همواره حساب و کتاب‌هایی با این شرکت داشته‌اند، اما اکنون این مساله موجب شده است که واگذاری پهنای باند آنها با اما و اگر‌های متعدد همراه شود.

اما در چنین شرایطی در نهایت این سوال پیش می‌آید که حالا که مخابرات مدعی ضررهای متعدد مالی است و براساس گفت‌وگوهای صورت گرفته سیاست‌گذاری‌های وزارت ارتباطات را مسوول وضعیت موجود خود می‌داند آیا این امکان را دارد که به سرعت بدهی شرکت زیرساخت را پرداخت کند تا در سایر استان‌ها چنین مشکلی پیش نیاید یا از این پس به دنبال استمرار این روند ممکن است توقف در ارائه خدمات به استان های دیگر هم سرایت کند؟

در این باره داوود زارعیان – سخنگوی شرکت مخابرات ایران – اظهار کرد: روال ما آن است که هرگاه ظرفیت پهنای باند در استانی به 80 درصد پهنای باند موجود می‌رسد درخواست خرید پهنای باند را با شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح می‌کنیم. اکنون نیز 80 درصد استان‌های ما درخواست تامین پهنای باند را به شرکت زیرساخت ارائه کرده‌اند.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران در عین حال متذکر شد: به هرحال از گذشته تاکنون مخابرات با شرکت زیرساخت حساب و کتاب‌های مالی داشته و به عنوان بزرگ‌ترین مشتری زیرساخت در خصوص پهنای باند به شمار می‌رفته است. طبیعی است که ما برای پرداخت مطالبات این شرکت نیز مجبوریم بخشی از دریافتی‌های خود را از مردم تامین کنیم.

زارعیان با اشاره به شش استانی که از سوی رگولاتور اعلام شده باید واگذاری اینترنت در آنها متوقف شود، توضیح داد: در میان این استان‌ها اکنون وضعیت سه استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و همدان پیگیری شده، اما سه استان دیگر همچنان با مشکل مواجه هستند. اکنون در این استان‌ها شرایط به گونه‌ای است که ما امکان واگذاری خدمات به مشترکان جدید را نداریم و اگر قرار باشد به مشترک جدیدی اینترنت واگذار شود باید منتظر بمانیم تا یک مشترک دیگر از سرویس خود انصراف دهد.

وی در ادامه از پیگیری بحث تامین پهنای باند از شرکت زیرساخت خبر داد و افزود: ما حتی از شرکت زیرساخت خواسته‌ایم که اگر مباحث مالی موجب عدم ارائه‌ی پهنای باند لازم به این استان‌ها شده، به ازای دریافت هزینه‌های مربوطه پهنای باند مورد نیاز هر استان را در اختیار آن استان قرار دهند. به هرحال اگر پهنای باند مورد نیاز ما تامین نشود حتی اگر سازمان تنظیم مقررات هم تذکر ندهد ما به منظور حفظ حقوق مشترکان خود برای جلوگیری از کاهش کیفیت واگذاری سرویس‌های جدید را محدود خواهیم کرد.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران در پایان درباره وضعیت استان تهران که بخش قابل توجهی از پهنای باند اینترنت را به خود اختصاص می‌دهد نیز اظهار کرد: این استان در حال حاضر پهنای باند مورد نیاز را در اختیار دارد اما به هرحال برای آن نیز درخواست پهنای باند ارائه شده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.