1394-03-24 06:41
2566
0
16089
از همایش حامیان روحانی تا همه وعده هایی که محقق نشد !!

روحانی اینگونه در 24 خرداد 92 رییس جمهور شد + تصاویر

با توجه به آن که روحانی به عنوان منتقد دولت سابق، در هشت ساله 1384 تا 1392 ریشه مشکلات اقتصاد کشور را سوء مدیریت داخلی و نه تحریم‌های خارجی می‌دانست و اینک پس از دو سال از شروع به کار دولت خود، ریشه مشکلات را به تحریم‌ها ربط می‌دهد و از اشغال اقتصاد کشور به دست 1+5 سخن می‌گوید؛ آیا موضع اخیر روحانی بدین معنا نیست که فشار تحریم‌ها در دولت یازدهم تشدید شده است؟

همایش حامیان روحانی؛ هجدهم خرداد ماه 1392

 































سفر حسن روحانی به ساری؛ بیستم خرداد





















سفر روحانی به تبریز؛ بیستم خرداد











سفر حسن روحانی به زاهدان؛ بیست و یکم خرداد











تبلیغات حامیان حسن روحانی...











حضور حسن روحانی در انتخابات؛ 24 خرداد 1392















تجدید میثاق حسن روحانی با آرمان های امام راحل؛ بیست و ششم خرداد
روحانی در فردای اعلام نتایج انتخابات به حرم امام راحل می رود. حسن خمینی هم در مراسم استقبال از رییس جمهور منتخب حضور یافت. بر خلاف رویه چند سال گذشته که وی برای مراسم استقبال از رییس جمهور حاضر نمی شد.
  













اولین نشست خبری رییس جمهور منتخب؛ 27 خرداد 1392 

اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب مردم ایران در سالن همایش آفتاب در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

در این نشست وی خطاب به ملت بزرگ ايران با بیان اینکه وعده‌هاي انتخاباتي را فراموش نخواهم کرد، افزود : از خداوند توفيق مي‌خواهم که بتوانم همه آن‌ها را انجام دهم و البته همه کارها بر اساس اولويت‌ها اجرا مي‌شود. 

در ادامه دکتر روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره برنامه خود براي بهبود مشيت و اوضاع اقتصادي چيست؟ پاسخ داد: اولين اولويت مسائل اقتصادي و معيشت مردم است و براي اين کار ضروري و لازم است که در دومرحله، مرحله اول تامين نيازها و کالاهاي اساسي است و در فاصله 40 روز تا آغاز کار دولت جديد، با دولت دهم همکاري‌هاي صورت گيرد تا به نيازهاي آني طي 2 ماه آينده برنامه‌ريزي شود و مرحله دوم برنامه‌ريزي براي آرامش و ثبات در ناه‌هاي آينده است تا هم ظرفيت‌هاي مختلف اقتصاد فعال شود، نقدينگي به سرعت کنترل و هدايت شود به سمت توليد که با سامان اين امور اولين قدم‌ها برداشته خواهد شد و آثار خود را در ماه‌هاي اوليه نشان مي‌دهد که اين آثار هم در بحث تورم و هم در بحث اشتغال ظاهر مي‌شود.

وي در پاسخ به سوال دوم خبرنگار شبکه خبر مبني بر اينکه دولت شما از موفقیت بوجود آمده در افزایش تعامل با سایر کشورها چگونه بهره خواهد برد افزود : دولت جديد احساس مي‌کند فرصت جديدي براي تعامل با سطح دنيا بوجود آمده که اين فرصت را مردم آفريده‌اند و من اميدوارم همه استفاده کنند چراکه منتج  به منافع متقابل مي‌شود.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار  خبرگزاری مهر مبني بر اينکه جشن پيروزي دولت شما و از بين‌رفتن بيکاري و بهبود وضع اشتغال در کشور در چه زماني برگزار مي‌شود؟ اظهار داشت: به کمک مردم بزودي، زمانيکه رونق اقتصادي درست شود و فضاي کسب و کار بهبود يابد، مشکلات اشتغال نيز حل مي‌شود و در اتداي رونق اقتصادي دولت آيين‌نامه بهبود فضاي کسب و کار را تدوين کرده و آن را اجرايي مي‌کند تا شاهد باشم در سال اول اولين آثار آن را ببينيم مشکلاتی هم بخش‌های تولیدی دارند که دولت برنامه‌ریزی خواهدکرد که ان مشکلات را قدم به قدم رفع خواهد کرد و آثارش را در همان سال اول خواهیم دید و هر وقت نرخ بيکاري تک‌رقمي شود جشن کوچکي مي‌گيريم و اگر نرم آن به ميزان جهاني رسيد، جشن ملي مي‌گيريم.

روحاني در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر اينکه تحريم‌ها را چه زمانی مرتفع مي‌کنيد، پاسخ گفت: ملت ايران کاري نکرده که مستحق تحريم باشد و تحريم‌ها ظالمانه است، ابزار ارتجاعي است مخصوصا در شرايطي که امروزه حتي غرب با معضلات  اقتصادي مواجه است و اين تحريم اگر سودي داشته باشد تنها براي اسرائيل است، براي اينکه تحريم کاهش يابد، قدم گذاشتن در مسير شفافيت بيشتر است البته برنامه‌هاي ما شفافيت دارد اما حاضريم براي همه مردم دنيا روشن کنيم که اقدامات ايران کاملا ر چارچوب قانون است، ثانيا اعتماد ميان ايران و کشورها را بهبود مي‌بخشيم.

روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس 24 مبني بر اينکه ايا شما تصميم داريد براي  از سرگيري مذاکرات غني‌سازي را متوقف کنيد، پاسخ داد: آن دوره گذشته و ما گام‌هاي اعتمادسازي را برداشتيم. ما با آقای شیراک در مذاکرات سال 2005 به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد ببین المللی جذب شود و غنی سازی ادامه یابد آلمان نیز موافقت کرد اما انگلیس با فشار آمریکا موافقت نکرد و کار ناقص ماند. یکی از راه حل ها همین توافقات من با آقای شیراک بود.

رئيس دولت يازدهم در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينکه اولين قفلي که کليد روحاني باز مي‌کند، چيست اظهار داشت: اولین قفل باز شد. اولین مسئله مسئله سرمایه اجتماعی بود که مهمترین سرمایه است که ارتقا یافت با حضور و مشارکت مردم و این شادمانی سراسری نشان داد که با اعتماد مردم مشارکت مردم و نشاط مردم، ایران باز هم برترین هست.

وی در اسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق شرق مبني بر اينکه پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبان در دولت شما به چه صورت خواهد بود؟ گفت: از همه آنهایی که حمایت کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم. یادمان باشد من از امروز رئیس جمهور همه مردم ایران هستم. و آنچه وظیفه من هست این است که به خواست همه ملت ایران توجه کنم و از خدا هم توفیق می‌خواهم به همه مطالبات به حق مردم باکمک مردم عمل کنم. همواره به کمک مستمر یکایک مردم نیاز داریم. کاملا امیدوارم اما این امید را باید همه با دست خود بسازیم. همه مطالبات قانونی و به حق همه احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها مدنظر خواهد بود. اجرای قانون اساسی وظیفه‌ام است و پایبند خواهم بود برای اجرای تمام اصول قانون اساسی.

خبرنگار رونامه بهار با بيان اينکه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تنها اميد روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بود و درش بسته‌است، از روحانی خواست امید را به خانواده و انجمن روزنامه‌نگاران برگرداند که وی در پاسخ گفت: امید را مردم برگرداندند. هر انجمنی را طبق قانون باید فعال بکنیم. این انجمن‌های صنفی بهترین راه اداره مسائل جامعه هستند.

 وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ان‌بی‌سی آمریکا مبنی بر اینکه  آمریکا می‌خواهد وارد مذاکرات مستقیم شوند، شما می‌پذیرید؟ اظهار داشت: رابطه ایران با آمریکا مسئله پیچیده و دشواری است. زخم کهنه‌ای وجود دارد که باید درمان شود. دنبال افزایش تنش نخواهیم بود. عقل سلیم هم حکم می کند دولت و کشور به فکر آینده باشند هرگونه سخن گفتن با آمریکا باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و از موضع برابر باشد اما آمریکا باید تصریح کنند که در امور داخلی ایران هرگز مداخله نخواهند کرد ثانیا تمام حقوق حقه ایران مانند هسته‌ای را به رسمیت بشناسند و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارند در این شرایط زمینه متفاوت می‌شود اما همه باید بدانند که دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد. آماده‌ایم تنش‌ها کاهش یابد.

رئس جمهور منتخب ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد مبنی بر اینکه برای رفع محدودیت از چهره‌ها که از سران انقلاب بودند،‌چه برنامه‌ای دارید؟  پاسخ گفت:مردم فضا را عوض کردند اما برای خیلی از امور نباید عجله کرد چراکه خیلی از امور کار یک رئیس جمهور به تنهایی نیست و باید سه قوه با هم کار کنند ولی کاملا امیدوارم که فضا تغییر خواهد کرد.

روحانی  همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب یزد مبنی بر اینکه آیا از آقای عارف به عنوان معاون اول استفاده می‌کنید؟ گفت: بنده به همه عزیزانی که نامزد انتخاباتی بودند و رقیب من بودند و لطف کردند تبریک گفتند، به همه آنها گفتم که از برنامه و نظرات و افراد آنها استفاده کنیم. از همه افراد شایسته و لایق دعوت به همکاری خواهیم کرد. از آقای دکتر عارف هم دعوت خواهیم کرد البته وابسته به میل ایشان است.












مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی؛ 12 مرداد 1392

متن کامل سخنان حسن روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله طاهرین و صحبه المنتجبین

سلام و درود خداوند بر انبیاء عظام و اولیاء کرام و بر حجت حق و مهدی امم، حضرت ولی عصر (عج) و بر شهیدان و امام شهیدان (قدس سره) و بر خلف صالحش رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی).

خداوند بزرگ را سپاسگزارم که بر این بنده کوچک خویش، منت نهاد و او را مفتخر به رأی اعتماد ملت بزرگوار ایران و امضاء حکم ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری قرار داد.

تقارن این مراسم قانونی را با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، به فال نیک می‌گیرم و از کلام شهید رمضان، امیر مؤمنان علی (ع) تبرک می‌جویم که پایه‌های حکومت را بر «حکمت» استوار دانستند و فرمودند: «و لا تخاطر الا بوثیقه»

انتخابات خرداد ۹۲ گرچه با تردید و سوء‌ظن بخشی از جامعه آغاز شد ولی با تأیید و استقبال عموم مردم به پایان رسید. انتخابات با شفافیت، رقابت و آرامش کامل برگزار شد که نتیجۀ آن برای بسیاری غافل‌گیرکننده بود.

ایران که از منظر بدخواهان قرار بود در اثر تحریم و انزوا در ستیزه‌ای داخلی فرو غلتد و شکافی بزرگ بین دولت و ملت ایجاد شود، با انتخاباتی پرشور و مشارکت گسترده اقشار مختلف مردم، خالق حماسه‌ای کم‌‌نظیر گردید.

این انتخابات فرآیندی بود که با اتکاء به خرد جمعی و با مشارکت همه فعالانِ پای‌بند به نظام، به‌گونه‌ای شکل گرفت که نشان‌گر بلوغ نظام و بازسازی هر چه بیشتر اعتماد بین حاکمیت و مردم گردید. همه مردم و نخبگان جامعه، منافع ملی و شرایط کشور را به‌خوبی درک کردند و در راه سربلندی میهن، قدم نهادند.

این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود؛ چه اینکه مردم ایران، شخصی را به‌عنوان رئیس‌جمهور خود برگزیدند که سال‌ها در مسئولیت‌های خطیر نظام، انجام وظیفه کرده بود.

این انتخابات نشان‌گر عزت‌خواهی مردم ایران بود و این واقعیت را مورد تأکید قرار داد که مردم‌سالاری در ایران نهادینه شده و ماندگار است و انقلاب اسلامی ایران از پختگی، بلوغ و ثبات لازم برخوردار است.

فرآیندهای مردم‌سالاری در ایرانِ پس از انقلاب، تثبیت شده و از روندی بسیار شایسته و مناسب برخوردار است. مشارکت بالا، برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات، شعارها و سیاست‌های نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد در جریان انتخابات، همگی نشان‌دهنده فرآیندی رو به کمال در جمهوریت و اسلامیتِ نظام بود.

مردم در انتخابات ٢٤ خرداد حماسه‌ای بزرگ آفریدند و با حضور کم‌نظیر خود در کنار صندوق آراء، از شکاف‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فروکاستند و بر وفاق و هم‌گرایی ملت و منزلت بیشتر جهانی و منطقه‌ای ایران تأکید نمودند. نشاط، امید و اعتمادی که از دل این انتخابات برآمد، سرمایه اجتماعی جدیدی را، برای ایران مهیا نمود. سرمایه‌ای که نه تنها دفع ‌و رفع مخاطرات و تهدیدات مختلف را از دامان کشور ممکن ساخت بلکه فرصت‌های جدیدی را برای جهش در روند پیشرفت و توسعۀ همه‌جانبه و هدفمند کشور، به‌وجود آورد.

اگرچه انگشت امید در این انتخابات، بیشتر به گفتمانی نشانه رفت که در برنامه‌های این بنده کوچک متبلور بود، اما باید عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراوانی را در پیدایش این وضعیت دخیل دانست. باید قدردان رهبری نظام و حضور فعال و مؤثر همه گروه‌ها، اقشار و طبقات اجتماعی و نقش‌آفرینی شخصیت‌های برجسته، علما، مراجع، نخبگان و جریانات سیاسی کشور بود. همه شهروندان ایرانی با آراء و افکار مختلف و با گرایش‌های متنوع سیاسی، دست به‌کار شدند و امید و اعتمادی بزرگ در متن نظام، ظهور کرد. به‌ یقین، مسئولیت محوری من از این پس نیز حفظ همین عشق، امید و اعتمادِ مردم است.

مردم در این انتخابات، شگفتی آفریدند. بعد از این، نوبت تکلیف ما مسئولان است که پیام این تحول و تغییر را بپذیریم و در همه سطوح نظام متعهد به احترام به آن باشیم. حقوق و تکالیف میان مردم و حکومت، در همین جا، معنا پیدا می‌کند.

تفسیر چیستی و چرایی مشارکت و رأی مردم، ضرورتی است که پیش روی سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مسئولان نظام ما قرار دارد.

امیدوارم که اندیشمندان، محققان و نهادهای علمی و مدنی، دولت را در انجام این مهم یاری دهند تا مبنای جهت‌گیری‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های آتی کشور باشد. حداقل انتظار مردم در این انتخابات از دولت جدید، ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه‌ها و رفع دغدغه‌ها و تنگناهای مختلفی است که امروز کشور با آن مواجه است.

من توان‌مندی دولت را، در تقویت پایگاه اجتماعی آن و پای‌بندی به عهد و پیمانی که با مردم بسته است می‌دانم. لازمه این پای‌بندی، وفاداری و راست‌گویی در برابر مردم است. در آئین ما اساس دین‌داری، ادای امانت و پای‌بندی به عهد و پیمان است. راست‌گویی سبب اصلاح امور و دروغ‌گویی سبب تباهی کارهاست. که مولایمان علی (ع) فرمود: «اصل الدین اداء الامانة و الوفاء بالعهود» و همچنین: «الصدق صلاح کل شیء و الکذب فساد کل شیء»

این دولت بر عهد خود در شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین و تحقق احکام نورانی اسلام وفادار خواهد بود.

من با حمایت و پشتوانۀ مردمی پا به میدان مسئولیتی نهاده‌ام که خواستار تغییر و بهبود معیشت و منزلت خویش هستند. مردمی که می‌خواهند بهتر زندگی کنند، مردمی که می‌خواهند از فقر، فساد و تبعیض به‌دور باشند. مردمی که می‌خواهند حرمت و کرامت داشته باشند، مردمی که می‌خواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و مردمی که می‌خواهند به آینده‌ای مطمئن امیدوار باشند. خواسته‌های این مردم به‌حق است. گرچه برآوردن همه آنها به‌یکباره امکان‌پذیر نخواهد بود. 

دولت خواهد کوشید داشته‌ها و نداشته‌ها و عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگناها، از قوای دیگر و مردم استمداد جوید. جامعه ما به‌ویژه نسل جوان، باید مدام سازوکارهای گفتگو، حقِ دانستن و در جریان امور بودن را به‌کار بندد تا در «نخواستن‌ها»ی عقلانی قانع، و بر «خواستن‌ها»ی لازم، ترغیب شود.

استمرارِ امید و اعتماد مردم، کلید حل مشکلات موجود کشور است. این فضا و فرصت را می‌توان با رویکردهای تعاملی و اعتدالی نگاه داشت. کشور به عزم ملی برای دور شدن از افراط و افراطی‌گری در سیاست‌گذاری و مدیریت، و تمرکزِ بر حاکمیت قانون و قانون‌گرایی، نیاز دارد.

گفتمان و برنامه‌ای که در انتخابات از رأی اکثریت جامعه برخوردار شد، نیز همین بود؛ «اعتدال و تعامل». که سخن مشترک همه جریان‌ها و نیروهای سیاسی و اجتماعی است، که هم دستاوردهای بزرگ انقلاب را پاس می‌دارند و به تلاش‌های دولت‌های پس از انقلاب حرمت می‌نهند و هم دغدغه وضع خطیر کشور و کاستی‌ها و تنگناهای موجود در شرایط کنونی را دارند. 

اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی-اسلامی است. اعتدال به‌معنای عدول از اصول و محافظه‌کاری در برابر تغییر و تحول نیست. اعتدال رویکردی خردورزانه، فعالانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است. مسیر استقرار و استمرار مردم‌سالاری دینی از اعتدال می‌گذرد و تحول‌خواهی نیز بر مدار اعتدال می‌چرخد. اعتدال همان تحقق مشیت الهی است که برای این امت، «وسط» بودن را برگزیده است: «و کذلک جعلناکم امة وسطاً لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا». مولایمان علی (ع) نیز فرموده است مشی‌ات میانه‌روی و اعتدال، و مقصدت، رشد و پیشرفت باشد «و لیکن مرکبک القصد و مطلبک الرشد.»

من براساس رویکردی که در انتخابات داشته‌ام و دانش و تجربه اندکی که در عرصه‌های مختلف انقلاب و مسئولیت به‌دست آورده‌ام، خود را موظف می‌دانم که این مفهوم را در قالب برنامه‌ها و اقدامات اجرایی دولت پی بگیرم. من به مشی اخلاقی و رفتار فردی اعتدالی سخت پایبندم اما سیاست‌های اعتدالی برای اداره کشور را فراتر از آن می‌دانم.

اصلی‌ترین جنبه کاربردی اعتدال، آن دسته از اقدامات و برنامه‌های دولت خواهند بود که وجه ساختاری دارند و توانایی دولت را در پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه بالا می‌برند. پس باید عدم تعادل‌های ساختاری کشور را با آسیب‌شناسی‌های علمی به‌درستی شناخت و با اصلاحات ساختاری، ظرفیت‌های فعلی نهادِ دولت را در برابر جامعۀ تحول‌گرا، ارتقاء داد.

جامعه ما در شرایط حساسی قرار دارد. باید از رنج معیشت مردم کاست و فضای زندگی آنان را گشود، باید به اقتصاد به‌ویژه تولید صنعتی و کشاورزی کشور رونقی دیگر داد. جهت‌گیری دولت، نجات اقتصاد ایران، احیاء اخلاق و تعامل سازنده با جهان خواهد بود. دولت بیش و پیش از هر چیز در پی مسائل معیشتی مردم، و مهار آسیب‌های اجتماعی خواهد بود. به موازات آن، در عرصۀ روابط بین‌المللی، گام‌های جدیدی برای ارتقای منزلت ایران براساس تأمین منافع ملی و رفع تحریم‌های ظالمانه کنونی برخواهد داشت.

اگرچه تنگناها و مشکلات کشور، فراوان است اما افق‌های آینده روشن و امیدبخش است. اگر خلق حماسه سیاسی با تدبیر رهبری معظم انقلاب و امید ملت ما میسر شد، خلق حماسه اقتصادی نیز ممکن خواهد بود. جامعه ما ظرفیت‌های شناخته و ناشناخته بسیاری دارد. به سرمایه‌های معنوی و مادی این کشور می‌توان تکیه کرد. بگذاریم که فضا و فرصت خدمت برای همه ایرانیانی که دل در گرو این مرزوبوم دارند، باز شود. 

بگذاریم که شایستگان، به ملت خدمت کنند. بگذاریم که سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود. بگذاریم که آشتی به‌جای قهر، و دوستی به‌جای دشمنی بنشیند. بگذاریم که اسلام با چهره رحمانی‌اش، ایران با چهره عقلانی‌اش، انقلاب با چهره انسانی‌اش و نظام با چهره عاطفی‌اش هم‌چنان حماسه بیافرینند.

در اینجا لازم می‌دانم از خدمات دولت‌های گذشته به‌ویژه دولت دهم و رئیس‌جمهور محترم سابق، تقدیر و تشکر و برای همه آنها آرزوی توفیق روزافزون نمایم.

در پایان، بار دیگر سپاسم را تقدیم مردم بزرگی می‌کنم که در این انتخابات فراتر از قله‌های تحلیل پژوهشگران و نظریه‌پردازان ظاهر شدند و نشان دادند که وقتی کشور در شرایط حساس و خطر قرار گیرد، لحظه‌ای در حمایتِ بی‌دریغ خود، از میهن و نظام درنگ نخواهند کرد. من دست‌های این میلیون‌ها انسان شریف را به گرمی می‌فشارم و از همه کسانی که در انتخابات به صندوق رأی، آری گفتند، صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم استحقاق اعتماد آنان را داشته باشم.

من سنگینی بار این رأی و این تنفیذ را احساس می‌کنم و تنها و تنها به خداوند پناه می‌برم. از آن دست‌گیر بنده‌نواز خالصانه و خاضعانه درخواست می‌کنم این بنده ضعیف خود را از شر کبر و غرور، حرص و بخل و حسد وا رَهاند.

خداوندا، به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم، تقدّم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان.

بارالها! یاریم کن تا بندۀ مخلصی برای تو و خادم لایقی برای مردم باشم و فراموش نکنم آن‌چه بر پیشینیان رفته است.

سخن بسیار است و مجال اندک، چه بهتر که سخن را کوتاه کنیم و پای در راه نهیم. که دراز است ره مقصد و من نوسفرم.

و السلام علیکم و رحمة الله 

























ورود حسن روحانی به نهاد ریاست جمهوری؛ 12 مرداد 1392




















مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران؛ 13 مرداد 1392 

متن سخنان حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف که عصر امروز (یکشنبه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بدین شرح است:

 
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت بزرگ و شریف ایران
میهمانان ارجمند ملت ایران، رؤسای محترم جمهور، نخست‌وزیران، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه كشورهای همسایه و دوست
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان
رؤسای محترم قوای مقننه و قضائیه
رئیس و اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری
رئیس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
رییس و اعضای محترم دفتر مقام معظم رهبری
اعضای محترم بیت امام راحل
اعضای محترم دولت
مسئولان محترم كشوری و لشگری
علما و روحانیان ارجمند
خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران
نخبگان، اندیشمندان و فرهیختگان
خبرنگاران محترم
خانم‌ها و آقایان!

با سوگندی كه در این مجلس باشكوه ادا نمودم، اكنون رسماً مسئولیت خطیر قوه مجریه، پاسداری از قانون اساسی و پاسخگویی به خواسته‌‌‌های بحق ملت شریف ایران را ‌پذیرفته‌ام. باور دارم تشکیل دولت راست گویان، امانت داران، اخلاق مداران و مردم داران، نزدیک ترین مسیر برای پیروی از پیامبر رحمت است؛ هموکه فرمود: «اَقرَبُكُم غَدا مِنّى فِى المَوقِفِ اَصدَقُكُم لِلحَدیثِ وَاَدَّاكُم لِلاَمانَةِ وَ اوفاكُم بِالعَهدِ وَاَحسَنُكُم خُلقا وَاَقرَبُكُم مِن النّاسِ»

این‌که مسئولیت دولت جدید، در ماه مبارك رمضان آغاز می‌شود و در عین حال، شروع این مسئولیت با ۱۴ مرداد كه یادآور پیروزی مردم در نهضت مشروطه و سرآغاز قانون‌گرایی در تاریخ جنبش‌های آزادی‌خواهی ملت ایران است، نیز تقارن دارد، به فال نیک می‌گیرم و از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم كه در این مسیر دشوار، درهای رحمت خویش را بر روی مردم بزرگوار ایران و این خادم ملت بگشاید و تقدیری نیكو و شایسته برای مردم و كشور رقم زند.

مردم ایران در انتخابات ۲۴ خرداد، حماسه‌ای بس بزرگ آفریدند. ملت بزرگی كه فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه و سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند؛ با روحی سرشار از امید، نشاط و تعهد به كشور و آیندة آن، مردم‌سالاری نظام را بار دیگر به نمایش گذاشتند. در این انتخابات، مردم با لبخند به زندگی و مشارکت مؤثر و کم‌نظیر، خواسته‌های خود را از طریق صندوق رأی به کرسی نشاندند.

رهبر فقید انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (قدس سره شریف)، میزان را، رأی مردم اعلام نمودند. امروز به اعتبار رأی مردم و امضای آن از سوی رهبری معظم انقلاب، متعهد به انجام وظایفی می‌شوم كه یقیناً فراتر از توان و ظرفیت هر شخص حقیقی است. در هفته‌های گذشته، دربارۀ پیام صندوق‌های رأی بسیار تأمل كردم؛ مردم در این انتخابات به‌وضوح مشخص كردند كه بر كدام مشی و اندیشه پای می‌فشرند و آن‌را ادامه راستین آرمان‌های انقلاب می‌دانند. 

همه آنهایی كه به اینجانب رأی دادند، و آنهایی كه به دیگران رأی دادند و یا حتی پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند، همه شهروندان ایرانی هستند و از حقوق برابر شهروندی برخوردارند؛ دولت تدبیر و امید، خود را مكلف می‌داند كه خواسته‌های قانونی همة آنان را مد نظر قرار دهد.

من نماینده همة مردم ایران هستم. سرمایة این دولت در مسیر پیشِ رو، اتكال به خداوند، اعتماد به مردم گرانقدر ایران و بهره‌گیری از همه سرمایه‌های طبیعی و انسانی این مرز و بوم است.

مردم شریف ایران به اعتدال‌گرایی و دوری از افراط و تفریط رأی مثبت دادند. كانون فكری و اجرایی دولت بر محور اعتدال و عقلانیت بنا خواهد شد. اعتدال‌گرایی به‌معنای توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی است. اعتدال‌گرایی بر اجماع ملی، قانون‌گرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تأكید می‌كند. بنیان این مرام فكری و عملی، فاصله گرفتن از تخیل و توهم و تمركز بر تفكر، برنامه، شفافیت و استفاده از تخصص‌هاست. 

دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را به كار خواهد گرفت تا بر مبنای اهداف و روش‌های عقلایی و متناسب با واقعیت‌های موجود، اعتدال را شالوده عملكرد و مدیریت كشور قرار دهد، تهدیدها را كاهش داده و فرصت‌ها را افزایش دهد. اعتدال‌گرایی بر اخلاق و مدارا اصرار می‌ورزد و از طریق گفت‌وگو، تفاهم و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت سعی خواهد نمود شكاف‌های اجتماعی و اقتصادی را به حداقل ممکن برساند.

دولت تدبیر و امید بر حاكمیت قانون، رعایت حقوق و آزادی‌های همه شهروندان، پاسخگویی به جامعه و به مدیریت علمی، تأکید خواهد داشت. مردم تغییر، تحول و تعالی می‌خواهند. مردم می‌خواهند از فقر و تبعیض به دور باشند. مردم می‌خواهند حرمت و كرامت داشته باشند. مردم می‌خواهند در فضایی آزاد، معنوی و عقلانی زندگی كنند. پدران و مادران جامعه ما در پی آینده‌ای مطمئن برای فرزندانشان هستند. جوانان ما می خواهند فرصت شکوفائی و کار و ابتکار داشته باشند. در یك كلام، مردم می‌خواهند بهتر زندگی كنند، عزت داشته باشند، از زندگی باثباتی برخوردار شوند و جایگاه شایسته خود را در میان ملت‌ها بازیابند.

از آغاز انقلاب اسلامی، زنان فهیم این سرزمین بر مبنای اندیشه های والای حضرت امام دوشادوش مردان در جهت توسعه و اعتلای کشور، حضوری همه جانبه داشته اند. آنان همواره کوشیده اند به عنوان نیمی از جامعه بزرگ ما، در خلق حماسه های جاودان نقش آفرین باشند؛ انتخابات ۲۴ خرداد ماه نیز جلوه گاه دیگری از این شگفتی آفرینی ها بود. در پی گامهای بلندی که نظام اسلامی برای تکریم منزلت زنان برداشته است، دولت تدبیر و امید استیفای هر چه بیشتر حقوق زنان و ایجاد فرصت برابر در زمینه های اجتماعی را از اهم وظایف خود می داند و فراهم آوردن زمینه های اجتماعی و حقوقی لازم برای نقش آفرینی بیشتر آنان در عرصه های مختلف را در دستور کار خود قرار می دهد.

یكی از اهداف كلیدی دولت ، مبارزه با فساد و تبعیض خواهد بود. همه دستگاه‌ها و نهادها و مسئولان باید دست به دست هم دهند تا مبارزه‌ای جدی با نابرابری و فساد را آغاز كنند. اگر با فساد مبارزه كنیم، فعالیت و رقابت اقتصادی مردم معنا پیدا می‌كند، از منابع ملی به‌صورت درست و بهینه استفاده می‌شود، شایسته‌سالاری گسترش پیدا می‌كند و از همه مهم‌تر، مبارزه با فساد، عدالت و شكوفایی اقتصادی را به ارمغان می‌آورد. در چنین شرایطی، فقر و تبعیض از جامعه رخت برخواهد بست.

رویكرد اصلی دولت یازدهم زمینه سازی برای مشاركت گسترده مردم است، كه سرلوحه سیاست‌های تمامی بخش‌های دولت خواهد بود. در این رویكرد، كارآمدی، شفافیت، فراهم آوردن فضای كسب‌وكار مناسب، ترویج فرهنگ كارآفرینی،‌ سامان‌دهی سرمایة انسانی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی، دست‌یابی فزاینده به علوم و فنون و تأمین رفاه عمومی اساس سیاست‌گذاری‌ها و عملكرد خواهد بود.

دولت تدبیر و امید برای خود رسالتی جدی قائل است تا از دردها و رنج‌های ملت ایران بكاهد و نشاط را به زندگی ایرانی و ایرانیان بازگرداند. برای تحقق چنین هدفی، قدرت و ثروت ملی را باید افزایش دهیم، خرد جمعی را مبنای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار دهیم، به بخش‌های غیردولتی اعتماد كنیم، تصدی‌گری دولت را كاهش دهیم. ما باید به مردم اعتماد كنیم، با آنها صادقانه سخن بگوییم و شرایطی را فراهم آوریم تا مردم مسئولیت بیشتری در ادارة كشور و تأمین معاش خود بپذیرند و مداخلة اقتصادی و فرهنگی دولت در زندگی آنها كاهش یابد. چنین چارچوبی، زمینه گسترش اخلاق اجتماعی، رشد فردی، دین‌مداری و آزادی‌های مدنی را تحقق خواهد بخشید. دولت باید ساختارها را اصلاح كند تا مردم بتوانند با اتكای به فكر، همت و سرمایه خود، رشد كنند و توسعه ملی را فراهم آورند.

اقلیم های متنوع فرهنگی از سرمایه ها و زیبایی های این کهن بوم و بر است. ایرانیان در همه جای این سرزمین به خوبی آموخته اند که دوشادوش هم با احترام و افتخار زندگی کنند. اگر چه اقدامات فراوانی در جهت توسعه منطقه ای و استیفای حقوق اقلیت های قومی و مذهبی برداشته شده است اما متاسفانه هنوز هم کاستی ها و نارسایی ها وجود دارد. دولت تدبیر و امید بر خود فرض می داند که زمینه استیفای این حقوق را به بهترین وجه ممکن فراهم نماید و ارتقای کرامت و خلاقیت های فرهنگی و اجتماعی همه هموطنان را سر لوحه اقدامات خود قرار دهد.

امروز مردم ایران نسبت به مشكلات و نارسایی‌های موجود كشور هم آگاهی و هم دغدغه دارند، اما همین مردم با مشاركت فعال در انتخابات امید آفریدند تا با فكر و برنامه، اعتدال و قانون‌گرایی، شرایط كشور را به‌سوی بهبود و توسعه پایدار سوق دهند.

در عرصه سیاست خارجی، با قاطعیت تمام و به‌عنوان منتخب مردم شریف ایران، اعلام می‌دارم که جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه‌ است. ایران لنگرگاه ثبات در این منطقه پرآشوب است. ما در پی تغییر مرزها و دولت‌ها نیستیم. نظام سیاسی هر کشور به خواست و اراده عمومی مردم آن کشور بستگی دارد. ما با هر گونه دگرگونی در نظام‌های سیاسی از طریق مداخلات خارجی مخالفیم و به‌کارگیری زور را نقطه مقابل مردم‌سالاری و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها می‌دانیم. مخالفت و ستیز با هر گونه زورگویی، سلطه و تجاوز مخصوصاً تعرض نظامی، جزئی از فرهنگ اسلامی، انقلابی و ایرانی ماست. آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما نه فقط یک آرزو و خواست، بلکه نیاز و ضرورتی همه‌جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است.

تلاش همه‌جانبه برای پایان دادن به ناآرامی‌ها، برادرکشی‌ها، خشونت‌های فرقه‌ای و قبیله‌ای و بی‌عدالتی‌ها در هر نقطه از جهان خواست قطعی همه ملت‌ها در جامعه جهانی است. در جهان به‌هم پیوسته کنونی، هیچ قدرتی نمی‌تواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و ناامن کردن دیگران به‌دست آورد. رفاه، امنیت و توسعه، کالاهای جهانی و غیرقابل انحصار هستند.

در تعاملات بین‌المللی، دولت تلاش خواهد نمود تا با ایجاد اعتماد متقابلِ بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان، امنیت ملی و پیرامونی خود را گسترش دهد. شفافیت، کلید گشودن باب اعتماد است. شفافیتی که از آن سخن می‌گوییم، نمی‌تواند یک‌طرفه و بدون سازوکارهای اجرایی و عملی در روابط دوجانبه و چندجانبه باشد.

تنش‌زدایی، ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن خواهد کرد. با صراحت تأکید می‌کنم که ایران هیچگاه سر جنگ با دنیا نداشته است. ما تمامی تلاش‌های خود را معطوف به مهار جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان خواهیم کرد.

ایران، بهای سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است. گرچه تحریم‌ها فشار اقتصادی زیادی برمردم وارد کرده است اما مشارکت فعال مردم در این انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق و منافع ملی خود جدی و هوشیار هستند. ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می‌کند، نمی‌توان با تحریم به تسلیم واداشت و یا به جنگ تهدید کرد بلکه تنها راه تعامل با ایران، گفتگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌هاست.

تعامل سازنده براساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر، مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس، متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقاء روابط حرکت خواهیم کرد. به صراحت می گویم اگر پاسخ مناسب می خواهید، نه با زبان تحریم ،که با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.

در خاتمه، من دست همكاری به‌سوی همة نهادها و دستگاه‌های مسئول در كشور دراز می‌كنم. دولت تدبیر و امید برای تحقق اهداف عالیه كشور و افزایش شوكت ایران و كرامت ایرانیان، به همفكری، همراهی و هم‌اندیشی همة مسئولین و مردم نیازمند است. امید دارم كه با مروت و مدارا، همدلی و همکاری، دفاع از منافع ملی و پاسخگویی به خواسته‌های به‌حق مردم ایران، بتوانیم آینده‌ای بهتر را رقم زنیم.

امیدوارم همگی قدر این فرصت را بدانیم . نکند سرگرم حاشیه ها شویم و هدف را گم کنیم. بیایید با این سخن رسول الله همراه شویم که: «من فُتح له بابُ خیر فلینتهِزه فانه لا یَدری متی یُغلق عنه»

از خداوند متعال مسئلت دارم كه به اینجانب و اعضای دولت جدید توفیق دهد تا با پیشبرد اهداف كشور، خدمات ارزنده‌ای را به ملت شریف ایران ارزانی داریم. از ملت بزرگوار و نمایندگان محترم ملت می‌خواهم که با مشورت و توصیه به عدل، مرا در این امر بزرگ یاری دهند که مولایمان امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «فلا تکفُّوا عن مقالة بحق او مَشُورة بعدل»

از مهمانان عزیز خارجی كه برای شرکت در این مراسم مهم، رنج سفر را بر خود هموار نمودند،از سفرای محترم مقیم تهران و همچنین از تشریف‌فرمایی همة مسئولان كشوری و لشگری صمیمانه تشكر می‌كنم و توفیقات بیشتری را برای همه ،آرزومندم.
در اینجا، خدمت نمایندگان محترم ملت اعلام می دارم که با انجام بررسی های لازم، ارزیابی و مشورت با صاحبنظران و تشکل های علمی و تخصصی، در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی، در همین جلسه اسامی وزرای پیشنهادی دولت تدبیر و امید را به همراه زندگینامه و برنامه آنان و همچنین «خط مشی و اصول کلی برنامه دولت»، جهت اخذ رای اعتماد مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم می نمایم.

والسلام علیکم و رحمة الله
 






















نخستین نشست خبری "رییس جمهور روحانی"

حسن روحانی در اولین نشست خبری خود به عنوان رییس‌جمهور در ابتدا با تشکر از خبرنگاران داخلی و خارجی در انعکاس اخبار مربوط به انتخابات و تحولات رخ داده در جامعه و همچنین امید و اعتمادی که به وجود آمده است،‌ گفت:‌ هدف اینجانب در اولین روزهای شروع مسئولیت جهت دعوت از اصحاب رسانه وفا به عهدی بود که در دوران انتخاباتی و پس از آن به مردم دادم، مبنی بر این‌که دولت آینده دولت پاسخگوست و با شفافیت عمل خواهد کرد.

نوبه‌ای و مستمر با مردم گفت‌وگو خواهم کرد
روحانی با بیان این‌که بر اساس وعده‌ام به صورت نوبه‌ای و مستمر با مردم گفت‌وگو خواهم کرد و از پیشرفت‌ها، عملکردها، موفقیت‌ها و حتی کاستی‌ها و نقص‌ها سخن خواهم گفت و از مردم عزیز در راستای رفع آنها کمک و حمایت خواهم گرفت، گفت: این دولت بعد از امید به حق هیچ سرمایه‌ای بالاتر از مردم ندارد و امید این دولت به حمایت مردم و همکاری مستمر مردم بزرگ و فهیم ایران است. دولت بدون حمایت مردم هیچگاه نمی‌تواند به اهداف بلند خود دست پیدا کند.

دولت برای روابط با همسایگان خود اولویت قائل است
حسن روحانی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال شبکه المیادین لبنان مبنی بر این‌که برنامه دولت یازدهم در راستای بهبود رابطه هرچه بیشتر با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عرب منطقه چیست؟ گفت: دولت آینده نسبت به روابط با همسایگان خود و همچنین کشورهای همسایه اولویت قایل است. توسعه روابط با همسایگان جزو دستور کار دولت فعلی خواهد بود و تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش‌هایی که منطقه با آن روبه‌روست با کمک کشورهای دوست در این منطقه جزو برنامه‌ها و اولویت‌هاست.

تدوین حقوق شهروندی جزو وعده‌های این دولت است
خبرنگار ایسنا با اشاره به سوگند رییس جمهور در پاسداشت از اصول قانون اساسی به عنوان رییس جمهور، از روحانی پرسید: شما به عنوان یک رییس جمهور حقوقدان در راستای احیای اصول معطل مانده قانون اساسی از جمله حقوق شهروندی و توجه به حقوق مردم چه می‌کنید و از طرف دیگر دولت شما چقدر پیگیر مطالبات دانشجویان خواهد بود و در راستای ایجاد فضای با نشاط در دانشگاه چه اقداماتی انجام خواهد داد. با توجه به اینکه در حال حاضر فضای بسته‌ای در دانشگاه‌ها حاکم است و شاهد فضای تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و حذف برخی از رشته‌های دانشگاهی برای دختران هستیم و با توجه به این‌که شاهد خروج نخبگان از کشور بوده‌ایم، برای بازگرداندن آنها چه اقدامات عملی انجام خواهید داد؟

روحانی در پاسخ با بیان این‌که در قالب یک سوال چندین سوال پرسیده شد، در ارتباط با سوال اول گفت: همانگونه که وعده داده بودم، تدوین حقوق شهروندی جزو وعده‌های این دولت است و این کار با شروع کار دولت در بخش‌های مربوطه شروع و آغاز می‌شود، البته مبنای اصلی ما در تدوین حقوق شهروندی فصل 3 قانون اساسی که در ارتباط با حقوق ملت است، می‌باشد.

وی افزود: قانون اساسی ما قانون مترقی و پویایی است و می‌تواند به خوبی حقوق شهروندی را تامین کند، به شرط این‌که در کنار اصول قانون اساسی در این ارتباط، قانون موضوعی مورد نیاز نیز تامین شود و دولت این کار را می‌کند و اگر اصولی از قانون اساسی در زمینه حقوق شهروندی معطل مانده باشد، اجرایی و عملیاتی می‌کند.

فضای دانشگاه باید بازتر، با احساس امنیت و آزادی بیشتر باشد
روحانی در مورد فضای دانشگاه‌ها و اهمیت وجود نشاط در آن نیز گفت: فضای دانشگاه باید فضایی بازتر، با احساس امنیت بیشتر و با آزادی بیشتر برای اظهارنظر باشد. در دانشگاه باید فضایی با نشاط توام با فضای علمی و فرهنگی پررنگ‌تر و در کنار آن فضای سیاسی مورد لزوم جامعه و کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: در این چارچوب با بخش فرهنگی دولت، منظورم کاندیداهایی است که در این بخش معرفی شده‌اند، صحبت شده با فردی که به عنوان وزیر آینده علوم در نظر گرفته شده، به صورت مفصل صحبت شده و امیدوارم با کمک همگان و همه فعالان دانشجویی ما بتوانیم در دانشگاه فضای بهتری برای تضارب آرا و گفت‌وگو، بحث و بررسی و انتقاد سازنده ایجاد کنیم.

به آینده مذاکرات بدبین نیستم و فکر نمی‌کنم که غرب پیام ایران را نشنیده باشد
وی با بیان اینکه "برای ما آنچه مهم است، پاسخ عملی دولت آمریکا و نه بیانیه‌هاست"، خاطرنشان کرد: ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد می‌کنیم و اگر اقدامات عملی و سازنده‌ای ببینیم پاسخ متناسب و مشابه به آن می‌دهیم.
برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران یک موضوع ملی و فراجناحی است

روحانی در پاسخ به این پرسش روزنامه اعتماد که "وجه ممیزه دولت شما با دولت‌های پیشین در زمینه پرونده هسته‌یی چیست؟"،‌ گفت: برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران یک موضوع ملی و فراجناحی است. در این زمینه اصولی که وجود دارد حفظ خواهد شد به این معنا که حقوق هسته‌یی ایران بر اساس مقررات بین‌المللی مورد تاکید این دولت است و ما از حق مردم کوتاه نمی‌آییم اما اهل تعامل و گفت‌وگو هستیم و این آمادگی را داریم که با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرف‌هایمان وارد مذاکرات جدی و محتوایی شویم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "اگر طرف مقابل هم این آمادگی را داشته باشد، نگرانی‌های دو طرف از طریق گفت‌وگو در زمانی نه چندان بلند رفع می‌شود"، تصریح کرد: درخواست‌های فراقانونی یا غیرمعقول و تاریخ مصرف‌گذشته راه به جایی نمی‌برد. باید با واقع‌بینی با مساله برخورد کنیم، باید سرلوحه کار، گفت‌وگو و نه تهدید باشد. اگر کسی تصور کند از طریق تهدید می‌تواند خواسته‌های خود را به ملت ایران تحمیل کند دچار خطای عمیقی شده است.
اراده سیاسی و جدی برای حل مساله هسته‌یی را داریم

وی همچنین با اشاره به اینکه "راه حل هسته‌یی نیاز به اراده سیاسی دارد"، اظهار کرد: مساله روشن است؛ من به عنوان رییس‌جمهور ایران اعلام می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی و جدی برای حل این مساله با حفظ حقوق مردم ایران را دارد و همزمان حاضر است که رفع نگرانی‌های طرف مقابل را مدنظر قرار دهد. بحث‌های طولانی مورد نیاز نیست. امید ما این است که طرف مقابل هم دارای این اراده سیاسی باشد که اگر این‌چنین باشد، نتیجه مطلوب در کوتاه مدت به دست می‌آید.
فکر نمی‌کنم که غرب پیام ایران را نشنیده باشد

رییس جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار CNN مبنی بر این‌که با توجه به تحریم‌های جدید ایالات متحده تا چه اندازه به مذاکرات با غرب در رابطه با برنامه های هسته‌یی امیدوار هستید؟ گفت: بیانیه‌های کاخ سفید با رفتارهایی که مشاهده می‌کنیم، همسویی ندارد. البته من در کل به آینده مذاکرات بدبین نیستم و فکر نمی‌کنم که غرب پیام ایران را نشنیده باشد.

روحانی با بیان این‌که فکر نمی‌کنم غرب تصور کند که ادامه تحریم و تهدید آنها را به جایی می‌رساند، افزود: تعامل و گفت‌وگوی سازنده، رفع نگرانی‌های مشترک به نفع دو طرف است و ما در پی بازی برد- برد هستیم که این کار امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به این‌که کشوری مثل آمریکا مسیر دوگانه‌ای را انتخاب کرده است، تصریح کرد: این مسیر دوگانه آنها را به نتیجه نخواهد رساند و این مسیر دوگانه است که صداقت مقامات آمریکایی را زیر سوال می‌برد.

برای رفع تحریم‌ها درنگ نخواهیم کرد
روحانی با تاکید بر اینکه "هرگز دست روی دست نمی‌گذاریم که طرف خارجی جواب مثبت یا منفی بدهد"، تصریح کرد: ما برای شرایط حال برنامه داریم و طبق برنامه فعلی شرایط را ادامه می‌دهیم که اسم آن را می‌توانید اقتصاد مقاومتی یا استقامتی بگذارید اما در عین حال برای رفع تحریم‌ها درنگ نخواهیم کرد و همه توان خود را در این مسیر بکار خواهیم گرفت که یکی از آن راه‌های اساسی مذاکره است و ما بر آن تاکید می‌کنیم؛ البته با داشتن اراده جدی سیاسی برای رفع نگرانی‌های مشترک دو طرف.

روحانی با اشاره به مقدمه خبرنگار واشنگتن تایمز مبنی بر اینکه چون مذاکره با 1+5 به شکست منجر شده است پس باید مذاکره مستقیم با آمریکا داشته باشیم، گفت: به مقدمه نیاز نداریم و ما با هرکس که با حسن نیت حاضر باشد با ما حرف بزند و ما احساس کنیم منافع ملی‌مان در آن مذاکره تامین می‌شود مشکلی نخواهیم داشت و طرف ما هرکس می‌تواند باشد ولو آمریکا باشد.

رییس‌جمهور ادامه داد: اقدامات آینده ما وابسته به این است که حسن نیتی را در طرف آمریکایی ببینیم و مشاهده کنیم آمریکایی‌ها برای مذاکره جدی هستند و دنبال زبان فشار و تهدید نیستند چون ما سیاستی را که آنها تعبیر به چماق و هویج می‌کنند هیچ‌وقت نمی‌پسندیم و الان هم نمی‌پسندیم پس اگر واقعا اساس منطق باشد و راه‌حل دستیابی به منافع متقابل باشد راه برای مذاکره با هر کشوری ولو آمریکا باز خواهد بود.

همکارانم آماری از واقعیت اقتصادی جامعه ارائه خواهند داد
حسن روحانی در ادامه نخستین گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به عنوان رییس‌جمهور دولت یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ابتکار مبنی بر این‌که هشت سال پیش رییس‌جمهور سابق وعده داد که به زودی در کنار نان، نفت را بر روی سفره‌های مردم می‌آورد، ولی نه تنها این امر اتفاق نیفتاد، بلکه نان نیز از سفره‌های مردم برداشته شد، شما با توجه به اقتصادی که تحویل گرفته‌اید و مشکلاتی که وجود دارد چه کاری برای معیشت مردم انجام خواهید داد، گفت: همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردم، یکی از کارهایی که در طول 100 روز اول فعالیت دولت انجام می‌شود، این است که همکاران من آماری از واقعیت اقتصادی جامعه ارائه خواهند داد، البته به نظر من معیار مهم در بحث تورم و اندازه‌گیری آن جیب مردم است، نه بانک مرکزی و آمار و اینها در مراحل بعدی است. همه در ارتباط با وضعیت تورم، بیکاری و وضعیت اقتصادی اطلاع دارند و نیازی به آمار ندارد. هر کس می‌تواند در ارتباط با این موضوع به وضعیت خانه و خانواده خود رجوع کند.

روحانی با بیان این‌که ما تلاش خواهیم کرد در طول 100 روز اول آمار دقیقی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه دهیم، گفت: همان‌طور که اشاره شد یکی از مسائل مهم بهبود معیشت و زندگی مردم است و تلاش در این راستا خواهد شد، برای این‌که امید به وجود آید، ثبات ایجاد شود و شرایط برای رونق اقتصادی ایجاد شود. دولت در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت خود برای بهبود وضعیت زندگی مردم تلاش خواهد کرد، واقعیت‌ها را صادقانه می‌گوید، از مردم کمک می‌خواهد؛ چرا که دولت هیچ کاری را بدون حمایت مردم و کمک مردم نمی‌تواند انجام دهد و ما مطمئنیم که با حمایت مردم و به اذن الهی بسیاری از کارها شدنی است.

حتما تیم اقتصادی دولت هماهنگ خواهد بود
رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد در مورد دغدغه عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت، گفت: از دغدغه‌های همیشگی دولت‌های گذشته هم این بوده است که تیم اقتصادی ناهماهنگ بوده‌اند، چون ناهماهنگی مشکل به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به این‌که در برخی از رسانه‌ها شاهدیم تیم اقتصادی دولت را به گروه‌هایی تقسیم‌بندی کرده بودند که با هم سازگار نیستند، تصریح کرد: واقعیت اینطور نیست، البته نمی‌گویم تیم اقتصادی من از لحاظ تئوریک همه مثل هم فکر می‌کنند، اما در کارگروه اقتصادی این تیم ساعت‌های متمادی حدود 15 تا 20 ساعت با حضور خود من با هم کار کرده‌اند و خلاصه تمام جلسات را گزارش داده‌اند و در نهایت برنامه اقتصادی دولت را همه پذیرفتند و قرار بر این است یک تیم اقتصادی هماهنگ کار را شروع کند و امیدورایم در عمل این اتفاق بیفتد.

روحانی با بیان این‌که این دغدغه وجود دارد و بحق است که اگر تیم اقتصادی هماهنگ نباشد، مردم ضرر خواهند کرد، گفت: حتما تیم اقتصادی هماهنگ خواهد بود و به طور کلی کل دولت هماهنگ خواهند بود، چون یکی از معیارهای ما این است که بتوانیم گروهی با هم کار کنیم و نه تنها این هجده نفر وزیر، بلکه افراد دیگری که در جمع دولت هستند، یک مجموعه را تشکیل دهند و وقتی این مجموعه کار را آغاز می‌کند، کاملا با هم هماهنگ هستند، پس بالا و پایین کردن برخی از افراد مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کند، البته من به حقوق قانونی مجلس شورای اسلامی احترام می‌گذارم و نمایندگان محترم طبق قانون می‌توانند برای خیر و صلاح و مصالح مردم انجام وظیفه کنند.





 
 
همه وعده های روحانی که محقق نشد !!

مشرق: با توجه به آن که روحانی به عنوان منتقد دولت سابق، در هشت ساله 1384 تا 1392 ریشه مشکلات اقتصاد کشور را سوء مدیریت داخلی و نه تحریم‌های خارجی می‌دانست و اینک پس از دو سال از شروع به کار دولت خود، ریشه مشکلات را به تحریم‌ها ربط می‌دهد و از اشغال اقتصاد کشور به دست 1+5 سخن می‌گوید؛ آیا موضع اخیر روحانی بدین معنا نیست که فشار تحریم‌ها در دولت یازدهم تشدید شده است؟
حسن روحانی رئیس دولت یازدهم روز یکشنبه دوم خردادماه 1394 در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران، بار دیگر حل مشکلات اقتصادی کشور را به خاتمه یافتن مذاکرات هسته‌ای حواله داد.

وی در این مراسم، توصیفات جدیدی از وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد و از اشغال اقتصاد، تجارت، بانک‌ها و نفت کشور توسط غربی‌ها به سبب تحریم‌ها سخن گفت که می‌توان این سخنان را هم‌تراز اظهارنظر 5/1 سال پیش او دانست که از خالی بودن خزانه خبر داد. اتفاقاً در هر دو بار هم مذاکرات هسته‌ای در دوران حساس خود بود و این بار هم به نظر می‌رسد سخنان روحانی کفه ترازو را به نفع طرف مذاکره‌کننده غربی تقویت می‌کند.

روحانی در مراسم روز یکشنبه گفت: امروز سرزمین فعالیت اقتصادی ما با دنیا، توسط ۵+۱، شورای امنیت و ابرقدرت‌ها اشغال شده است و ما با ابزار سیاسی و دیپلماسی می‌خواهیم سرزمین اقتصاد خود را که به ناروا تصرف و اشغال شده، آزاد کنیم. باید تمامی سرزمین های تصرفی اقتصادی، تجاری و علمی خود را که در سراسر جهان به ناروا اشغال شده است، به عنوان خرمشهر و خونین شهر جدید، از دست دشمن آزاد کنیم.

فحوای کلام روحانی کاملاً آشکار است؛ او حل معضلات اقتصادی کشور را به انجام مذاکرات هسته‌ای منوط می‌داند.

* سنگ اول کج نهاده شد

روحانی در همان ابتدای دولت یازدهم نیز به صراحت این موضوع را بیان کرده بود: «من کلید حل مشکلاتمان را در این مقطع در دست سیاست خارجی می‌دانم». این جمله‌ای بود که روحانی در مرداد ۹۲ در جلسه معارفه ظریف به عنوان وزیر خارجه بیان کرد و به خلاصه‌ترین حالت ممکن از «راهبرد اصلی» دولت یازدهم برای اداره کشور خبر داد.

شاید در آن برهه بسیاری از مردم و بخش قابل توجهی از افکار عمومی همسو با روحانی معتقد بودند که می‌توان با ارتباط با آمریکا و اروپا، مشکلات داخلی کشور را حل کرد چرا که تصور می‌شد «تحریم‌ها» ریشه مشکلات اقتصادی ایران هستند؛ اما اتفاقات 20 ماهه گذشته در عرصه سیاست خارجی و داخلی کاملاً «عکس» این گزاره را ثابت کرد و نشان داد راه حل بسیاری از مشکلات کشور همچنان مسیری جز توجه به ظرفیت‌های درونی و قدرت درون‌زای ملی ندارد.

با این حال، اصرار روحانی به این موضوع در حدی است که او در مراسم روز یکشنبه به طور عجیبی اقتصاد کشور را در اشغال خارجی‌ها خواند تا نشان دهد همچنان درب بر همان پاشنه می‌چرخد.

* اشغال اقتصاد یعنی چه؟

فرضیه اشغال بودن اقتصاد کشور به دست خارجی‌ها این نتایج طبیعی را در بردارد: تا زمانی که این اشغال ادامه دارد، هیچ کاری نمی‌توان کرد. بر مبنای این فرض، برای یک منطقه اشغال‌شده نه می‌توان برنامه ریخت و نه می‌توان برنامه‌ای اجرا کرد و نه می‌توان بدون رفع اشغال، چشم امید به بهبود وضعیت آن داشت.

اگرچه اظهارات روحانی از آنجا که از زبان مقام ارشد اجرایی کشور بیان می‌شود و سیگنال منفی به جامعه فعالان اقتصاد کشور می‌دهد، جای نگرانی و دلواپسی دارد؛ اما از سوی دیگر تأییدکننده تمامی نقدها و هشدارهای 20 ماه اخیر درباره بی‌برنامه بودن دولت یازدهم در عرصه اقتصاد است. از همان روزی که روحانی در وزارت خارجه، راه‌حل معضلات اقتصادی کشور را به سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای ربط داد، دلسوزان به دولت هشدار دادند که اقتصاد کشور را به مذاکرات گره نزند. اما به آن هشدارها توجهی نشد و وضعیت اقتصادی کشور به علت بی‌برنامگی و پراکنده‌کاری تیم اقتصادی دولت یازدهم، 2 سال حیاتی را از دست داد.

* نقض انتقادات از دولت دهم

اظهارات روحانی درباره اشغال اقتصاد کشور به دست 1+5 یک پیام مهم دیگر هم در بر دارد و آن تناقض آشکار با انتقادات مسئولان دولت روحانی و طیف حامی آن‌ها از دولت قبل است. این افراد در زمان دولت احمدی‌نژاد خصوصاً دو سال آخر که تحریم‌ها تشدید شد؛ استدلال می‌کردند که حداکثر 20 درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم‌ها است و 80 درصد آن به خاطر سوءمدیریت دولت دهم است که چاره‌ای جز تغییر مدیریت کشور نیست. با همین شعار هم بود که روحانی گوی سبقت را از سایر رقبا در انتخابات ریاست جمهوری 1392 ربود.

* روزگاری که روحانی نسخه داخلی می‌پیچید

اتفاقاً در شعارها و وعده‌های روحانی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری، هیچ نشانه‌ای از اشغال اقتصاد کشور توسط غربی‌ها به چشم نمی‌خورد؛ بلکه او بیشتر مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از ضعف مدیریتی دولت احمدی‌نژاد معرفی می‌کند و برای تمامی آن‌ها نسخه‌های داخلی می‌پیچد.

مروری بر سخنان آن روزهای روحانی نشان می‌دهد که او معتقد بود که حل مشکلات تولید، بیکاری، تورم، شکاف طبقاتی، واردات و ...، تماماً در داخل وجود دارد اما دولت احمدی‌نژاد با کنار زدن صاحبنظران و کارشناسان و مدیران کارآمد و استفاده از روش‌های غیرعلمی، سبب فرصت‌سوزی شده است. روحانی وعده می‌داد که با بازگرداندن این مدیران کارآمد و استفاده از توان کاری و فکری آن‌ها و اتخاذ راهکارهای علمی اقتصادی به راحتی می‌توان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد. در انبوه شعارها و وعده‌های تبلیغاتی روحانی برای حل مشکلات اقتصادی کشور، کمتر نشانه‌ای از فشار سنگین تحریم‌ها یا اشغال اقتصاد ایران توسط 1+5 به چشم می‌خورد.

برخی از وعده‌های روحانی درباره حل مشکلات اقتصادی کشور در زمان تبلیغات ریاست جمهوری:

1. همین کارخانه‌های موجود در کشور اگر به جای 20 درصد توان با 60 درصد توان کار کنند، بخش عظیمی از مشکلات اشتغال‌زایی در کشور برطرف می‌شود.

2. در ماه‌های ابتدای آغاز به کار دولت «تدبیر و امید» موانع از سر راه تولید برداشته می‌شود.

3. ما باید به سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری عمل کنیم، نه اینکه فقط شعار دهیم.

4. برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست.

5. اصلاح نظام اداری نیز جزء اولویت‌های من است زیرا با اصلاح نظام اداری جلوی فسادها گرفته می‌شود.

6. ما باید قبل از جذب سرمایه خارجی ابتدا به فکر جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور باشیم.

7. اگر موانع و مشکلاتی در زمینه جذب سرمایه خارجی داشتیم حتماً لوایح مورد نظر را به مجلس می‌دهیم که سرمایه را جذب کنیم.

8. اساس برنامه اقتصادی من بر دو محور «تولید ثروت ملی» و «توزیع عادلانه ثروت» استوار است.

9. برای ایجاد ثروت ملی باید اقدامات فراوانی انجام دهیم که مهم‌ترین آن بهبود فضای کسب‌وکار است.

10. وقتی میزان تولید و عرضه کالا و خدمات بالاتر از تقاضا باشد تعادل قیمت به وجود می‌آید و می‌تواند حتی تورم را مهار و کنترل کند.

11. یکی از راه‌های مهار و کنترل تورم هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

12. در کنار هدایت نقدینگی به سمت تولید باید با فساد و رانت‌خواری مبارزه کنیم چرا که بدون آن تولید رونق نخواهد یافت.

13. باید خدمات و تسهیلات لازم را در اختیار کارآفرینان و تولیدگران قرار دهیم که هم معضل بیکاری و هم معضل تورم را حل کنیم.

14. اساس سیاست من بالا بردن ثروت ملی و رونق تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار و توزیع عادلانه ثروت است.

15. دولت اگر رقیب باشد بخش خصوصی نمی‌تواند فعالیت کند لذا دولت باید زمینه‌های لازم را برای رقابت بخش خصوصی با یکدیگر فراهم کند و هر بخشی که موفقیت بیشتری را کسب کرده با حمایت، سیاست کلی و هدایت عام زمینه فعالیت هر چه بهترش فراهم شود.

16. در دولت آینده برای توجه به بخش خصوصی، سیاست‌های مدونی را در نظر گرفته‌ایم.

17. عدالت اقتصادی به این معناست که هر چیزی در جایگاه خودش قرار بگیرد که اولین مسئله آن، تولید است.

18. روی آوردن به مسیر واردات بزرگ‌ترین بی‌عدالتی است. یعنی عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و بر مقدار واردات بکاهیم.

19. شعارهای سیاسی ما با عملکردهای اقتصادی سازگار نیست. چرا که در شعار سیاسی، شعار مقاومت می‌دهیم، اما در مقام عمل شعار اقتصاد مقاومتی برقرار نیست.

20. ما باید در شرایطی که باید سیاست اقتصادی ما با سیاست سیاسی ما کاملاً منطبق باشد برنامه‌ریزی صورت دهیم و در یک مسیر قرار بگیریم. در حالی که امروز در دو مسیر کاملاً جدا حرکت می‌کنیم. به گونه‌ای که در بخش اقتصاد و واردات با دست دراز کردن به سوی بیرون تقاضای نیاز می‌کنیم اما در سیاست اعلام می‌کنیم که بی‌نیاز هستیم.

21. در مسئله عدالت باید به مقوله رانت و فساد توجه کنیم.

22. در تدوین برنامه‌ها و انتخاب وزیران نیز به نحوی مردم را مشارکت می‌دهم، برنامه من این است که در تمام برنامه‌های اقتصادی از فعالان اقتصادی استفاده کنم و در انتخاب وزیر به جز مجلس شورای اسلامی از صاحب‌نظران هر بخش مشورت بگیرم و وزیری را انتخاب کنم که تمام کارشناسان یک بخش به آن افتخار کنند زیرا اگر چنین شود همکاری و مشارکت بهتر می‌شود.

23. دولت باید تصدی‌گری خود را محدود به مواردی کند که باید متصدی آن باشد مانند امنیت، آموزش و بهداشت و در سایر زمینه‌ها برای فعالیت مردم زمینه و تسهیلات را فراهم کند و اساس قانون اصل 44 هم همین است.

24. ایران دومین منبع گاز و نفت جهان است ولی چرا مردم ما باید در مشکلات معیشتی باشند؟ مشکل کجاست؟ مشکل از مدیریت و تصمیم‌گیری‌های فردی و عدم مشورت آغاز می‌شود. مگر یک نفر یا یک جمع کوچک قادرند کشور ایران را در شرایط توطئه جهانی اداره کنند؟ ما نیاز به همگان و بهترین‌ها داریم، ما نیاز به مشورت دانشگاهیان و بهترین کارشناسان داریم.

25. مگر اقتصاد دستوری هم در دنیای امروز معنا و مفهومی دارد؟

26. از آبان 91 تا آذر 91 در مدت 1 ماه 37 بخشنامه مختلف در مسائل ارزی صادر شد، در طول 5 ماه 60 بخشنامه درباره مسائل پولی و ارزی صادر شد. این بی‌ثباتی چگونه به مردم اطمینان خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد و ثبات را می‌خواهند. مردم قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند.

27. در دولت تدبیر و امید، همواره از متخصصان استفاده خواهد شد، شورای پول و اعتبار به قدرت خود بر می‌گردد، سازمان برنامه و بودجه دوباره احیاء می‌شود، بانک مرکزی به استقلال خود می‌رسد، شورای اقتصاد که اخیراً بعد از 5 سال جلسه‌ای را تشکیل داده است به قدرت خود بازخواهد گشت.

28. ما 3 میلیون و 200 هزار بیکار داریم و اگر تنها 10 میلیون گردشگری وارد کشور شود بیش از 13 میلیارد دلار درآمد ارزی و 4 میلیون اشتغال درست می‌شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم بیکاری را حل کنیم، بیکاری که امروز تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اجتماعی نیز هست و معضلات فراوانی به همراه دارد.

29. کارخانه‌های کشور بین 20 تا 40 درصد در حال فعالیت هستند، ما باید همه مراکز تولیدی را به فعالیت کامل 100 درصدی برسانیم و این کار امکان‌پذیر است.

30. در برنامه من علاوه بر برنامه‌های میان‌مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و 100 روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور به وجود آوریم و در آن تحول اقتصادی با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی مشکل دارند این معضلات را حل کنیم.

31. ما با یک تفاهم بین بانک مرکزی و بانک‌های کارگشا قادر هستیم آن همه اجناسی که در گمرکات ما انبارشده به بازار برگردانیم و همه این‌ها در یک برنامه کوتاه مدت امکان‌پذیر است.

32. باید از مشورت بخش خصوصی برای حل و فصل مسائل اقتصادی استفاده کنیم، همه کار با تدبیر امکان‌پذیر است و این تدبیر، ما را به ساحل امید خواهد رساند، دولت تدبیر و امید می‌تواند مشکلات کشور را با اراده، حمایت و سرمایه مردم، حل و فصل کند.

33. وظیفه اصلی دولت این است که محیط کسب‌وکار را آماده کند چرا که اگر محیط کسب‌وکار بهبود یافت، زمانی است که تولید رونق می‌یابد و بخش صنعت، کشاورزی و خدمات فعال می‌شود.

34. موانع تولید با یک تدبیر قابل حل و فصل است، برخی موارد در کوتاه مدت و بخشی نیز به بلندمدت بازمی‌گردد.

35. در حال حاضر بیش از 41 هزار واحد صنعتی نیمه‌تمام داریم و اگر 34 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این واحدها گذاشته شود، همه کامل و فعال می‌شود و 499 هزار نفر را مشغول به کار می‌کند.

36. امروز در بخش‌های مختلف تولیدی اگر مقداری ثبات باشد و مردم بدانند مقررات تغییر نمی‌کند به گونه‌ای که شاهدیم در یک ماه نزدیک به 50 برابر مقررات اقتصادی تغییر می‌کند، همه فعال می‌شوند.

37. اگر تولید رونق یابد در بخش‌های مختلف هم بیکاری حل می‌شود و هم وقتی این مسئله افزایش یابد عرضه کالا زیاد می‌شود و در برابر تقاضا تعادل به وجود می‌آید در این صورت ناچار نمی‌شویم بنجل‌ها را از خارج وارد کنیم و برای کارگر چینی کار درست کنیم.

38. اولین قدم در دولت تدبیر و امید بهبود دائمی محیط کسب‌وکار است که در کوتاه‌مدت بسته‌های تشویقی ویژه‌ای را برای حرکت اقتصادی در جامعه در نظر گرفته شده است.

39. ‌ در اقتصاد مقاومتی باید به دنبال تولید داخل و رشد اقتصادی برویم و خرج‌های بیجای دولت را کم کرده و به جای شعار برنامه‌ریزی و کار کنیم؛ مداوم واردات زیاد نشود و تولیدات آخر ما افزوده شود و با استقامت اهداف اقتصادی از جمله چشم‌انداز را دنبال کنیم.

40. هدفمندی یارانه‌ها حرکت قشنگی بود و مجلس از برنامه دوم و سوم به دنبال تحقق آن بود. اما ای کاش در اجرا همان طور که مجلس تصویب کرده بود، پیش می‌رفت چرا که قرار بود در هدفمندی‌ها به تولید هم برسیم.

41. هدفمندی یارانه عدالت بود و چون مصوبه مجلس و قانون است باید ادامه پیدا کند اما باید قانون را با دقت اجرا کرد و نواقص گذشته را جبران و اشکالات قبلی را رفع کرد.

42. در دولت تدبیر و امید همراه با یارانه‌های نقدی، یارانه‌های کالایی نیز داده می‌شود تا اقشار ضعیف دیگر دغدغه معیشتی نداشته باشند؛ چرا که اساس اقتصاد دولت من آرامش به مردم و از بین بردن نگرانی است.

43. با ارائه سند راهبردی برای ۳۱ استان کشور که از سال‌ها پیش تهیه شده، می‌توان نقاط ضعف و قوت هر منطقه را بررسی کرده و به تک‌تک آن‌ها پرداخت.

44. در حوزه مسائل اقتصادی زمینه‌ای فراهم خواهد شد که گرانی و تورم مهار شده و از طرفی کسب‌وکار آحاد جامعه به‌ویژه جوانان و بانوان نیز فراهم شود.

45. رهبر معظم انقلاب اصل 44 را انقلاب اقتصادی دانستند اما تا الآن محقق نشده چرا که قرار بود ما بخش بزرگی از صنعت را به مردم واگذار کنیم اما آمار نشان می‌دهد که فقط 13 درصد خصوصی شده و بقیه به شبه‌دولتی‌ها واگذارشده است.

46. اصل 44 تنها برای واگذاری مالکیت شرکت‌ها و صنعت نبود بلکه غیر از مالکیت واگذاری مدیریت نیز باید به مردم اختصاص داده می‌شد.

47. ما در زمینه مشاغلی که سرمایه زیادی نمی‌خواهد باید فعال شویم. به اعتقاد من یکی از مهم‌ترین وظایف دولت آینده بحث اشتغال است. من در برنامه دولت مهر و امید برنامه جامعی را برای این کار تدوین کرده‌ام و این برنامه در اختیار مردم قرار گرفته است.

48. سه راهبرد در بخش اشتغال ذکر شده است و برای هر کدام راه‌حل‌های ریز تدوین‌شده است راه تا ما بتوانیم مشکل بیکاری را در همان سال اول تا حد زیادی تقلیل دهیم.

49. دولت تدبیر گرانی را با فکر و برنامه کنترل و کاهش خواهد داد و بیکاری را با روش‌هایی چون توجه به صنعت، کشاورزی و گردشگری کاهش خواهد داد و بیکاری را به نُرم جهانی خواهد رساند.

50. دولت تدبیر و امید، برای ساماندهی کشور به جای تصدی‌گری دولت کار را به انجمن‌های حرفه‌ای و نظام‌های صنفی واگذار می‌کند، همه چیز را به دست شما ایجاد می‌کنم.

51. ما باید تولید را رونق دهیم. محیط و فضای کسب‌وکار را بهبود بخشیم از امکانات بالقوه نهایت استفاده را ببریم اگر طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام را تکمیل و پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام را اجرا کنیم خودبه‌خود اشتغال خواهد آمد. البته در کنار این باید برای آن‌هایی که آماده به کار می‌شوند و در ماه‌های اولیه شغل فوری وجود ندارد بیمه‌ای را در نظر بگیریم تا به حداقل‌های زندگی‌شان برسند.

52. مسئله مسکن نیز در اولویت دوم جوانان است که به آن توجه ویژه‌ای دارم.

53. آنچه امروز در هدفمندی یارانه‌ها تحقق‌یافته یارانه‌ها را آن طور که باید و شاید هدفمند نکرده است؛ چرا که علیرغم یارانه نقدی به مردم خیلی کارهای دیگر نیز باید در هدفمندی یارانه‌ها صورت می‌داد.

54. امروز بیمه‌ها در یکی دو بیمه محصور شدند در حالی که باید رقابتی شوند و به جای سازمان تأمین اجتماعی چند سازمان و نهاد دیگر تشکیل شود تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند.

55. مردم در برنامه بیمه نباید مجبور باشند و اگر بیمه رقابتی باشد، می‌توان خدمات بیشتری را ارائه کرد.

56. چرا ما نمی‌توانیم از ظرفیت علمی کشور به خوبی استفاده کنیم و چرا همواره به خام فروشی می‌پردازیم مگر نمی‌شود فرآورده‌های نفتی تولید کرد و با این کار درآمد کشور را به چند برابر افزایش داد.

57. چرا سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که به تصویب و ابلاغ رهبری رسیده در کشور عملی نشد.

58. اگر این سیاست‌ها عملی می‌شد و کارها را به مردم واگذار می‌کردیم امروز شرایط دیگری داشتیم.

59. باید کاری کنیم که مردم در شرایط آینده، از محصولات کشاورزی این سرزمین استفاده کنند نه اینکه با مسیر توسعه واردات و حذف تعرفه‌ها، کشاورزی ایران را تعطیل کنیم و با واردات محصولات کشاورزی؛ صنعت کشاورزی دیگر کشورها از جمله شیلی، آرژانتین و فرانسه را توسعه دهیم.

60. چرا در سال‌های قبل 75 درصد واردات داشتیم با توجه به اینکه در بخش کشاورزی و تولید دارای فرصت‌های خوبی بودیم، با بی‌برنامگی و نادیده گرفتن این توانمندی‌ها اقدام به واردات بی‌رویه کردیم و بخش تولید و کشاورزی ما تضعیف شد.

61. حتی ما در مقاطعی انگور از آرژانتین و شیلی وارد کردیم به خاطر بی‌برنامگی و به دلیل عدم توجه به نظرات تولیدکنندگان مجبور به واردات مرغ از ترکیه شدیم.

62. باید در تمام امور اقتصادی با کارشناسان، تولیدکنندگان، کشاورزان، صنعتگران و کارآفرینان مشورت کنیم و من حتی وزیرم را با مشورت مردم انتخاب خواهم کرد.

63. ورود برنج خارجی سبب لطمه وارد آمدن به محصول داخلی است.

64. یارانه از حالت صدقه باید خارج شود و با تقویت ارزش پول ملی و یارانه کالایی به مردم کمک می‌کنیم.

65. اشتغال مردم را در مسیری قرار می‌دهیم که شرایط آسوده‌تری داشته باشند.

66. کشاورزان ما با مشکلات فراوان روبرو بودند و ما به جای حل مشکلات آنان به دیگران پرداختیم و در حالیکه کارگران کارخانه ما در بیکاری به سر می‌بردند برای کارگران چینی کار ایجاد کردیم.

67. به اعتقاد من هدفمندی یارانه‌ها هنوز هدفمند نشده است و فاز اول آن ناقص و در برخی مواقع هم با تخلف اجرا شد.

68. در اجرای فاز اول هدفمندی دو تخلف بزرگ صورت گرفت، یکی این بود که 30 درصد به تولید داده نشد و دوم اینکه قرار بود یارانه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرداخت شود که از منابع دیگر هم پرداخت شد.

69. باید با صاحبان صنایع بنشینیم و ببینیم که بهترین راه برای پرداخت یارانه به صنعت چیست.

70. اصل ساخت مسکن ارزان و مسکن مهر یک ایده خوب بود ولی این ایده برای یک دوره کوچک‌تر طراحی شده بود و یک دفعه افزایش پیدا کرد.

71. متأسفانه امروز در برخی جاها به جای مسکن خوابگاه برای مردم درست شده بر همین اساس باید نواقص این پروژه برطرف شود.

72. وقتی نقدینگی در جامعه بی‌حساب و کتاب بالا می‌رود و طی 8 سال 6.5 تا 7 برابر می‌شود تورم بزرگی ایجاد می‌شود. وقتی ارزش پول ملی تنزل می‌یابد مردم به دنبال این می‌روند که کاری کنند تا ثروتشان کاهش نیابد. یکی از این کارها مسکن و زمین است لذا فوری این پول سرگردان و سیل بنیان‌کن به سمت مسکن می‌رود.

73. مقصود سیاست‌های اصل 44 این بود که اقتصاد دولتی تبدیل به اقتصاد مردمی شده و هدف این بود که اقتصادمان یک بازار آزاد عادلانه شود اما متأسفانه در مقام عمل 2 اشکال اساسی پیش آمد.

74. به جای اینکه بنگاه‌های اقتصادی، دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، به بخش شبه‌دولتی دادیم. و بعضی از آن‌ها به مراتب بعد از واگذاری بدتر از قبل شد.

75. اشکال دوم اجرای سیاست‌های اصل 44 این بود که بعضی از آن‌ها تبدیل به سهام عدالت شد که هر چند این سهام مطلوب بود، اما در سهام عدالت مدیریت به مردم واگذار نشد و فقط مالکیت به مردم داده شد.

76. باید اصل 44 را به تدریج به سیاست‌های تدوین‌شده برگردانیم؛ البته یک مشکل دیگر نیز در این زمینه به وجود آمد مبنی بر اینکه دولت بنگاه‌های دولتی را برای رد دیون واگذار کرد که در سال گذشته 15 هزار میلیارد تومان از بنگاه‌های واگذارشده برای رد دیون واگذار شد. این اقدام به این معنی است که ثروت‌های تهیه شده توسط دولت‌های قبلی از سوی این دولت به بودجه اجرایی آمد و این جای بسیار تأسف است.

77. اگر ما می‌خواهیم رشد پیدا کرده و با کشورهای هم‌سن و سال خود رقابت کنیم، نیاز به یک تحول در این بخش داریم.

78. سانتریفیوژها باید بچرخد و زندگی مردم نیز باید بچرخد؛ باید یادمان باشد کشور توسعه می‌خواهد؛ ما برای بمب که هسته‌ای نمی‌خواهیم به دنبال توسعه‌ایم و اگر دنبال توسعه هستیم باید درست رفتار کنیم و این بسیار تدبیر می‌خواهد.

79. 14 درصد تولید ناخالص ما از کشاورزی است و 4 میلیون نفر در این بخش فعال هستند در نتیجه باید برنامه‌های درستی در این راستا داشت.

80. باید در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کافی صورت گیرد که البته سرمایه‌گذاری فعلی اصلاً کافی نیست.

81. دیدیم که چند سال پیش جشن خودکفایی گندم را گرفتیم ولی سال‌های گذشته چند میلیون تن گندم وارد کردیم.

82. کشاورزان، صنعتگران، کسبه و همه افرادی که حقوق‌بگیر هستند از جمله کارگران و کارمندان که امروزه تحت فشار هستند، بتوانند با رفاه بیشتر و معیشت راحت‌تر زندگی کنند.

83. کاهش خرج دولت و جلوگیری از بزرگ شدن آن و رونق اقتصادی از جمله اقداماتی است که می‌توان با انجام آن‌ها تورم را مهار کرد.

84. اگر تولید رونق پیدا کند، مسلماً کالاها در بازار افزایش پیدا کرده و عرضه و تقاضا هماهنگ می‌شود.

85. به نظر می‌رسد تاکنون مصوبه مجلس مبنی بر «بهبود مستمر محیط کسب‌وکار» ‌ آیین‌نامه‌ای برای مصوبه نوشته نشده و اگر هم نوشته شده هنوز ابلاغ نشده است. به همین دلیل اولین قدم در این بحث تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوط به این قانون است.

86. باید مردم اطمینان پیدا کنند که هر روز قوانین تغییر نمی‌کند و قوانین دارای ثبات است؛ تا ثبات نباشد بهبود کسب‌وکار معنا ندارد.

87. دولت تدبیر و امید که ظرف نود روز آیین‌نامه مربوط به بهبود مستمر فضای کسب‌وکار را تدوین و ابلاغ کند.

88. قانون هدفمندی یارانه‌ها توسط مجلس به تصویب رسیده و باید اجرا شود. البته این قانون تاکنون به درستی اجرا نشده است.

89. اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از اولویت‌های دولت است.

90. یارانه کالایی به مردم خواهیم داد. مردم با این یارانه می‌توانند کالاهای اساسی خود را خریداری کنند.

91. اقتصاد بدون نفت جزء سیاست‌های کلی نظام است.

92. اتکا بودجه جاری کشور باید قدم به قدم از نفت کاسته شود. زیرا پول نفت یکی از عوامل افزایش تورم است؛ راه دارا بودن اقتصاد بدون نفت افزایش صادرات غیرنفتی و ارائه تسهیلاتی برای صادرات غیرنفتی است.

93. تبدیل مواد خام به فرآورده‌ها یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید خواهد بود.

94. ما باید فضا را برای فعالیت‌های اقتصادی آماده کنیم بیکاری‌ها به خاطر این است که فضا برای فعالیت کاری مهیا نیست فضای کشور برای بهبود کسب‌وکار نیست.

95. چهارمین مرتبه جاذبه توریسمی دنیا از آن ایران است، اما صنعت گردشگری فعال نشده است. نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی هم نیست سرمایه خارجی هم جذب می‌شود اگر توریست وارد کشور شود.

96. ما 400 دلار گندم را می‌خریم اما حاضر نیستیم که از کشاورز بخریم ما که جشن خودکفایی گرفته بودیم چه شد که مجبور شدیم گندم وارد کنیم؟

97. عدالت یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد. یعنی به کسی ظلم نشود و تولیدگر و کارگر به حقشان برسند و هر کسی بتواند انتقاد و حرف خود را بزند که چنین جامعه‌ای، جامعه علوی خواهد بود.

همانطور که از وعده‌های اقتصادی آن دوران روحانی مشخص است او حل مشکلات اقتصادی را رفع سوء مدیریت دولت دهم می‌دانست و خبری از نقش تحریم‌ها نبود.

* روزهایی که سوء مدیریت دولت دهم، نقل محافل بود

حسن روحانی و مسئولان اجرایی کنونی در دوره دولت دهم بارها از این که مسئولان دولت وقت مشکلات اقتصادی را به تحریم‌ها ربط می‌دهند، انتقاد می‌کرد.

مثلاً روحانی 23 اسفند 1391 در نشست هفتگی اعضای جامعه وعاظ تهران گفت: اینکه برخی مسئولین همه مشکلات به گردن عوامل خارجی می‌اندازند نادرست است. چون حتی قبل از آثار تحریم‌ها نیر اقدامات متناسب با درآمد ارزی بی‌سابقه کشور نبوده است.[1]

چهره‌هایی که هم‌اینک در دولت روحانی مناصب ارشد مدیریتی را تصاحب کرده‌اند مصرّانه می‌گفتند که عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، سوء مدیریت احمدی‌نژاد و مدیرانش است و تحریم‌ها سهم اندکی دارند. به عنوان مثال، اسحاق جهانگیری که اکنون معاون اول دولت است، پیش از انتخابات ریاست جمهوری سهم بیشتری به سوء مدیریت دولت می‌داد تا تحریم‌ها. او فروردین‌ماه 92 گفته بود که «مهم‌تر از تحریم‌ها این است که مدیرانی که مسئول اداره کشور بودند، آینده‌نگر نبودند و قدرت تجزیه و تحلیل اتفاقاتی را که در حول و حوش کشور در حال وقوع است، نداشتند. دوم اینکه قدرت مدیریتی که نشان دهد که چطور باید این اتفاقات را مدیریت بکنند را هم نداشتند.»

حتی برخی سیاسیون همچون علی لاریجانی درباره سهم این دو عامل (تحریم‌ها و سوء مدیریت دولت) رقم و درصد هم اعلام می‌کردند و معتقد بودند که «80 درصد مشکلات کشور ما مدیریتی است و تأثیر تحریم‌ها بیشتر از 20 درصد نیست.» یا محمدرضا باهنر هم می‌گفت که «ریشه مشکلات اقتصادی در بی‌کفایتی است و بعضی‌ها می‌خواهند همه مشکلات اقتصادی کشور را بیندازند گردن تحریم‌ها.»

در هر حال اگر اظهارات روحانی و سایر سیاسیون را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92 ملاک قرار دهیم که تحریم‌ها نقش حداقلی در مشکلات اقتصادی کشور داشتند و سوء مدیریت احمدی‌نژاد ریشه معضلات اقتصاد کشور است؛ آنگاه اظهارات جدید روحانی مبنی بر اشغال کشور به علت تحریم‌ها ما را به این نتیجه می‌رساند که حتماً تحریم‌ها در دو سال اخیر تشدید شده است. این نتیجه هم با اظهارات همیشگی حسن روحانی در 1.5 سال اخیر پس از توافق ژنو و لوزان درباره شکسته شدن ساختمان تحریم‌ها، در تناقض است.

بنابراین یا حرف‌های 2 سال پیش این افراد، نادرست بود یا اظهارات فعلی روحانی.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.